auto, invertteri, starttaus..?

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ebolantix 13.03.2007.

  1. ajkopone

    ajkopone Guest

    Jos invertteri ottaa 20 A virran jatkuvassa kulutuksessa, puskee käsittääkseni laturi ko. virran akulle tai oikeastaan ainakin ajoittain suoraan invertterille. Latureiden virransyöttökyky on muistaakseni lähempänä sataa ampeeria. Muussa tapauksessa akku(+t) tulisivat tyhjenemään.

    EDIT: googlesta tärppäsi heti lisää infoa. Eka sepostaa pätkän diodin käytöstä. http://www.imps.fi/kotisatama/Venesähkt.PDF
    Toisessa akkujen rinnan kytkennästä (diodilla erotus suoraan laturista).Paljon arvauksia ja linkeissä todellista asiaa: http://groups.google.dk/group/sfnet...71589ce6963d4/c45d66c97ac2f1a8?lnk=raot&hl=da
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 20.03.2007
  2.  
  3. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    väitellään nyt vielä hieman kun kerran alettiin... :-D
    eli se invertteri ei normaalitilassa todellakaan haukkaa 20A virtaa, vaan invertterin tyhjäkäyntivirta on noin 0,5A ja 150 watin teho 230 voltin puolella aiheuttaa 12 voltin puolelle noin 15A kulutuksen, eli jos invertterillä käytetään tietokonetta, jonka teho pyörii ehkä noin 100 watin paikkeilla, haukkaa invertteri silloin noin 10A paikkeilla 12 voltin puolelta. (paljonkos se auton radiolle tarkoitettu acc linjan sulake on normaalisti, 10 - 15A?)

    Auton laturi on yleensä noin 60 - 70A mutta se on siis laturin maksimiteho, eikä suoraan se teho jolla auton akkua ladataan, lataussäädin säätää laturin tehoa kulutuksen mukaan.

    Ja, kuten tuossa venesähkölinkissäkin todettiin, jos samalla laturilla ladataan kahta akkua, pitää niiden erotus hoitaa joko niin että molemmat on diodin takana, tai sitten mekaanisella kytkimellä, ei niin että ainoastaan toinen on erotettu latauspiiristä diodilla.
     
  4. ajkopone

    ajkopone Guest

    Väitellään pois. Mikäs sen parempaa :)
    Normaalitilalla tarkoitin sitä tilaa, kun invertteri on rasituksen alla eli kun tietokone on päällä. 20 A on otettu turvavaraksi, koska en tiedä tietokoneen sisuksia. Invertterin hyötysuhde on jotain 0,8? ja siihen lisätään vielä powerin 0,7 - 0,8 hyötysuhde eli parhaimmillaan 0,64. ELi vain 100 W hyötykuormalla invertteri joutuu haukkaamaan melkein 160 W. 100 W tehonkulutus ei taida olla ihmeellisen koneen tarve.
    1,5 mm2 MMJ mitoitusarvo on 10 A, 2,5 mm2 16 A eli 20 A virralle olisi suositeltavaa jo hieman isompi nartsa, ettei nartsa lämpiä turhaa. Tosin MMJ:n oletuspituudet ovat suurempia. Kommenttini suuremmasta johdosta perustui omiin huomioihin autojen johdotuksista, jotka helposti tuppaavat olemaan alle neliön johdoilla vedettyjä. Itse vedin uuden 10 mm piuhan akusta eteen, kun laitoin linja-esivahvistimen, häylytysjärjestelmän sekä automaattilukituksen vanhaan autooni.

    Kyllä. Halusis vain korostaa, että kovalla kulutuksella akkuun tulee invertterin haukkaama virta. Ettei vaan jää käsitys, että akku lataantuu muutaman ampeerin virralla.

    Kahden diodin käyttö olisi varmasti turvallisempaa. Tällöin molempia akku ladattasiin ja kulutettaisiin toisistaan riippumatta. Tosin venekäytössä akkujen tarkoitus on eri. Tässä tapauksessa yksi akku pystyy hoitamaan kaiken virran kulutuksen, joten toisen akun virran kuljettaminen ensimmäisen akun kautta ei välttämättä johda ongelmiin. Diodit kyllä kestävät yli 1000V estojänniteitäkin, kun tietää mitä ostaa. Tekisi melkein mieli testata, miten käy.
     

Jaa tämä sivu