1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Avainnippu-ongelma

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi amerika12 15.05.2011.

  1. amerika12

    amerika12 Member

    Liittynyt:
    26.10.2006
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen tuore macin käyttäjä, eikä tuo Avainnippu-ohjelma tunnu toimivan (käyttäjässä mitä ilmeisimmin vika). Miten siis saan tallennettua salasanan niin, että sitä ei tarvitse esimerkiksi sähköpostiohjelmaan tai tälle sivustolle kirjoittaa?

    Avainnipusta olen lisännyt salasanan "uusi salasana"-kohdasta, johon olen kirjoittanut nettiosoitteen, käyttäjätunnuksen ja salasanan. Joku menee kuitenkin vikaan, koska yhtään mikään salasana ei kyllä ilmesty mistään, vaikka avainnippu ei pitäisi olla edes lukittu. Mitä tietoja sinne siis pitää kirjoittaa, jotta jotain tapahtuisi?

    Macin omat ohjeet ovat yhtä tyhjän kanssa..
     
  2.  
  3. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siellä itse Avainnipussa ei tarvitse käydä kuin jos sattuu tunkemaan jotain ristiriitaisia tietoja sinne. Eli siis täytät vaikka AD:n sivuilla tunnarin ja salasanan normaalisti Safarissa ja loggaat itsesi sisään sivulle. Safari kysyy haluatko tallentaa ne tiedot ja jos vastaa kyllä, niin ne menee avainnippuun. Jos käytät jotain muuta selainta, niin ne tallentaa itse niitä tietoja, eikä laita niitä avainnippuun.

    Ongelmia tulee silloin jos onnistut kikkailemaan useita eri tietoja samalle saitille/ohjelmalle/tilille. Sillon kannattaa poistaa ne avainnipusta ja tallentaa kyseistä ohjelmaa käyttäen uudet tiedot.
     
  4. amerika12

    amerika12 Member

    Liittynyt:
    26.10.2006
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos, tämä selvensi jo asiaa paljon. Eli tietoja ei pitäisi tarvita syötellä avainnipussa ollenkaan, eikä esimerkiksi Mozillaa käyttäessä saa tietoja avainnippuun?
     
  5. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mozilla ei tallenna tietoja avainnippuun, koska siinä on omat systeeminsä. Todennäköisesti sen takia kun käyttävät samoja juttuja kaikilla alustoilla. Firefoxista forkattu Camino on tehty OS X:lle ja käyttää avainnippua. Ts. siis Firefoxin tekijät eivät ole ehtineet vielä toteuttamaan tota toimintaa avainnipun kanssa. Chromesta en muista, mutta siis Safari ja Camino toimii ainakin. Jotain plugareita Firefoxiin taitaa löytyä (plus muuta infoa asiasta):
    https://wiki.mozilla.org/Firefox:password_Manager

    Thunderbird tallentelee myös salasanat omiin systeemeihinsä, eikä avainnippuun.

    Edit: Mozillan tuotteet eivät siis osaa tallentaa niitä tietoja avainnippuun, eikä myöskään osaa hakea niitä sieltä, vaikka ne olisivatkin sinne käsin laitettu.
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2011

Jaa tämä sivu