Noh, en mie nyt tiiä itselläni on edessä tuo peerless D6 ja asennukset on tehty hyvin, säädöt kohallaan ja sopiva vahvistinteho niin kyllä se musiikki takapenkille kuuluupi ihan tarpeeksi. Mut en tosiaan kiellä sitä ettei hattuhyllylle kaijuttimia sais laittaa, jos sen katsoo terpeelliseksi. Tuo vain on oma mielipiteeni asiaa. Ja oikiastaan tarkoitin että nimenomaan tuo hattuhylly asennus ja 6x9 kaikattimina ei ole kovin päteviä, mutta taasen takaoviin midit voi olla ihan pätevätkin.
Nimenomaan! Tuolta huuto.netistä kattelin soittimia,vahvistimia ja subbareita, niin tarjontaa kyllä löytyy! Btw.Suosittelen hommaamaan sellaisen soittimen jossa on usb-liitin, johon saa mp3-soittimen/tavallisen muistitikun kiinni... Itse en nykyään kuuntele autossa miltään muulta kuin mp3-soittimesta/muistitikuilta musiikkia. Erittäin kätevä!
No joo. En itsekkään innostu noista 6x9 kaiuttimista. Erillis sarjat onkin sitten eri juttu. Toisaalta silloin joutuu pitämään aika kovaa äänenvoimakkuutta että sen saa kuulumaan hyvin taakse ja aika tummaksi se sävy muuttuu kuitenkin siinä vaiheessa.
Juu tuo on totta kylläkin.. Paljon asiaa auttoi kun sai äänieristyspuolen kuntoon mut ei toki samanlainen nautinto ole kun kuskinpaikalla istuessa ja subikka vielä sitä ääntä syö kun takana paukuttaa. Vielä ku tulis uus soitin nii pääsis viiveitä säätelee..
tyhmä kysymys. mutta mikä ero on 6x9 kaiuttimilla ja erillissarjalla. Millä äänen voimakkuudella te muuten kuuntelette musaa autossa?
Erillissarjassa on erillinen kaiutin matalille ja korkeille äänille ja niitä varten jakosuodin. 6x9 kaiuttimessa on useimmiten myös erilliset kartiot korkeille ja matalille äänille, mutta ne on kiinteästi toisissansa kiinni. 6x9 Erillissarja http://www.autostudio.fi/product_info.php?products_id=1139 Erillissarjan etuna on diskantin suuntauvuus. korkeat äänet on paljon tarkempia äänen suuntauksesta, koska ne eivät läpäise esteitä kovinkaan hyvin. Siksi diskanttikaiuttimet olisi kiva saada hyvin suunnattua kuuntelijoita kohti eikä esim kattoa tai lattiaa päin.
Se 6x9 nimityshän (tai mieluummin 6x9") tulee ihan suoraan kaiuttimen mitoista, noin 6 tuumaa x 9 tuumaa. Yleensä sen muotoiset kajarit sisältävät myös erillisen diskanttielementin, joka on kiinnitetty bassoelementin eteen. Omasta mielestäni paras tulos olisi laittaa takapenkkiläisille omat diskantit joko kattoon tai vaikka ovien väliseen palkkiin. Jos niiden ääntä vielä viivästäisi matkaeron (siis etudiskanttien ja takadiskanttien etäisyyden) verran, ei tulisi ylimääräistä kaikuefektiä. Tietääkseni yksikään CD-mankka ei muuten anna 4 ohmin kuormaan juurkaan yli kymmenen watin, luki paperissa sitten mitä tahansa. Suuremmat tehot vaatisivat käyttöjännitteen nostamista, mikä taas ei järkevästi onnistu mankalle varatussa tilassa. Tyypillisten kotikajareiden impedanssi on 8 ohmia, johon mankasta saataisin vain n. 5 W:n piikkiteho. Lisäksi laadukkaat kotikajarit ovat tyypillisesti epäherkempiä (antavat vähemmän ääntä samalla teholla) kuin autokäyttöön suunnitellut kaiuttimet. (Tehohan voidaan laskea "jännite^2 / kuorma". Laturin toimiessa autossa on n. 14.5 V jännite, eli kun laitteen sisäiset kynnysjännitteet huomioidaan vahvari voi syöttää kuormaan parhaimmillaan n. (14.5 - 2x 0.65 = 13.2) V peak-to-peak eli 6.6 V peak eli 6.6 / 1.41 = 4.7 V RMS eli (6.6^2 / 4 = 10.9) W peak eli n. 5 W RMS.) Toisaalta diskantielementit kestävät tyypillisesti tehoa vain watin tai pari ja keskiääniset muutamasta watista muutamaan kymmeneen, joten mankan sisäisiä vahvareita voisi melko hyvin käyttää yläpään ajamiseen, kunhan bassolle (subbarille) hankkii oma vahvarinsa.
Mutta on suositeltavaa myöskin diskanteille ja keskiäänille erillinen vahvistin, ihan äänenlaadunkin kannalla. Ja liikatehosta ei niinkään ole haittaa mutta pienemmästä kylläkin, että kyllä diskantteja voi vaikka 300wrms vahvarilla soitella kunhan säädöt on kohillaan..
Otsikon mukaan omia kokemuksia, aikanaan (h....tin kauan sitten) päätettiin lähteä Ämmänsaareen juhannuksen viettoon. Mietiskeltiin kaverin amatsonin soittimen surkeita ääniä ja jollain välähti eikuin "olikohan saloran" kotisteroiden kaiuttimet kiinni ja reissuun. Olipahan mahtavat bileet meidän leiri paikalla ja taisi joka poika saadakin muutakuin krapulan. Seuraamuksia tästä laitteille aiheutunut muuta kuin amazonin akun tyhjentyminen, kotimatka alkoi siis työntämällä heh. Ja aikaa mikä "ohmi", kunhan meteliä lähti. Asiaan, paljonhan täällä jo hyvää tietoa tullutkin. Mutta laitanpa yhden linkin lisää josko jotakin kiinostaa lukaista. Autohifikysymykset ja vastaukset aihepiireittäin Perusteet ynm.
Vahvistimessa pitäisi olla ohjeet mukana, mutta jos ei niin lyhyesti vahvarin liitännät. (+) liitetään suoraan auton akkuun paksulla kaapelilla jossa on sulake mahd.lähellä akun päätä. (GND) liitetään lyhyellä kaapelilla auton runkoon. Kaapelin tulee olla yhtä paksu kuin + johdon ja suoraan rungossa kiinni...ei siis mielellään maalia välissä. (Remote) on yleesä virtajohtojen lähellä. Siihen syötetty jännite käynnistää vahvistimen. Autostereoissa on yleensä johto joka jännitteistyy kun stereot käynnistää ja se on tarkoitettu esim. moottoroidun antennin ja/tai vahvistimen ohjaukseen. Kajarit liitetään samoin päin kaikki vahvistimeen eli +/- navat oikein päin. Soinnin kannalta sillä ei ole merkitystä, mutta jos toinen elementti liikkuu "sisään" samalla kun toinen "ulos" kumoavat niiden liikkeet toisiaan ja se tekee paineille hallaa varsinkin Subbareissa. Jos on tarkoitus sillata esim 2 kanavainen vahvistin yhdelle subbarille on niissä yleensä merkintä bridged yhden kanavan + navan ja toisen kanavan - navan välillä. Signaali tuodaankin yleensä RCA johdoilla vahvistettavaksi ja ohjekirja kertoo miten RCA:t tulee kytkeä jos on tarkotus sillata kanavia.
Elikkäs kajarit laitetaan joko vahvistimeen tai sitten soittimeen kiinni.. ei kumpaankin yhtäaikaa.. jos laitat vahvistimeen niin silloin soittimelta vahvistimeen se rcajohto ja sitten vahvistimelta ne kaiutinjohdot.. Toivottavasti oli tarpeeksi epäselvästi selitetty
Kerron oman auton popit jos se selventäis asiaa: Soitin jossa yksi RCA lähtö (Left-right pari) 2kpl erillissarjoja, 5.25" edessä ja 6.5" takana Vahvistin (RMS 4 x 125 wattia. Max 1000w) 12" Subi (250W/1000W) Piuhat, tarpeeks isot sellaiset. (=maksimoidut) Soitin soittaa etu erillissarjaa ja herätepiuha ja RCA:t menee taakse vahvistimelle missä RCA:t vedetään 2:lla haaroittimella kiinni. Akulta lähtee virtapiuha minkä jälkeen melkein heti on sulake mistä piuha menee vahvistimelle. RCA:t ja virtapiuha menee eri puolilta autoa. Vahvistin soittaa subia ja taka erillissarjaa. Vahvistin on maadotettu hattuhyllyssä menevään rautaan ainakin alustavasti. Ja jos joku sanoo että miksei mulla mee 2paria RCA piuhaa vahvistimelle niin: Ei soittimessa ole. Toisinsanoen minunkaan settini ei ole kallis, lähempänä 500e kuin 1000e. Ja etu erillisarjat ei soi läheskään niin kovaa kuin takana ja on ymmärrettävää mutta mukavampa se on kuulla musiikkia edestä sekä takaa. Edit: ja vaikka vetää taakse äänet yhdellä RCA parilla niin ne saa vahvistimella säädettyä kuntoon elikkä subi soittaa vain matalia ja erillisarja mid ja korkeita. Ainakin näin mulla...
kumpi on sitten parempi, kajarit vahvistimeen vai soittimeen? mihin kaikkeen suppari menee kiinni? mitkä piuhan cd-soittimessa on kiinni? Miks kondensaattori? ja mistä sen saa ja paljonko se maksaa?
kajarit vahvistimeen. http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm sieltä sitten ohjeet kohtaan ja sieltä se Tuplapuhekelaisen subin rinnan & sarjaan kytkentä.. ja jos on yksipuhekelainen subi niin subin plus vahvarin plussaan ja miinus miinukseen.. noin yksinkertaisesti selitettynä. tuota tarkoitatko et mitä piuhoja siihen pitää laitta, että siihen saa erillisen vahvistimen vai? ja tuo konkka vaikka itse taisinkin ehdottaa niin pääsääntöisesti tasoittamaan virran notkahteluja ja noita löytyy siinä 50e ylöspäin. tuokaan tosin ei ole välttämätön, että sitä ilman kyllä pärjää, mutta virtajohdotukset kannattaa tehdä kunnon kaapeleilla.
Sitten kun kaikki on toiminnassa ja musiikkia luukuttaessa ajovalot välkkyy basson tahdissa on aika hommata se konkka. Konffa asennetaan mahdollisimman lyhyillä johdoilla vahvistimen virransyöttön rinnalle. Konkan koko menee karkeasti ottaen 0,1F/100W eli 500W vahvistimelle pitäisi riittää 0,5F konkka.
tosta ei saa oikein selvää minne/miten suppari asennetaan: http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm cd-soittimeen, vahvistimeen vai? Meinaan ostaa varmaan yhden supparin.
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/sfnet.harrastus.audio+video/auto.html tuolta voi pikkasen opiskella itse perusteita. Myös esim. vahvistinvalmistajien ohjekirjoista yms. löytyy helposti vastauksia
aikapa pitkälle tuo ajovalojen välkkyminen johtuu siitä että virtajärjestelmässä on jotain vikaa. esim. kaapelit liian ohuet tai liitokset tehty huonosti.. eli ensin nuo kuntoon ja sitten kun valot ei välky niin sitten konkkaa peliin.. http://www.autosound.fi/tietoa.htm lue tuolta nuo jutut läpi niin luulen ainakin että valaisee asiaa kummasti...