Core i7-950 vs AMD X6 1090TBE

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Voltaren 05.09.2010.

1. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Ny kannattaa odotella noita uutuuksia. Koneen ostokaan ei oo nyt huono vaihtoehto, siihen ei vaan kannata ny paljoa sijottaa, koska noiden tullessa vanhojen osien arvo putoo pohjamutiin. Se on se pointti. Et ny ei kannata ostaa kallista konetta.

Jos tarviit konetta, osta kohtuuhintanen sellanen.

Bulldozerissa on kokonaislukuyksiköt tuplattu ytimessä. Periaatteessa 2 ytiminen mut ei ihan. Menee hyper threadingin ja oikeen dual coren väliin, paljo lähemmäs sitä dual coree kummiski.

2.  
  3. Voltaren

Voltaren Regular member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Hyvää tietoa ketjussa, kiitoksia.
    Tuntuu ettei koskaan ole hyvä hetki kasata ns huippukonetta.
    Keväällä venttailin et tulee noi x6 prossut, sitte venttailin et tulee asiallisia emoja.
    No nyt niitä sitten on, mutta päätin venttailla uusia 6000 sarjan radeoneita ja intelin uusia ssd levyjä..
    Ja sitten ku ne on tullu ni alkaaki jo olemaan aika uusille i7 ja i5 prossuille.. voi jee.

No ehkä kuitenkin on järkevintä odotella ensi vuoden alkuun ja katsoa sitten uudestaan tilannetta.

4. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Se on yleensä vähä sen jälkeen ku on tullu jotain oikeesti uutta ja mullistavaa. Et saa jotain uutta josta on viilattu pahimmat bugit pois. Sillon on se oikee aika kasata ns huippukone.

Semmonen juttu et ssd-levyn lisäys on helppoo, samaten näyttiksen vaihto. Muistin lisäys myös. Emon vaihto taas ei oo helppoo.

Iteki kyl odottelin noita AMD:n uusia emoja. X6:n missasin mut ihan sama.

5. Mummy

Mummy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    BPVest:

Sata tuki on parempi sen olen itsekkin huomannut, mutta miten on TRIM.n laita? Itsellä kun noita SSD.tä jo 3 löytyy, niin olisi kiva saada TRIM, myös Raidiin.

Ja kun tuo mun singun Prossu, nyt on se seuraava pullon kaula, voisi ihan yhtähyvin laittaa AMD.tä kehiin tällä kertaa, siis jos se vain kannataa.

--Emon lämmlöt luultavasti saan taas siit nousee mut, eiköhä niihikin vesi löydä.

Viimeksi muokattu: 08.09.2010
  6. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Ei se trimmi riipu emosta vaan SSD:sta. SSD ei tue trimmii -> ihan sama mikä emo on alla.

Pätee RAID hommiin samoin. Ehkä noi SSD:t saa RAID trimmit jossain vaiheessa.

Ei tosta prossusta puhti ihan heti lopu.

7. Mummy

Mummy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Riipuuhan?

Monet, kuten minä, käytän emon omaa Sata-ohjainta, se sopii myös yleensä jonkinlaiseen RAID käyttöön. Näitä Sata-ohjaimia tosin ohjaa jonkinlainen ajuri käyttöjärjestelmästä käsin ja sitä kautta saadaan erillaisia ominaisuuksia, kuten uusin Intellin ohjain pystyy ohittamaan RAIDissa olevat asemat ja TRIMmaamaan muut SSD.t jotka ei ole RAIDissa mukana, mutta ovat kuitenkin saman sata-ohjaimen alaisuudessa.

Tätäkään ei aikaisemmin pystytty tekemään, vaikka SSD tuki TRIMä.

TRIM tuki, tuntuu nyt olevan jokaisessa SSD.sä tänäpäivän, joten TRIMn toimivuus ei enää ole kinni SSD.stä vaan pikemminkin, sitä käyttävästä ohjaimesta.

Eli jollei AMD pysty välittämään käyttöjärjestelmän TRIM-komentoa, sata-ohjaimen kautta, levylle, ei sen nopeammasta SATA-väylästä ole pidemmänpäälle hyötyä.

Edit: samat silmät kesättalvet. Just eli kun tiedosto on pirstoutunut esim 2 levylle on sen TRIM hieman hankalaa levynpäästä, kun osa on toisessa levyssä?

Itse kyllä ajattelen että se on niitä ohjaavan ohjainmen työ kertoa että tämä pirstale trimmataan ,jne.. mutta mene ja tiedä...

Juu taitaa olla näin, itte juuri selailin joitain peli testejä ja resollani 1920x1080, ei tuntunut edes kelloilla olevan väliä. Tiedä sitten testien todenmukaisuutta, ottaen huomioon että minulla on 2kpl 5970 kokoonpanossani.

Mutta eiköhän tämä tästä OTsta.
    Itse valitsisin AMDn 1090T noista, kertinlukottomuuden, hinta/tehon (koko kokoonpanon) perusteella.

8. Themu

Themu Active member

Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    mutta luulen että ennemmin siitä pullonkaula tulee kuin 2x5970.

9. Mummy

Mummy Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ju kyllä prossu/emo on puollonkaula mun kokoonpanossa. Mutta uusimalla ei saa ihan yhtä paljon hyötyä, jotta siihen kannattaisi 300-500 € käytää. +emon myötä käyttis, oem kun on tällähetkellä.

10. raven0ak

raven0ak Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eihä se oem lisenssi pitäs vanheta pois pelkästää konee päivityksel, jos alkaa valittaa ni soitat mikkisofta tukee nii uudistavat lisenssi tjsp.

11. BPVest

BPVest Senior member

Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    OEM lisenssi menee jos emo vaihtuu. Tää on virallinen kanta. Mut eiköhän sitä voi vaikka selittää et "emo hajos" ja se siitä.

Ainaki kannattaa yrittää.

Viimeksi muokattu: 09.09.2010

Jaa tämä sivu