1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Citymarket kusettaa pc:n ostajia

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi dfwta 23.01.2006.

  1. mika-b

    mika-b Regular member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    1,016
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllä jos olen jonkun vienyt takuuseen ja liikkeessä testaileet, vaikkei vikaa ole löytynytkään niin ei siitä mitää maksamaan ole joutunut!
     
  2.  
  3. Hymypoika

    Hymypoika Regular member

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    645
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kun puhutte, että pakettikoneet ovat vain kusetusta, ette voi syyttää niistä myyjiä. He tekevät vain työtään ja yrittävät tienata. Mielestäni pakettikoneet ovat hyvä vaihtoehto jos ei ole kauheasti koneitten kanssa temppuillut ja muutenkin tarvitsee konetta vain yleiskäyttöön.
    Mutta jos on mahdollisuus saada vaikkapa kaveri kasaamaan kone, niin silloin kannattaa tarttua tilaisuuteen. MUTTA on kasatuissakin koneissa huonot puolensa. Jos rautapuolelle tulee vikaa, niin et voi vain viedä konetta mihinkään, vaan on sinun itse etsittävä vika ja lähetettävä se takuuseen.
    Pakettikoneissa on yleensä melkeimpä paras ominaisuus ohjelmistot. Mutta aina nekään eivät ole niin hyviä. Osa ohjelmista saattaa olla vain kokeiluversioita. Joissain pakettiratkaisuissa on koneen suojauksessa päädytty pelkään windowsin palomuuriin ja johonkin viruksentorjunta ohjelmaan.

    Pieni esimerkki tähän:
    Enoni osti tässä ensimmäisen koneensa (ehkä kuukausi sitten). Koneeseen sisältyi itse keskusyksikkö, näyttö sekä hiiri ja näppis. No kun enoni ei ole tietokonetta oikeastaan ikinä kunnolla käyttänyt niin soittipa hän minulle.
    Ensimmäisenä kiinnitin huomiota tietoturvaan (kuten kannattaa aina tehdä...). En muista mikä viruksentorjunta koneessa oli, mutta palomuurista ei ollut tietoakaan. Ko. viruksentorjunnan piti olla koko versio, mutta en sitä saanut mitenkään rekisteröityä tai asennettua (tämä voi kyllä johtua ihan omastakin tietämättömyydestäni sen myönnän).
    En muutenkaan luottanut kunnolla siihen viruksentorjuntaan joten asensin samat softat jotka omalta koneeltani löytyvät (näin minun on myös helpompi neuvoa jos ongelmia tulee...). Ongelmia tuli viruksentorjunnan poistamisessa(siis koneen mukana tulleen softan) ja sain sen vihdoin poistettua vikasietotilassa (kuinka moni aloittelija osaa mennä vikasietotilaan ja tehdä siellä tarvittavat toimenpiteet?).


    Tuohon pelaamiseen mainittakoon, että enoni on reippaasti yli 30. Kun hän osti koneensa, en usko että hän suunnitteli pelaavansa koneella, mutta nyt hän kuitenkin pelaa pelejä joita hänelle asensin... Vaikka koneen mainoksessa sanottiin, että kone on kunnon pelikone, niin ei pari vuotta vanha peli toiminut muuta kuin lähes minimi asetuksilla(suurimmalle osalle ihmisistä tämäkin kelpaa)
    Itsekin pelaan suht paljon koneella, mutta kyllähän minä olenkin tälläinen "über teini" niin kuin te sanotte...Tunnen myös monia aikuisia jotka pelaavat ihan säännöllisesti PC:llä.

    Yhteenveto:
    Paketti koneissa on lähes varmaa toimivuus, paitsi tietoturva saattaa olla heikko. Yleiskäyttöön oikein hyviä ja "varmoja". Valitettavasti pakettikoneista on yleensä kerrottu murheellisen vähän mainoksissa eikä myyjillä riitä ammattitaito kertomaan koneesta enempää kuin mainoksessa kerrotaan. Mainoksissa olevat pienet tekstit ovat vanhuksille todella huono juttu, sillä he eivät näe niitä lukea ja niissä saattaa lukea jotakin todella tärkeää minkä nojalla kone voisi jäädä muilta ostamatta(näistä pienistä teksteistä kukaan myyjä tuskin puhuu, paitsi siinä vaiheessa kun tullaan vaatimaan rahoja takaisin kun koneessa ei olekaan vaikkapa näyttöä...)

    Jos taas tietää mitä koneella tekee ja se vaatii enemmän tehoja on ratkaisuna kasattu kone. Näin saa rahoilleen vastineeksi tehoa. Miinuksena kasatuissa koneissa on vain nuo takuuasiat ja ohjelmien puute... Itse olen ehkä enemmän kasattujen koneitten puolella, mutta en kuitenkaan torju täysin ajatusta valmiista koneesta…

    T: 14-vuotias "teini"

    EDIT: Teksi saattaa olla hieman hankala luettava, koska tämä AD:n foorumi poistaa ylimääräiset välilyönnit joten kappalejako ei ole niin kuin pitäisi.
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2006
  4. juhis

    juhis Regular member

    Liittynyt:
    15.06.2002
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tositarina #325. Uusi Fujitsu-siämen ostettu syyskuussa 05 ja ilman näyttöä kun vanha putkinäyttö löytyy nurkasta. Parin kuukauden käytön jälkeen etsimään uutta näyttöä, kun litteähän olis kiva. Yllättäen koneessa on näytönohjain mistä puuttuu DVI. Eli laajennusvaraa näistä vehkeistä on siis turhaa hakea.

    Joskus alkaa ärsyttämään kun ihmiset heitää rahaa menemään. Kun noita pikku tietokoneputiikkeja löytyy melkein joka nurkalta joista voi valita sen siisteimmän näkösen, niin miksi suunnata johonkin CM/anttila/musta pörssi keskittymään ja luulla saavansa jotain hyvää? Ja sitten vielä se naapurinpoika hoitamaan se tietoturva, vaikka sillä olisikaan kuin pelkkä pleikkari.

    "Mikä ihmeen virustorjunta? Eihän meillä ole viruksiakaan!"
     
  5. Hymypoika

    Hymypoika Regular member

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    645
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Usein se naapurinpoika saattaa jopa tietää jotain tietoturvasta...
    Kerrotaampa tähän itsekin tositarina:

    Naapurini osti itselleen läppärin, koska tarvitsi sitä työnsä puolesta. No kone toimi aluksi ilman onglemia. Mutta sitten meni kone jumiin totaalisesti ja naapurini vei koneen johonkin huoltoon tai takuuseen en muista kumpaan mutta kuitenkin. Tämä korjausmaksoi 60€ ja vikana oli pelkästään virukset jotka johtuivat virusturvan heikkoudesta. Onko siis ideaa maksaa sitä 60€ jos se naapurin poika vaikka tietäisikin jotakin tieturvasta... Ja kyse oli kuitenkin viasta, jonka olisi voinut itsekin korjata (tämän oli myöntänyt ko. koneen korjaajakin)

    Tuo mitä sanoit on kyllä osittain totta. Jos naapurista tai tuttavapiiristä löytyy joku sellainen joka oikeasti tietää jotakin koneista, voi hän hoitaa tietoturvankuntoon. Mutta jos ei tunne ketään tälläistä henkilöä, niin silloin kyllä ostaa jonkun vaikkapa f-securen tietoturvapaketin johon tulee asennus kaupanpäälle (tai jonkin muun vastaavan softan)
     
  6. juhis

    juhis Regular member

    Liittynyt:
    15.06.2002
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Myönnän että esimerkkini oli "hiukan" kärjistetty. Tuossa vähän innostuin kirjoitellessani. Se on vain niin huvittavaa huomata että kuinka jokaista 14-vuotiasta poikaa pidetään suorastaan nörttinä.

    Tuollaisia CM-koneita vaan tosiaan löytyy turhankin paljon. Eikä myyjää kiinnosta asiakkaan ongelmat kun puoli vuotta vanha laite jumittaa. Siis henkilökohtaisesti. Se vain lähetetään huoltoon ja sanotaan että tuleppa kuukauden päästä katsomaan.

    Toki näillä pikkuliikkeillä on taipumus myydä konetta, jolla pärjää sitten seuraavat 10 vuotta kun sitä tehoa löytyy ja saa vaikka minkälaista palaa kiinni. Usein nuo koneet kuitenkin jätetään päivittämättä ja kun käynnistyminen kestää yli puolituntia todetaan että "Jaahas alkaa tuo kone olemaan jo niin hidas että pitänee varmaan hakea uusi". Näitäkin löytyy paljon.

    [bold]Offtopic:[/bold]
    Itse saan olla sukuni ilmainen mikrotuki-henkilö, jolle ilmeisesti saa soittaa vaikka keskellä yötä, jos asia vain jotenkin liittyy tietokoneisiin.

    Aika vuodatusta taas. Anteeksi rakas päiväkirja. Niin ja miten sanotaan mummolle: Ei, en korjaa tietokonettasi?
     
  7. Hymypoika

    Hymypoika Regular member

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    645
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu eipä siinä mitään. Tuosta nörttijutusta, niin minä en ainakaan haluaisi olla nörtti enkä siten myöskään halua muiden pitävän itseäni nörttinä. Autan kyllä jos siihen on tarvetta... Näin ollen olen myös pieni tietokone "asiantuntija" meidän suvussamme, mutta harvat vaan kehtaavat pyytää apuani iästäni johtuen :D (tämä on kyllä minun onneni ettei tule niitä yöllisiä soittoja joista mainitsit...)

    Mutta olen kyllä täysin samaa mieltä kanssasi siitä mitä kirjoitit äsken.
     
  8. Takajammu

    Takajammu Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2005
    Viestejä:
    508
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tiedän tunteen. Ei ihan päivittäin, mutta vähintään kerran viikossa joku soittaa että tää tekee tätä ja tätä. Mene siihen sitten sanomaan, että se on 50€ tunti tai apua ei heru. Sitten "vika" on yleensä yksinkertaisen helppo esim. ota se disketti pois asemasta käynnistysvaiheessa, mutta meitä on moneksi, eikä kaikki voi tietää kaikkea. Ja jos omat taidot eivät riitä, niin sitten tullaan tänne vuodattelemaan, joten joku toimii myös minun ilmaisena mikrotukihenkilönä jos on tarvis, ja tietysti kellonympäri
     
  9. V-kos

    V-kos Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2005
    Viestejä:
    1,345
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sama täällä. Tuntuu vielä että kaikille tulee ongelmia yhtäaikaa ja pitäis revetä moneen eri suuntaan kerralla.
     
  10. NUIJJA

    NUIJJA Active member

    Liittynyt:
    12.01.2005
    Viestejä:
    4,410
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Offtopic:

    Älä vaan mene sanomaan ei, josko mummu kirjoittelee koneella vaikka testamenttia.
     
  11. Jorhyn

    Jorhyn Member

    Liittynyt:
    06.02.2006
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Omalla mummullani on onneksi wanha 386 matriisitulostimella :D. Käyttelee sitä vain muistelmien tms. kirjoittamiseen, joten ei tule hirveän useasti soittoja :).
     
  12. Tekarit

    Tekarit Member

    Liittynyt:
    01.02.2006
    Viestejä:
    85
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nyt kun ajattelee niin joku 499€ kone on oikeastaan vain 350€ hintainen kun laskee että käyttis maksaa satasen ja keskusyksikkö, hiiri ja näppäimistö sen 50 euroa, jos nyt edes hiiri ja näppis kuuluu pakettiin.
    Itselläni on HP pavilion T3259.fi, joka oli hinta laatu suhteeltaan hyvä. Ainut mikä vähä vaivaa on toi emo mutta kyllä se mun käytössä riittää.
     
    Viimeksi muokattu: 07.02.2006
  13. .W.

    .W. Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    838
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tulipahan vaan mieleen kun noita alkupään viestejä luin Gigantin oma mainoslause: "Gigantti - se nyt vain tyhmää maksaa liikaa", ja silti ihmiset käy sieltä ostamassa.. :D
     
  14. vatelma

    vatelma Guest

    ainaki packard bellin paketti koneet on ihan ******.
    sain isälläni käydä pari kertaa viikossa katsomassa sitä romua minkä ne oli 600€ menny ostamaan oli kuulemma gigantin myyjät sanonu että on laatukone ja kestää pelata. ni hyvä että fifa 2004 jaksaa pyörittää.

    ite sitten ostin hp t3000 koneen.
    tää on kyllä toiminu ja hyvin.
    tehojaki tarpeeksi.

    sanoin siitä isälleni että jos oisit minulta kysyny ni oisin ostattanu saman koneen ku itelläni on ja oli vaan jotain 150€ kalliimpi.
    ja mukana tuli office ja works, toisin ku pb:ssä ei tullut mitään mukana.

    ainut mikä tässä on ongelma ni on näytönohjain vähän paska (geforce 6600)

    noh mutta olin kumminki tietoinen mitä olin ostamassa ja suunnitelmissa on ostaa parmpe näyttis tässä kesän aikana.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 07.02.2006
  15. Oscar_X

    Oscar_X Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2005
    Viestejä:
    759
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    LIDLissä on aina joskus tonnin koneita, ne on mielesäni todella hyviä hintaansa nähden.
     
  16. venalaine

    venalaine Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    893
    Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Siis mitä? Tästä en ole kyllä vielä kuullutkaan.. Ilmeisesti asut pääkaupunkiseudulla, vai missä? Ainakaan itse en ole vielä moiseen törmännyt. Ei ihan ensimmäiseksi tulisi mieleen lähteä Lidliin konekaupoille.
     
  17. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse olen myös joskus katsellut näitä ilmoituksia ja täysin samaa mieltä, että hinta/laatu suhde kohdallaan. Hommahan toimii niin, että koneita on yhtä mallia muutama kappale ja nopeat syö hitaat (niinkuin lidlissä muutenkin)... :)

    EDIT:
    Kyllä näitä on ollut muuallakin kun pääkaupunkiseudulla, mutta ei niitä kovin usein ole...
     
    Viimeksi muokattu: 07.02.2006
  18. V-kos

    V-kos Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2005
    Viestejä:
    1,345
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Viimeksi muokattu: 07.02.2006
  19. timonsteri

    timonsteri Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2005
    Viestejä:
    600
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jännää. En nyt ihan kaikkia postauksia tarkalleen lukenut, mutta kertokaa ihmeessa, milloin ihmiskuntaa on alkanut kiinnostaa ostaa koneita jostain god damn marketista. =D
     
  20. LcD

    LcD Regular member

    Liittynyt:
    16.09.2004
    Viestejä:
    1,214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No kaikkihan ne jotka eivät koneista mitään tiedä, niin ostavan koneen valmiina pakettina. Ja kyllähän ne myyjät osaa puhua pyöreitä....
     
  21. timonsteri

    timonsteri Regular member

    Liittynyt:
    23.05.2005
    Viestejä:
    600
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu näinhän se on. On vain todella yllättävää lukea afterdawnista jotain citymarket -viestiketjuja. ^_^
     

Jaa tämä sivu