1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DVD asemien aluekoodit

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi PJKuona 05.09.2001.

  1. PJKuona

    PJKuona Regular member

    Liittynyt:
    05.09.2001
    Viestejä:
    658
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen aikeissa ostaa tietokoneeseeni DVD-aseman ja ongelmaksi on muodostunut, mikä asema kannattaa ostaa? Lähinnä minua kiinnostaisi se, että mistä asemista saa poistettua ns. alue koodit? Olen kuullut, että jossain asemissa se on mahdollista ja joissain taas ei.
     
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Lahes kaikissa vuoden 2000 jalkeen valmistetuissa DVD-asemissa on sisainen region-lukko. Voit halutessasi tarkistaa onko asema lukittu fyysisesti talla ohjelmalla:

    http://pisho.net/dvdgenie/drvinf110.zip

    (nakkaa lukittu levy sisaan ja ohjelma kertoo onko asema lukittu vai ei)

    Ainoa tapa paasta eroon lukosta on firmwaren paivitys, eli mikaan maailman softa ei ongelmalta tassa pelasta. Tuossa on saitti, josta loytyy firmwareja -- jos asema jonka aiot ostaa, loytyy (tasmalleen sama malli, huom!) tuolta, voit huoahtaa helpotuksesta, silla silloin asialle voi jotain tehda.

    http://www.firmware.fr.st/
     
  4. multi

    multi Member

    Liittynyt:
    13.11.2001
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vielä tämän vuoden alkupuolella hyllyissä oli ASUS 8xMax DVD-asemaa, joka on täysin aluekoodivapaa, mahtaneeko vielä löytyä ? Huom. aluekoodivapaiden DVD-asemien valmistaminen ja myyminen EI ole laitonta, laittomaksi se muuttuu sitten kun loppukäyttäjä alkaa kiertämään aluekoodirajoituksia.
     
  5. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Itse asiassa aluekoodien kiertämisessä ei ole mitään laitonta Suomessa eikä Yhdysvalloissa. Ainoa syy miksi aluekoodilukot asemissa ovat, on se, että jos valmistaja haluaa sen maagisen DVD-logon asemaan, laite pitää hyväksyttää DVD Consortiumilla, jolla on ko. kirjainyhdistelmään tavaramerkkioikeus ja ko. taho ei myönnä tunnusta tai lupaa DVD-kirjainyhdistelmän käyttöön jos laite mahdollistaa aluekoodien kierron (ja/tai Macrovisionin kierron).
     

Jaa tämä sivu