1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

AVCHD-kameraa hankkimassa

Viestiketju Videokamera -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi micko_t 04.05.2009.

  1. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vanha kamera pitäisi päivittää ja malleja onkin tosi paljon. Olen nyt saanut rajattua kuitenkin kolmeen vaihtoehtoon. Kiintolevyä en välttämättä kaipaa ja sisäisestä muististakin voin säästää, etsin pitää olla. Kuvanlaatu on minulle tärkein ominaisuus ja varsinkin heikommassa valossa erot tulenee näiden välillä esiin. Panasoniciin olin jo muuten kallistumassa, mutta joissakin testeissä arvosteltiin juuri "low light" kuvanlaatua :(. Sisällä ja esim. klubikeikkoja kuvattaessa tämä olisi tärkeää. Panassa toisi muuten arvoa säätömahdollisuudet ja varsinkin tuo "linssirengas", jolla ainakin zoom ja focus onnistuisi. Sonyssä olisi ilmeisesti hyvä kuvanlaatu juuri hämärässä ja Canonissa tältä väliltä.. ainakin jos arvioihin on uskominen. Aika ristiriitaista tietoa on noissa arvioissa tosin. Oisko kellään parempia kokemuksia tai tietoa?

    Vaihtoehtoni:
    1. Panasonic HDC-TM300
    2. Sony HDR-XR500
    3. Canon LEGRIA HF S100
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2009
  2.  
  3. kane_k

    kane_k Member

    Liittynyt:
    07.03.2006
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    jos (ja kun) arvostelut tuntuu ristiriitaisilta niin ehkä paras konsti olisi käydä jossain alan liikkeessä kokeilemassa mikä miellyttää eniten silmää.

    niin ja jos klubeilla meinaat kuvata niin olethan tietoinen että CMOS kennon ominaisuudet aiheuttaa kuvan repeilyä jos kovin strobot vilkkuu.
     
  4. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kansa ostaa kameroita ulkomailta niin ettei paljon liikkeitä kohta löydy jossa noita pääsee käpistelemään.

    Sitä paitsi tuossa Canonissa ei ole okulaarietsintä, pelkkä LCD...
     
  5. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ohoh.. jep katsoin väärin. No tuo kyllä pudottaa Canonin pois pelistä. Täytyy vielä kierrellä liikkeissä, josko löytyisi nuo kaksi jäljelle jäänyttä. Tuo heikommassa valossa testaaminen vaan tahtoo olla vaikeaa liikkeen puitteissa. Kaikki tieto mitä teiltä liikenee noista voi olla avuksi... On varmaan muitakin, jotka pähkäilee näiden samojen mallien (tai sisarmallien) välillä.

    Strobojen välkkeen aiheuttamat ongelmat on hyvä pitää mielessä, mutta onneksi nuo pari bändiä ei ainakaan vielä niitä käytä :).
     
  6. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo, nuo arviot Panan heikoista "low light" ominaisuuksista taidettiin julkaista eräillä sivustoilla jopa ennenkuin kameraa ole edes saatavilla.;)
    Itse olen lukenut voittopuolisesti myönteisiä arvioita tuosta seikasta. Esim. laajoja testejä tekevä Camcorderinfo toteaa Panan hakkaavan jopa Sonyn HDR-XR520V mallin lähes joka suhteessa. Eli tuossa Sonyssä siis on sama optiikka kuin HDR-XR500 mallissa.
    http://www.camcorderinfo.com/conten...view-36461/Panasonic-HDC-TM300-Comparison.htm

    Samoin Canon HF S100 häviää kirkkaasti Panalle heikossa valossa:
    http://www.camcorderinfo.com/conten...view-36389/Panasonic-HDC-TM300-Comparison.htm

    Camcorderinfon lisäksi monet muutkin testaajat ylistävät Panaa. Tässä yksi samalla optiikalla olevan HDC-HS300 mallin arvio:
    http://www.simplydv.co.uk/reviews/camcorders/panasonic/avchd/panasonic-hdc-hs300-review.html

    Niin, silloin kun LCD on käytössä. Mutta jos käytät pelkkää okulaarietsintä niin voit samalla säätörenkaalla kätevästi ja nopeasti säädellä lisäksi vielä valkotasapainoa, suljinaikaa ja aukkoa. Mitä vielä mietit, eli mistä löydät toisen kuluttajaluokan videokameran näillä ominaisuuksilla?

    Ainoa syy miksi en itse ole vielä hankkinut tuota kameraa on siinä että tuossa HDC-TM300 mallissa on turhaan hintaa nostamassa 32GB:n sisäinen flashmuisti. Saksassa olisi myynnissä sama malli ilman tuota flashmuistia, eli HDC-SD300 joka lähtisi selvästi alle tonnin.
    Mutta ostaisin mieluummin Suomesta vaikka olisi hieman kalliimpi. Toistaiseksi vaan hintaero tuntuu turhan suurelta...

    http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?p=1788443#1788443
    http://www.digivideo.fi/phpbb2/viewtopic.php?t=360262&postdays=0&postorder=asc&start=15
     
  7. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Aivan! Ainut mikä toi tummia pilviä tämän päälle oli tuo heikon herkkyyden epäily, mutta nekin rupeaa vähän hälvenemään jo.

    Tuota mallia en ole huomannutkaan. No on kyllä saatu parille lastulle hintaa.. piirikortti lienee muuten sama!

    Kiitokset infosta Japsu. Jäänen myös odottelemaan hinnan kehitystä vielä hetkeksi, kun itsekään en mielellään Saksasta tilaisi. Voisihan tuota toki silti käydä testailemassa.
     
  8. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  9. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ja tässä alla linkki juuri ilmestyneeseen Camcorderinfon testiin HDC-HS300 mallista, eli sama kuin HDC-TM300 mutta flashmuistin tilalla 120GB:n kiintolevy.
    Huomaa erityisesti "Low light" osio jossa todetaan mm:

    "Mainio "low light" herkkyys"
    "Kaiken kaikkiaan kamera on erittäin hyvä "low light" suorittaja ilman
    mitään räikeitä heikkouksia"


    Lopputotemuksena testissä todetaan vapaasti käännettynä mm.:

    "Testeissä kamera ei epäonnistunut millään alueella ja se on yleisesti ottaen ominaisuuksiensa puolesta sen verran vahva esitys että sen pitäisi vedota yhtälailla kokeneisiin käyttäjiin kuin aivan uusiin ja videokuvaukseen tottumattomiin aloittelijoihin. Käsisäätöjen ja ominaisuuksien osalta kamera suorastaan loistaa. Halpahan kamera ei ole mutta rahalla saakin sitten tosi paljon. Hieman voi säästää ostamalla tämän kovalevyllisen mallin tilalle hieman edullisempi flashmuistimalli HDC-TM300..." ;)

    http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-HS300-Camcorder-Review-36492.htm
     
  10. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyllä päätös vahvistui noiden myötä.. Vakuuttavia videopätkiä on saatu kuvattua. Vanha kamerakin näyttäisi menevän kaupaksi, joten nyt seuraamaan mistä tuon halvimmalla saisi.

    Tämä kumma Ylä-Savon Toimistotarvike kauppaa näköjään HDC-SD300 EGK mallia hintaan 965.00 € (mitähän tuo EGK meinaa?). Tilanneeko tuo sitten saksanmaalta sekin?! Kokemuksia firmasta?
    http://www.ystt.fi/product_details.php?p=101174
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2009
  11. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
     
  12. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin nyt mietin tässä tosissaan vaihtoehtoja.. niin kaupan kuin mallinkin suhteen. Alla noiden kolmen mallin esimerkkihintoja:

    HDC-SD300EGK, YST, 965€
    HDC-TM300ECK, Verkkokauppa.com, 1239.90 €
    HDC-HS300ECK, Verkkokauppa.com, 1317.90 €
    Lisäksi verkkokauppa mainostaa HDC-HS300EG-K:n olevan tulossa. Meinaisivatkohan saada tuota Saksan tyyppiä myytyä halvemmalla..?

    Suhteessa hintaero kiintolevyllisen ja sisäisellä muistilla varustetun välillä on pieni verrattuna sitten tuohon pelkkää korttia käyttävään!? Meinaan että minua kiinnostaisi tuo TM-malli, mutta mietin kannattaako sitä sitten ostaa. Kalliita nuo on tosin kaikki :p. SD lähtis ainoana alle tonnin Suomessa..AGH!
     
  13. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Minulle ei kelpaa kiintolevymalli vaikka se olisi samanhintainen tai vaikka halvempi kuin muistikorttimalli koska

    a) se painaa yli 100g enemmän ja vie selkeästi enemmän tilaa (esim. taskussa jne)
    b) kiintolevyyn liittyy aina suurempi riski kadottaa tärkeitä kuvauksia, levy korruptoituu ja pitää välillä formatoida jne.
    c) 300TM:n sisäiselle muistille mahtuu 4 tuntia videota PARHAALLA laadulla. Silti pärjäisin hyvin jopa pelkällä korttimallilla koska esim. kohtuuhintaisille 8GB:n/16GB:n korteille (n.20€/40€) mahtuu 1 tunti/2 tuntia videota parhaalla laadulla. Isompia kortteja ei tänään vielä kannata hankkia ennenkuin halpenevat, jos sittenkään. Viimeksi vajaan viikon Ukrainan matkalla mukana oli 4kpl 60min. DV-kasettia mutta minulle riitti hyvin 2 kasettia koko reissun.

    Joten miksi ottaisin riesakseni tuon kiintolevymallin...? ;)

    PS.
    Nuo sinun esimerkkikauppiaat on sikäli hieman ärsyttäviä että eivät taida toimittaa ainakaan kunnollista painettua suomenkielistä käyttöohjetta, hyvä jos jonkun lyhyen pikaoppaan saa. Netistä voit joutua tulostamaan ohjeen. Samoin mahdollisessa takuukäsittelyssä voi olla eroa ostopaikan mukaan, kokemuksia voi lukea netistä. Saattaa tietysti olla että tuurilla ei ongelmia tule mutta liian optimistinen ei kannata olla.;)
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2009
  14. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Samoilla linjoilla tuon kiintolevyn kanssa.. ei se oikein sovellu kädessä pideltävään laitteeseen. 300TM:n etu olisi saada tärkeimmät videot varmuuskopioitua jo paikan päällä (sis. muisti & kortti siis). Tiedän että olen hieman vainoharhainen tuon varmuuskopsailun kanssa, mutta olen pari kertaa juonut karvasta kalkkia tuhoutuneiden filejen kanssa... ja vahingoistahan pitäs kai viisastua :).

    Takuujuttujen ja muidenkin mahd. ongelmien vuoksi en tohdi Saksasta tilata. Verkkokaupasta on ainakin kaksi hyvää palautuskokemusta, mutta YST:stä ei ole edes ostokokemusta. Mitä ohjekirjoihin tulee niin niitähän ei suomalainen mies lue.. ;) No ei tosissaan ihan niinkään, mutta jotenkin se on valitettavaakin, että nykyisin kunnollisen painetun suomenkielisen manuskan puuttumiseen on tottunut jo muidenkin laitteiden kanssa. Lontoollakin onneksi pärjään. Voikohan muuten luottaa, että noiden Saksaan tarkoitettujen mallien mukana tulee painettu eng-ohje.. tai tärkeämpää, että valikoissa on enkku?. Aika varmasti onkin, mutta olisihan se hyvä olla 100%
     
  15. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Englanninkieliset painetut käyttöohjeet puuttuu yleensä Keski- ja eteläeuroopan myyntipakkauksista, sen olen kokemuksesta todennut. Sama sääntö sekä JVC:llä että Panalla. Yksi JVC:n ja kaksi Panan videokameraa jotka olen Suomesta ostanut ovat olleet Saksan myyntipakkauksissa ja suomenkieliset käyttöohjeet on ollut erikseen liitettynä mukaan. Paketin sisällä olevassa nipussa monta erikielistä ohjetta muttei englanninkieltä. Koska saksa ei ole vahva kieli minulla eikä suomennokset aina luotettavia olen netistä tulostanut enkkuohjeita. Kerran ostin Las Palmasista viralliselta Panan jälleenmyyjältä stillkameran ja sain tingittyä liikkeen tulostamaan netistä minulle enkkuohje-nivaskan koska paketissa ei sellaista ollut. ;)

    Valikoissa on kyllä ne kaikki, oliko se 8 eri kieliversiota, ainakin kaikissa normaalimalleissa. Ainoa josta en uskalla 100%:n varmasti sanoa on juuri tuo erikoismalli Saksaa varten, HDC-SD300EGK. Tosin vaikea uskoa että olemassaolevasta softasta olisi tuota kameraa varten kannattanut tehty erikoisversio...?
     
  16. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin eiköhän tuossa SD300-mallissa ole TM300-mallin softa muistin kopiointitoiminnot vaan disabloituna tjsp. Taidan jokatapauksessa kallistua tuohon jälkimmäiseen...
     
  17. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä se tosiaan sittenkin taitaa olla järkevin vaihtoehto ja itse jopa vielä katselen jonkin aikaa jospa tulisi vastaan sellainen kotimainen myyjä joka toimittaa "virallisesti" maahantuotua mallia kohtuu hintaan. Esim. monet ATK-nettikaupat ovat toimittaneet virallisesti maahantuotuja kameroita kohtuullisella välityspalkkiolla mutta tällä hetkellä jotenkin tuntuu että yhteistyö Panasonicin kanssa ei pelaa? Ja missä on Rajala Pro Shopin Panasonic tarjoukset, ennen niitä on sielläkin ollut mutta tällä hetkellä Panaa on oudon niukasti tarjolla Suomessa...?

    Onkohan tämä Jimm'sin versio "virallinen"?
    http://www.jimmspc-store.fi/tuote/HDC-TM300ECK
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2009
  18. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vastaan itselleni että on ihan virallinen Suomen Panasonicin maahantuoma malli joten käyttöohjeiden ja takuuhuollon kanssa ei pitäisi olla ongelmia. ELi kysyin asiaa Jimm'sin Webmyynnistä ja he vastasivat että "myymämme kamerat tulevat Suomen Panasonicin kautta".
     
    Viimeksi muokattu: 20.05.2009
  19. micko_t

    micko_t Member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    17
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ehdin laittaa jokin aika sitten jo TM300:n tilaukseen, mutta uusin Tietokone-lehti sai minut taas arpomaan. Tämän mallin miinuksena oli arvostelussa juuri minulle tärkeä asia, eli kuvanlaatu hämärässä... Kyseinen lehti ei ehkä ole asiantuntevin näissä asioissa, mutta silmät kai heilläkin on päässä.

    Lainauksen lähde: Tietokone 6/2009
    Panasonic HDC-TM300
    "Kuvanlaatu on hyvä, värit toistuvat neutraalisti, ehkä aavistuksen laimeastikin. Digitaalinen kohinanvaimennus on turhan ärhäkkä. Erityisesti hämärässä kuvan päälle ilmestyy ikävä häntivä kerros. Hämärässä värit myös haalistuvat ja muuten ikävät avchd-pakkausilmiöt nousevat esiin."

    Canon Legria HF200
    "Kuvanlaatu on erinomainen, värit ovat luonnolliset ja liioittelemattoman kylläiset. Hämärässä värit säilyvät hyvin, ja kuva on muutenkin varsin kohinaton. Kohinanpoiston ja pakkauksen lieveilmiöt ovat vähäisiä."

    AGH! Tilauksen ehtii vielä peruakin. Canonissa vaan ei ole etsintä, eikä tuota kätevää linssirengasta. Kaikkea ei voi saada, joten täytynee tyytyä kompromissiin, kun ei ole mahdollisuutta jäädä odottelemaan seuraavia malleja. Kuvanlaatu on kyllä ykkösasia, mutta vaativissa todella vaihtelevaan valaistukseen (ja vastavaloon) kuvattaessa tuo manuaali focus linssirenkaasta olis sekin tarpeen.
     
    Viimeksi muokattu: 11.06.2009
  20. Jurmu

    Jurmu Member

    Liittynyt:
    27.07.2007
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hyvin pärjäsi Canon HF200 TM 10/09 vertailussa ja onhan se selvästi halvempikin.
    http://www.tekniikanmaailma.fi/kuva...-tallentavat-avchd-videokamerat-700-850-euroa
     
  21. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuo Tekniikan Maailman testi ei tässä merkitse mitään koska siinä on aivan eri Panasonic malli, paljon halvempi jossa reippaasti pienempi kenno ja heikompi optiikka muutenkin. Ja lisäksi siitä puuttuu etsin ja käsisäätörengas ym. jotka ovat juuri ne ominaisuudet joita tässä keskustelussa peräänkuulutetaan.

    On tosin aivan selvä asia että jos on tarkoitus kuvata pelkästään automatiikalla ja LCD:tä käyttäen eikä etsimelle ole tarvetta niin tuo Canon on varmasti markkinoiden parhaita vaihtoehtoja.

    Mutta tuo Tietokonelehden testi on sitten eri asia ja tietysti hieman huolestuttava. Toisaalta kun olen useita vuosia seurannut eri tahojen testejä niin yleensä Camcorderinfon testejä on pidetty varsin luetettavina ja siksi suhtaudun pienellä varauksella tuon Tietokonelehden hämäräkuvaustuloksiin. Ne on todennäköisesti aikaansaatu täysautomaattitilassa jolloin kameran ohjelma on saattanut käyttää turhan paljon vahvistusta (gain) sellaisessa tilanteessa jossa mieluummin olisi pitänyt aukkoa käsisäätämällä välttää vahvistusta kokonaan? Kyllähän hämärässä kuvan pitääkin olla hämärää vai mitä? ;)

    No, täytyy vaan sanoa että vaikea tuohon on lopullisesti sanoa mitään kokeilematta itse kameraa, ja jos kameran ostaisin niin olisko tuo hämäräkuvaus minulle tosiaankaan joku ongelma jos minulla ei olisi jatkuvasti katsottavana jollain "paremmalla" kameralla kuvattua vertailukelpoista materiaalia...;)
     

Jaa tämä sivu