Core 2 Duo E6400 lämmöt

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Fevermist 02.11.2006.

1. Alterdu

Alterdu Guest

taisi sitten olla lukihäiriö, meikäläinen näkee ainaki tuosta corecentteristä lämmöt ja tuulettimen rpm:t, tuli kyl mieleen että mull tuota töhnää ei ollu cpu tuulettimen pohjassa kovin isolla alueella, vois olla että pii tahnan lisäys meikäläiselläkin edes..

2.  
  3. Fevermist

Fevermist Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    joo siinä tuulettimen pohjassa on 3 raitaa sitä möhnää, mutta se on juuri oikea määrä, ja kun puristat sen heatsinkin kiinni prossun se levittyy koko alueelle. sitten kun sen ottaa udestaan irti näkee kun sitä on sellainen aivan ohut kalvo päällä. Jos sitä on liikaa, vaikutus on sama kuin sitä olisi liian vähän.

...eli siinäkin kannattaa olla varovainen :p

4. Bagoonga

Bagoonga Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse laitoin tahnan niin että ensin pursotin sitä vähän siilen pohjaan ja sitten suoralla muovilätkällä liippasin sen ihan ohueksii kalvoksi. Porukalla on ollu core kakkosissa lämmöt yli kuudenkympin ja ei oo viel sammunu/hajonnu. On tietysti liikaa, mutta luulen että kestämisen puolesta kärsii lämmetä aikalailla. Mut ite en kyl menis maksimeja kokeilemaan! :p

Viimeksi muokattu: 02.11.2006
  5. Fevermist

Fevermist Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Juu kyllä mullaki meni 61 asti kun everestillä vedin FBU rasitus testiä, mutta keskeytin sen siihen. :p

6. Alterdu

Alterdu Guest

joo o, nyt rupes lämmöt tippumaan , heitin zalmannin lehtan tuonne lähelle prossua ja uudet mössöt hs:iin, idlet 36-39 cpu fanin ollessa 820rpm, ilmeisesti tuo kotelo on hieman ahas tai jotain, itellä arcticin silentium koppa..

7. Lamarr

Lamarr Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Asuksen PC-probea tai Ai-Suite ohjelmaa ei ilmeisesti kannata pitää kovin luotettavana? Itsellä probe näyttää aina CPU ja MB lämmöt muutaman asteen korkeampina kuin Ai, voi olla myöskin että ne vievät prosessoritehoja eri määrän. Ai-Suite:n mukaan prossu on idlenä n. 40-48, ja heti rasituksen jälkeen n.53, jos huoneen lämpötila on n. 23°C.

En ole katsonut vielä konetta sisältä päin, mutta huomasin että kaiken sälän mukana ei tullut sitä emolevyn lisätuuletinta, mikä oli joko passiivista tai vesijäähdytystä varten. Joko kasaaja on pistänyt omaan taskuunsa sen, tai asentanut sen vastoin emon ohjekirjaa.

8. staner

staner Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on e6400 prossu ja bios näyttää 50c ja core temp softa näyttää taas 70c, kumpi on oikeassa?

9. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Coretempin pitäisi näyttää oikein.

10. staner

staner Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mistä 20 C - asteen lämpötila ero voi johtua kun itse luulen että bios ei voi näyttää noin paljon väärin.

11. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    On minullakin yli 10c eroa.

12. greenie

greenie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä enemmin luottaisin CoreTempin tai TATin lukemiin, koska se lukee lämpötilan suoraan ytimen lämpödiodilta. BIOS taas ottaa lukemansa emolevyn lämpöanturilta, joten BIOSin ilmoittamat lämpötilat eivät sinäsä ole vertailukelpoisia kuin samojen lankkujen välillä. Myöskään lukeman tarkkuus ei ole mitenkään relevantti, koska itse anturin sijainti ei ole välttämättä optimaalisin. Oma P5W DH näyttää BIOS ja PC Probe CPU lämpötilan ~10c astetta alemmaksi kuin CoreTemp tai TAT (joissa molemmissa sama lukema).

13. staner

staner Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Luulenpa että mun cpu tuuletin on varmaan huonosti kiinni, siinä on tosi paska kiinitys systeemi kun ei uskalla laittaa sitä ihan loppuun asti kiinni , emolevy rupea taittumaan aika pahasti.
    miten te kaikki muut ootte saannut e6400 tuulettimen kiinni?

14. greenie

greenie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voimalla!

Kannattaa tosiaan tarkistaa se kiinnistys. Klipsisydeemi on melkoisen rimpula, mutta kyllä sen sillä kiinni pitäisi pysyä. Koita tukea sormella vähän vastaan emolevyä, jos pahasti tuntuu taipuvan.

15. SSaarinen

SSaarinen Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    E6300:lla lämmöt ovat idlenä toisella corella 30 astetta ja toisella 33 astetta. Yleensä toinen aina 3-4 astetta korkeammalla kuin toinen. Onko jälkimmäinen enemmän aktiivinen, kun lämpimämpi vai voiko johtua esim. huonosti levitetystä tahnasta (meni kyllä aika kauniin tasainen kerros prossun pinnalle.)

Rasituksessa lämmöt nousevat noin 5-7 astetta, pahimmillaan jonnekin 40 asteeseen, jos pelaa pitkään ja hartaasti.

Mitattu Core Tempillä ja tuulettimena Noctua NH12UF

edit* typo ja voimalla tämäkin tuuletin piti vääntää kiinni + oma fiksaus backplaten kanssa, kun otti kiinni emon takana oleviin nyppyihin

Viimeksi muokattu: 17.01.2007
  16. Malcowich

Malcowich Guest

Niistä rossun lämmöistä.... Itellä tulee se reilu viiden asteen muutos (viivellä) ihan vaan siitä että sammuttelee kaikki tuikkitärkeeliset jouto ohjelmat, niinku mese, p2p hässäkät ym lukuisat taustalla rullaavat ohjelmat.
    Eli se lepolämpötilanilmotus, miten ootte sen ottaneet... kaikki ohjelmat paitsi se lämmön ilmottamiseen käytetty kiinni, vai niin että kaikki normaalistikkin taustalla olevat ohjelmat on ollu päällä ??
    omastamielestä eri määrä ohjelmia eri koneilla --> lämpötilat ei ole vertailukelpoisia keskenään . ? . ? . mututuntuma ^L^
    ...ittellä lämpöjen maksimipiikki kaikkine taustaohjelmineen ja parintunniinpelisession jälkeen on ollu jotain 54`c vakio jäähyllä ...Oon vaihtamassa noctuaan ihan vaan sen takia, että saan koneesta huomattavasti hiljasemman sillä, en ole vielä päättäny että laittaisko ton NH-U12F(12 tuuletin), vai NH-U9F(9tuuletin) ...pittää mitata, mahtuuko kuinka iso kotelon puolesta

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 28.01.2007
  17. thtorsten

thtorsten Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kumpaan pitaisi luottaa, Al-suittiin vain Core temppiin? AL suite nayttaa minun e6300 lammoksi 45 astetta, ja Core temp Core1 41 ja core2 37

18. jari53

jari53 Guest

core temppiin

19. KOKK_M

KOKK_M Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla kans (e6400 vakio jäähyllä ja p5b-v) lämmöt aika korkealla, idle 44 ja jo viiden minuutin rasituksen jälkeen lämmöt n.60. Se asuksen automaatti säätö on disable asennossa. Eilen revin jäähyn irti ja tasasin tahnoja, ei ollut levittynyt kovin hyvin...mutta ei vaikutusta lämpöihin.Kotelo on antec sonataII ja täynnä tuulettimia, 2x12cm ja prossun yläpuolella vielä yksi 92mm. Lämmöt mitattu core temp ja tat. AIka monella on ollu just tän kysyseisen kokkonpanon kanssa näitä lämpö ongelmia.

20. thtorsten

thtorsten Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mulla E6300, p5b emo ja Sonata II. Lammot boxed jaahylla idlessa on core0 37 ja core1 35. Ja vain se perus tuuletin siella takana kiinni ( sonatassa ) Eli kylla ainaki noi sun rasituslammot on korkeet

21. KOKK_M

KOKK_M Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko täs joku jippo, mitä en oo tajunnu. Kotelo tuulettimen kierrokset heittelee ihan ihmeellisesti 450-950. Aluks ei saatu koko konetta toimii , valitti jotaa ettei tunnista ide laitteita,sit yhtäkkiä rupes toimii...ihan henkimaailman juttuja. No mitä mun pitäis seuraavaks tehä noille lämmöille, ei niissä muuten mitää mut meinasin vähä harjotella kellottelua niin ois hyvä saaha lämmöt ales.

Jaa tämä sivu