Ei varmaankaan mutta eipä taida olla varaa myöskään rakennella mitään kokoonpanoa jonka ainoa kriteeri on uusimpien pelien sutjakkaasti pyöriminen. En minä selittele yhtään mitään, ainahan se vastuu on ostajalla jos asian oikein ymmärtää. Se nimenomaan vaikuttaa myös hintoihin. Hmm, jos kyselijä oli niin tietäväinen niin nimenomaan siksi olinkin kiinnostunut. Aikooko liittää uutta tekniikkaa koneen sisään vai miksi kyselee. Ihan asiantuntija ei sitten ollut kuitenkaan kun pakettikoneen virtalähteistä kyselee. Niin on montaa mieltä kuin on miestäkin.
Jokainenhan jotakin tietää jotta se nyt ei liene mikään perustelu. En minäkään kiertele kyselemässä powereista eritoten minkään marketin pakettikoneen powerista vaikka jotakin rautapuolesta tiedän. Lienee eriasia jos suunnittelee lisäävänsä pakettiin jotakin jonka epäilee rasittavan olemassa olevaa poweria. Mutta niinkuin sanoin "tietää jotakin" on hieman ontto syy kysellä.
Oho, tästähän tuli ihan flamewar No, oma panos sekaan. Mutta siihen se sitten jääkin. Yleensä muistia (ram) on liian vähän, ja emolevykin on surkea tai ainakin päivittämiskelvoton. Nuo kun taitavat suurimmaksi osaksi 754-sockettiin, ja näiden prosessorien tuotanto on jo lopetettu. Eli seurava päivitys vaatiikiin uuden emolevyn ja prosessorin, tai tietämättömän kanssa kokonaan uuteen konepakettiin.
Aikamoinen sattuma, mutta minulla on käytössä vieläkin kaksi täsmälleen samaa konetta... muisteja olen hankkinut molempiin 64mb lisää. Toiminnaltaan ja 'rakenteeltaan' nämä compaqit ovat loistavia. Jossakin välissä compaq siirsi koneidensa kasauksen Irlannista muualle, jonka jälkeen komponenttien- sekä työnlaatu romahti ainakin pöytäkoneissa. Kannettavat ovat ilmeisesti vielä kohtuulaatuisia. Tuo, että sait jotain muuta kuin ?papereissa? on lukenut olisi selvinnyt yksinkertaisesti marssimalla kuluttaja-asiamiehelle, mikäli ostamiasi komponenttejä ei ollutkaan koneessa, ja myyjän väittäessä asiasta vastaan.
No, en minä tiedä miten tietämätön osaisi koneen hajoittaa laitteistopuolelta sen nopeammin kuin kokenutkaan käyttäjä, jos on sen verran fiksu kuitenkin, ettei käytä cd-asemaa mukitelineenä tai vedä keskusyksikköä pitkin soratietä ladan perässä.
Se on ihan sinun tietämättömyyttäsi, minä olen kyllä nähnyt miten koneesta tietämätön saa laitteen rikki aika nopeasti - eikä tämä koske ainoastaan atk-rompetta. Mutta turha tästä on jauhaa, hyvää tulevaa vappua vaan.
Hahha taitaa Rubertti olla Gigantissa töissä kun noin poulustelee kyseistä kauppaa. Veljeni osti sieltä konepaketin ja kotiin päästyä kytkimme koneen kiinni. No eihän siinä tietenkään toiminut näyttö. veimme takasin ja saimme uuden koneen. No siinä taas ei ollut windowsia asennettuna eikä sitä voinut edes asentaa! Veimme taas koneen takaisin samalle pitkätukkahipille joka ei tiennyt mistään mitään ja oli aina poissa. Tällä kertaa saime jopa "toimivan" koneen.
Kysehän on ollut valmiina myytävistä konepaketeista, ei niinkään Gigantista. Mutta onhan se hyvä että saitte lopulta toimivan paketin, eli onko sen toiminnassa ollut puutteita vai oletteko tyytyväisiä?
Pointti onkin siinä että jos jostakin maksaa paljon niin hinnalle on saatava vastinetta. Jos ostamasi makkara maistuu paskalle niin kärsimäsi tappio on hyvin pieni. Joopa-joo. Mikäköhän tässä oli pointtina. Ilmeisesti asiakas on tyhmä jos ymmärtää ostamastaan jotakin ja selvittää mitä saa... Kerta ihmisen kusettaminen on mielestäsi hyväksyttyä niin toivon että myös omalle kohdallesi tälläistä sattuu huonon auton tai asunnon yhteydessä. Varmasti naurattaa siinä vaiheessa... Kerro minulle miten asioista tietämätön henkilö saa fyysisesti tietokoneen osat rikki koska sitä mieltä olet! Ja noista sinun teksteistä saa kyllä ehdottomasti sellaisen kuvan ettet tiedä asioista juurikaan mitään. Et ole sanonut mitään mikä viittaisi atk-alan tietämykseen. Ja nyt on kaksi mahdollisuutta Ruberttin suhteen. On joko trollaaja tai näiden pakettikoneiden myyjä! Kumpikaan asia ei ole hyvä juttu tälläisella kirjoitus asenteella.
Tiedän, silloin tuli vaan oltua (luonnollisesti) sen verran nuorempi että ei tuollaista tajunnut ja tuskinpa olisi ollut isäukollakaan innostusta alkaa asiantiimoilta tappelemaan. Nykyään ei kyllä tulisi osteltua ihan noin pahasti "sikaa säkissä". Sen verran kyllä haluan pakettikoneita puolustaa, että eivät ne kaikki ole oikeasti ihan kelvottomia. Tämänhetkinen koneeni sattuu olemaan pakettikone ja kuten tuosta alta näkee ei ole oikein muuta heikkoa lenkkiä kuin näytönohjain ja sekin on kuitenkin niitä integroituja ja X300:ia reilusti parempi ja väylä on kuitenkin pci-e. Emokin on 939 kannalla, muistia 1Gb ja 2 paikkaa vapaana jne.. Mitä olen koppaa aukonut niin tilaa näkyy ihan hyvin olevan, joten komponentteja voi käytännössäkin lisätä. Hintaa oli näyttöineen reilu tonni, mutta pitää muistaa että mukaan tulee reilusti ohjelmia ja yhteensopivuus on taattu.
Kieltämättä nuo mainoslauseiden ylisanat on melko moraalittomia, mutta palautetaampas mieliin nyt kuitenkin se yksi asia joka tästä keskustelusta on unohtunut, eli se niiden 'surkeiden' pakettikoneiden hinta... kuinka moni loppujen lopuksi esim. 499 euron hintaan näppäimistöineen ja käyttöjärjestelmineen kasaa tehokkaan pelikoneen, tai edes sitä surkeaa pakettikonetta tehokkaammman koneen? Hintaan täytyy ottaa huomioon myös kasauskustannukset ennenkuin sitä voi verrata valmiin pakettikoneen hintaan. Yleensä esim. gigantissa tai citymarketissa tietokoneostoksilla asioiva ihminen on lähinnä kiinnostunut tuotteen hinnasta eikä niinkään ominaisuuksista, ja siksi se ostaa sen halvan paketin eikä kalliimpaa ja oikeasti tehokasta pakettia, vai uskooko joku tosissaan mainoksen perusteella saavansa tuohon hintaan tietokoneen joka on yhtä tehokas kuin 1000 euroa maksava kone?
Siis enhän ole kyseenalaistanut sitä etteikö nuo halvimmatkin pakettikoneet voisi olla hyviä kuluttajalle. Ja menevät netti käyttöön hyvin. Kuitenkaan mikään ei oikeuta sitä että niitä myydään kuluttajille kusetus meiningillä! Tuttava piirissäni on ollut tapauksia että uuden koneen oston jälkeen on ensimmäiseksi siihen ostettu parempaa osaa tilalle kun pelit eivät olekkaan pyörineet. Se jos mikä panee vituttamaan. Olen nyt kuitenkin onneksi saanut aika hyvin tuttavapiirini päähän etteivät osta koneita omin päin vaan kyselevät ensin minulta neuvoa... Ja tuskinpa kuluttajat uskovat 500€ koneen olevan yhtä tehokas kuin 1000€ mutta kun mainokset/myyjät sanovat sitä pelikelpoiseksi niin miksei sitä uskoisi? Ja nuo 499€ konepaketteja myydään aika kyseenalaisin keinoin. Mainoksissa näytetään konetta missä näyttö ja hiiren paskan kokoisilla kirjaimilla lukee jossakin kulmassa että näyttö ei sisälly hintaan. Huoh... Kannattaisi olla vähän hiljempaa ettet nolaa itseäsi ihan täysin! No, nyt ainakin tiedetään tämä sinun "tietäjän" tasosi... Aivan totta! Hyviä konepaketteja on olemassa ihan mukavissa määrin. Erityisesti tietokoneliikkeistä voi pongata niitä. Luukusta tuli juuri mainos oman kyläni tietokoneliikkeeltä ja täytyy kyllä myöntää että kannessa komeili sellainen kone että hinta/laatu suhde oli enemmän kuin kohdallaan.
pakettikoneet...ikinä en ole sellaista ostanut, enkä osta. Ensimmäinen oma oli (vasta) 486DX2:n (ei olut rahaa 286, 386:n aikana...) ja senkin rakensin itse komponenteista - oli se aikaa kun näyttis oli 1MB ja sitten ostin siihen 8x125kb "hämähäkkejä" joita painelin kiinni ja sitten mulla olikin 2MB näyttis!!! Mutta siis pakettikoneisiin - joillekin nuo speksit eivät ole niin tärkeitä..vanhoille ihmisille riittää joku nettisurffailu, sähköposti, laskujen maksu ja pasianssi Heille nuo pakettikoneet voivat olla ok ratkaisu. Tosin ainahan ne ovat ylimainostettuja ja jo vanhaa tekniikkaa ainakin osittain sisältäviä, mutta toimivat (toivottavasti). Mutta heille ne voivat olla ainoa mahdollisuus (ikävä kyllä) jos tekniikasta ei tajua mitään eikä ole ketään neuvvomassa. JOS haluaan "kunnon" pakettikoneen - ostaa koneen komponentit jostain KUNNON tietokoneliikkeestä joka on erikoistunut komponettien myynttin. Kyllä ne siellä osaavat suunilleen kertoa mistä saa asiallisen, asiakkaan toiveiden mukaisen koneen ja helposti kun koko paketin ostaa - saa kokoonpanon kaupanpäälle (~35€. Niin, ja sitten ollaan me "pro:t" (=sarkismia) - selataan arvosteluja, kysytään neuvoja, vertaillaan hintoja ja rakennetaan itse koko kone alusta lähtien. Olen aivan vakuuttunut, että aina jokainen on joutunut tekemään kompromisseja - ei vaan ole rahaa siihen "parhaaseen tekniikkaa" (ellei ole sikarikas..). Eli yritetty ostaa mahdollisimman hyvä mihin on varaa. Kokoaminen ei välttämättä ole mennyt heti oikein jne. Lisäksi ainakin henk. koht, rahapula on johtanut siihen, että vielä voisi "vähäsen" päivittää, ostaa vähän lisää uusia osia vanhojen tilalle - vanhat toimivat, mutta uusi olisi parempi. Lähinnä noista liikkeistä tulee mieleen autokaupat - en minä miltään ihme trokarilta autoani osta, kyllä käyn merkkiliikkeistä ne ostamassa.
Tohon oulun gigantti juttuun myös: olin menossa ostamaan näytön virta johtoa ja kun en löytänyt hyllystä niin kysyin atk-hempalta asiasta ja hän sanoi että käy tarkistamassa taka huoneesta ja tuli sieltä n. 30 min päästä pleikkarin virta johto kädessä ja kysyi että tämmoinenkö, paketissakin luki tyyliin näin: ``ps 2 power cable``. että tämmöistä ``ammattipalvelua``