1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Citymarket kusettaa pc:n ostajia

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi dfwta 23.01.2006.

1. Chi

Chi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minusta jo siitä pitäisi voida valittaa vaikkapa kuluttaja-asiamiehelle, että hyväuskoisille eläkeläisille myydään "tehomyllyjä" tyyliin "Muistia jopa 512" tai "Sisältää verkkokortin(!)"... Sitten esim. eläkeikäinen isäni ihmettelee kun kaikki jumittaa ja soittelee minulle 24/7. :D

Off topic: äijä pääsi myymään sille Gigantissa sen valmiin paketin, kun en yhtenä päivänä huomannut, että taas oli tullut puhelu tekniikan janoiselta seniorilta.

2.  
  3. arcanix

arcanix Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Gigantissahan on mukavaa kun kaikki myyjät myyvät kaikkia laitteita. Kenelläkään ei ole asiantuntemusta oikeastaan mistään, muistaan merkit, mallinumerot, megapikselit ja kehuvat sanat, kun oikeasti ei tiedetä asiasta mitään. Niitä on hauska jututtaa aina, ja kysellä tarkemmin, että mitä joku nippelitieto tarkoittaa. Esimerkiksi mitä tuo muisti on ja mihin se vaikuttaa. Tulee jos jonkinlaista selitystä. Useimmiten vastaus on, että sitä on tosi paljon ja se on nopeaa, oli tilanne mikä tahansa.

4. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo kyllä noissa kodinkoneliikkeissä (esim gigantti) pitää asiakkaan tietää tietokone asioista jonkun verran. mutta sikäli hyvä että jos asiakas tietää niin edes joku. se että on laajat valikoimat ja paljon tuotemerkkejä ei ole mikään kelvollinen selitys tietämättömyyteen. jos jotain myy ei pitäisi sanoa vain "tää on kyllä ollu suosittu" tms. kauppiaissa on eroja expert-myyjä kysyi pistetäänkö pakettiin? ei mitään outoa sikäli mutta olin katsonut 19" tft näyttöä korkeintaan 30 sekunttia. hinta oli valmiiksi suolattu ja myyjä ajatteli että siihen hintaan se myydäänkin.

5. mankeli

mankeli Guest

Täällä oli paikallinen Citymarketin myyjä ihmetellyt kun eläkeläinen alkoi kyselemään speksejä virtalähteestä. Nostan hattua myyjälle koska oli avannut kotelon ja katsonut tiedot.

6. mvnet

mvnet Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsekin pysyn tulevaisuudessa kaukana pakettikoneista. Itse kasaamalla saa paljon paremman ja juuri sellaisen kuin haluaa. Tosin silloin pitää tietää mitä komponentteja tarvitsee. Jos tietää vähääkään tietokoneista, kone kannattaa kyllä kasata itse.

Jos pakettikonetta mainostetaan tehokkaaksi, niin sitten se on yleensä sellainen uliseva mylly, joka käy niin kuumana, että se varmaan riittäisi yksinään lämmittämään talon talvipakasilla. Liikkeessä kun ei oikein voi kuulla minkälainen on koneen käyntiääni eikä spekseissä ole yleensä mitään tietoa kotelon tuuletuksesta, virtalähteestä tms.

Ja järjestelmän palautukseen näkee mitä ihmeellisimpiä viritelmiä. Itselläni oli aikoinaan Packar Bellin kone (gigantista ostettu, ylläri), jossa windowsin ja muiden ohjelmien asennus oli laitettu kiintolevylle piiloosioon. Tämä osio söi viidesosan 20 gigan levystä. Tiedot pysty polttamaan CD:ille, mutta esim. koneen mukana tullutta MS Wordiä en voinut asentaa millekään muulle koneelle kuin juuri tähän PB:n koneeseen. Palautuslevyiltä kun ei voinut asentaa MS Wordiä kuin koneessa olevalla hallintaohjelmalla, jota ei saa muuhun asennettua.

Ihmettelenkin, että mikä into valmistajilla on siinä, ettei Windowsin ja muiden ohjelmien CD-levyjä anneta mukana, vaan kaikki palautuslevyt pitää tunkea johonkin kiintolevyn piilo-osioihin. CD-levyiltä oisi paljon helpompi asentaa kaikki uudelleen itse, jos haluaa.

7. DoctorS

DoctorS Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aikoinaan, kun en vielä tajunnut tietokoneista paljoa mittään, tuli ostettua pakettikone. Sehän sitten alko leviämään heti, kun takuuaika vain meni umpeen ja samaa ilmiötä olen huomioinut muillakin, jotka ovat pakettikoneen ostaneet.
    Onneksi sitä nykyään on fiksumpi ja kasaa itse eikä hikipäissään säästä vähiä rahojaan paskan kompakin tai hoopeen ostoon.

Oulun Giganttia kannattaa tosiaan vältellä. Itselläkin on sieltä vähän epämääräisiä kokemuksia ja asiakaspalvelua ei siellä selkeästi harjoiteta ollenkaan, mutta samapa se vaivaa muitakin halpatuoteketjuja. Ilmeisesti ns. edullisemmilla hinnoilla ei ole varaa hyvään asiakaspalveluun.

8. neggis

neggis Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Parhaan koneen saa tosiaan kasaamalla itse, ja silloin ei tule niitä juppe22 mainitsemia ylihinnoiteltuja lasinnalusia mukaan liikoja.

Vanhoista esikasatuista compaq-koneista on vain positiivisiä kokemuksia... liekö ennen osattu paremmin ajatella konetta kuin rahaa?

Viimeksi muokattu: 26.01.2006
  9. venalaine

venalaine Regular member

Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Toisilla on, toisilla ei.. Itse lähes kymmenen vuotta sitten hankin kyseisen merkkisen huiman 233MhZ Pentium II:n 32MB:n muistilla. Paketissa piti olla 4Gb kovalevy, mutta kas kummaa kotona huomasin että sehän onkin vaan 2Gb. Myöskin paketissa ollut näyttö oli eri kuin mitä kuvittelin. Tuohon aikaan se gigan-hinta oli hiukan eri kuin tänäpäivänä ja koko komeus maksoi about 10 000mk. No eipä siinä mitä, myyjä muistaakseni selitti että osat voitvat hieman poiketa ja että näytönohjain vastaavasti olisi parempi.

Mutta kyllä oli tuohon aikaan suhteessa rauta kallista. Tuohon kymppitonnin päälle kun joutui vielä klassisen Woodoon ostamaan, joka sekin maksoi varmaan sen tonnin.

10. REH

REH Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä itsellekkin jää noista liikkeitten mainoksista joissa mainostetaan noita "huippu/tykki/teho/ koneita" vähän huijauksenmaku suuhun. Hintaa on koneilla kuitenkin siinämäärin, että pitäs niitten parempia olla.

11. kulemam

kulemam Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Meiän porukat kans osti jokusia vuosia sitte uuen Compaq:n valmistehomyllyn, joka kuulemma vastas varsinki pelaajan kaikki odotuksia. Muistiaki tuli jopa huimat 128MB! Sit ku sitä piti vähän myöhemmin alkaa päivitellä nii huomasin et esim. muisti ei tietenkään tue prossua. Se taas oli sinällänsä mahotonta, koska emolevy oli nii luuska, ettei sekään tukenu ko 233:een asti...Mukana tullu kamppahan oli 133:sta. Paikkoja oli 2 ja emo tuli 1GB. Kovolla oli huimat 40GB tilaa, mutta mainitsematta oli jätetty et se on 5600rps. Näyttis oli integroitu mut oli sentään jätetty AGP-paikka päivittelyä varten. Seki tais olla sellanen 4x...Kaiken kaikiaan se oli koottu sillä lailla et jos vähänki halusit "kunnolla" päivitellä, jouduit ostaan uuen emolevyn, kotelon(ku vanha emo oli nii ufon muotonen..), virtalähteen(alkuperänen oli jotain tyyliin 150W...) eli ts. jouduit koota ihan uuen koneen!

12. Rubertti

Rubertti Regular member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Miksi se eläkeläinen olisi kysellyt jonkin virtalähteen tietoja?

Ainakin sen verran että tietää mihin sen himassa sijoittaa, vai veinaatko että kaikki myynnissä olevat konepaketit olisi jotenkin kasattu vain ja ainoastaan asiakkaan huiputtamiseksi?

Niin, samaan törmää marketissa kun ostaa makkaraa, eipä siellä monikaan myyjistä tiedä mitä ja miten makkara on tehty. Pääasia on että paketissa oleva makkara toimii, eli siis maistuu.

Hmm, levisikö se siksi että käyttösi oli myös tietämättömän käyttöä? Vai veinaatko että kone-paketit eivät kestäisi normaali käyttöä muuta kuin takuu ajan?
    Itse tunnen kymmeniä porukoita joilla on niin sanottu "paketti-kone" ja vanhimmat taitaa olla jo vuodelta 1998, eikä kellään ole ollut sen kummempaa ongelmaa laitteiden käytössä, joten tuo hajoaminen ajallisesti takuuseen ei oikein voi pitää paikkaansa.

13. mika

mika Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Tähän täytyy takertua sen verran, että kuten täälläkin jo monta kertaa on huomautettu, niin noita koneita myydään esim. "tehokkaina" pelikoneina mainosten mukaan. Tehokkaina tosiaan, 512 Mb muistia, näytönohjain atin x300, radeon 9550 jne. Eihän noilla komponenteilla yksikään nykypäivän peli kunnolla pyöri. Ja helppo noita on myydä innokkaalle pelaajalle, joka ei tosiaan paljoa koneista tiedä, mukana olevasta isukista puhumattakaan. Siksi on hyvä, että itsekin tietää noista jonkin verran tai mukana on joku, joka tietää. Ettei heti, kun kotiin pääset tarvi ruveta sitten itkemään kun peli ei pyöri, peli tökkii ym. vastaavaa.

14. Taukkizz

Taukkizz Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ET voi olla tosissas? ;D Ei sinänsä etteikö rauta kestäisi, vaan se että rauta on paskaa. Sen lisäksi aina kun käyttelen tuttujen pakettikoneita, ne on ihan tuubassa koska niiden virus"torjunta"ratkaisut päivittyvät yleensä 2-3kk ja sen jälkeen kone on täynnä paskaa ;<

Ja voisit opetella kirjoittamaan yhdyssanoja..

15. Rubertti

Rubertti Regular member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Rauta ei voi olla paskaa, sen varmaan sinäkin tiedät mistä metalli koostuu.

Et vaan osaa laittaa konetta niin että käyttösi jälkeen se olisi ilman paskaa. Ehkä vaippa auttaisi?

16. icedaemon

icedaemon Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Taukkizz eli sun mielestä pakettikoneet on sen takii paskoja kun virustorjunta ei toimi sun kaverin koneessa.

17. Rubertti

Rubertti Regular member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Totta, noin on monessa paikassa mutta täytyy myös muistaa että pelejä on montaa sorttia ja pelaajia myös.
    Toinen ei kestä nykimättä mitään peliä ja toista ei kitkuttelu haittaa yhtään.
    Lisäksi uskallan sanoa että suurin osa nykyisistä paketti koneista pyörittää useimpia pelejä ihan tyydyttävästi vaikka poikkeuksiakin löytyy.
    Mutta täytyy muistaa että mainokset yleensä ovat täynnä ylilyöntejä, eikä se koske ainoastaan tietokoneita vaan kaikkea tavaraa mikä on myynnissä.

18. Taukkizz

Taukkizz Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ;D Ei ole toiminut yhdessäkään pakettikoneessa vielä tähän mennessä, ja usko pois, niitä on tullut testattua jo AIKA monta!

Ette ihan tosissanne voi väittää et pakettikoneet muka ois parempia kuin itse kootut ;> Ette vain kestä häpeää kun ette osaa koota ite konetta :)

19. arcanix

arcanix Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niinpä. Pitää miettiä, millaisia mainoksi itse tekisi, jos olis vähittäismyyjä. Tuskin mainoksesi olisi tyyliin "Vanhentuneella näytönohjaimella ja vaisuilla tehoilla varustettu ratkaisu, jossa kaikki on integroituja, eikä mitään voi päivittää."

Eipä täällä kukaan ole väittänyt, että pakettikoneet olisi itse koottuja parempia, vaan päinvastoin. Jotkut ovat vaan eri mieltä kanssasi pakettikoneiden toimivuudesta. Kyllä ne spywaret/virukset tulee yhtä lailla itse koottuihin koneisiin, ellei käyttäjä osaa sitä suojata. Minä en ole pariin vuoteen nähnyt yhtään spywarea, virusta tai popupia. Ei ole tarvittu kuin zone alarm pro, f-secure ja peerguardian 2. Kaikilla tutuillani, joilla on pakettikone ja kyseiset ohjelmat, ei ole mitään ongelmia. Ehkä kaverisi eivät vain osaa, tai sinä et osaa heitä neuvoa ^_^

20. xXx

xXx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kloonikone on aina parempi kuin merkkikone. itse päätät onko emo huono vai sellainen kun itse haluat sen olevan. kotelon saat valita itse ja määritellä onko siinä minkä tasoinen virtalähde, voit valita hyvin kellottuvaa muistia, näytönohjaimen, prossun ja hyvän coolerin (jos vakio cooleri ei kelpaa) kaiken saat valita romppuasemaa myöten. ja tuskin merkkikonekkaan on välttämättä huono mutta siihen on tyytyminen ja mitä se pitää sisällään? juuri ne komponentit jotka haluaisit siellä olevan? ei niin hyvin käy koskaan.

21. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Kaikilla ei ole rahaa ostaa yhtä usein uutta tietokonetta kuin makkaraa...
    Mitä sää yrität oikein selittää... Harva myyjä tiertää niistä koneista oikeasti mitään joten se vastuu ostoksista ikävä kyllä menee sinne kuluttajalla useimmissa tapauksissa.
    Ja suuri osa konepaketeista tehdään sellaisista osista jota "tietävä" kuluttaja ei ostaisi.
    Todella monessa pakettikoneessa on tällä hetkellä prossuna athlon 64 3400+. Kerroppa minulle kenen kannattaa ostaa sellaisella prossulla oleva kone?
    Koska kyseenalaistat tämän niin et tiedä millainen merkitys koko virtalähteellä on...
    Asiakkaan kusetusta minä en ainakaann hyväksy missään muodossa.
    Ja tuollaista konetta voisi myydä reilusti nettikoneena.
    Siihen se soveltuisi enemmän kuin hyvin.

Jaa tämä sivu