1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Asus läppäri jumittaa ja hurisee äänekkäästi

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi turhautunut:( 30.11.2014.

  1. turhautunut:(

    turhautunut:( Newbie

    Liittynyt:
    30.11.2014
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Mulla on ASUS X72F läppäri joka on nyt n.3,5vuotta vanha. Siinä on Windows 7 käyttis.

    Kone on nyt alkanut ihan kummallisia temppuja tekemään. Eilen se 3 kertaa jumitti niin, että mitä tietokoneella juuri olin tekemässä jäi näkyviin mutta mitään ei voinut painaa eikä hiiri edes liikkunut. Tämän lisäksi kone alkoi näistä 2:lla kerralla pitämään ihan hirveetä ääntä, vähän kuin 'tärisisi' voimakkaasti/hurisi kovasti.

    Eilen se myös kun menin käväseen pois koneelta ja tulin takaisin niin oli juuri kirjautumassa ulos ITSEKSEEN!

    Heräs epäilys, voiko joku olla kaapannu mun koneen jotenkin vai mikä ihme sitä vaivaa?

    Eräällä kerralla ehkä n.1vk sitten kone yhtäkkiä alkoi pitämään sitä edellä kuvattua hirveetä meteliä mutta silloin näyttö meni siniseksi ja siihen tuli lukemaan kaikkea, sellainen vanhanaikaisen näköinen fontti ja tyyli. Samantapainen yleisilme kuin silloin, jos kone on käynnistetty väärin ja tulee se, että haluaako käynnistää normaalisti vai mitä siinä nyt onkaan (tällöin siis se musta tausta siinä ja valkoinen fontti).

    Jokaisella kerralla koneen tiltattua, ainut mikä on auttanut on ollut virtanäppäimen useamman sekunnin painaminen jolloin kone on sammumut kokonaan.

    Yhden kerran jälkeen eilen se kone kun käynnistin uudelleen, kysyi tehdäänkö joku semmonen palautus jolloin se etsisi sen milloin kone on käynnistynyt viimeksi oikein. Tein sen mutta ei siitä mitään apua ollut ja eihän tämä ongelma varsinaisesti käynnistykseen liity.

    Toivottavasti joku osaisi neuvoa mitä mun oikein pitää tehdä! :)
     
  2.  
  3. xbkrypt0n

    xbkrypt0n Active member

    Liittynyt:
    16.06.2010
    Viestejä:
    3,154
    Kiitokset:
    120
    Pisteet:
    73
    Kiintolevy menossa rikki tai jäähdytys pettämässä. Todennäköisesti molemmat, mutta jumittelun ja oudot äänet todennäköisemmin pitää kiintolevy.

    Tunnetaan paremmin nimellä Blue Screen of Death tai BSoD.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/BSoD

    Mitä koneelle pitää sitten tehdä? Ostaa uusi kiintolevy ja vaihtaa se koneeseen. Tärkeät tiedot (valokuvat, ym.) pitäisi vanhasta kiintolevystä kopioida talteen esim. USB-tikulle. Käyttöjärjestelmä pitää asentaa uusiksi uuteen kiintolevyyn.

    http://www.jimms.fi/listaa/129/order/price
     

Jaa tämä sivu