1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Apua järkkäripaketin kokoamiseen?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi hentriz 14.07.2008.

  1. mali99

    mali99 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    429
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onhan niitä, muttei halvimpiin kittiobjektiiveihin. Vaikkapa B&W:n 58mm:n uv maksaa Verkkokaupassa 59,90. 77mm:n ohutreunainen versio maksaakin sitten jo 104,90. Aika kallis "vakuutus".
     
  2.  
  3. hentriz

    hentriz Guest

    Nojoo, vähän kallista. Kyllähän tuolla saturaisella voisi saada KIT-objektiivin? Vai saisiko?

    EDIT: Vastasin väärään viestiin :-$
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 12.08.2008
  4. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei ole kokemusta ite olen ollut tyytyväinen HMC tai HMC Pro1 filttereihin
    perus putket \ kitti putket on siellä 90-200€ hinta luokassa käytettynä vieläkin halvempia

    Kurre Orava otettu 11mm putkella Hoya HMC Pro 1 fitterillä
     
  5. hentriz

    hentriz Guest

    Kysymyksiä piisaa eikä vieläkään ostoslistalla ole (periaatteessa) mitään. Nyt kun olin jo melkein menossa kauppaan, niin tuli mieleen tällänen seikka.
    Pitäiskö suoraan mennä "seuraavaan sarjaan", eli esim. Canonin 40D, Nikon D300 ja Olympus E-3...
    Kuvausta olen jo puolisen vuotta harjoitellut Olyn SP-550:llä ja aukkoarvot, suljinajat ja muut perushommat ovat hallinnassa. Ehkä jotain syvällisempääkin tietoa löytyy, itse olen huono arvostelemaan itseäni. Lähes kymmeniä digikuvaus kirjoja luekenut, joten uskon sen tietopuolen olevan ihan ok.
    Kokemusta on sen verran, että on ollut lainassa parin viikon aikana Nikonin D40 ja suhteellisen asiantunteva henkilö tukihenkilönä.

    - - -

    Toistan siis vielä ihan tähän loppuun kysymyksen, jos joku ei jaksanut lukea koko tekstiä:
    Innostusta on ja perustaidot ovat hallinnassa, pitääkö siirtyä aloittelija-järkkäreiden yli suoraan harrastelija-järkkäreihin?

    - - -

    Olen lukenut tämän viestiketjun alusta loppuun useasti (aloittaja kun olen), joten edellä mainittuja neuvoja ei kannata turhaan kertoa. Tai toki, jos jaksat kirjoittaa, kirjoita pois.
     
  6. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itellä on tuo E-3 ollut nyt reilu puoli vuotta ei mitään haukkumista

    kun olin ostamassa järkkäri niin Canonia en edes ajatellut kömpelo pitää kädessä napit väärässä kohta ym (komentti perus omaan kokemukseen kaverin 40D järkkäristä ) Canon_on markkina johtaja massiivisen mirjardi mainos kamppanian ansiosta mut en silti ikinä osta ko merkkin järkkäriä

    joten Nikon_Olympus jäivät mun ostos listalle viime helmikuussa

    Nikonilla on tosi paljon putkia ja lisä tarvikeita

    olympuksella on vähän kaikkea mut kaikki on tarpeelisia esim salamoita ei ole kuin muutama eri malli mut esim FL-50R on se mitä tarvitsee joten kun on yks hyvä niin muita ei tarvitse

    itellä on Olympus_E-3 runko 11-22mm ja 50-200mm optiikat ja FL-50R lankaton salama + kameralla kaukosäädin ja jalusta ite en ainakaan muuta tarvitse

    Olympus_ja_Pentax jäävät monesti canootin ja Nikonin_jalkoihin koska kaikki tuijottaa mahtavaa putki valikoimaa juuh kummalakin on varmaa 5000 eri optiikka mut niistä 70% on päälekkäis malleja

    tosin nyt Nikon_D300 hinta on laskenut alle 1500€ eli on saman hintainen Olympus_E-3 kanssa

    Nikon_D300 ehkä parempi ostos tänään mut kun olin E-3 ostamassa nikon_oli reilu 500e kalliimpi

    tosin itelle olympus_E-3:sen optiikka ja lisä varuste valikoimasta löytyy kaikki mitä tarviin

    itelle ei ole mitään tavaraa mitä harmittelisin että miks olympuksella ei ole sitä myynissä
    niin ainakin minä tein en ole katunut yhtään

    kauppiaat haluavat että ostat ensin pokkarin ja sitten perus järkkärin sitten ammatti järkkärin joten saavat enemmän tavaraa myytyä

    jonnin juotava ajatus leikki

    omistat pokkarin haluat järkkärin mut ostat perus\alottelijan järkkärin n: 600€ hintaan siihen ostat 150-200e käytettynä myydyn optiikan ostat jotain lisä varusteita kuvaat 3kk mut haluat enemmän mut kameran kyvyt ei anna nyt olet kamera merkki loukussa tai tekemässä isoo häviötä kun joudut myymään

    myyt sitten pelkän runkon tai myyt kaiken niin myyti hinta on 50%- osto hinnasta eli teet 50% tappion ja joudut kummiskin ostamaan sen aluksi kalliina pitämäsi kameran

    tuon takia ostin ite heti paremman kameran nyt mun taidot paranee ajan myötä mut kamera ei pistä vastaan
     
  7. mali99

    mali99 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    429
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos vaan intoa ja rahaa riittää, niin miksipä ei. Muuten voit olla vähän ajan päästä uudestaan miettimässä paremman järkkärin ostoa.

    Canon 40D on aika sopivan hintainen, eikä hinta ainakaan ole nousemassa, kun kerran uudempi 50D on juuri tulossa myyntiin.
    Esim. Rajalassa 40D ja 17-85/4-5.6 IS objektiivi maksaa 1099,-
    Tai vaikka uusi Nikon D90, jossa on sama kenno kuin D300:ssa. Verkkokaupassa D90 + AF-S 18-105/3.5-5.6 VR objektiivi 1199,-

    Toinen vaihtoehto on sitten ostaa joku hyvä perusjärkkäri (esim. D80 tai 450D) ja siihen sitten vähän isommalla rahalla hyviä ja valovoimaisia putkia.
    Itse toimisin ehkäpä noin. Kuvaamisesta tulee eri objektiivivaihtoehtojen vuoksi monipuolisempaa ja kunnon putkilla on isompi vaikutus kuvaan kuin kalliilla rungolla.
    Vaikka eipä esim. 450D kitin ja 40D kitin erotuksella vielä mitään ihmeellisiä objektiiveja ostella.


    Tietysti jos ostaa kalliimman rungon ja siihen hyviä putkia, on lopputulos kaikkein paras...
     
  8. hentriz

    hentriz Guest

    Osaatteko sanoa, koska Canon EOS 50D tulee myyntiin? (LÖYDETTY, OCT08)
    - - -
    Tosiaan, ei kai 40D:llä ja 450D:llä kuvanlaatun ole niin paljon eroa, tärkempänä seikkana on optiikan laatu? Kuvanlaadun perässä lähinnä menen ja siihen, ettei heti uutta runkoa osta.
    Mutta tuoko tuo 40D mitään todella erikoista/pakollista? Ajattelin, että sitten voisin siirtyä täyskennokameroihin (myöhemmin), kun rahaa riittää ja hypätä näitten Canon 40D, Nikon D300 jne. yli. Täyskennokameroissa (selvästi?) parempi kuvanlaatu?

    EDIT:
    *Canonilla on EOS 50D-sivut täällä, muttei julkaisuakankohdasta mitään tietoa? Okei, löytyi jo täältä.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 29.08.2008
  9. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen vähän miettinyt, että josko sitä ostaa räväyttäisi Canon EOS 5D:n käytettynä, kun sen seuraaja pulpahtaa markkinoille. Epäilen, että siinä vaiheessa käytetty 5D irtoaa tonniin ja siinä hintaluokassa se on kuvanlaadultaan aika eto peli. Sarjakuvanopeudessa se ei pärjää kroppikennoisille 40D:lle tai D300:lle, mutta minulle tuo ei ole tärkeä ominaisuus. Itselle olisi tärkeintä kuvanlaatu maisema- ja ihmiskuvauksessa. Kyllä tuolla ralliakin sitäpaitsi kuvaa ihan ongelmitta.
    Vaan kyllä ne tarpeet on punnittava itse ja mietittävä, että mitä se pääasiallinen kuvaus on. Töpöttikuvauksessa nopeatarkenteinen kroppikenno on omiaan, siinä ehkä D300 tai tuleva Canonin 50D voisivat olla hyviä vaihtoehtoja. Olysta en osaa sanoa, koska en ole moisella koskaan kuvannut digiaikana. Kyllä ainakin Lauri Sippu sillä on aika hienoja tirppikuvia ottanut. 50D on ennakkotuntumien perusteella taas "kukkulan kuningas" kohinattomuudessa suurilla herkkyyksillä, jos se on tärkeä kriteeri. Vaan tuossa kohdassa yli 3v vanha 5D on edelleen erittäinkin kilpailukykyinen jopa Nikonin D3:een verrattuna, joka lienee ehkä aukon parempi.
    Jos maisema- ja ihmiskuvaus kiinnostaa, niin siinä tapauksessa käytetty 5D on kyllä aika omaa luokkaansa tuossa vähän yli tonnin rungon kategoriassa.
     
  10. hentriz

    hentriz Guest

    Kiitos MissBlue... Taitaa tämä mennä vaan vaikeemmaksi ja vaikeemmaksi.
    - - -
    Toisaalta pitäisi säästä vielä enemmän, jotta saisin edes 40D:n tai 5D:n, vaikka pienemällä investoinilla pääsisin 450D:hen.
    Toisaalta 40D:ssä ei ole paljoakaan mitään uutta/parempaa 450D:hen, joten voisin hypätä sen yli 5D:n seuraajaan. Tosin silloin menisi myös optiikka vaihtoon... Ääh, menee jo vaikeaksi.
    Kuvanlaadun osalta (lähinnä maisema, tapahtuma&luontoeläimiä) onko järkevä vaihoehto tälläinen:
    Ostaa 450D
    Säästää, jotta saa hypättyä 40/50D:n yli
    Ostaa 5D:n seuraaja (Todennäköisesti 5D:tä ei ole enää silloin markkinoilla)?
     
  11. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ite on ole kukaan pitänyt canonista musta yli arvostettu ja tosi yli mainostettu merkki

    Canonilla ei ole koskaan ollut kuin 1D mark hyvä mut öky kallis sitten tuli 5D joka oli laadullisesti hyvä ja kohtuu hintainen mut samalla hinnalla Nikon D200 tunkeen vähä ko*********** siis low noise pictures kuin Canon_5D vaikka ei olekkaan täyden kennon kamera

    jos mietitään innovaatiota niin Olympus_on ykkönen mut Nikon_ja_Pentax ei myöskään tarvitse vähätellä mut canon_tulee aina jäljessä kun muut on jo vuoden myynyt uutta juttua

    ja ammatti kuvaajasta voi tuntu tyhmältä mut mulle järkkärissä pitää olla Live Wien näyttö + että E-3 = 180 astetta kääntyvä näyttö ollut jo 1\2 vuoden aikana sato kertoja hyöty käytössä

    esim tämä kuva otettu kun kamera on oli maassa pystyin näytöltä tarkentaa kuvan ja otin kuvan nyt kuilu etsin on turha kun on live wien kääntyvällä näytöllä
    no ottipa John Isaac kansi kuvia national geografic ja Wild_life lehden kanteen E-3 + 300mm Zuikon putkella

    Kurre orava poseraa -> kait helsinkin pää nähtävyys -> mehiläiset 1 - 2 ja 3

    Mistä ite pidän E-3 ei ole kuva kohinaa kuten tästä kuvassa näkee ja kun en tarvise \ tee mitään 10m x 10m julisteita niin tuo ollyn 4\3 kroppi ei haittaa koska 40" töllössä nää näyttää hyvältä se rittää mulle
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2008
  12. hentriz

    hentriz Guest

    Arvon Sokar80, minulle (ja varmasti monelle muulle) on tullut jo selväksi kantasi Canoniin sekä Olympukseen. Niitä ei tarvitse enää herjata, niitä olen kuullut jo tarpeeksi. Sen sijaan olisit voinut kirjoittaa kunnon vastauksen, joka olisi auttanutkin minua.
    Nuo Canonin mallit olivat esimerkkejä, koska esimerkiksi Olyllä ei ole täyden kennon kameraa ja Nikonin mallinumeroita en tiedä.
    - - -
    Onko niitä "kunnon", helpottavia vastauksia joillakin?
     
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    lähinnä yritän avata ihmisten silmiä että kaupassa on muitakin merkkejä kuin Canon
    no jos kauppallinen kuvaus on tähtäimessä eli tarviit täyden kennon runkon niin sillon Canon 5D on sitten sun valinta koska luulen että Nikon D3 -> Canon 1Ds mark III ja hasselblad ym on sulle liian kalliita

    mut itelle "kroppi" kennoisen kuvat riittää kun en ole niitä myymässä kansallisille lehdille -> maisema kuva <-
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2008
  14. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    .
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2008
  15. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jollei sulla ole mitään objektiiveja ennestään, niin kyllä 450D:llä hyvin pääsee alkuun. Itseäni siinä häiritsee lähinnä pieni koko ja takarullan puute, jolloin esim. manuaalivalotuksessa pitää painaa valotusaikaa tai -aukkoa muutettaessa samanaikaisesti nappulaa takaseinässä ja pyörittää ainoaa valintakiekkoa. Kuvanlaadullisesti se on ihan laadukas peli.
    Jos nyt ostatkin ensin kroppikennoisen rungon, niin ei se tarkoita, että sun pitää ostaa siihen Canonin omia EF-S-objektiiveja (tai Sigman DC tai Tamronin Di-II), vaan esim. Tokinalla löytyy kroppikennoiseenkin laajakulmaa, joka toimii myös kinokennoisen kameran kanssa. Toki mm. Tamron 17-35mm f:2.8-4.0 ja Sigman vastaava samoin kuin Canonin 17-40 f:4 toimivat sekä kroppikennoisessa, että kinokennoisessa. Kyllä noita mahdollisia vaihtoehtoja kannattaa käydä kokeilemassa kaupassa, jotta tietää, että mikä istuu käteen. Oikeastaan mikä tahansa nykyisistä digijärkkäreistä on riittävän hyvä, objektiivit sitten ratkaisevat kumminkin loppujen lopuksi enemmän.
     
  16. hentriz

    hentriz Guest

    Kiitos MissBlue. Nyt helpotti ostopäätöstä taas hieman. Nyt olen ehkä taas 1 askelen lähempänä.
     
  17. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kamera on työkalu \ apuväline kuvan ottamiseen oli se sitten työtä tai vain omaks huviks niin kuin mulla

    kamera on työkalu kun puhutaan työkalusta oli se sitten mikä vaan tai minkä merkkinen vaan jotta työkalun käyttäminen olisi mukavaa \ helppoa niin työkalun on sovittava käteen muuten hommasta ei tule mitään

    naispuolinen tuttu jolla oli pieni käsi yritti ottaa musta kuvaa mun Olympus_E-3 kameralla eihän siitä tullut mitään kun kamera oli liian iso hänen käteen hän joutui pitämään kameraa epä mukavasti kädessä jotta pystyi painamaan etu sormella laukaisinta

    eli hänen oli tosi epä mukava lähes mahoton kuvata ko kameralla koska se ei sopinut käteen \ sormet ei osunut luontevasti napeille kun itelle ko kamera on kuin mun kädelle tehty

    KOKEILE sopiiko se käteen ja pystytkö painamaan laukaisin nappia niin että kamera ei liikahda kädessä
     
  18. mali99

    mali99 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    429
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos olet päättänyt tulevaisuudessa hankkia 5D:n seuraajan, niin 450D on varmaan aika looginen valinta, tai ehkäpä käytetty 30D/40D. Kannattaa vaan sitten välttää croppikennoisiin tarkoitettua optiikkaa ja hankkia enimmäkseen täyden kennon kameroille tarkoitettuja objektiiveja.

    Nikonilla ei ole oikein järkevää 450D:n kilpailijaa, ellei D80-mallia vielä satu jostain löytymään.
    Kunhan D90:n hinta tulevaisuudessa vähän tippuu, niin sitten on asia vähän eri.
    Käytetty D200 voisi tällä hetkellä kyllä olla aika toimiva peli.
    Nikonin täyden kennon D700 on kova vastus tulevalle 5D:n seuraajalle. Siinä on sama kenno kuin melkein 4000 euroa maksavassa D3:ssa. Tällä hetkellä uutta 5D:tä saa n. 1900 eurolla ja Nikon D700 maksaa n. 2330,-.
    Kun 5D:n seuraaja joskus tulee myyntiin, on hinnat varmaan päinvastoin: Nikon D700 halvempi, Canon kalliimpi.
    Aika moni vannoutunut Canonin käyttäjä on laittanut koko laitteistonsa myyntiin ja vaihtanut Nikoniin. Ovat ilmeisesti kyllästyneet odottamaan paremman pään kameramalleihin järkeviä päivityksiä. Saattaa olla, että 5D:n seuraaja kääntää taas asiat tosin päin...

    Olympuksesta ei paljoa ole itselläkään kokemusta. Pienemmästä kennosta aiheutuvat mahdolliset kohinaongelmat ja pienempi dynamiikka vähän arveluttavat. Lintukuvaukseen varmaan aika mukavia, kun croppikerroin on 2, vastaa 300mm jo 600 milliä.
    Olympuksella ei vaan taida tällä hetkellä olla muita varteenotettavia vaihtoehtoja kuin E-3.
    Täyden koon kennoa ei kai ole Olympukselta luvassa lähitulevaisuudessa.

    Kannattaa kyllä käydä kokeilemassa kameroita, että saat vähän tuntumaa mikä on mukava pitää kädessä ja millä on mukava ottaa kuvia. Itselleni ei ainakaan tuntuneet halvemman pään järkkärit (Nikon D40, Canon 400D, Olympus E-510) kovinkaan hyviltä käteen. Ei tullut sellaista oloa, että tällä pitäisi päästä kuvaamaan.

    Kun teet nyt päätöksen merkistä ja hankit optiikkaa, mikä sopii tulevaisuudessa täyskennoiseen kameraan,
    olet aika sitoutunut siihen merkkiin jonka nyt päätät ostaa. Tai sitten maksat oppirahat merkin vaihdosta tulevaisuudessa.
    Ellet sitten ostele halvempia objektiiveja jotka käyvät vain croppikennoisiin ja tulevaisuudessa sitten myyt koko kasan pois ja ostat sen täyskennoisen mikä sillä hetkellä tuntuu hyvältä.
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2008
  19. hentriz

    hentriz Guest

    Arvon Sokar80 jälleen kerran. Se homma on tiedetty ja toistettu tässä ketjussa useasti ja sen on mennyt jo kalloon ;-) Ja kuten pyysin, ei niitä samoja neuvoja kannata aina jankuttaa.
    - - -
    Kiitos Malli99, taas mukava tietopaketti -> helpottaa vähän valmistajien logiikkaa.
     
  20. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    mitä tänä vuonna olen messuilla pohjoismaiden olympuksen edustajan kanssa puhunut niin vastaus oli että tuskin koskaan tulee Full_Frame runkoo ollyyn kun OLYMPUS_PENTAX_PANASONIC_LEICA yhteis työssä kehitti ja lisensoi 4\3 eli Four Thirds standartin
    en nyt kannata vetää porkanaa nenään

    tosin en tiedä miks iniset minulle kuin esim Malli99 kirjoitti heti mun perään saman asian lähes samoilla sanoilla itte asiassa nyt kuin luin nuo sivut malli99 kirjoitti \ kopio samat sanat jotka jo löytyi tämänkin topicin alla ja kun katoo tota Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue "etu sivua" niin siinä on kymmenen samaa aihetta tyyliin -> apua uuden järkkärin hankintaa <- ym sanoilla mut sama juttu eri sanoilla

    mut kait joku mussa sitten suo nyppii kun aina minut mainitset
     
    Viimeksi muokattu: 31.08.2008
  21. mali99

    mali99 Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    429
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minä olenkin Mallikelpoinen :)
    Mielestäni tuota käteensopivuutta ei voi koskaan liikaa korostaa. Siksi kirjoitin myös siitä, vaikka se varmaan on tässäkin threadissa puolentoista kuukauden aikana monta kertaa toistettu.
    Moni tilaa kameransa suoraan netistä, eikä edes välttämättä käy kokeilemassa miltä eri kamerat tuntuvat.

    Viikonloppuna tuli kuvattua n.450 kuvaa lyhyessä ajassa häissä, ja kyllä siinä olisi pystykahvaa kaivannut,
    eikä vähän kookkaampi kamerakaan olisi ollut pahitteeksi, vaikka aika tyytyväinen omaani olenkin.

    Esim. Canon 450D:stä on moni sanonut, ettei tunnu käteen kovin hyvältä sen jälkeen kun on päässyt kokeilemaan jotain vähän kookkaampaa mallia.
     
    Viimeksi muokattu: 01.09.2008

Jaa tämä sivu