Generally... Niimpä. Mutta niin. Mulle sama jos joku kokee koneensa elinkaaren lyhenevän JOS prosu lämpeää liikaa. Siis eihän se tietenkään järkevää ole kuumentaa prossua suotta, mutta sanonpa vaan että ei tuo 60-70c mitään hallaa prosulle tee. Siis JOS se on maksimi kuormassa, eikä idlenä. :/ Ja wikipedian juttu oli yleisesti, ei prosua tarkoittaen. Siis tietokoneen osat yleisesti ei tietenkään tykkää ylimääräisestä lämmöstä, sama koskee kaikkia elektroniikka laitteita. :/ Transistori joka ei lämpeä, ei yleensä myöskään toimi.
Joo no itse ainakin mielummin pelaan hiukan varman päälle ja pidän noita lämpöjä alle 60C, kun laitan ylimääräisiä kelloja koneeseen mistä minulle ei ole mitään käytännön hyötyä, ja potentiaalisesti lyhennän prossun elin ikää huomattavasti.
Eipä ole tainnut kukaan tuota väitettä todistaa että noissa lämmöissä prosun elinikä jotenkin radikaalisti heikkenisi. Itse epäilen että näissä lämmöissä elinikä ei vähenisi juuri lainkaan. Tuskin se throttlaus lämpötilakaan ihan hatusta on tempastu.
Joo eihän tuon prossun kohdalla ole kukaan vielä pystynytkään todistamaan tuota väitettä, koska eihän se ole ollut markkinoillakaan kauaa. Mutta se on todistettu että liika lämpö vähentää prossun elin ikää, joten ei vara venettä kaada.=)
Hienoa huomata että täällä ON ihmisiä, jotka myös tietävät asioista jotain, eivätkä vain suolla omaa väärää mielipidettä kaikille totuutena! T: prossun lämpö välillä 70 astetta ja vieläkin toimii!
..ja tämä on todistettu missä, kyllä itse luulen että tuo ei juurikaan elinikää lyhennä, koska vahingoittavissa lämpötiloissa prosessori buuttaa koneen kuten Vitality mainitsi.
... hienoa, että ovat samaa mieltä kanssasi? Ja se lämpöpiikki ei välttämättä (ei edes kovin todennäköisesti) sitä prosessoria hajoitakkaan koska perustuu siihen että kun lämpötila on liian korkea sammuttaa kerralla. Jos lämpötila taas on hieman kohollaan koko ajan, ei mitään suojatoimenpiteitä tapahdu. Kohollaan olevan lämpötilan seurauksista voi sitten kiistellä mielin määrin (onko vai ei, jos on niin mitä), mutta kuten mainittu jokainen tekee prosessorillaan mitä haluaa. E: Jos prosessori sammuttaa koneen 85 asteessa, onko siis vedettävä johtopäätös että 84 on ihan ok? Ja kyllä, liioittelen todella karkeasti, pahoittelen tapaani E2: http://www.buildyourown.org.uk/pc-articles/cpu-cooling/ Ja kohta joku tietenkin mainitsee että tuo on taas yleistystä, eihän tuo välttämättä päde C2D:hen tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan tai että ovat taas hatusta vetäneet, joten en edes yritä väittää onko tieto oikeellista vai ei. Tai sitten taas kiistellään siitä, mikä lämpötila on liian paljon C2D:lle. Itse en tiedä, sillä en ole kokeillut käyttää useita a) eri yksilöitä b) eri lämpötiloilla c) eri kuormilla ja esim. 5 vuoden ajan. Nythän tässä periaatteessa tehdään jo käytännön testejä, tulokset saadaan sitten joskus tulevaisuudessa
Tässäpä se on ihan selvällä englannikielellä mikä on Intel C2D 6400 ylin lämpötila,eli 61,4 astetta.En vain oikein ymmärrä miksi pitäisi olla välittämättä valmistajan raja-arvoista oli sitten kyseessä mikä aparaatti tahansa?Olen samaa mieltä että jokainen tehkööt mitä lystää laitteidensa kanssa,itse en rupea ehdoin tahdoin leikkimään,kun ei ole varaa ihan joka päivä uutta prossua ostaa...
Itselleni on jäänyt näiltä saiteilta sellainen kuva, että everest näyttää hiukan (muutaman asteen) väärin? Eli prossun lämmöt kannattaisi katsoa Biossista tai Core Temp -ohjelmalla! En lukenut näitä kaikkia juttuja (olisi ehkä pitänyt), mutta tavan noobie on sellainen kaveri joka väittää, että suuret lämmön vaihtelut esim. juuri prossuissa ei haittaa mitään vaikka se sen kestäisisikin! Pitkällä aikavälillä kulumista tulee aivan varmasti! Aikaisemminkin olen todennut, että yllättävän paljon on "lämpö" -ongelmia näiden uusien Core2Duo prossujen kanssa siis jo ihan vakiokelloilla?? Itsellänikin niitä ongelmia oli ja ne johtuivat jäähyn huonosta kiinnityksestä! Ei ole kovin hyvä tuo muoviklipsi systeemi, ainakaan minusta! Joillain se pelaa ja joillain ei, mutta niinkuin sanoin niin paljon on ongelmia lämpöjen kanssa!
Niin, tiedä sitten. Väittäisin, että kun näiden C2D prossujen lämpötilojen seuranta on saatu hyvin tarkaksi ja vertailukelpoiseksi toimivan sisäisen mittauksen ja hyvien seurantatyökalujen johdosta, niin jengi vaan kiinnittää näihin enemmän huomiota. Varsinkin kun yksi jos toinenkin jamppa on ruuvaamassa kelloja kohti taivasta, jolloin lämpötilojen tarkkailu on erittäin olennaista. Kyllähän tosiasia kuitenkin on, että viileitä nämä ovat. Varsinkin verrattuna vanhaan pentium 4 sarjaan, joissa liikuttiin monesti yli 50 asteen idle lämmöissä vakiokelloillakin, eikä kukaan ollut siitä sen enemmin huolissaan. Samalla muoviklipsicoolerilla niitäkin viilennettiin, joten eiköhän C2D samaisella pysy ihan inhimillisissä lukemissa. Huonohan tuo klipsisysteemi on, ei siitä mihinkään pääse. Selvää kuitenkin on, että jos cooleri ei ole kunnolla kiinni tai pohjan pinnassa on kuperuutta ym, niin eihän se lämpötila voi pysyä alhaisimmalla tasollaan. Prosessorin vikahan tämä ei ole.
Joo ja AMD xp sarja oli vissiinkin vielä "lämpöisempi" kuin nuo pentium 4 sarja!? Ainakin oma xp 3000+ pyöri vakiokelloilla pelikäytössä siinä 62-68, tiedä sitten oliko se ihan normaalia?
Miksi ainakin minun prosessorin toinen core on täydellä kuormalla kun pelaan, jos kellotus ei kerran hyödytä mitään? Pakkohan sen on jotain tehdä. Alle 70c on ok lämmöt. Elinikä on varmasti tarpeeksi pitkä järkevää käyttöä varten. Mitähän ne lämmöt mahtavat olla jossain vinkuintiassa kun kämpässä on 40c
Coretempillä juu. Siis toinen näyttää 53 ja toinen 55. Ne kohosi ittestään tässä päivän mittaan. Tuuletin on 12mm joka on 5 voltin linjassa kii. Pitäiskö laittaa siihen 7 volttiin mutta meneekö virtalähde rikki?? Jos kerran se katto on 60 asetetta ja mulla idle pyörii 55 niin eikös se mee rikki jo!!!? Ja rasitusohjelma sain sen kohoomaan johonkin 69 asteesee 5 minuutissa mitn ihmeessä tästä saa hiljaisen ja samalla viileämmän... ei edes lexuksen siili auttanu mitää
Ei se siitä reilusta 60c hajoa, turha pelätä, mutta 69c on kyllä aika paljon. Lämpötahnat voivat olla huonosti tai sitten prosessorin hs on kuopalla, siihen auttaa prosessorin hs:n suoraksi hiominen. Tosin myös sinun prossucoolerin pohja voi olla kiero. Paljon lämmöt ovat tuuletin @12v?
Kerrotko miten hiotaan? Vesihiomapaperii ja veden kanssa vai? Levitin sitä tahnaa ohuen kerroksen tasaisesti eikä näköjään auta 12v lämmöt joku 49 eli melkee sama