crt vai tft näyttö?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kumipuu 07.10.2005.

1. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hehe, eipä tuo nyt kaadu. Ja tuo muovi on kyllä ehkä vähän hankalampi puhdistaa kuin CRT-näytön lasi, mutta ei mikään ongelmallinen. Itsellä siis Samsung 172x, ja olen erittäin tyytyväinen kuvanlaatuun yms.

Ja muistattehan että ette voi verrata CRT:n virkistystaajuutta TFT:n vastaavaan. CRT:ssä kun elektronisuihku pyyhkii juuri tasan sillä taajuudella sitä näytön pintaa = näyttö välkkyy sillä tietyllä taajuudella aina. TFT:ssä taas nuo pisteet eivät välky, ne vaihtavat väriään vain tarvittaessa = ei välkyntää, silmät rasittuvat vähemmän.

Itse en enää ikinä tule CRT-näyttöä vapaaehtoisesti käyttämään, sen verta parempi TFT on mielestäni: Parempi kuvanlaatu, silmät ei väsy, vie vähemmän pöytätilaa. Ja mitä pelaamiseen tulee, niin itse en mitään vakavaa häntimistä huomaa 12ms näytöllä ja nykyiset TFT:t ovatkin jo useimmiten 4-8ms.

2.  
  3. REH

REH Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jep, itellä ViewSonic VX924 ja ikinä en vaiha enää crt-näyttöön.

eduard0 antoikin jo hyvät perustelut :)

4. Haukka10

Haukka10 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voin sanoa,että melkein paras ostot omassa koneessa toi tft.Vanhassa putkinäytössä tuli silmät kipeiksi,kun aikansa tuijotti.Tällä pystyy pelailemaan esim.4t.putkeen ilman mitään propleemia.Mutta,niin kuin joku mainitsi se on aika käyttäjä kohtaista,mutta itselle tää littu sopii paremmin.

5. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Niitä häkkyröitä, joita jaloiksi noissa TFT-näytöissä kutsutaan,on niin monenlaisia-jotkin näyttävät olevan kuin harakan jalat ja varpaat ja kaatuvan pienestäkin töytäisystä...;)

Entä jos tulee mustetta ruutuun, kuten jollakin oli tapahtunut? Tai vaikkapa ihan rasvaa kylmästä pizzasta?;) Toki te kaikki syötte kylmää pizzaa, vai?;)

Minä puhdistan tämän CRT-näytön vaikka lievällä suolahapolla(HCL) tai lipeällä ja kaikki lika lähtee varmasti...:)

6. vellu-m

vellu-m Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kysynpä että kumpi on parempi TFT näyttö??

paikallisessa liikkeessä myydään 17-tuumasta TFT näyttöä 2-eri merkkiä: 1.Acer 2.Fujitsu siemens

kummassakin näytössä on vasteaika: 12ms

kumpi kannattaisi ostaa näytöistä? kummallakin näytöllä on sama hinta...

7. PapaZafa

PapaZafa Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  8. Eomer

Eomer Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse kannatan crt näyttöjä. Toki jos silmät eivät kestä niin ei ole muita vaihto ehtoja. Mutta minulla valittaa ensimmäiseksi rahapussi kun katsoo noiden littujen hintoja.

9. vellu-m

vellu-m Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kysynpä että kumpi on parempi näistä TFT näytöistä??

paikallisessa liikkeessä myydään 17-tuumasta TFT näyttöä 2-eri merkkiä: 1.Acer 2.Fujitsu siemens

kummassakin näytössä on vasteaika: 12ms

kumpi kannattaisi ostaa näytöistä? kummallakin näytöllä on sama hinta.

10. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    En tiedä, kun et ole laittanut noita malleja, mutta ehkä Fujitsu-Siemens merkkinä voisi olla parempi(eli siis olen antanut itselleni kertoa tälläistä).

11. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    heh, ei ihan merkillä ja vasteajalla voi sanoa et kumpi on parempi :D olis hyvä tietää muutaki näytöistä!

mm näitä tietoja olis hyvä tietää:
    Resolution : ?
    Pixel Pitch : ?
    Brightness : ?
    Contrast Ratio : ?
    Viewing Anlge : ?
    Connectors : ?

* omasta mielestä noilla ei ole oikeastaan mitän eroa, itse suosin ehkä aceria. ainakin näytöissä. :) mutta jos valmiskonepakettia niin kyllä fujitsu-siemens kaupasta mukaan lähtee ;)

EDIT: *

Viimeksi muokattu: 11.10.2005
  12. vellu-m

vellu-m Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    acer täytynee hommata...

13. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Minä olen taas kuullut vain huonoa Acerista, mutta ei niin huonoa Fujitsusta, mutta täytynee kai laittaa nämä samalle tasolle sitten...?

14. jarno74

jarno74 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Villi veikkaukseni on, että ne fujitsun näytöt tulee ihan sieltä samasta korealaisesta tehtaasta mistä acerit, lg:t sun muutkin...

15. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Sun muutkin? Sony, Samsung, Ben Q-nämäkinkö?

16. Shys

Shys Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse tilasin justiinsa vähän vanhemman mallisen 19" crt näytön, mutta halvan. Samsung 959nf maksoi jotain pikkasen yli 200€. Kyllä vanhaan näyttöön verrattuna (samsung 17" 753s) kuva on paljon parempi.
    Ennen näytön vaihtoa mietin itsekkin että joko nyt vaihtais tft-näyttöön, mutta crt näyttö vei voiton resoissa ja hinnassa.
    Nyt on resona 1600*1200(85mhz) vanhan 1152*854(75mhz) reson tilalla.
    omasta mielestä hyvä ostos:)

17. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Menee vähän offtopic, mutta ilmeneekö noissa uusissa tft näytöissä kuolleita pikseleitä?

Molemmissa kannettavissani ja kännykässäkin noita esiintyy ja tämä on suurimpia syitä miksi en ole halunnut luopua crt:stä. Duunissa taas ei näyttänyt olevan kuin hyvin harvoissa...

18. REH

REH Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omassa näytössä ei ole kuolleita pikseleitä. Töissä on myös paljon ViewSonicin tft näyttöjä enkä ole niissäkään niitä huomannut. Kai se riippuu merkistä ja mallista ja minkälainen laatukriteeri valmistajalla on.

19. teme565

teme565 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itsellä tuli jokin aika sitten korvattua yksi vanha putki 19" litulla ja täytyy sanoa, että tuon jälkeen toivoisi noiden kahden muunkin näytön olevan littuja, on se kuva niin eri luokkaa.

20. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Useat valmistajat ovat ottaneet käyttöön nollatoleranssin kuolleiden / väärän väristen pikseleiden kohdalla. Ainakin Samsung taitaa kuulua näihin, jossen väärin muista. Olen myös kuullut että eräiltä kauppiailta voi saada (ylimääräisestä maksusta tai ilman) vaihtotakuun näytöille joissa on kuollut pikseli. Varmin tapa tietysti on käydä ostamassa näyttö minkä voi ennen ostamista tarkistaa, jotkut kauppiaat suostuvat siihenkin.

21. Ripe54

Ripe54 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ...on olemassa erinlaisia luokituksia kuolleille pikseleille, tiukimmassa luokituksessa ei saa olla yhtään kuollutta pikseliä, seuraavassa luokituksessa yksi kuollut pikseli..jne.

Ja crt ja tft näytön resoluutiot mitataan eri tavalla, ne ei ole vertailukelpoisia keskenään. Ja muutenkin valmistajien antamiin spekseihin ei kannata sokeasti luotaa, vetävät yleensä kotiinpäin. Paras tapa hommata näyttö on käydä kaupassa katsomassa eri näyttöjä, ja valita se mikä itsestä tuntuu/ näyttää parhaalta..Jos on "Pro" , niin silloin näytöt pitää kalibroida ym....

Jaa tämä sivu