1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Apua järkkäripaketin kokoamiseen?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi hentriz 14.07.2008.

  1. hentriz

    hentriz Guest

    Saanen huomauttaa, että jos hän on kokenut Canonin käyttäjä, niin tuskin käyttää kit-linssejä. On varmasti ostanut pelkän rungon :) Jossain keskustelupalstoilla kehuttiin tuota Canonin KIT55-250mm putkea, tiedä sitten sitä.
     
  2.  
  3. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  4. hentriz

    hentriz Guest

    Öööh... En tajunnut kaavioista pätkääkään :D Mutta kai se sitten ihan hyvä voisi olla, toisin kuin se 18-55 kittilasi... :/
    Offtopic, mutta mielenkiinnon vuoksi kysyisin sinulta Quiote, minkäs valmistajan leirissä olet :)
     
  5. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    En ole Don Quiote mut hän on höpissyt joskus Pentax 10D niin paljon että luulen että hän on Pentaxin käyttäjä
     
  6. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Canonin 50-250 on ilmeisestikin piirroltaan hyvä lasi, ongelmana lienee lähinnä pieni valovoima. EOS 450:ssa voi kyllä herkkyyttä tarvittaessa ruuvata ylöspäin, joten tuolla pystyy vähän valovoiman puutetta kompensoimaan. Toki jos valokuvauksesta innostuu enempikin ja aikoo myöhemmin ostaa räväyttää jonkin kinokoon härvelin, niin tuolla ei ole sitten enää mitään käyttöä. Voihan sen toki pois myydä tuossa tilanteessa.
    Laajispäähän voisi ehdotella vaikkapa Tamronin 17-35mm tai Canonin omaa (ja kalliimpaa) 17-40mm objektiivia, mikäli joskus kiinnostaa kinokoon kamerakin. Päinvastaisista pikselihierojien väitteistä huolimatta en tarkemmallakaan tutkimisella ole löytänyt kummankaan objektiivin tuottamasta kuvasta mitään vikaa EOS 5D:n nokalla.
    Mikäli kinokoko ei kolahda, EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS voisi olla kova sana, mutta se maksaa käden ja molemmat jalat. Halvempia, mutta hyviä lienevät Tamronin 17-50mm f/2.8 SP XR Di II ja Sigman 18-50mm f/2.8 EX DC. Toki aikaisemmin mainitut Tamron 17-35 ja Canon 17-40 ovat kanssa loistavia tötteröitä ja niitä voi löytää käytettynä sopuhintaan.
    Mitä tuohon kokemukseen ja kalustoon tulee, eipä mulla kovin uutta rautaa ole, Runkoina on EOS D60, EOS 50 ja EOS 300... kaksi viimeistä siis filmirunkoja ja eka digi historian hämärästä :). Lasina sitten Tamron 17-35mm/f:2.8-4, Tamron 28-75/f:2.8, Super Takumar 55/f:1.8, Canon 70-200L/f:4, Tamron 300mm/f:5.6, Tokina 17mm/f:3.5. Noistakin pari on M42-putkia, jotka on sovitteella kiinni EOS-rungossa, mutta kun jälki on nättiä, niin miksi luopua.

    Ei se Canonin oma kittiputki nyt aivan käyttökelvoton ole, mutta kyllähän se laadultaan kieltämättä on heikompi kuin mikään noista edellämainituista, sekä optisesti että mekaanisesti. Toki silläkin kuvia saa, jopa erittäin hyviä, kunhan vaan osaa kuvata.
     
  7. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    heh eihän sitä tarvii kuin yhden käden kuvamiseen eikä tuo maksa kuin 1090€

    kalleus on suhteelista omat 11-22mm ja 50-200mm maksoivat muutaman pennin mut halvalle ei saa hyvää \ köyhän (minä) ei kannata ostaa huonoa
    minusta tuo on se valokuvauksen\harrastuksen perus aate eli jos on ite tyytyväinen ja tykkää kuva jollakin niin se on siinä

    vaikka eletäänkin digi ajassa koko ajan enemmän ja enemmän niin olen nähnyt esim isän ottavan filmi järkkärillä tosi hienoja kuvia

    ite en ole koskaan leikkinyt filmi rullien kansaa koska asun kerrostalossa pimiön raketaminen ei onnistu ja valokuvaus liikeet rosvoo törkeesti rahaa kehytyksestä ja ite kuvista

    + turhasta maksaminen ei kiinosta turhasta tarkoitan kun otan 50-? kuvaa niin 1-5 on käyttö kelpoisia

    tässä pari kuvaa johon olen ite tyytyväinen

    Tuomio kirkko -> 2008 mallin kännykkä -> kauppatorin pommi kone -> Start Your Engine -> onko maapalllo litteä -> Touchdown -> Sulka sato
    .
     
  8. hentriz

    hentriz Guest

    Kiitos mainosta objektiivitiedoista. Oli todellakin hyötyä ja rohkaisi lähes heti ostamaan tuon :) Eikös melkein aina riipu kuvaajasta, kuinka hyvän kuvan saa!?
    Olisiko oletettavissa, että Canon EOS 450D:n seuraaja ei ole tulossa ihan heti markkinoille, kun kerran ylensä on ollut noin 1½ vuotta väliä uuden EOS satasarjalaisen kanssa? Eli seuraava tulisi jossain vuoden 2009 puolessa välissä?
     
  9. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko sillä oikeasti väliä? Ei se vanhempi lakkaa toimimasta, kun uusi julkaistaan ja jos on sillä otettuihin kuviin tyytyväinen, niin ei niiden kuvien laatu miksikään muutu uudemman tullessa tyrkylle.
    Jos olisi varaa, ostaisin EOS 5D:n, koska sen kuvanlaatu on upea, vaikka sen seuraajaa kovasti odotellaankin myyntiin vielä tänä vuonna. Vaan kun rahaa ei moiseen ole, niin D60 saa kelvata ja hyviä kuvia silläkin saa, vaikka tuon jälkeen on julkaistukin pelkästään 1.6x-kroppikennollisia runkoja 4 kpl Canonin leirissäkin.
     
  10. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Hitto, jäin kiinni ;)

    Jep. Pentaxin leirissä ollaan. Voin kumminkin väittää olevani aika objektiivinen kameroita vertaillessa.

    ja tuosta photozonen "ristikosta": Mitä suorempia viivat ovat, sitä vähemmän on ns. tynnyrinpohja vääristymää eli mitä suorempia ristikon viivat ovat, sitä parempi objektiivi. Näin yksinkertaistettuna.
     
  11. hentriz

    hentriz Guest

    Ei, tästä ei ole lainkaan kysymys, että haluaisin uuden. Sitäpaitsi, uusi ei aina tarkoita automaattisesti parempaa. (Esimerkiksi EOS400D:n kohinanpoisto on parempi, kuin 450D:n.
    Ihan sen vuoksi kysyin, koskakohan tulee, sillä olisi EOS450D:n hinta pudonnut :) Mutta eipä taida tulla lähiaikoina :/
    Jep, nyt tajusi tämä tyhmempikin. Kiitos erittin yksinkertaistetusta vastauksesta :)
     
  12. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    luultavasti joulu markkinoille tulee Eos_450D korvaaja
    on sen hinta ainakin hieman tippunut nyt enään 1900e sen euron voi käyttää juusto hamppariin [​IMG]
    ton ja Dpreview sivujen perusteella ostin aikoinaa 11-22mm putkeni Pzonen ristikosta näki että 11mm päässä on leivä silli purkki ilmiö mut tosi pieni + tuo 11m alku on tosi tosi tosi käytännöllinen on ollut moni paikkoja missa tuo 11mm tuntuu jopa liian suurelta mut 7\8mm putkissa ainakin zuikolla on liian suuri vääristymä joten pitäydyn tässä 11mm putkessani

    picture of the day odottelua Kalja jonossa [​IMG]
     
  13. hentriz

    hentriz Guest

    Tohon en ihan usko, ylensä satasarjan EOSeilla on ollut vuoden-parin tauko toistensa välissä, joten ei kai heti uutta ;o?
     
  14. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    moips olen kans täs kameraa ostelemas kuulostaakos tää miltään:

    Canon EOS 450D +EF18-55 + EF50mm + sigma 70-300mm macro

    tai sitten Olympus E-520 + 14-42 + 70-300mm

    kumpi olis parempi setti?
     
    Viimeksi muokattu: 26.07.2008
  15. hentriz

    hentriz Guest

    Joo, tota Rajalan triplakitti ois aika mielenkiintonen paketti, etenki kun samaan hintaan saa Canonin oman tuplakitin.
    Molempia olen miettinyt. Ongelmani on vain se, että on jotenkin negatiivinen alkusuhtautuminen noihin kolmannen osapuolen objektiiveihin, vaikkei minulla oo mitään kokemusta niistä.
    Mikrobitin objektiivivertailussa (05/2008) mainittiin valmistajan oman ja 3. osapuolen objektiivivertailussa näin:
    .
    Eli vähän huolestuttaa tuo triplakitti. Kaiken huonoimman siitä tekee sen, että siinä ei ole edes kuvanvakainta. Tosin moniko heiluu 300mm telellä ilman jalustaa, en minä kyllä ainakaan. Jossain 100mm voisin heiluakkin, mutta silloin sitä vakaajaa tarvitsisin jo.
    Mutta nyt itse asiaan "vähäisen" esipuheen jälkeen. Kumman itse ottaisitte?
    Vaihtoehto A Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS, Canon EF 50/1.8 II ja Sigma 70-300/4-5.6 DG MACRO
    Vaihtoehto B Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 IS ja Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS.
    Ongelmana on vain se, että kuten jo mainitsin, vieroksun 3. osapuolien tuotteita. Toinen probleema on se, että Sigmassa ei ole vakainta, jota tarvitsisi telessä. Vaikka tuossa A-paketissa on se Sigman vakajaton putki, niin siinä olisi taas kiinteäpolttovälinen Canon EF 50/1.8 II. Hinta on molemmilla sama. Tuohon B-vaihtoehtoon saisi 100 eurolla kiinteäpolttovälisen mukaan.
    Vinkkeä vähän enemmän kokeneelta kaivataan :) Mielellään mahdollisimman monipuolisia, mutta silti selviä vinkkejä/vastauksia!
    Suurkiitos kaikille :)
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 26.07.2008
  16. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllähän tuo kolmesatasella heiluminen onnistuu käsivaralta, ainakin jos on se kuvanvakaaja, putkessa tai rungossa.

    Ja tosta triplapaketista:
    18-55mm objektiivissa on kuvanvakaaja
    50mm objektiivi on sen verran valoisa, että tuskin tarvitseekaan olla..
    70-300mm objektiivi on kieltämättä heikoin lenkki, mutta macrona sen optiikka on varmasti hyvää laatua.

    Ja kolmannen osapuolen optiikkaa on turha vieroksua, esim. Tamronin 90mm macro on huippuluokan putki jonka kaikki myöntävät. Edelleen se Canon on vain nimi, ei se laatua aina takaa, kuten ei muutkaan merkit mukaan lukien Tokina, Sigma, Tamron yms. Laatu on yleensä ihan putkesta kiinni, ei merkistä.
     
  17. hentriz

    hentriz Guest

    No hyvä :) Sen verran kuitenkin arvostan sinua Quiote (kuten monia muitakin täällä foorumille), joten osaisitko sanoa, kumpi olisi hinta/laatusuhteeltaan parempi. Molempiin sisältyi EOS450D runko ja hintana oli 999€? Itselläni kun ei ole paljon tietoa objektiivien laadusta, kokematon kun vielä olen.
     
  18. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eli kumpi nyt olis parempi ? jos vertaillaan optiikan laatua ja kameran ominaisuuksia
     
  19. hentriz

    hentriz Guest

    Kumpi?Jos puhut E-520, niin täällähän on puhuttu vain EOS450D:stä :) Mut jos tarkoitat kumpi kit, niin on eri asia.
     
  20. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sitä just tarkotan canoni vai olympus.
     
  21. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Canonin kiteistä minun mielestä parempi kitti olisi Canonin oma, jossa on runko ja EF-S 18-55 IS + CANON EF-S 55-250 IS putket.

    Sitten, Canon vai Olympus. Se onkin vaikeampi kertoa, kumpi on parempi. Kummallakaan kameralla en ole itse kuvannut, mutta Olympuksen E-510 kameraa on tullut testailtua. Tämän hintaiset kamerat ovat kumminkin sellaisia, että ostaa minkä tahansa, tuskin tulee pettymään.

    Mielestäni Canon on parempi sen käyttämän SD-muistikortin takia ja senkin takia, että objektiiveissa on painikkeet automaattisen ja manuaalisen tarkennuksen valitsemiseksi. olympuksen objektiiveista ja ainakin 510-rungosta tälläisiä nappeja ei löydä, eli jos haluaa vaihtaa nopeasti manuaaliseen tarkennukseen, se ei onnistu. Se oli asia joka jäi eniten painamaan kun kokeilin 510-mallia.

    Olympuksessa tieten on kuvanvakaaja rungossa, mutta koska nyt on ilmeisesti Canon 450D tuplakitti vs. olympus E-520 tuplakitti niin kummassakin on kuvanvakaajat.

    Kummankin kitin objektiivit taitavat olla kokonaan muovia, mikä oudoksuttaa ainakin minua kun Pentaxin kittiobjektiivit ovat ainakin osaksi metallia ja objektiivin kiinnitysosa on metallia molemmissa.

    Loppujen lopuksi kumpikin on melko tasavertaisia, molemmissa ollaan päädytty erillaisiin ratkaisuihin ja kummatkin ratkaisut vaikuttaa toimivilta. Valinta pitää melkein tehdä sen mukaan, mitä haluaa kameralta. Canonia on helppo käyttää, Olympukseen pitää ehkä tutustua kauemmin. Riippuu siis siitä mitä itse arvostaa. Minä arvostan sitä, että canonin kittiputkissa on ns. "hard buttons - kovat näppäimet" tarkennuksen vaihtamiselle. Kumpaankin järjestelmään varmasti pääsee sisälle ja sen käytön oppii.

    Järjestelmäkamerana Olympus taitaa kumminkin olla kehittyneempi ominaisuuksiltaan kuin vertailtava Canon, mutta Canonissakin on omat puolensa, kuten parempi valikoima putkia. Mutta minäkin päädyin Pentaxiin ja putkien osalta totesin, että minulle riittää muutama hyvä putki jotka varmasti löytää kaupasta, sama varmasti on Olympuksen kanssa.

    Kannattaa käydä kokeilemassa niitä kameroita tai edes tutustua niihin ennalta niin hyvin kuin mahdollista. Sitten varmaan osaatte itsekin todeta, kumman ominaisuuksia arvostatte enemmän.

    Tässä pari hyvää linkkiä:

    Canon 18-55mm IS testi

    Canon EF-S 55-250mm IS testi

    Olympus 14-42mm testi

    Canon 450D testi

    Tietoa Olympus E-520:sta

    Tuolta dpreview sivustolta löytyy tietoa kaikista eri valmistajien kameroista, kannattaa vertailla. Canon on näkyvämpi mainontansa takia, joten on ilmeistä, että sen tuotteista löytyy enemmän arvosteluja ja testejä. Kannattaa myös Googlettaa tietoa objektiiveista yms.
     
    Viimeksi muokattu: 26.07.2008

Jaa tämä sivu