1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma DNS osoitetta ei löydy

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi Tietokonenörde 18.05.2019.

  1. Tietokonenörde

    Tietokonenörde Member

    Liittynyt:
    18.05.2019
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve,
    Minulla on seuraavanlainen ongelma. Tällä viikolla olen 3 iltana yrittänyt käydä läppärillä netissä, mutta "Sivustoon ei saatu yhteyttä, DNS osoitetta ei löydy. Jonka jälkeen latautuu uusi sivu "Ei internetyhteyttä".

    Käytössä minulla on jo aika vanha Dell läppäri. Elisan talokuitu, josta viimeisimmän päivityksen jälkeen kiinteän netin mahdollisuus on enää yhdessä huoneessa. Siksi läppäriä olen käyttänyt Wlanin avulla. Wlan on vaan sitä tasoa, että läppärillä surfailu onnistuu, mutta tabletilla (vuoden vanha) videoiden katselu ei onnistu. Kännykän jakama netti toimii tässä paremmin ja sitäkin on kokeiltu. Nyt laitoin myös läppärin verkkopiuhalla modeemiin, mutta ei toimi. Kokeilin myös tuota DNS palvelun osoitetta 8.8.8.8 ja 8.8.4.4.,mutta ei onnistu. Viime viikolla netin kanssa ei ollut ongelmia. Mikä neuvoksi?

    Windows 10 käyttis ja Chromea käytän. Kokeiltu myös IE ja Firefox.
     
  2.  
  3. Nice2BHi

    Nice2BHi Member

    Liittynyt:
    25.05.2007
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    18
    DNS virhe useimmiten viittaa operaattoriin,sinnepäin yhteyttä...
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,094
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Kysyjähän on kokeillut myös Googlen DNS-palvelinta (8.8.8.8), joten ongelma ei näytä olevan operaattorissa.

    Onko tilanne siis sellainen, että WLAN toimii, (vaikka hitaasti,) mutta langallinen yhteys ei toimi?

    Mene Windowsin Verkko- ja jakamiskeskukseen, valitse käytettävä lähiverkkoyhteys ja klikkaa Ominaisuudet.
    Tarkista, että Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) on valittu käyttöön.
    Tarkista vielä asetukset eli valitse kohta Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) ja klikkaa Ominaisuudet.
    Tarkista, että kohta Hanki IP-osoite automaattisesti on valittuna ja klikkaa Lisäasetukset.
    IP-osoitteen kohdalla pitäisi lukea DHCP käytössä.

    Jos edellinen ei auttanut, lataa (tarvittaessa toisella tietokoneella) läppärin valmistajan sivulta verkkokortin (LAN) uusin ajuri ja asenna se. Ole tarkkana, koska samalla läppärimallilla voi olla eri valmistajien verkkokortteja.

    Sammuta myös reititin ja käynnistä se uudelleen. Voit myös resetoida reitittimen, jolloin joudut asettamaan salasanasi uudelleen.

    Muokkaus. Syntyykö yhteys suoraan eli ilman DNS-palvelinta? Jos siis kirjoitat selaimeen osoitteeksi 172.217.22.163, niin pääsetko Googlen sivulle?
     
  5. Tietokonenörde

    Tietokonenörde Member

    Liittynyt:
    18.05.2019
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

Jaa tämä sivu