1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

DivX 5.0.3

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi espe0 25.01.2003.

  1. espe0

    espe0 Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2001
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 25.01.2003
  2.  
  3. espe0

    espe0 Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2001
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kun testailette noita DivX 5.03pro:n uusia ominaisuuksia, esim. multipass, profile yms. juttuja niin olisi hyvä kuulla mielipiteitä ja käytettyjä asetuksia...
     
  4. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Multipass, tai oikeastaan "Nth pass" on kova juttu. Vihdoin toimiva ratkaisu jolla saadaan (varmuuden vuoksi) jätettyä aikasemmat ajot, mutta kuitenkin samaan aikaan parannella niitä. Trailerilla itse vertailin, ja 5-pass on kyllä parempi kuin 2-pass. Eron huomaa hahmojen ja taustan epätarkkuuksista ja häröilyistä (englanniksi tämä = ?). Jossain kohtaa (Doom9:ssa oli 7 - 9) multipassien ero kyllä katoaa, 10-pass sisältää jo varmasti ylimääräistä ajoa. Vähän kuin DVD2SCVD w/ CCE, 4-pass on sopiva, eroa 5-passiin ei silmällä huomaa (helposti ainakaan).

    Profilet ovat IMHO turhia. Taitaa KISSin vehje olla ainoa mikä tällä hetkellä edes soittelee MPEG-4 -filuja. Katselee niitä profileita niin eroja on maksimi-resoissa ja siinä onko B-frame päällä vai ei. Itse käytin testeissäni "DivX certifien home theatre":a ja "High definition profile":a.
    Homma saisi mennä niin että tietyssä profiilissa kelpaisi ainoastaan tietty reso ´ja niin päin pois. Eli "Home theatre" -profilessa kelpaisi ainoastaan reso 720 X ??? ja ainoastaan b-frame päällä. Näin ratkaistaisiin zoomaus / pannaus -ongelmat esim. Kissin vehkeillä. (Zoomaus taitaapi mennä 10% askelin).

    Kuvanlaatu on aika samanlainen kuin 5.0.2:ssa. Q-Pixel vellontaa ja huojuntaa ei näy, mutta en kyllä sen puoleen pysty toistamaan tätä 5.0.2:ssakaan. Tiedän vain että se johtuu siitä. Jossain elokuvissa ja jossain kohdissa sitä vain tulee, jossain ei.

    Bitrate modulation on kanssa mukava leikkikalu. Ottaa esimerkki-pätkäksi vaikka erittäin nopeatempoista ralliautoilua (jossa tausta ja sen edessä olevat paikat muuttuvat koko ajan). Kooderi saa paukuttaa keyframea saa koko ajan.
    Jos tämän vetäisee 2-passilla, on oltava itse tietoinen mitä pätkä sisältää. Heittää palkin "low motion":iin niin kuva on aivan suttua, mutta jos heittää high-motioniin niin johan alkaa paranemaan.
    5+ -passeilla tämä "bitrate modulation" alkaa kyllä menettämään merkitystään, eli jos tekee monta passia niin antaa palkin olla keskellä ja kooderin itse päättää asetukset. Tällöin kuvanlaatu on paras mahdollinen.

    Niin juu, "support for interlaced content". Mitä hittoa tällä on virkaa? Optimoinnit puuttuu, ja hitaus on liian huomattava. DeComp:lla saa homman hoidettua paljon helpommin.

    Siinä sitä juttua pikkaisen, mitäs muut?
     
  5. jamppat

    jamppat Guest

    Profiileissa on se hyvä puoli että ne saa pois päältä. En ole aikoihin käyttänyt 5.02-versiota mutta 5.03 oli mielestäni yllättävän hyvä. Käytin vain 2-passia, pro-optiot päällä. Posiitivinen maku jäi siis kuvanlaadusta, varsinkin post-prosessointi täysillä (tässähän on jokin bugi, uusi versio kai tulee pian).
     
  6. Eza

    Eza Regular member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    489
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko noilla multipass:ien määrällä paljoa merkitysta jos vaikka pakkaa reilun 90min pitkän leffan 700 megaan?

    Ja miten käytännössä tuo yli kahden multipass -tekniikka toimii VirtualDubbia käytettäessä?
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2003
  7. espe0

    espe0 Regular member

    Liittynyt:
    29.11.2001
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuolla Doom9 puolella puhuvat että 1cd:n ripeissä multipassista on enemmän hyötyä kuin 2cd:n. Eli toisin sanoen alhaisemmilla bitrateilla multipassista on enemmän hyötyä.

    Itse kokeilin tuota multipassia alhaisella bitratella (700kbps), ja tein jopa 12passia, mutta en huomannut juurikaan silmin huomattavaa eroa 2passin ja 12passin välillä. Bitrate modulationiin en koskenut tässä testissä lainkaan.

    VirtualDubissa multipassilla tallennat samaan tyylin kuin 2passinkin jobcontrolliin. esim.
    leffa-1pass, leffa-2pass(käyttäen nth-pass), leffa-3pass(käyttäen nth-pass) jne. (onko ymmärrettävästi sanottu). Näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Joku enemmän asiasta tietävä voi korjata jos olen väärässä...

    Edit: Doom9 foorumissa epäilivät, että 5.03 versiossa on vikaa B-frameissa. http://mysite.verizon.net/res0xeep/images/b-frames.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 28.01.2003
  8. Yanne

    Yanne Member

    Liittynyt:
    22.01.2003
    Viestejä:
    95
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse en ole tutustunut koko DivX 5.0.3:een, mutta "support for interlaced contentin" luulisi tarkoittavan juuri sitä, eli tukea lomitetulle materiaalille, siis siten, että materiaali myös säilyy lomitettuna... Tästä ei tietenkään tietokonekäytössä ole juuri hyötyä (päinvastoin), mutta jos materiaalia katselee TV:n kautta, on tilanne eri.
     
  9. amtiainen

    amtiainen Regular member

    Liittynyt:
    06.03.2002
    Viestejä:
    151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tulipa testailtua tuo DivX 5.03 2-pass ja 5-pass. Erot olivat muutamaa huippukohtaa lukuunottamatta silmämääräisesti identtiset. Jo edellinen DivX 5.02 hakkasi mennen tullen muut MPEG-4 formaatit.

    Suurin pettymys on ollut ehdottomasti XviD joka ei ole tullut paremmaksi kuin DivX vaikka ovat tuntuneet yrittävän tehdä siitä paremman. Nykyään sentään MPEG pakkauksella XviD kuva on yhtä hyvä kuin DivX 5.02, mutta nyt taas saavat jonku aikaa pähkäillä kun tuli tuo DivX 5.03. Eli DivX näyttää olevan aina askeleen edellä XviD verrattuna vaikka uusia päivityksiä tulee kuukaisittain. Ja tämä DivX ei taas tee usein päivityksiä mutta kun se sitten kerran tulee niin varmaan menee XviD kehittäjiltä taas motivaatio vähäksi aikaa ;-)

    Toinen juttu mikä ilahdutti ehdottomasti oli se että DivX on tosissaan yrittänyt/yrittää tehdä DivX formaatista sertifikoitua. Nyt oletuksena on DivX sertifikoidut profiilit. Millään formaatilla kun ei ole mahdollisuusksia jos siihen ei tehdä kunnnon standardimäärityksiä, varsinkin kun puhutaan videoformaatista.

    DivX 5.03 2-pass vs 5-pass
    http://koti.mbnet.fi/website/mpeg4test/divx_5.03/

    Ja DivX 5.02 vs muut koodekit (hieman vanhentunut)
    http://koti.mbnet.fi/website/mpeg4test/

    PS. espe0'lle että se tapasi tehdä enemmän kuin 2-pass oli aivan oikein. Ja tulipa b-framet testattua, ei kyllä niissä mitään vikaa tuntunut olevan jos vertasi ilman b-framea ja b-frame videoita.
     
    Viimeksi muokattu: 29.01.2003
  10. Wire

    Wire Guest

    amtiainen: Aploodeja hyvistä vertailuista!!!!
     
  11. DBaT

    DBaT Member

    Liittynyt:
    31.01.2003
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Just joo lisätään passeja kun 2-pass ei toimi kunnolla, siinä se ratkaisu taas on.

    En nyt jaksa aloittaa mitän DX50 vs Xvid
    flamea, käyttäkää mitä lystäätt evvk.

    On muuten olemassa sellainen kuin MPEG-4 ISO
    jota myös xvid noudattaa.
     
  12. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    DBaT:
    Uusimmat XviD:n unstable buildit (joissa siis B-framet, GMC ja Q-Pixel) eivät ole MPEG-4 yhteensopivia. Eivät toimi esimerkiksi Kissin soittimessa vaikka jättäisit kaikki herkut (nuo kolme ym.) pois päältä. Asia selviää Doom9:n forumeilta itsensä Koepin kirjoittamana. Kaveri kertoo samaisessa viestissään myös, että "I can't get the stable tree of XviD to grow". Että siitä sitten tekemään tuolla viime kesäisellä _viimeisimmällä_ stable buildilla videota. Voi olla _pienet_ erot DivX:ään. No flame.

    Muut:
    Itsellä toimii tämä julkaisu hyvin. Olen tehnyt leffoista pätkiä + trailereita, ja todellakin, Nth pass toimii hyvin. Olen käyttänyt High-profilea ainoastaan B-framet päällä ja kyllä näyttäisi filet toimivan Kissin soittimella niin tuolla kuin home theatre -profilella.
    Näyttäisi siltä kuin tuosta Nth pass:in 5-passista tulisi _se standardi_ jolla videoita aletaan taas tekemään.

    Nth passilla pystyy tekemään noita multipasseja myös niin, että tallentaa uuden (vaikka siis kolmannen passin) sen vanhan päälle samalla nimellä. Kodekin asetuksista täytyy olla vain "update log file" päällä.
    Näin toimi ainakin VirtualDubilla ja ei mene kovalevytilaa hukkaan kun voi ajaa sen vanhan päälle.
     
  13. migge77

    migge77 Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    300
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pari kysymystä viisaammilta. 2-pass on tuttu, mutta jos tekee esim 3-passin ja jättää tuon "update log file" asetuksen päälle, niin ideahan on siinä että tiedostoa päivitetään. Mutta, kun ongelma on siinä, että mulla ainakin pukkaa sitten dialogin, että kirjoitetaanko tiedoston päälle? Joten pakkausta ei voi jättää esim yöksi päälle. Ja logi tiedoston nimeä ei voi muuttaa, koska se ei silloin löydä sitä. Eli, mikä vikana?
     
  14. Khauron

    Khauron Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1,112
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    migge77:
    Pistä DivX:n asetuksista ensimmäiseltä välilehdeltä ruksi kohtaan "Do not prompt warnings and error messages" niin ei tule passien vaihdoissa ylimääräisiä harmeja.
     
  15. migge77

    migge77 Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    300
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ahaa... Kiitoksia paljon Khauron:ille.
     
  16. migge77

    migge77 Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    300
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tein tuossa itekkin testejä noilla eri passien määrällä. Näyttää ainakin, että 1 passin ja 2 passin ero on huikea. Myöskin 2 passin ja 3 passin ero on tosi iso. Mutta ite en ainakaan huomannut eroa 3 passin ja 5 passin välissä. Joten ite alan käyttää tuota 3 passia.

    Varsinkin kun omistan vain yhden koneen, niin pitää sillä muutakin pystyä tekemään kuin kokoajan pakata elokuvaa. Tällä tietenkin viittaan siihen, että 5 pass vie niin kauan aikaa. Kun 3 pass ja 2 tuntinen leffakin vie tuollaiset 7.5 tuntia (plus n. 2 tuntia noihin muihin toimintoihin, kuten äänen rippaus, pakkaus, tekstien rippaus).
     
  17. co22

    co22 Member

    Liittynyt:
    13.12.2002
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ööö...älkää ny itteänne kuoliaaks naurako, mutta kysyisin sellaista asiaa että mistä tuo pässien määrä tarkalleen määritellään? DivX codec propertiesseissa ei voi valita kuin nuo 1-pass- Multipass 1st pass tai Multipass nth pass.
     
  18. migge77

    migge77 Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    300
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    co22: Sori, vähän nauratti. No olen mäkin joskus ollut uusi noiden asioden kanssa.

    Siis passien määrät... Niitä ei sikäli määritellä mistään, vaan niitä "tehdään". Eli elokuva pakataan ensin tuolla '1-pass-Multipass' asetuksella. Sen jälkeen muut passit tuolla 'Multipass nth pass' asetuksella. Tämähän siis toimii, esim VirtualDubilla pakatessa. Kannattaa lukea aD:n guideja.

    Suomeksi, pienin muutoksin saa myös sovellettua DivX 5.0.3:selle:
    http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/kopioi_dvd_divxksi.cfm

    Eli muutoksina sen verran, että tallennat useamman passin tuolla 'Multipass nth pass' asetuksella. Itse suosittelen 3-passia. (eli rautalangasta väännettynä, kerran '1-pass-Multipass' ja kaksi kertaa 'Multipass nth pass') Tuo on aika-laatu suhteeltansa aika hyvä. Tietenkin VirtualDubissa kannattaa käyttää tuota Job controllia, niin koneen voi jättää yöksi pakkaamaan.

    Ihmettelin itse tuossa tänä aamuna The Caveman's Valentine leffan hyvää laatua vaikka bitrate oli vain 830kbs. Tosin olin lopputekstit koodannut 250kbs:llä joten itse leffa oli oikeastaa 850kbs(ilman lopputekstejä), mutta tosi hyvä laatu kuitenkin. Mulla kun ei ole tapana tehdä resizeä noille leffoille, vaan ne on dvd resoluutiossa aina. Croppausta teen kuitenkin. Tuo tuli resoihin 720x552. BSPlayerilla voi sitten pakottaa tuon oikeaan 16:9 formaattiin. Tuo oli anamorfinen leffa.


    EDIT: typo
     
    Viimeksi muokattu: 24.02.2003
  19. Titan

    Titan Member

    Liittynyt:
    09.03.2002
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    migge77, sanoit tehneesi lopputekstit pienellä bitratella. Mites tämä käytännössä onnistuu Divx:llä? Xvidillä teen aina loppu -ja alkukamat pienmmällä bitratella sen kätevän valikon kautta mutta Divx:ää ei ole siunattu samalla ominaisuudella. Kävin juuri ostamssa A.I dvd leffan jossaon käsittämättömän pitkät lopputekstit, pakko pistää pienemmällä bitratella, mutta miten?

    Pitää pistää yöksi tuleen aivan hullu testi, ties vaikka onnistuisi...
     
  20. migge77

    migge77 Regular member

    Liittynyt:
    23.01.2003
    Viestejä:
    300
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuohan ei siis onnistu suoraan. Vaan sun pitää pakata erikseen video ja lopputekstit. VirtualDubilla esim onnistuu merkata ne framet mitkä milloinkin halutaan pakata. Lopputeksteille kannattaa merkitä 200 kbs, niin ei vie paljoa tilaa... Todellinen bitrate tosin tulee olemaan 200-300 välissä. Kannattaa ihan 3-passilla heittää tuo teksti osuus. Laatu paranee huomattavasti eikä vie edes kauan aikaa.

    Yhdistäminen onnistuu myös VirtualDubilla. Ensin ladataan normaali video jossa on leffa osuus. Setten ensimmäisestä valikosta 'Append avi segment' (tai jotain) jolla lisäät teksti osan. Kannattaa lopuksi ottaa alkuperäinen audio ulkoisesta tiedostosta, jotta se ei napsahda leikkauskohdasta. Tosin, jos on tehnyt hyvän leikkauksen, niin ei se audio silloin napsahda.
     
  21. Titan

    Titan Member

    Liittynyt:
    09.03.2002
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Heh, kävipä hyvä säkä, tein nimittäin eilen juuri noin ;-) Rippasin 3-passillä itse filmin 1000kbs siten että merkkasin ripattavan alueen ja vedin job kontrolliin odottamaan nämä kolme vaihetta. Sitten siirsin merkattavan alueen loppuosaan ja muutin bitraten 200kbs:ään ja tallensin senkin 3-passillä "END" nimisenä tiedostona. Ja AC3 äänitiedosto odottaa liittämistä...Tuossa 6h jälkeen pitäisi kaiken olla valmista.
     

Jaa tämä sivu