1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

[Arvostelu] Nexus Silent Mouse SM-8000B

Viestiketju Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet -osiossa. Ketjun avasi Jarska92 13.05.2011.

  1. Jarska92

    Jarska92 Regular member

    Liittynyt:
    27.10.2006
    Viestejä:
    1,132
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Edit heti alkuun: Kirjotettuani tämän arvostelun mietin asiaa. Totta, että kirjoitin tämän hieman karskiin tyyliin joissakin kohtaa, joskin asiallisesti toki. Mutta annan hiirelle vielä yhden mahdollisuuden. Testaan tätä enemmän tänään illalla ja otan yhteyttä liikkeeseen, josta tämän ostin ja neuvottelen josko saisin vaihdettua tämän uuteen. Koska on tietty mahdollista, että minun yksilöni olisi vain viallinen.

    Mutta viallinen tai ei, olen löytänyt netistä muidenkin käyttäjien lyhyitä arvosteluja joissa he kiroavat kun tämä ei toimi, ehkä olen heidän kanssaan vain epäonninen hoah... Oli miten oli, en höpise sen enempää nyt. Päivitän tilannetta, kun saan enemmän asioista selvää, nyt lopetan tämän editin tähän ja pääsette lukemaan itse arvostelua.

    Edit2: Kokeilin tänään kyseistä hiirtä äitin koneella... toimi paljon paremmin. Oikeasti, mitä ihmettä? Noh, nyt tiedän, että tämä hiiri ei ole rikki ja että nämä ongelmat johtuvat suurimmaksi osaksi minun koneestani. Mietin silti vain, että miksei joku hemmetin hiiri voi toimia tässä? Mistä tämä epäyhteensopivuus?

    Koneeni on kyllä ihan kunnossa ja kaikki toimii. Myöskään Microsoft Habu ei toiminut tässä aikoinaan, kursori hyppi epätarkasti ympäri paikkoja. En vain voi tajuta. Vaihdoin tuon Habun silloin Logitech MX-518 hiireen joka toimi täydellisesti, miksi minä luovuinkaan siitä?

    Oli miten oli, koska totesin tämän hiiren toimivan paremmin äitin koneella, annan tälle hiirelle täten 3.5/5 tähteä. Palaan takaisin vielä uudelleenkirjoittamaan tämän arvostelun suurimmaksi osaksi uudelleen, nyt ei vielä jaksa.

    ~~End of edits~~
    Olen nyt omistanut kyseisen hiiren jo pari viikkoa ja haluaisin kertoa siitä vähän omia kokemuksiani, koska netistä löytyy vielä aika vähän käyttäjien omia kokemuksia ja arvosteluja tästä hiirestä. Jos olet laiska lukemaan, niin yhteenveto löytyy lopusta.

    Hiiri on kuten mainostetaan ja nimikin kertoo - hiljainen. Mutta tekeekö se asia pelkästään hiirestä ostamisen arvoisen? Itse olen havitellut jo pitkään hiljaista hiirtä, jonka vuoksi tämä hiiri herättikin kiinnostukseni. Aloitan muutamalla kuvalla ja kerron sitten lisää.

    [​IMG]

    Siinä itse hiiri paketissaan, paketti on suhteellisen tyylikäs omasta mielestäni.

    [​IMG]

    Paketti takapuolelta. Englantia osaamattomille voisin kääntääkin tuon tekstin nopeasti, elikkäs:

    Nexus Silent Mouse on varustettu kahdella uniikilla patentoidulla Silent Switch teknologian painikkeella. Näppäimet tässä hiiressä eivät tee hiirelle tyyppistä klikkaus ääntä. Hiiri toimii erittäin sulavasti ja täysin äänettömästi. Se on erittäin kätevä ja miellyttävä nauhoitus studioissa tai missä tahansa ympäristössä, missä hiljaisuus on tärkeää sinulle. Silent Mousessa on 6-10 metrin toimintasäde ja automaattinen virransäästötila.

    Tiedot:
    Malli: SM-8000 B(Musta)/W(Valkoinen)
    Patentoitu Silent Switch (Hiljainen kytkin) Teknologia

    RF Taajuus: 2.4 GHz Autolink Teknologia
    Nano USB vastaanotin
    Täysikokoinen 5-näppäimen hiiri
    Taakse/eteen toiminto
    Kanavat: 39 kanavaa
    ID numerot: 16 Bittiä
    Resoluutio: 1000 DPI
    Automaattinen virransäästötila
    Sensorin värin valo: punainen
    Paristot: 2x AAA (Sisältyy mukaan)

    Siinä olisi kaikki käännettynä. Ja tiedän, että tuo on helppoa tekstiä jonka suurinosa ihmisistä aivan varmasti osaa lukeakin, mutta aina löytyy joku, joka ei osaa. Ja sitäpaitsi kääntäminen on kivaa puuhaa. Oli miten oli, jatketaan.

    [​IMG]

    Itse hiiri ja mukana tulevat varusteet. Paketissa ei ole paljoa mukana, mutta aika lailla kaikki tarpeellinen. Hiiri on Plug&Play, jonka vuoksi mukana ei tule ajureita. Tarkoittaen, että hiiren voi vain kytkeä koneeseen kiinni ja se on heti käyttövalmis.

    Heti hiiren käteen otettuani huomasin, miten hyvä pinta hiiressä onkaan, ja se sopiikin minun käteeni suhteellisen hyvin. Paremmin mitä viime hiireni joka oli Razer Deathadder. Valitettavasti vain siihen asti se ilo tästä hiirestä kestikin, sen jälkeen tuli vastaan ne huonot kokemukset... Kirjoitan ne aluksi tähän, sitten palaan hyviin puoliin.

    Hiiri on todella nirso eri pinnoille, ja tarkoitan sitä myös, se ei toimi yhdelläkään omistamallani hiirimatolla, eli Razer Mantis Controllilla ja Steelseries QcK:lla. Mutta arvatkaa miksi? Nuo ovat kangasmattoja, no en tiedä onko niin vaikutusta, mutta se mikä on jo aika uskomatonta on se, että hiiren kursori ei edes liiku tuolla Steelseriesin matolla. Ihan oikeasti, ei liiku millin vertaakaan sama kuinka paljon hiirtä heiluttaa...

    Ainut hiirimatto jolla tätä voin käyttää onkin joku äitin ostama alle 2€ halpis matto... Tämä hiiri toimii siinäkin matolla varmaan vain siksi koska siinä on muovi pinta, mutta en kuitenkaan sanonut että tämä toimisi kunnolla siinä... Niin joo ja hiiri toimii parhaiten lakanalla joka on sohvani päällä. Joka taasen on täysin käsittämätöntä, koska tuo lakana tuntuu lähes samalta mitä steelseriesin hiirimaton pinta, ero on aika pieni, nojoo onhan niillä eroa tiedän, mutta steelseriesillä tämä ei liiku ollenkaan ja tällä lakanalla liikkuu, toisaalta tässäkin se hyppii kuin hullu.

    Puhuinko vielä sensorista? Se on kyllä melkeenpä typerimmin suunniteltu, mitä olen nähnyt. Itse sensorissa ei varmaan teknisesti ole niin vikaa, muutakuin se, että se ei lue melkeen mitään hiirimaton pintaa kunnolla...

    Mutta se, mikä mua risoo tuossa rakennelmassa on se, että sensorin päällä on sellainen muovin palanen. Koko virityshän on rakennettu niin, että tuo punainen valo heijastuu hiiren ihan sivusta tuohon muovin palaan jonka läpi sitten sensori lukee pintaa. Ei kuulosta pahalta varmaan, mutta todellisuus on muuta.

    Ensinnäkin, tuo muovinpala tulee ihan hieman ulos hiiren koteloinnista, mutta kuitenkin tarpeeksi ulos, että se raapii hiirimaton pintaa välillä. Eikä siinä mitään, koska kun se raapii sitä, niin se raapii myös kaikenmaailman moskaa itseensä, ja koska sensori lukee pinnan tuon muovin palasen läpi, niin aivan varmasti jossain välissä se muovinpalanen on tarpeeksi likanen, ettei sensori enää lue kunnolla pintaa. Itseasiassa itselläni tuossa muovin palasessa on jo nähtävissä likaa... ähh, alle viikossa tuo keräsi jo huomattavasti moskaa itseensä, ja minulla kun ei edes ole likainen pöytä tai hiirimatto.

    [​IMG]

    Siinä kuva tuosta muoviklipsusta ja kuinka se on kerännyt pölyä (tuo kuva oli otettu alle viikon käytön jälkeen.)

    Saatan ehkä saada asian vaikuttamaan pahemmalta mitä se on, ei tuo muoviklipsu niin tuntuvasti kaikkia pintoja raavi, mutta välillä kuitenkin. Tässä kuitenkin tulee vain mieleen kysymys: Miksi tällainen rakennelma? Miksi ei normaali tapa riittänyt? Nojaa, Nexus nyt vain päätti tehdä omalla tavallaan, se oma tapa ei kuitenkaan tällä kertaa ollut se paras tapa. Ja sitäpaitsi kun tuo raapii pintaa vasten, niin tuo muovi kuluu vähitellen. Mitä sitten kun se kuluu tarpeeksi? Ei sensori pysty kuluneen pinnan läpi lukemaan kovin hyvin...

    Se mikä on myös outoa on se, että välillä hiiri tuntuu lukevan eri tasojen pintoja ihan menettelevästi, ja välillä sitten saa katsella nykivää kursoria vaikka kuinka. En vain ymmärrä, hiiri toimii milloin itse haluaa. Tähän ongelmaan ei myöskään vaikuta paristot, koska ne kun ovat ihan uudet vasta laitetut ja hiiri nyki jo heti käyttöön otettuaan.

    Kirjotan tässä vielä joitakin huonoja puolia hieman tiivistetynpänä:

    - Hiiren kursori liikkuu vähänväliä niin paljon ympäriinsä, että se tekee hiirestä käyttökelvottoman. En valehtele, siis ihan oikeasti käyttökelvottoman. Kursori rupeaa välilllä ihan yhtäkkiä hyppimään niin paljon, että ihmisen käsi ei edes liiku niin nopeasti. Aivan mahdotonta yrittää painaa jotain tiettyä linkkiä tai vaikka ruksia kun kursori hyppii ohi.

    - Ostin 8000B mallin, mutta sain huonommat ominaisuudet, mitä 7000B mallissa on, miksi!? 7000B mallissa voi vaihtaa DPI:tä ja maksimi DPI onkin korkeampi mitä tässä. Siinä myöskin tuon Nano vastaanottimen voi piilottaa hiiren pohjaan, kunnes taas tässä ei.

    - Hiiri tuntuu olevan hieman halvasti rakennettu, kotelo tuntuu aika halvalta ja mitä olen lukenut, niin monet käyttäjät jotka ovat käyttäneet tätä hiirtä sanovat, että hiiri hajosi kuukauden käytön jälkeen jne. Ei anna kovin laadukasta kuvaa hiirestä. Niin joo ja ainakin jenkeissä myytävän 7000B mallin pakkauksessakin oli hirveästi kirjoitusvirheitä.

    - Hiiri saattaa tuntua aluksi hiljaiselta, mutta voi ruveta pitämään ajan kanssa vähän enemmän ääntä, mitä itselläni huomasin alle viikon käytön jälkeen, hoah...

    - Paristokotelon kansi ei ole jämäkästi kiinni vaan lonksuu

    - Hiiren pitäisi olla hiljainen mutta hiirimatolla käyttäessä tuo muoviklipsu raapii niin että ei tämä mikään niin hiljainen ole.

    - Hiiri aina välillä sekoaa niin, että painelee itsestään nappeja

    - Välillä hiiri vain jämähtää paikalleen niin, etten voi painaa minnekkään, tähän auttaa ctrl+alt+del. Olenkin siis joutunut availemaan tehtävienhallintaa reilusti enemmän tässä viime aikoina. Hiiri saattaa mennä tuolleen jumiin viisikin kertaa päivässä.

    Nämä kaikki tekevät tästä hiirestä täyttä tuskaa käyttää, jonkunverran kun olen yrittänyt pelailla eri pelejä niin vähänväliä hiiri joko painelee omia nappejaan tai sitten sensori lukee mitä sattuu ja tähtäin heiluu missä lie. Ja kun olen yrittänyt tehdä hieman asioita joissa vaatii tarkkuutta, kuten tarkkaa graafista käsittelyä, niin ei vi*** meinannu mennä hermot, joku päivä vielä heitän tämän sseinään.

    Mutta oikeasti, jos vasta ulostullut hiiri on niin huono, että se saa minut ottamaan kaapista lähes kymmenen vuotta vanhan pallohiiren käyttööni, niin ei voi kyllä kehua. Ja tuon minä olen jo tehnyt.

    ----------------------------

    Jos nyt lopuksi sanottaisiin, niin eipä tässä hiiressä paljoa hyviä puolia ole, enemmänkin huonoja. Annan tälle hiirelle arvosanaksi

    ★ 1/5 - En suosittele kenenkään ostavan kyseistä hiirtä.

    Tietty jossain vaiheessa voi olla mahdollista, että nexus korjaa joitakin näitä ongelmia, mutta nyt puhutaan nykyhetkestä. Ja nämä ovat kokemuksia omasta hiirestäni, jollakin tämä voi toimiakin ihan okei, mutta kun mietitään kaikkia puolia tuosta, eikä vain anna itsensä olla sen hiljaisuuden sokaisemana ja anneta viisi tähteä sen vuoksi, niin tämä ei ole kovin hääppönen hiiri.

    + Hiljaisuus
    + Kotelointi ja sen pinta tuntuu ihan hyvältä
    + Halpa (Näkyy laadussa ja toimivuudessa)

    - Lähes käyttökelvoton, kursori harhailee missä sattuu.
    - Laatu vaikuttaa aika halvahkolta ja huonolta
    - Lukee todella huonosti eri pintoja kunnolla
    - Käytettyäsi hetken kyseistä hiirtä haluat vain kirota...

    Arvosteluni ei ole ammattitason arvostelu, vaikka näinkin tähän paljon vaivaa miettiä, että miten kirjoitan asiat ja silleen, joten älkää tuomitko jos virheitä löytyy. Palautetta saa toki silti antaa.

    Ja näin lopuksi: En myöskään välttämättä sanoisi, että minulla olisi viallinen yksilö, ja vaikka olisikin, niin miksi niin monet käyttäjät arvostelevat netissä tätä huonoksi hiireksi ja että heillä on samanlaisia ongelmia mitä minulla? Se kertoisi silloin hyvin vain tämän hiiren laatutasosta.

    Opetus: Katso eka tarpeeksi arvosteluja läpi tuotteesta jonka meinaat hommata, ettet pety siihen. Yleensä minulla on tapana selata netti läpi arvosteluista kyseisestä tuotteesta jota olen hankkimassa, mutta tästä ei vain yksinkertaisesti löytynyt arvosteluja kun ostin tämän. Ja sitäpaitsi hiljaisuus kiehtoi minua, lisäksi odotin hieman enemmän kuin tätä. Olen pettynyt.

    Juuri nyttenkin kiroan hiiren toimivuutta... Eka hiiri jumitti, ettei toiminut -> ctrl+alt+del -> 5 min kului -> Hiiri sekosi ja rupesi klikkailemaan omiaan (vasenta näppäintä pari kertaa, rullasi alaspäin ja painoi back painiketta) -> tämän jälkeen hiiri vain jämähti -> ctrl+alt+del -> *Facepalm*. Oikeasti, tätäkö kutsutaan toimivuudeksi? Ja vielä kerrottakoon että minulla ei ole mitään muita langattomia tuotteita jotka häiritsisivät hiiren toimivuutta ja vastaanotin on tarpeeksi lähellä toimiakseen.

    Edit: Lisätty hieman informaatiota.
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2011
  2.  
  3. Maluska

    Maluska Member

    Liittynyt:
    23.01.2011
    Viestejä:
    51
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuo muovi pistää miettimään, ettei kyseessä vain ole hiiri, joka on tarkoitettu käytettäväksi ns. nopeilla matoilla, eli kovilla ja liukkailla pinnoilla. Teflonpinnoitteet yms. Elikkä kangasmatoille ei tuolla ole sen muovinkaan puolesta asiaa, mainitsemasi sensorin ongelmien lisäksi.

    Olet kyllä nähnyt vaivaa arvostelun tekemiseen, tällaisia on kiva lukea. Tietenkään yhden (mahdollisesti viallisen) kappaleen testaus ei anna objektiivista kuvaa mistään tuotteesta, mutta kerran noita ongelmia on sitten ilmennyt muillakin niin saattaahan kyseessä olla oikeasti huono tuote. Made in China siinä kumminkin lukee, kuten kaikessa nykyään.
     
  4. stageout

    stageout Member

    Liittynyt:
    11.01.2011
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Pitkä, perinpohjainen ja asiallinen arvostelu - jota ymmärrän hyvin, sillä tiedän tunteen kun sekoileva hiiri alkaa oikein toden teolla ketuttaa.
    Tulipahan kerran kerran tilattua CDON-COMISTA kinuski, mallia Ace oleva - lukeman mukaan oikein Optinen hiiri kaikkine viisine painikkeineen. Ja juuri silloin oli aikakausi kun olin päättänyt siirtyä kokonaan Chromeen ja uskoisin jokaisen tietävän mitä tällainen muutos tarkoittaa: Pieniä ja varsinkin suuria sekoiluja, virheitä ja kaikkia sellaista kivaa ennen oppimista uuden talon tavoille.
    Ja silloin tämä optiikan ihme alkoi sekoilla vielä pahemmin kuin isäntänsä: Kursorit ja nuolet lentelivät montakin kertaa yhtäkkiä sinne tänne, seuruksella että XP meni täysin jumiin. Lopulta ilmeisimmin hiirulaisen asennusrompussa olleiden ajurivirheiden takia koko homma meni niin jumiin että katsoin parhaaksi asentaa koko käyttiksen uusiksi. Mikä taas ei ole suurikaan, mutta hemmetin paljon aivan turhaa aikaa vievä temppu.
     
  5. Belaf

    Belaf Member

    Liittynyt:
    29.05.2011
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asensin muutama tunti sitten saman hiiren tähän PC:hen, jossa on melkein 10 vuotta vanha emolevy. Toimii täydellisesti. Kursori ei ole hyppinyt eikä nykinyt kertaakaan. Käytössä on siis hidas kone, jossa kuitenkin 24" näyttö ja 1920*1080 resoluutio. Hiirimattona toimii erinomaisesti puhelinluettelo!

    Ainoa valituksen aihe on, että tässä yksilössä oikeanpuoleinen nappi ei ole niin hiljainen kuin sen pitäisi olla. Se on pitänyt käyttöönotosta asti yhtä selvän naksauksen kuin "tavallinen" vanha hiireni. Harkitsen takuuvaihtoon lähettämistä tuon takia, mutta muuta vikaa tässä ei todellakaan ole.
     

Jaa tämä sivu