1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

C2D lämmöt

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi greenie 21.09.2006.

1. anttijh

anttijh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja millä tavalla se tehdään? Silmämäärisesti vai jollain mikrometrillä? Kyllä on aika jännää kun ostaa uutta siiliä niin sekin valmiina jo vino :) :)

Jos pistän sen mukana tulleen vaki tuulettimen se huutaa 1700 rpm ja ei sekään tuuleta hyvin kun idlenä jotain 47...
    Ja sama tämä iso huutaa 12 voltilla sen 1400 rpm joten pakko pistää 5 volttiin mutta nyt ei jäähdytys riitä... mitä tässä nyt sittenk keksis.. meenkö vaihtamaan toiseen samanalaiseen siileen tuon minkä ostin?

Viimeksi muokattu: 30.11.2006
  2.  
  3. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tosiaan olen lueskellut useita tunteja ulkomaisiltakin saitelta noista lämpötiloista. Eikä Kuumimmissakaan maissa lämmöt nouse idlenä normaalisti yli 50C.

Tuo hyöty pelejä pelattaessa ei ainakaan ole kovinkaan iso vaikka toinen coreista huutaisikin täysillä. Eipä ole tullut itselleni ainakaan vastaan yhtään peliä jossa prossutehosta olisi ollut pelin pyörittäminen kiinni, vaikka uusimpia, ja muutenkin tehosyöppöjä pelejä pelaankin paljon.

Heti kun pistät mulle jonkin fakta tiedon pelistä joka toimii paremmin kellotetulla 6600 paremmin (siis nostaa fps:ää enemmän kun 1-5 tai muuten oikeasti hyödyttää), niin uskon sinua kyllä.

Mutta edelleenkään siitä ei ole mitään faktaa kenelläkään että kuinka paljon c2d prossun elinikä pienenee jos lämmöt hipovat kokoajan throtlaus pistettä. Se on kuitenkin varmafakta että elinikä lyhenee.

4. anttijh

anttijh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt kun otin toisen seinän irti tosta kotelosta niin idle on enää 50.. jos on kotelo tuulettimen paikka niin sit melu taas lisääntyy... kyllä on vaikeaa. Mitä sanon liikkeeseen, teidän coolerin pohja on kiero, uskovatko?

5. greenie

greenie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

anttijh:
    Tuossahan sulla on ihan hyvällä mallilla nuo lämmöt. Turhaan laitat sitä tuuletinta puhkumaan pienemmällä jännitteellä, jos puhallusteho ei vain yksinkertaisesti riitä.

Jos nykyinen prossucoolerisi ei riitä tarpeeksi pienellä virtauksella (tarpeeksi hiljaisena mieltymyksiisi) pitämään lämpöjä kurissa, ostat tehokkaamman joka siihen pystyy. Valinnan varaa tänä päivänä riittää. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/409538

6. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    JOs rasitus lämmöt nousevat yli 60C, ja olet täysin varma että cooleri on kunnolla kiinni. Silloinhan periaatteessa tuote on viallinen, koska intelin specsejen mukaan tuon pitäisi olla max 61C lämmöissä rasituksessa.

Joten voit ottaa yhteyttä liikkeeseen josta prossun olet ostanut ja selittää asian. Lämpötilahan vaikuttaa suoraan prossun elinikään.

7. anttijh

anttijh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu tuo olikin sillä 12 voltilla. Se oli jo vähän äänekkämpi En haluaisi enää tuhlata rahoja kun tämä siili maksoi jo 40 euroa. Tuskin ne sitä enää ottavat liikees takasin?

8. greenie

greenie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuskinpa. Kannattaa varmistaa, että siilen pohja on ehdottoman tasainen ja tarvittaessa hioa/kiillottaa se vesihiomapaperilla (veden kera) lasilevyn päällä viimeisen päälle. Sen jälkeen laadukkaat tahnat maltillisesti väliin niin voi olla ainakin varma, että jäähdytysteho on maksimoitu. Tuulettimen voi myös vaihtaa hiljaisempaan malliin, jos kovasti metelöi.

E: Mutta kannattaahan sitä palautusta aina yrittää. Varsinkin, jos tuote on oikeasti viallinen niin tottakai se pitää saada vaihdettua. Hiomisen jälkeen palautusta on enää turha toivoa.

9. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vieläkin pidät tuota faktana?
    Se 61c ei sen lässytyksen perusteella ole coren lämpötila, vaan hs:n päältä.
    Unohda jo tuo jonninjoutava eliniän lyhentyminen, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Prosessorin tai coolerin suoruuden voi tarkistaa vaikka mattoveitsellä tms. näkyykö valoa välistä.

10. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joillekkin sillä on merkitystä. toisille taas ei. Itselleni sillä on merkitystä siinä määrin että, mielummin pelaan hieman varman päälle, ja pidennän prossun elin ikää ajalla X.

Ehkä olen yli varovaine, mutta ei nämä kuitenkaan mitään halpoja vekottimia ole, joten better safe than sorry.=)

11. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onhan noi ollut jo vaikka kuinka kauan porukoilla käytössä, ½v tms.
    Ainoa mitä olen kuullut että liian korkea jännite saa prossun hiipumaan.
    Jos se elinikä tippuu siitä 20v-->5v niin ei merkitystä.
    Yleisesti elektroniikkakomponentin elinikä tippuu puoleen kun lämpötila nousee 10c, esim. kondensaattorit.

12. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo no mielestäni 6kk ei ole kovinkaan pitkä aika mitata tuota elinkaarta kovillakaan lämmöillä. Vaikka nuo prossut nyt ovatkin kunnossa, niin se ei takaa sitä että ne ovat kunnossa vielä vuoden kuluttua.

Itse teen johtopäätökseni siinä vaiheessa kun prossut ovat olleet käytössä 1v-1,5v. Edelleenkin mielestäni parempi pelata hiukan varman päälle.

EDIT: Katsotaan miten käy. En väitä että olen välttämättä oikeassa tässä asiassa, mutta en myöskään välttämättä väärässä. Kenelläkään tästä asiasta ei voi olla mitää 100% varmoja faktoja. Joten itse teen niinkuin parhaaksi näen, ja muut tekevä oman mielensä mukaan.

13. Ylke

Ylke Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Juha koittaa nyt ymmärtää, että ei tää niin uutta ja ihmeellistä tekniikkaa ole, että esimerkiksi tämä eliniän lyheneminen ei johdattelisi samaa kavaa mikä vanhoissa prosessoreissa on jo nähty. Voit uskoa mitä lystäät mutta väitteilläsi ei ole mitään tukea.

14. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Siis yleensäkkin pointtinani oli vain se että eri prosessori tuyypeillähän on eri kuumuuden sieto kyky. (korjatkaa jos olen väärässä.) Niin miksi pitäisi ruveta ottamaan sitä riskiä että tämä ei kestäkkään yhtähyvin lämpöä kun esim AXP prossut.

Tämä on vaan oma mielipiteeni. Jos jotkut haluavat pitää prossuaan 70C, niin antaa mennä vaan. Mutta tämä on vain minun mielipide asiasta.

EDIT: Minun mielipiteeseeni vaikuttaa myös se että aion pitää tätä prossu ainakin seuraavat 4-5v. =)

Enkä väitäkkään että olisin välttämättä oikeassa. Pelaan vaan varman päälle.

15. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Harvoin edes on tilanteita jolloin prosessori kävisi maksimi lämmöillä.
    En minä ainakaan saa muuta kuin testisoftilla.
    Tietysti jos videoeditointia harrastaa ohjelmalla mikä tukee useampaa säiettä, voi homma olla toinen.
    2007 kyllä varmasti rupeaa noitakin enemmän tulemaan, pelejähän on jo tulossa.
    Prosessoreiden engineerin sampleja on kuitenkin tietyillä henkilöillä käytössä ennen kuin ne markkinoille lasketaan ja kyseiset henkilöt varmasti rääkkäävät prosessoreita.

4-5v päästä C2d pyörittää korkeintaa toimisto-ohjelmia ja vakavampi käyttö on jäänyt jo pois.
    2008 tulee jo uusi kantakin intelille...

16. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Siis nämä faktat olen kyllä tiedostanut.=)

Kuten sanoin jo aikaisemmin, olen ehkä hiukan yli varovainen.
    En vain tahdo teiten tahtoen nostaa lämpöjä prossustani kellottamalla tätä liikaa, tai muutenkaan. En vain näe sitä hyödyllisenä vielä ennenkuin siitä saan oikeata hyötyä omaan käyttööni.

17. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kannattaa hankkia kaskadikompressori jotta lämmöt eivät nouse edes plussan puolelle ja prossu kestää 500v ;)

18. apilas

apilas Guest

No asian voi kääntää niinkin päin, että onko kovinkaan järkevää "kääntää selkä" sille seikalle, jos huomaa, että oman esim. E6400:en lämmöt idlenä on ~50+ ja pelikäytössä ~60+ !! Kyllä jokainen asiaan perehtynyt ymmärtää ettei kaikki ole kohdallaan tuollaisilla lämpötiloilla!

19. Ylke

Ylke Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mutta jos on vetänyt HC OC:t ni hieman eri juttu, ei nuo vakioilla noin korkeet oikein millään voi olla.

20. apilas

apilas Guest

66 asteessa kävi mulla pelatessa ja syy oli jäähyn "löystynyt" kiinitys! Eli olisiko ollut järkevää vain ajatella, että kyllä nämä kestävät ainaskin sen 80 asetetta!

21. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Samaa mieltä.
    3.5ghz kelloja E6400:lla niin kyllähän se tuottaa lämpöäkin "hieman" eritavalla kun on jännitettä nostettu ja kellotaajuutta ~65% :D
    Näyttää nyt idlaavan hieman yli 40c lämmöissä.
    Kone vie melkein 200W 2d rasituksessa :p

Jaa tämä sivu