1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Chromesta takaisin IE Exploreriin (9)

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Japsu1 16.03.2011.

  1. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tää on muuten mielenkiintoista debattia. Chrome sinänsä on ihmevempain, johoin silkasta uteliaisuudesta siirryin - käytettyäni kai kahdeksan vuotta IE7-8 ja Google palkki yhdistelmää. Chromen käyttöön on ihme kyllä alkanut tottua niin - että selaimesta tullee vakituinen "riesa". Vaikka jätkä vanhenee - tiedon saannin tarve kasvaa koko ajan pääduunin tueksi. Ja kun sitä infoa pitää saada, on niin kivaa saada se esille vauhdilla. Ylhäällä mainittuja mittareita en ole käyttänyt - enkä tarvinut. Pelkkä silmä kertoo että tää Chrome vaan on niin pirun nopea. Parasta selaimessa on tietenkin välilehdet, niissä on ne todelliset puolensa kunhan ensin totuttelee - ja hiffaa käyttää laajennuksia maltilla hyväkseen.
     
  2.  
  3. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hommasin sitten uuden mobiililaajakaistan ja nyt alkaa tuntua siltä ettei Chromesta ole yhtä selvää etua kuin tuon vanhan 1 megabitin liittymän kanssa. Mobiililaajakaistalla kun ei pysty mitään vertailua tekemään koska nopeusvaihtelu on jatkuvaa ja speedtest näyttää siis joka kerta eri lukemaa. Tuossa minun vanhassa liittymässäni oli näköjään sellainen poikkeus että koska kyse oli HomePna-protokollalla jaettu kimppa ADSL joka rajoittaa yksittäisen käyttäjän kaistan maks. 1 megabittiin ja käyttäjiä oli vähän niin sain lähes aina sen maksimin, mikä se sitten tarkalleen olikin, käyttööni. Ja tämän eron pystyi mielestäni selaimella "mittaamaan" ainakin suhteellisesti koska IE:llä lukemat olivat melkein aina 0,93/0,97 ja Chromella ne meni sitten jopa yli megan mikä ei koskaan tapahtunut IE:llä. Uudesta liittymästäni siis tarkemmin tässä.


    Nyt olen kohta viikon käyttänyt melkein pelkästään uutta IE9 versiota ja alan taas tottua siihen. Siinäkin on muuten nykyään ne välilehdet vaikka hieman eri tavalla "piirrettynä", eli ne on kapeita suorakaiteenmuotoisia laatikoita mutta toiminta sama kuin Chromessa. Yksi tärkeä syy paluun Internet Exploreriin on siinä että Chrome ei ole yhteensopiva näyttöni, näytönohjaimeni tai käyttämäni resoluution kanssa koska en saa sillä millään esim. youtubevideot pyörimään kokoruutukoossa ilman että se alapalkki jossa mm. volyymisäädin ja kokoruututilasta poistumisnappi jää Windowsin tehtäväpalkin alle. IE:ssä homma toimii mutta Chromessa nuo vipstaakit vaan näkyy läpinäkyvän tehtäväpalkin läpi mutta niihin ei pääse käsiksi. Tosi ärsyttävää että aina pitää Escapella tulla kokoruudusta pois jos haluaa ääntä säätää tai vaikka hypätä videossa eeenpäin. Kävin kaverin luona kylässä ja laitettiin hänenkin koneelle Chrome eikä siinä ollut youtubevideon kokoruututilassa mitään häikkää.

    Jätin kyllä Chromen vielä koneelle ja saatan sitä vielä käyttääkin, ehkä...?
     
  4. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
     
  5. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moro
    aika ihmeellinen juttu - YouTuben keekoilu Chromessa.
    Mulla ei ole mahdollisuuksia XP-PRO:n käyttäjänä IE9:iin, joten se homma jää siihen - mutta mietitään myöhemmin.
    Tässä Chromessa kannattaa muuten olla tarkkana siitä että saat viimeisimmän ja parhaan version - ja otat tarvitsemasi laajennukset saman tien käyttöön. Chromessa niitä ei ole tarvis surra, sillä laajennuksen voi purkaa yhtä helposti kuin ladata. Ihan niinkuin Chromen itsensä.
    Facebookissa muuten, jota mun on muutamien suhteiden takia (vastenmielisesti) pakko räplätä, liikkuu ainakin XP-käyttäjiä varten ladattuja kaiken maailman viruksia - ja yksi tällähti niin hyvin koko rautaan että käyttis oli pakko kokonaan asentaa uusiksi.
    Ei sinänsä mikään vaikea homma, mutta turha työ hatuttaa. Mutta, nyt tapahtuikin taas Chrome ihme. Koneelle tälläytyi arvaamatta pisimmin käyttämäni Chrome versio, kirjaimerkkineen kaikkineen - siis kaikki tallessa, ja syytäkin oli olla tyytyväinen. Tämä on sitä Chromenologiaa. Selain on periaatteessa vielä kehitysbvaiheessaan, vaikka pitkälleon päästy. Flashin viimeiset versiot on automaattisesti päällä - Javat on lisättävä itse, muttei vaivaa vie, ja siksi ihmettelinkinb kertomaasi YouTube hommaa.
    Mutta joka tapauksessa: Kyllä tästä vielä selain tulee.
     
  6. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kuten kerroin niin kaverin koneella ei ole tuota ongelmaa. Googlasin hieman ja kokeilin näyttöasetuksia ja syy ongelmaan selvisi. Chrome ei osaa tuossa huomioida meitä "lievästi näkövammaisia" jotka yrittävät helpottaa näytössä näkyvän tekstin lukemista maksimaalisesti kuten Windowsin näyttöasetuksia pitäisi voida tehdä "Suurenna ja pienennä tekstiä jne" kohdassa. Windows Explorer ymmärtää tuon ja palvelee minua paremmin. Tuo on vähän sama asia kuin että lomalennoilla penkkien väliin mahtuu vain ns. "normaali" kokoinen ihminen mutta jo 190 senttinen on joku turha friikki jolle ei tarvitse olla tilaa tarjolla koska se ei ole kaupallisesti kannattavaa. =)

    Joten Microsoftille kiitos tuosta, selaimen valinta on joskus pienestä kiinni...
     
  7. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu,
    ei tämä Chrome olisi ilman MS alustaa kehittynyt paljon mihinkään suuntaan. Ensin oli se jo aikansa vähän elänyt Google palkki - nyt sitten Chrome. Mutta makuasioista ei kannata kiistellä.
    Mitä lievästi näkövammaisuuteen tulee tulee, asia joka muuten on myös oma riesani, "jakkari" - jakoavain oikeassa yläpalkissa suurentaa ihan kiltisti esim. itselleni sopivat 120 prossaa - ja muistaa jopa portaalit ihan kiltisti ulkoa joita käytän lähes joka päivä - joten kyllä siinäkin kehitystä on.
    Toisaalta nyt, kun selain näyttää pääseen vauhtiin - ainakin näin XP käyttiksen vinkistä tuntuu ettei sitä enää pysäytä mikään.
     
  8. Muff77

    Muff77 Regular member

    Liittynyt:
    14.12.2010
    Viestejä:
    1,942
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Chromessa on ihan omat laajennuksensa kannatata tutustua. Chromen oma laajennus "AdBlocker" poistaa kaikki mainokset ihan ilmaiseksi. AD;n kaikki mainoksetkin katoaa, mutta myös joka sivustolta siis.

    Chrome lataa minullakin selvästi nopeammin sivustot, latausajoista en tiedä.
    Chromeen oli kaikista helpointa tottua ja kun on tottunut tää on paras selain. Ei paluuta hitaaseen IE tai sekavampaan Firefoxiin. Chrome on vaan simppelin tehokas selain ;)
     
  9. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Jeps taas,
    allekirjoitetaan joka huomio.
    Mainittu (Muff77) Ad Muncher on muuten niitä ensimmäisiä maksusoftia joita Chrome edes tarjoaa. Itse käytän ihka tavallista AdBlockeria ja ollut tyytyväinen. Onks tässä Muncherissa joitain täysin erikoista miksi pitäisi (hitaahkolla 2GB/667Mhz Dell työasema) myllyllä ryhtyä leikkimään?
    Aika on mennyt viime aikoina niin tiukoille etten ole edes uusimpiin laajennuksiin tehdä kunnolla tuttavuutta.
     
  10. Muff77

    Muff77 Regular member

    Liittynyt:
    14.12.2010
    Viestejä:
    1,942
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    AD:n selostus Ad Muncherista: " Muncher on ohjelma, joka pystyy estämään lähes minkä tahansa objektin lataamisen tiekoneellesi.

    Yleensä Ad Muncher:iä käytetään WWW-sivuja selaillessa poistamaan turhat mainokset ja samalla nopeuttamaan surffailua. Ohjelma pystyy kuitenkin estämään myös kuvien, äänitiedostojen, flash-animaatioiden ja java-scriptien ajamisen. Ad Muncher toimii minkä tahansa selaimen kanssa, eikä se vaadi mitään muutoksia käyttämiisi ohjelmiin."
    Nojaa, todella hitaalla koneella auttaakin, mutta voi haitata, kun nettisivuilla ei mikään kuva näy, ohjelmat ei lataudu ja esim. pelit ei toimi varmaan netis. AdBlocker ihan riittänyt ;)
     
  11. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Chromesta vielä yksi pikkuvinkki jonka kaikki lie jo hiffaneetkin.
    Laajennuksista löytyy vimpain nimeltään Too Many Tabs, ja koska minun perheessäni on kaksi myllyn käyttäjää - ainakin se toinen unohtaa joskus tyhjentää täbsinsä - jolloin äkkiä ollaan tilanteessa että kone hidastuu, tai pahimmassa tapauksessa jumittuu siihen paikkaan.
     
  12. Muff77

    Muff77 Regular member

    Liittynyt:
    14.12.2010
    Viestejä:
    1,942
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kiitos vinkistä. Tosta näkee helpommin kaikki avoinna olevat tabit. Mutta en löytänyt ainakaan alkuun vaihtoehtoa sulkea välilehteä?
     
  13. Darckey

    Darckey Member

    Liittynyt:
    13.08.2005
    Viestejä:
    79
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    ELI kumpi on nopeempi IE9 vaiko chrome? vai onko se joku makuasia kun ei oikeen selvinny näistä viesteistä!
     
  14. yksyks2

    yksyks2 Guest

    Käytännössä et nopeuseroa huomaa.
    Makuasia siis
     
  15. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onhan tossa tullut Chromea kehuttua mutta yksi huippu tässäkin: Chrome ilmoitti yhtäkkiä että "Huup, kone kaatui!"
    Minä sanoin ääneen että "kattos pirua" ennenkuin edes älysin lukea tektiä loppuun, jossa luki vaan että "haluatko käynnistää koneen uudelleen ja palata edelliseen istuntoon?". Minä painoin nappia, eikä Chrome ollut moksiskaan, ainoastaan 20´:n "tuulilasi" välähti pikkuisen - ja sitten oltiinkin siinä mitä seuraavaksi piti tekemän!
    Minä kutsun tätä Chromenologian suureksi edistysaskeleeksi. Ei edes marissut Windows tapaan että "järjestelmä on palautunut vakavasta virheesta".
     
  16. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Speedtest.net sivustolla Grome häviää IE) n.10% ja pingi yli stata kun IE:llä 65.
    Testatta noin 5 kertaa ja aina sama tulos, tosin olen puukottanut IE:tä nonella tweak ohjelmalla ja muutamalla rekisterimuutoksilla mitä olen mailmalta löytänyt ja nuo välilehdet on todella helppo asetella mieleisiksi joten säätöä peliin, kannattaa varmasti.
     
  17. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei kaiken tässä maailmassa aina niin helkutin nopeasti tartte tapahtua. Chrome on jo tarpeeksi nopea, hyvin käyttökelpoinen - ennenkaikkea työväline.
     
  18. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Kyllä täälläkin on kaikki selaimet läpi käyty, mutta aina on palattu IE:hen nyt 9 eikä sillä ole enää juurikaan merkitystä kun yhteys on 100 megasen kuidun päällä palvelimet antaa sen minkä antaa eikä siinä selaimilla ole juurikaan suurta merkitystä.
     
  19. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Palasin siis Chromesta IE:hen takaisin kuten tuolla aikaisemmin totesin ja vaikka jätin varmuuden vuoksi Chromen "hollille" niin nyt muutama kuukausi myöhemmin huomaan että olen täysin unohtanut koko Chromen.=)
    IE9 hoitaa tehtävänsä ongelmitta ja koska se tarjoaa minulle tietyt paremmat mukavuustekijät joista jo mainitsin aikaisemmin niin en viitsi enää edes harkita Chromen käyttöä edes väliaikaisesti koska siitä ei ole minulle mitään vastaavaa hyötyä...
     

Jaa tämä sivu