1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Canon LBP 2900B i sensys: virhe tietoliikenneyhteydessä

Viestiketju Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet -osiossa. Ketjun avasi lisa65 31.08.2022.

  1. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Tervehdys,


    Tulostin on Canon LBP 2900B i sensys.

    Tietokone on HP Elite Book 8470p i/5/4/128 SSD
    14 /windows 10/A2

    Lasertulostin ostettu 2008. Toiminut moitteettomasti ohjelmalla, jonka olen ladannut 2016. Koneessa Windows 10, 64 bittinen kone. Latasin myös uudemman ohjelman, ei toiminut sen paremmin käsittääkseni
    . https://www.canon-europe.com/support/consumer_products/products/printers/laser/i-sensys_lbp2900b.html?type=drivers&language=en&os=windows 10 (64-bit)


    Tärkeitä tulostushommia jäänyt tekemättä ja ovat edelleen odottamassa. Onko kenelläkään kokemusta /tietoa, että mistä on kyse? Millä korjauksella saisin tulostimen jälleen toimimaa. Se on vanha laser tulostin, mutta on toiminut moitteettomasti. Minusta ei vaikuta johdonmukaiselta, että yhtäkkiä tulostimesta olisi tullut pysyvästi toimimaton.

    Tämä ongelma syntyi, kun tulostin sähköpostin liitetiedostoa ja samalla aloin poistamaan toista sähköpostia. Tulostaminen katkesi kuin seinään ja on ollut näitä virheilmoituksia siitä lähtien. Olen ostanut uuden usb-johdon ja kokeillut kaikkea mahdollista, mitä nyt maallikkona osaan. Olen purkanut ajuriohjelman ja asentanut uudelleen, jne.

    Viimeisin virheilmoitus on: Tulostuspalvelinvirhe. Kirjoitinpalvelin on poissa toiminnasta. Tarkista kirjoitinpalvelin. Toinen on tuo tietoliikenneyhteysvirhe.

    Ystävällisimmin kysyn neuvoja ja ohjeita, jotka voisivat johtaa ratkaisuun. Tulostin on toiminut moittteettomasti kaikki nämä vuodet, kahdessa eri käyttöjärjestelmässä, windows 10 ja aikaisemmassa windowsissa.
     
  2.  
  3. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Onko tullut mitään uusia windows päivityksiä.
    Ne voivat joskus sotkea tulostusta.
     

    Liitetyt tiedostot:

    lisa65 kiitti tästä.
  4. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos! Minä perehdyn viestiisi.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Valitettavasti en osaa suoraan neuvoa mitään, mutta huomiota kiinnittää tuo "Tulostuspalvelinvirhe. Kirjoitinpalvelin on poissa toiminnasta." Minusta tuo tuntuisi viittaavan kotiverkkoon ja siihen liitettyyn "tulostinpalvelimena" toimivan tietokoneen tulostimeen. Viestissä et kuitenkaan mainitse mitään kotiverkosta, vaan siitä saa käsityksen, että tulostin on liitetty USB-kaapelilla suoraan kyseiseen tietokoneeseen, etkä koita käyttää mitään jaettua tulostinta.

    Windows 10:kin on minulle vielä niin uusi, että sen tulostinasetukset näyttävät oudolta. Jos kuitenkin aloitetaan alusta, eli kirjoita hakuriville Tulostimet, ja avaat Tulostimet ja skannerit. Siellä pitäisi näkyä kyseinen tulostin ja sen kohdalla pitäisi lukea Oletus. Paina Hallinta. Hallintasivulla pitäisi lukea Tulostimen tila: Oletus. Ellei, niin klikkaa painiketta Määritä Oletukseksi.

    Tässä vaiheessa voisi kokeilla, mitä Windowsin vianmääritys sanoo, eli klikkaa linkkiä Suorita vianmääritys.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  6. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,773
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Jos edelliset ei auta, niin kokeile seuraavaa.

    Kirjoita windowsin hakuun komentokehote ja avaa komentokehote suorittamalla se järjestelmänvalvojana.

    Kopioi seuraavat komennot komentokehotteeseen ja paina enteriä kunkin jälkeen. Lopuksi käynnistä kone uudelleen.
    Koodi:
    net stop spooler
    del /F /Q %systemroot%\System32\spool\PRINTERS\*
    del /F /Q %systemroot%\System32\spool\SERVERS\*
    net start spooler
     
    lisa65 kiitti tästä.
  7. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos ihmiset! Nyt on niin, että paljon näitä olen käynyt läpi. Vianetsintöjä monta kertaa. Oletustulostin on paikallaan. Offline jutut pois ruksattuna jne. Kiitos paljon, tuon esittämäsi ohjeen olen kolunut monta kertaa viime päivinä. Nyt kirjoitinpalvelinvirhe ilmoitus muuttui jälleen tietoliikenneyhteysvirheeksi (nämäkaksi vaihtelivat). Kun yritin tulostaa, tulee ilmoitus mikä tulee, kun tulostin ei ole päällä: Oletko kytkenyt virran jne. Kun yritin tulostaa, harmaa laatikko, "odota", sitten "ei vastaa".

    Piuhassa tai portissa ei pitäisi olla vikaa, koska purin pois ajurin, ja lisäsin sen jälkeen uuden laitteen vain laittamalla piuhan (usb-johdon tulostimesta läppäriin) kiinni. Tietokone otti tulostimen ihan oikein.

    Kyllä siellä on usb1 portti laitettuna tulostamista varten.

    Poistin päivityksiä kyten FiveBridges neuvoi.

    Minä alan olemaan aika epätoivoinen tämän kanssa. On pakollisia tulostustöitä odottamassa. Juuri nyt ei ole oikea aika hankkia epätoivoisena ja kiireessä uutta konetta ja tulostinta, ehkä loppuvuodesta.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Näkyykö siellä hallintasivulla tulostimen kohdalla online (vai offline)?
    Mitä se vianmääritys raportoi, löysikö jotain?

    Muokkaus.
    Paina hallintasivulla Avaa tulostusjono. Näkyykö siellä nuo epäonnistunet tulostusyritykset? Ne voisi peruuttaa häiritsemästä.
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2022
    lisa65 kiitti tästä.
  9. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos paljon. Yritin komentosarjaa järjestelmänvalvojana. Ei mitään. Tuli sama ilmoitus: onko kytketty ikään kuin tulostin ei olisi päällä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos, olen yrittänyt kaikkea ja useita kertoja. En voi tajuta, miten voi tulla tällainen toimintahäiriö.
     
  11. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    "Vianmääritys ei pystynyt tunnistamaan ongelmaa." Olen tehnyt vianmäärityksen lukuisia kertoja. Joitakin kertoja se on korjannut ja muuttanut canonin oletustulostimeksi, mikä se on jo ollut, mutta ainoa asia mitä on korjannut.
    Jossain vaiheessa oli jossakin palautteessa että on korjannut että Windowsin palomuuri päästää tulostimen läpi. Olen sitten mennyt vielä tarkistamaan ja varmistamaan ruksit. Minulla on toisena ilmaisena palomuurina Avast, mutta sen kanssa ei ole ollut ongelmia, ellei sitten pitäisi senkin päivityksiä katsoa. Mitään en ole ladannut netistä yleensäkään.
     
  12. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Onko se tuo Avast? Pitäisikö se poistaa? Onko sen poistamisesta haittaa? Tosin olen kohta repinyt harmissani tukkani päästä tämän kanssa (melkein vitsi, ei ihan...) niin että Avastin poisto kai pienin harmeista..
     
  13. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Paljon selviäisi sillä, että kokeilisi tulostinta toiseen koneeseen. Täytyy miettiä yön yli..
     
  14. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    En tiedä, mikä on vialla, mutta jotain asetuksissa on sekaisin. Ei palomuurilla pitäisi olla mitään tekemistä USB-kaapelilla kytketyn tulostimen kanssa. Liittyisikö tuohon ensimmäisessä viestissä ihmettelemääni tulostuspalvelin-juttuun, joka viittaa verkkotulostimeen.

    Voisi olla aihetta aloittaa aivan alusta eli poistaa koneelta kaikki tuohon Canon-tulostimeen liittyvät ajurit ym. ja aloittaa tulostimen asennus alusta. Canonissa asennetaan ajuri ensin ja tulostimen USB-kaapeli ei silloin saa olla liitettynä. Ajuri ja asennusohjeet löytyvät tuolta:
    i-SENSYS LBP2900B - Tukisivusto – lataa ohjaimia, ohjelmistoja ja käyttöoppaita - Canon Oy

    Asennusohjeet löytyvät kohdasta "Asennus".

    Tuolla viestissä #6 kerrot, että olet ilmeisesti noin tehnytkin. Outoa jos tulostin ei siten ole asentunut oikein.

    Et muuten ole kertonut, onko tulostin Windowsissa offline vai online.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  15. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Voihan avastin ottaa pois käytöstä vähäksi aikaa ja koittaa tulostusta.
    Tai ottaa koko avastin asennus kokonaan pois,
    käyttää vaan pelkästään windows defenderiä.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  16. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Löysin tällaisen ohjeen (alla). En vain osaa noudattaa ohjetta: paina windows näppäintä + R-tyyppiä services.msc ja paina ok??

    Käynnistä taustatulostuspalvelu uudelleen

    Taustatulostuspalvelulla on tärkeä rooli tulostustöiden suorittamisessa tietokoneellasi. Se hallitsee kaikkia tietokoneellasi tulostamiseen liittyviä tehtäviä, ja taustatulostustulostin ei tulosta tai vastaa. Taustatulostuksen käynnistäminen tai uudelleenkäynnistys on tehokas ratkaisu, joka sinun on käytettävä ongelman korjaamiseksi Windows 10:ssä.

    • Paina Windows-näppäintä + R-tyyppiä services.msc ja napsauta ok,
    • Tämä avaa Windowsin palvelukonsolin, vieritä alas löytääksesi taustatulostuspalvelun, napsauta sitä hiiren kakkospainikkeella ja valitse Käynnistä uudelleen.
    • Jos palvelu ei käynnisty, napsauta hiiren kakkospainikkeella taustatulostuspalvelua, valitse ominaisuudet,
    • Vaihda käynnistystyyppi automaattisesti ja käynnistä palvelu palvelun tilan vierestä. Napsauta Käytä ja ok
    • Tarkista nyt, pystyykö tulostin reagoimaan normaalisti.
    [​IMG]
     
  17. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos FoveBridges, tiedätlö, olen tehnyt sen varmaan viisi kertaa. Laitoin alla löytämäni ohjeen, ja se on jotain mitä en ole kokeillut. En vain ymmärrä mitä pitää näppäillä. Windows -näppäin on vasemmalla alin rivi näppäimistössä, mutta mikä on tuo R-tyyppi jne? Onko tietoa?
     
  18. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Perttihän se oli, kiitos. Kokeilen huomenna tuota laittamaani ohjetta. Nyt alkaa tuntua, että se ongelma on siellä taustatulostustiedoissa.

    Jos saisin täältä osaavilta ohjeet, mitä näppäimiä näppäillä. Esim mikä on R-tyyppi. Tänään on taas pari tuntia mennyt tässä ja tukkaa ei kohta enää ole päässä.
     
  19. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,773
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Jos suoritit jo nuo komennot jotka mainitsin. Niin käynnistit print spoolerin uudelleen.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  20. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Tuo on varmaan koneen kääntämää. Paina siis Windows-painiketta+R, niin avautuu tuollainen, johon siis kirjoitat tuon komennon:
    upload_2022-8-31_21-53-28.
    Sitten etsit tuon Taustatulostuspalvelun ja tarkistat, että se on käynnissä ja käynnistystapa on automaattinen:
    upload_2022-8-31_21-54-54.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  21. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Joo,kyllä minä suoritin, oivalsin juuri, että taisi olla sama asia kuin tuo ohjeesi. Laitoinkohan jotain virheellisesti väärälle riville tms? Koitan huomenna molemmilla keinoilla.
     

Jaa tämä sivu