1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma C More SD-kanavien kuvan palikoituminen

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi cbmhtj 28.06.2017.

  1. cbmhtj

    cbmhtj Member

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    57
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Hei

    Kysyn täällä otsikkoon liittyvää ongelmaa joka on jokaisella CMore kanavalla eli First, Hits, Stars ja Series. Erityisesti kaikilla SD kanavilla. Laitan yhden kuvan esimerkkinä tuosta palikoitumisesta.


    [​IMG]

    Tuo palikoituminen tulee silloin esille kun kuvassa nopeata liikettä, voimakkaita kontrastin vaihteluja, tumman ja kirkkaan sävyjen valon voimakkuuden nopeata vaihtelua. Tai kohtauksessa on paljon pimeätä sekä joku kirkas juttu esimerkiksi taskulampun valo. Tai sitten jos kirkas kuva feidataan mustaksi (kun kohtaus vaihtuu) ja sitten nopeasti taas kirkas kuva.

    Esimerkiksi tuo kuvakaappaus on VEEP sarjan 6. tuontantokauden 3. jaksosta jossa Jonathan on yökerhossa ja strobovalot välkkyvät nopeassa tahdissa edestakaisin.
    Asun Elisan kaapeli-tv taloudessa. Olen ollunna yhteydessä CMoreen ja Elisaan kumpikin sanoo, että ei heidän laitteissa ole mitään vikaa ja että vika jää minun laitteeseen.

    Naurettavinta tuossa asiassa on se, että sama vika esiintyy jos katson CMore kanavaa televisiosta (eli televisiosta olen valinnut kanavan 201 CMore First, 202 CMore Hits ja niin edelleen) tulee sama ilmiö kuin jos katsoisin tallentavan digiboksin kautta CMore kanavaa.
    Tuo sama ilmiö on todettu sillä, että olen pyytänyt muutamia tuttuja nauhoittamaan CMoren SD-kanavalta ja sitä samaa ohjelmaa jossa tuo palikoituminen esiintyy....CMorehan tunnetusti uusi samoja elokuvia / tv-sarjoja useita kertoja.
    Ja heilläkin on esiintynyt täsmälleen tuo sama ilmiö ja täsmälleen samassa kohtaa ohjelmaa.

    Kävin kysymässä tuota asiaa yhdestä huoltoliikkeestä korjaajalta näyttäen tuota kuvaa selittäen samalla asian. Kysyen samalla, että voiko vika olla muka minun laitteessa kun sama häikkä esiintyy muillakin niin hän sanoi heti:
    "Vika ei ole laitteissani. Sillä tuosta kuvastahan näkee heti, että bittivirta menee niin alhaiseksi, että se alkaa palikoitumaan koska kuvassa on nopeata liikettä. Ja että nyt sun pitäisi ottaa selvää, että käyttääkö CMore VBR (vaihtuva bittivirta) vaiko ABR (kiinteää bittivirtaa).

    Olin yhteydessä CMoreen ja sain vastauksen, että ovat keskustelleet Elisan kanssa ja mitään vikaa ei ole heidän laitteissa. Ja että vika minun laitteissa. Sekä eivät kertoneet mitään tuosta bittivirrastakaan.
    Vastasin heille kipakasti takaisin hassua, että vikaa esiintyy muillakin katsojilla ja että onko heidänkin laitteet sitten pskoja?!?!?!

    Kertokaapas muut oletteko te törmänneet tuohon palikoitumis ongelmaan ja että mitä tuon asian kanssa pitäisi oikein tehdä? Alkaa vain pikkuhiljaa nyppimään tuollainen.
    Tuo "vika" on ollunna muutaman vuoden ajan. Samoihin aikoihin alkoi ilmenemään myös CMore SD-kanavilla alla olevan kuvan kaltaisia tekstitysongelmia. CMore käyttää elokuvien tekstittämiseen SD-kanavilla teksti-tv tekstitystä.

    [​IMG]

    HUOM!!! Tuota ilmenee myös jos katson kyseisiä kanavia television kautta EN tallentavan digiboksin kautta.

    Ja laitteissa on viimeisimmät firmikset. Sekä en ole ainoa joka on tuo huomannut tuon ongelman.
    Ja tuossakin asiassa CMoren mielestä vika on jälleen kerran laitteissani. Vaikka sama vika on todettu muillakin katsojilla. Sekä mikä tuossakin ärsyttävintä on se, että vika esiintyy satunnaisen epäsatunnaisesti ja kun tuo ongelma tulee esille niin sitä on sitten pitkin elokuvaa.

    Tuostakin asiasta keskustelin korjaajan kanssa niin hän tyrmäs heti tuon, että vika olisi minun laitteissani. Sanoen, että jossain CMoren / Elisan tekemissä signaalimuunnoksissa tulee joku häikkä joka sotkee teksti-tv tekstityksen tai muuta vastaavaa.

    Sitä paitsi tuon saman tekstitys ongelman saa esille kun ottaa teksti-tv päälle ja valitsee sivun 699 josta löytyy suomenkielinen tekstitys sillä hetkellä meneilllään olevalle ohjelmalle.
    Ja tuossa yo. kuvassa toinen kuva on otettu kun tekstitys asetuksista on valittu suomi (tele-text) ja toinen kuva kun on laitettu teksti-tv päälle ja valittu sivuksi tuo 699. Tosin eri kohdasta elokuvaa mutta ilmiö on sama.

    Ja jos joku sanoo, että päivitä laitteesi firmikset niin totean vielä kerran laitteissa on viimeisin firmis ja tuota ongelmaa EI esiinny ollenkaan Viasat SD elokuva kanavilla (hekin käyttävät teksti-tv tekstitystä). Joten näin ollen pois on suljettu laitefirmis ongelma sekä laitevika.
    Sekä vertailuna voisi sanoa, että Viasat kanavia EI vaivaa tuollainen palikoitumisongelma ja eikä ilmaiskanaviakaan.....ainakaan noin pahana kuin mitä on CMorella.
     
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Kyllä tuo pikselöityminen yleensä liittyy huonoon antennisignaaliin.
    Ihan ensiksi suosittelisin tarkistamaan antennirasian ja ostamaan kunnon laadukkaan antennijohdon, niin veikkaan ongelman olevan ratkaistu.

    Yleensä lisää tunnusmerkkejä tuohon ongelmaan on, että osa kanavista näkyy kunnolla, johtuen siitä, että lähetyssignaalit tulee eri lähetystaajuuksilla, joista toiset taajuuden ovat herkempiä erilaisille ulkoisille häiriötekijöille, kuten pistokkeiden huonot kontaktit, heikkolaatuinen antennijohto, ym.

    Linjaa myöten ilmeisesti tulee myös laajakaistayhteys, onko käytössä dataerotin?

    En tiedä, ymmärsinkö nyt okein, mutta jos tallennat heikkolaatuista kanavaa, tulee sen heikko laatu mukaan myös tallenteelle. Tallenne on samanlaatuista kuin livekatselu.

    Lyhyesti vielä, vika ei ole laitteissasi, vaan heikossa antennisignaalissa, jonka aiheuttaa antennirasia tai antennijohto.

    edit: löytyiskö laitteen asetuksista apuja tuohon tekstitysongelmaan.
     
    Viimeksi muokattu: 28.06.2017
  4. cbmhtj

    cbmhtj Member

    Liittynyt:
    01.09.2003
    Viestejä:
    57
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Viime vuonna yksityisfirmasta kävi antennikorjaaja talon piikkin tarkistamassa antennisignaalitasot ja ne ovat optimaaliset.

    Hän tarkisti vielä tasot antennijohtojeni kautta niin edelleenkin optimaaliset eli niin hyvät kuin olla ja voi.
    Joten näin ollen nuo antenni ongelmat ON pois suljettu. Ja antennijohdot ovat laadukkaat eivätkä halparimpuloita.

    Sekä kirjoitin myös aikaisemmassa viestissä, että nuo samat ongelmat on havaittu myös tutuillani (he asuvat eri puolilla kaupunkia) konkreettisesti kun olen pyytänyt heitä nauhoittamaan samaa ohjelmaa.



    Elisan ja CMoren kanssa sain saiverrella just noista samoista asioista. Silloin ikävä kyllä vastauksessa vähän flippasin käyttäen hiukan voimasanoja ja todeten heille, että onko teillä jotain erittäin pahoja luetun ymmärtämisongelmia!!!

    Sillä luetutin aikaisemmin tuon aikaisemman viestini (jonka siis laitoin elisa ja cmore) jossa kerroin ongelmasta, yhdellä kaverillani, että onko viestissäni jotain kielioppivirheitä. Hän on erittäin haka suomenkielessä (sai yliopiston pro gradussa neljänneksi korkeimman arvosanan).

    Itse olen vain tällainen tavallinen maallikko suomenkielen taidossa. Ja sen takia kysyin häneltä kirjoitanko jotenkin huonosti suomenkieltä niin hän totes minulle, että sinä voi enää tuon selkeemmin kirjoittaa.
    Mutta ikävä kyllä tänä päivänä monia ihmisiä päivää luetun ja kuullun ymmärtämisongelmat ja erityisesti asiakaspalvelijoita joilla ei ole mitään teknistä tietämystä. Hän sanoi minulle ja saman asian totes minulla myös tämä tv-korjaajakin.

    Joten pakko todeta, että jotkut ihmiset lukevat viestejä kuin piru raamattua ja en ole ainoa joka on todennut saman asian kun lukee noita someviestejä ja keskustelupalstoja. :D
    Tuo sivuseikkana. ;)



    Mutta takaisin itse asiaan.......

    Kuten kirjoitin tuossa yo. viestissäni, että juttelin yhden korjaajan (on muuten erittäin pätevä kaveri tietää kaiken AV-tekniikasta) kanssa niin hän tyrmäs myös heti kättelyssä nuo tuollaiset antennijohto ja -rasia ongelmat laitteideni lisäksi (nuokin asiat jäi sitten mainitsematta tuosta aik. viestistä).

    Aikaisemmassa viestissä kirjoitin palikoitumisesta EN pikselöitymisestä.....

    ".....yhdestä huoltoliikkeestä korjaajalta näyttäen tuota kuvaa selittäen samalla asian. Kysyen samalla, että voiko vika olla muka minun laitteessa kun sama häikkä esiintyy muillakin niin hän sanoi heti:
    "Vika ei ole laitteissani. Sillä tuosta kuvastahan näkee heti, että bittivirta menee niin alhaiseksi, että se alkaa palikoitumaan koska kuvassa on nopeata liikettä. Ja että nyt sun pitäisi ottaa selvää, että käyttääkö CMore VBR (vaihtuva bittivirta) vaiko ABR (kiinteää bittivirtaa)............."

    Tuosta aikaisemmasta viestistä jäi mainitsematta se, että kysyin häneltä, että onko tuo pikselöitymistä. Hän sanoi, että kyse EI OLE tuosta asiasta. Ja moni tuntuu sotkevan keskenään nuo käsitteet pikselöitymisen ja palikoitumisen suhteen.

    - Jos kuvassa on pikselöitymistä silloin kyse antennisignaalin häiriöstä.
    - Mutta jos kuva palikoituu niin silloin on kyse bittivirran nopeuden laskemisesta niin alhaiseksi ja varsinkin jos kuvassa on nopeata liikettä (tuttu DVD maailmasta).
    Näin hän väänsi mulle ns. "rautalangasta"


    Itselläni ei ole käytössä laajakaistayhteyttä eikä kaapelimodeemi yhteyttä ja eikä dataerotinta.
    Nettiyhteyteni on Telian 4G mokkulayhteys.

    Ohjelmia katson normaalisti tallentavan digiboksin kautta liitettynä HDMI piuhalla telkkuun. Mutta kun samat ongelmat tulevat myös esille jos laitan kaapeli-tv kortin televisioon ja katson television kautta laittaen esimerkiksi 202 CMore First kanavan tai muun vastaavan päälle. Niin ja tallentava digibooksi ei ole HD mallia.

    Muuten kyllä normaalisti CMoren kuvanlaatu on täysin hyvä ainoa ongelma on vain tuo kuvan palikoituminen ja että en saa CMorelta tai Elisalta vastausta siihen, että käyttääkö he minkälaista bittivirran nopeutta.
    Tämä korjaaja sanoikin minulle, että ei ne sitä sinulle myönnä tai sano, että minkälaista tekniikkaa he käyttävät koska se on salaisia juttuja ja heidän silmissä kuvanlaatu on OK vaikka se palikoituu alhaisen bittinopeuden takia.
    Syynä on se, että kun tiedonsiirto maksaa kalliisti eli mitä korkeampi bittivirta niin sitä enemmän maksaa.

    Tuo on siis kaikki häneltä kuultua asiaa.
     
    Viimeksi muokattu: 28.06.2017
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Ei kai nuo ole tänä päivänä mitään salaisuuksia enää, kaikkien saatavilla samaa tekniikkaa on.

    Tämä menee nyt vähän OT:n puolelle, mutta kaikella ystävyydellä, vahvat mielipiteet ei ole kovin rakentavia ongelmien korjaamisesssa. Huomaan, että selittely jollakin patevämmällä taitaa olla lempilajisi, viittaan tuohon suomenkielen gradun tekijään.

    Kerroin mielipiteeni, mutta tuon mukaan tulet samasta ongelmasta kärsimään jatkumona, jos tuo olisi elisalla valtakunnallinen ongelma (lähetysongelma), niin asia olisi varmaan jo korjattu, kannattaa miettiä asiaa tarkemmin.

    Minunkin joillakin tutuilla on huonoja yhteyksiä, mutta minulla ei ole, koska se ei vaikuta minun yhteyteeni, joka on kunnossa.
     
  6. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Olin Anvian asiakas ilman ongelmia, Elisa tuli ostaen firman. No nyt on ongelmaa ja asentaja tuli tutkimaan, se tökkeli josta katon TV:tä vaihdettiin mutta samaa paskaa tulee. Elisa vaihtoi kanava paikkoja ja aina ennen formulat tuli kanavapaikasta 50, nyt kanavapaikasta 180 ja kun menen kanavapaikkaan 50 tulee eteen -50 ja siirtyy ylen ykköseen. Miksi kysyn vaan, meiltä lähtee kaikki jotka Elisan/Saunalahden omaisuutta. En liputa Elisaa enään.
     

Jaa tämä sivu