1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Core unlockaus / M4A77T

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Cavefish 09.03.2011.

  1. Cavefish

    Cavefish Member

    Liittynyt:
    07.09.2008
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Terve!
    Ostin vähän aikaa sitten uuden koneen, ja olen ollut siihen tyytyväinen.
    Kuitenkaan tästä huolimatta, en ole ainakaan vielä onnistunut avaamaan loppuja kahta ydintä prosessoristani (AMD Phenom X 2 955 BE).

    Bootatessa, tulee emolevyn alkuvalikko, jossa on vaihtoehto "Press 4 to unlock cores" tjsp, jota painaessa kone lähtee boottaamaan uudestaan.
    Bootin jälkeen emolevyn alkuvalikossa lukee entisen aktivointitekstin sijaan "4 Cores activated!"

    Tämän jälkeen on hetken aikaa mustaa, jonka jälkeen windows ilmoittaa, ettei se käynnistynyt hardware/software muutoksen vuoksi. Tästä eteenpäin en ole uskaltanut jatkaa windowsin normaalia käynnistymistä, vaan olen tehnyt palautuksen.
    Onko toivo corejen suhteen menetetty? Onko jotain mitä voin koittaa? Uskaltaisinko force-startata winukan siitä eteenpäin? Lueskelin jostain, että jos boot failaa, mutta coret aukeavat, pitäisi nostaa core voltageja. En ymmärrä niistä mitää, joten olen ne toistaiseksi jättänyt rauhaan.
    Kiitos jo etukäteen!
     
  2.  
  3. wasdasi

    wasdasi Regular member

    Liittynyt:
    02.04.2010
    Viestejä:
    2,355
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    48
    Prosessorina AMD Phenom II X4 955BE eikä X2 555BE? Tuo 955BE on jo 4-ydin prosessori, eikä siitä voi aukaista enempää ytimiä.
     
  4. Cavefish

    Cavefish Member

    Liittynyt:
    07.09.2008
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    niin siis nimenomaan, 555BE, anteeksi virheeni
     
  5. sidrend

    sidrend Regular member

    Liittynyt:
    21.06.2009
    Viestejä:
    3,188
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Voi olla että sattu kappale, jossa loput ytimistä ovat viallisia. Kyllä tolla prossulla ihan tuplanakin pärjää.
     
  6. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Valaiskaa nyt joku, joka noita ytimiä on avannut, mutta eikö tuo nyt ole aika normaalia? Hardware-muutokseltahan tuo Windowsin mielestä näyttää, kun prossusta avataan lisäytimiä?

    http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-121/amd_n_ytimien_availu-faq-849964/

     
  7. Cavefish

    Cavefish Member

    Liittynyt:
    07.09.2008
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Noniin, ei vaan lähde winukka käyntiin Asuksen oman core-unlockaamisen jälkeen.
    Monessa paikassa on jo mainittu, että tässä tapauksessa coret saattavat olla vialliset/pitäisi lisätä core voltagea.
    Miten tämä voltagen lisääminen tapahtuu? Emolevyni on siis M4A77T, olen BIOSSia jo katsellut, mutta en tunnu pääsevän voltagen lisäämiseen.
    Kiitos!
     
  8. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Onko M4A77T:n Bios yhtään tämän näköinen? CPU voltagea siis pikkuhiljaa ylöspäin ja tarkkailet samalla lämpöjä. Omalla vastuullasi sitten, liian suuri nosto rikkoo prossun.
     
  9. Cavefish

    Cavefish Member

    Liittynyt:
    07.09.2008
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei se kyllä ihan tuon näköinen ole.
    Nostin myös voltageja, mutta ei sekään auttanut.
    Luovutin jo corejen unlockaamisen suhteen, googlettamisen jälkeen ja pakettiselostuksen mukaan emolevy on kyllä täysin sopiva coren unlockaamiseen, onhan siinä nimenomaan "yhden napin unlock" toimintokin bootin alussa, ja southbridgekin on internetin mukaan sopiva.
    Kyllä minä näillä kahdellakin pärjään, mutta olisi se ollut kivempaa saada neljä käyttöön :) kiitos kuitenkin kaikille avusta!
     
  10. Escaladus

    Escaladus Regular member

    Liittynyt:
    07.12.2009
    Viestejä:
    945
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    28
    Minulla on samanlainen EMO
    Painamalla 4 pitäs avautua kaikki coret, jos ei niin joku on rikki, eli mene biossiin ja koita laittaa vaikka x3:ksi.
     
  11. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Sitten voi olla valitettavasti niin, ettei sun kivestä aukea lisäytimiä. Uusimmat erät ovat ilmeisesti olleet aika huonosti aukeavia. :/ Ehkä tuontantoprosessi on parantunut ja lähes kaikki neliytimiset toimivat nykyään, niin ei myyntiin enää jää "puolitoimivia" kiviä.
     

Jaa tämä sivu