1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Darktable/Rawtherapee, ohjelmien edut, eroavaisuudet?

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Jarm 16.07.2021.

  1. Jarm

    Jarm Member

    Liittynyt:
    10.01.2009
    Viestejä:
    26
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    moi!

    oma osaaminen kuvan säätämisessä (valmistuksessa) diginä, on lähinnä Olympuksen Viewerin ja Nikonin Capture NX-D "varassa".
    Tavallaan ajattelin "oikaista", kysymällä valokuvaohjelmien käyttäjiltä, kuinka kelvolliseksi Darktablen tai Rawtherapeen kokee? ja ruveta sitten itse harjoittelemaan.
    Ainakin Youtubella kumpaankin löytyy oivasti kehuvia vetoja.
    Eli kummalle Darktable / Rawtherapee antaisit "äänesi", ja jos selvittäisit ne mieleiset puolet po ohjelmasta?

    YT, Jarm
     
  2.  
  3. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    851
    Kiitokset:
    136
    Pisteet:
    53
    Olen käyttänyt tuota Rawtherapee ohjelmaa 5-vuotta ja hyvä on ollut. Perussäädöt ovat helppo tehdä ja alan ammattilaisillekin löytyy monenlaista säätöä. En oikeastaan keksi tästä huonoja puolia ollakseen avoimen lähdekoodin ja ilmainen.
     
  4. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Rawtherapeeta käyttänyt useamman vuoden. En varsinaisesti osaa siitä mitään erikoista sanoa kun aika satunnaisesti sitä käytän. Itse ehdottaisin, että otat kummatkin testiin ja katsot kumpaa tuntuu miellyttävemmältä käyttää. Luulisin, että kumpikin ajaa asiansa. Rawtherapee ainakin. Darktable taas on ulkoisesti näköjään paljon lightroomin näköinen, omnaisuuksista en osaa sanoa. Pitänee ladata se itsekin jossain välissä ja kokeilla.

    Muok: Sen verran lisäisin, että rawtherapeeta ei päivitetä ilmeisesti enää kovin usein. Aika monella ilmaisella kuvankäsittelyohjelmalla on valitettavasti samoin. Tokihan nuo sinnänsä toimivat kauankin ihan tarpeeksi hyvin ilman päivityksiä. Darktablen kehityksestä en osaa sanoa.
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2021

Jaa tämä sivu