1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Apua näytönohjaimen valintaan

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi TheMags 01.07.2014.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. TheMags

    TheMags Newbie

    Liittynyt:
    01.07.2014
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kokoonpanoni, joka etsii itselleen näytönohjainta:

    EMO: Asus Z87-PRO
    PROSESSORI: Intel i5-4440 3,1 GHz 6MB
    KESKUSMUISTI: 2x 8GB HyperX Black DDR3 1600 CL10
    VIRTALÄHDE: Tesla R2 650W 80 Gold Plus
    SSD: Samsung EVO 840 120GB
    KIINTOLEVY: WD 1TB Caviar Blue 64 MB
    KOTELO: Define R4 Black Pearl ATX

    Päivitin työasemani huhtikuussa. Jätin oston yhteydessä hankkimatta erillisen näytönohjaimen, sillä olen tippunut viime vuosien aikana tässä tieto-taidossa kokonaan kehityksen kärryiltä. Tarkoitus on ollut perehtyä asiaan nyt kesän aikana ja täydentää kokoonpanoa tältä osin. Tähän saakka olen pärjäillyt prossun Intel HD Graphics 4600 piirillä.

    Koneen pääasiallinen käyttö on 2D-työskentelyä (Office-ohjelmat ja netti) sekä videoeditointia SD- ja HD-kuvan muodossa. Jossakin määrin teen jatkossa harrastelijana kuvankäsittelyäkin.

    Nyt on siis tarkoitus aloittaa videoeditointiharrastus useamman vuoden tauon jälkeen. Etsin näytönohjainta, joka soveltuu tähän tarkoitukseen ja tuo asiaan parannuksen Intelin piiriin nähden. Editointiohjelmistoja testaan parhaillaan, mutta todennäköisesti tulen päätymään johonkin Magixin tuotteista. En tarvitse konetta tai näytönohjainta pelaamiseen! Sen sijaan nykyistä tarkempi kuvanlaatu kaikessa 2D-työskentelyssä olisi hyväksi.

    Olen tutustunut lähinnä NVidian GT 630 tai GT 640 ohjaimiin specsien osalta ja hintoja olen vertaillut myös mm. Mindfactorista ja Amazonistakin. En halua maksaa näytönohjaimen osalta turhasta ja päivitän sitä tarpeen vaatiessa myöhemmin parempaan. Ilmeisesti nämä Cuda-ytimet ovat keskeinen asia valittaessa näytönohjainta editointia varten? Muutamissa GT630-ohjaimissakin näyttää olevan jopa 384 Cuda-ydintä ja näitä ohjaimia saisi muutamalla kympillä ainakin ulkomailta.

    Mikä olisi riittävä näytönohjain tähän käyttötarkoitukseen ja kokoonpanooni? Voinko selvitä päivityksestä muutaman kympin lisäinvestoinnilla? Toivon, ettei tähän tarvitsisi sataa euroa enempää laittaa.

    Kiitos asiantuntevista neuvoista!
     
  2.  
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu