1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Apua järkkäripaketin kokoamiseen?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi hentriz 14.07.2008.

  1. hentriz

    hentriz Guest

    Elikkä pitäisi uutta järjestelmäkameraa ostella ja nyt kaipaisin neuvoja paketin kasaukseen. Hintakatto olisi 1200 euroa.
    Runko saisi olla mieluiten Canon, sillä kohinanpoisto on kuulemma Pentaxin kanssa huippuluokkaa. Muutenkin Canonin rungot ovat testien perusteella suhteellisen hyviä.
    Runko: Canon EOS 450D
    Miten on, tuoko Canon kuinka usein uusia runkoja, ajatellen seuraavaa Canonin satasarjalaista (ei kuitenkeen EOS 1000), eli olisiko se odotusten arvoinen?
    Sitten seuraava kysymys, onko Canonin pakettiobjektiivit yhtä kuraa, kuin väitetään ainakin värivirheiden osalta? Eli pitäiskö ostaa vain runko ja siihen erikseen objektiivit? Olisin harkinnut tälläistä pakettia, joka sisältäisi:
    -Canon EOS 450D rungon
    -Kit-objektiivin; EF-S 18-55/3.5-5.6 IS
    -CANON EF-S 55-250/4-5.6 IS

    Paketin lisäksi olisin vielä ostamassa:
    -Kameralaukkua, jollakin neuvoa? Toivoisin, että saisin sekä rungon että molemmat putket siihen laukuun.
    -Canonin teleputken mukana ei tule vastavalosuojaa(käsittäkseni?), joten kannattaako sellainekin hankkia?
    -Harrastan myös paljon sisäkuvausta, joten kysyisin, tarvitaanko paljon ulkoista salamaa, sellainenkin pitäisi joskus myöhemmin hankkia? Esimerkiksi Canonin Canon SpeedLite 430EX vai pitäisikö ottaa suoraan tehokkaampi Canonin SpeedLite 480EX?

    Mitä muuta vielä tarvittaisiin, jalusta löytyy jo, samoin muistikortteja (2x 1gbSD). Tuleeko vastavalosuojia mukana, vai pitääkö itse ostaa? Entäs UV-filtterit, pakkollisia varmaankin, ettei objektiivi naarmmuunu? Tarviiko harmaasuodattamia, jotta saisi venytettyä suljin aikoja joskus?
    Kiitos vastauksista etukäteen ja pahoittelut ehkä hieman sekaista kirjoitusasusta.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 17.07.2008
  2.  
  3. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ite ottanut tämän kuvan olympuksella

    Canonilla on yks suurimmistä mainosbudjeista ja moniin se tehoo

    mitä olen messuilla ja kaupassa testannut eri kameroita niin niiden suurimmat erot löytyy lisä ominaisuuksista ja kameran koosta

    kuva kohinaa ja väri virheitä kuvassa voi korjata kameran omilla ohjelmilla tai fotoshopilla

    mut jos kamera ei sovi käteen sitä mikään ohjelma mailman päällä korjaa

    itelle canon_eos 400\450 on liian pieni mut Canon_40D taas sopii käteen

    ennen oman olympuksen ostamista tarkastelin vakavasti näitä [​IMG]
    Nikon_D80 \ Nikon_D200 \ Canon_40D \ Canon_5D \ Olympus_E-330 \ Olympus_E-500 \ Pentax_K10D noi oli sillon uudet mallit

    ite ostin E-330 ompun Live wien takia 2-vuotta ollut käyttäjä ja olen 100% tyytyväinen tosin päivitin mallin mut en merkkiä
    canon_tuo kerran kuussa uuden runkon pienellä parannuksella

    mitä olen Canonin käyttäjiltä kuullut niin 2 ja 1 numeroiset on hyviä 3 numeroiset kuten 450D_on kuulemma ok jos pokkarin kuva laatu riittää
    kitti putket kaikilla merkeillä 5€ putjetilla tehty joten kuvan laatukin on sellainen

    tuo on kaks piipuinen asia jos ostaa kitti setin niin yhden optiikan hinta on n:50€ eli saa harrastuksen halvalla käyntiin

    mut jälkeen päin bluuri ja virheet tulee harmittelemaan ja tosi harva ostaa kitti putkia joten ne jää omaksi tappioksi

    ite ostin pelkän runkon ja sitten optiikan se on kalliimpi ratkasu mut sitten huono kuva on vain kameran käyttäjästä kiinni ei optiikan laadusta
    Sigma_ei ole tehnyt yhtään hyvää opjektia muutamaa olympus_kiinityksellä olevaa sigmaa kokeillut jopa kaliiden sigmojen laatu jää kitti putkien tasolle

    kaveri osti Nikon_D200 kameraan Sigman_50-500mm putken ja katui oli surkein ostos minkä on tehnyt nyt sitä ei kukaan halua ostaa pois vaikka on 1200€ arvoinen optiikka

    hän on yrittänyt myydä sitä kaikille joilla on Nikon_järkkäri kun siinä on Nikon_kiinitys vastaus ollut jokaiselta suur piirtein tällänen

    oot sä hullu en mä tunge mitää sikaa (Sigma) mun järkkäriin tosin kerran yks tarjos siitä kalja kopan

    ite kokeilin sitä erittäin painava elefantti putki jonka kuvan laatu oli keskellä siedettävä mut reunoilla sotkua
    vastavalo suoja tulee kaikkiin uusiin opjekteihin mukaan

    juuh tuo UV filtteri on "pakollinen" jos raha ei puussa kasva itellä on Hoya UV 0 filtteri päästää 99.7% valoa läpi ite ollut tyytyväinen
    itellä on ulkoinen salama nuo pop-up salamat ei teho riitä yli 10neliön huoneissa kyllä ne tyhjää parempia on mut [​IMG]

    ps: itellä on luki härö joten elkää ristiin naulitko
     
  4. Lypsy

    Lypsy Member

    Liittynyt:
    15.08.2003
    Viestejä:
    95
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itsellä on Canon 400D.

    Vinkiksi sen verran, että osta putkia sitten kun tiedät mitä kohteita tulet kuvaamaan.
    Lue arvosteluja putkista, englanniksi löytyy paljon.
    Suomeksi objektiivi.info

    Itsellä on tuo kittiobiska,se soveltuu perusräpsyksi, kannattaa ostaa
    erikseen, voi saada käytettynä jopa 25 €- 50 €. Ehkä mainettaan parempi?

    50 mm on aika valovoimainen, muotokuvauksiin hyvä, hieman jo
    haastavampi ojektiivi. Terävien kuvien saaminen onnistuu hyvin, mutta vaatii harjoitusta. Ainakin minulla vaatii =).
    Hyvä olla arsenaalissa.

    Sigma 70-300mm. Mieti tarvitko. Suttuinen 200mm ylöspäin.
    Ulkokuvaukseen kohtuu hyvässä valossa.
    Itsellä Tamron 55-200mm. Siinä en ole tyytyväinen automaattitarkennukseen,
    käsin tulee tosin tarkkaa kuvaa.
     
  5. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mun mielestä toi 450 on ylihinnoteltu kamera vaik eihän täydellistä kameraa olekkaan maan päällä ellei markki3 lasketa :D. Toi olympuksen yökuva minkä sokar laittoi on kyl sit varmaan otettu iso 50 ja kohinan poisto koska kyllä canonikin kohise. ja canonhan on vähä kelju noilla markkinoilla koska se mainostaa että meijän kennot ei kohise. NO sit ei kohise vaik ei ne mitään huonoinpiakaan kohinan suhteen oo. Mutta canon 450 hävisi tietokoneen testissä olympus 420 piirrossa mikä oli yllättävää. joten olyn 520 on mainio vaihtoehto (vai kaipaaks sitä 3 tuuman näyttöö:D olyssahan on 2.5 tuuman näyttö ja kuvanvakain rungossa
    se on melkee jo isompi ko 450 tai vähintää saman kokonen (arvioin silmällä) ja se on halvempi ominaisuuksiin nähden ja putkiakin saa hyvin. MUtta tota en sokar usko et 450D on pokkarin kuvanlaatu otetaanpas sillä ja pokarilla kuva ja verrataan. olen puhunut tai siis kirjottanut :D

     
  6. hentriz

    hentriz Guest

    Jepa, mutta Canonin pakettiobjektiivit on muutenkin todella huonoa, Olympuksen kitputket ovat ainakin minun käsittääkseni kameramaailman parhaimpia. Eli se oli jo tiedossa.

    Tiedetään, olet Olympuksen fani ja käytät sitä, mutta enää en Olympuksiin koske. Eli niistä en kaipaa nyt lisätietoa.

    Kiitos linkeistä Lypsy :) Hyötyä oli. Sen verran kuitenkin tiedän, että tämänhetkinen Olympus SP-550:n zoomi ei riitä mihinkään ja kun kerran bongaan tipuja :)D) ja muita sortin metsäeläimiä, niin ei 84,2 millin putki tahdo riittää. Sitten on kokeiltu joku Nikonin 200mm putki, se oli parempi, muttei sekään riittänyt iha. Joten kyllä se 300 mm olisi ihan hyvä. Kiitos kuitenkin neuvoista.

    Osaatko kertoa mitään suhteellisen halpaa, mutta kuitenkin suhteellisen hyvää hinta/laatu suhteen omaavan telen? 300mm mielellään?

    Eli nyt voisinkin Lypsyn neuvoilla harkita uutta pakettia, tekstin tungen tuohon ekaan viestiin :)
     
  7. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    200mm ja 300mm putkilla on aika hämäävän pieni ero, mutta eroa on kumminkin.

    Canon 450D kitille ja Sigma AF 135-400mm f/4.5-5.6 lasille hintaa tulisi sellainen 1300e, mutta toki sillä kolmesatasella pärjää ja saattaa saada hieman valovoimaisemmankin hankittua. Tuossa tieten jäisi aika pitkä väli 55-135mm, mutta valinta on sinun..
     
  8. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    jos nyt oikein muistan niin kun Canon_400D tuli markkinoille se maksoi 799€ ja 350D hinta tippu 40% joten eiköhän tuo ole sama juttu uutuus tuote aina ilmestymis hetkella "kallis"

    Canonit ja Nikonit \ Olympukset ym Pentaxit on kaikki harrastelia \ puol ammattilais järkkäreitä

    nyt viime aikoina olen kiinittänyt huomiota esim uutis \ urheilu lähetyksiin lähetyksiin jossa Presillä on kameroita ei siellä paljoo Canonin_EOS_Mark_III tai Nikonin_D3 näy

    esim olen huomannut että Leican ja Hasselbladin ja minulle outojen kamereoiden nimiä joita ei edes suomen kaupoissa näy olevan monen toimittajan \ paparatsin kädessä ovat yleinen näky toki muutamalla köyhällä ylen kuvaajalla on Canon_EOS-1Ds_Mark_III kädessä kun muuhun ei ole varaa

    tässä on tän hetken mailman paras kamera -> Hasselblad H3DII-50
    sen tiedän kameroista että mitä enemmän pixseleitä tunketaan samaan kennoon sitä suurempi kohina syntyy koska pienissä kenoissa pikselien liian suuri määrä heikentää kuvanlaatua hyvin lähellä toisiaan olevat pixselit häiritsevät toisiaan ja kuvaan syntyy paljon kohinaa

    esim jotkut ihmetteli että Olympus_E-3 malissa on vain 10mb kun esim joistakin pokareista löytyy 12mb ym

    Olympus_vastasi pressi tilaisuudessa että he tutki ja kokeili asiaa tarkoin ja totesi että yli 10mb tällä 17.3mm x 13.0mm kenno koolla on liikaa ja on enemmästä on haittaa kuin hyötyä
    nikon_järjestelmä käytäjiltä olen kuulut yllätävän positiivisia kehuja Tamron putkista lieneen sama laatu tulis canonin kiinityksella tamronin putkiin
    valovoima on avain sana kun käyttää esim 200mm tai suurempaa Zoomi_putkea

    koska oma kokemus alle 500\1 suljin ajalla ei saa hyvää kuvaa esim lentävästä linnusta ja jos käytää 500\1 tai suurempaa suljin aikaa pitää olla valovoimainen Zoomi_putki jotta kuva tulee muutakin kuin mustaa bluuria

    esim tämä lintu kuva on otettu 1/800 suljin ajalla

    suurimman haasteen tänä kesänä on tuonut pääsky mitä en ole onnistunut kuvamaan lentävä pääsky niin että kuva olisi tarkka on muuten pirun nopee ötökkä

    kyllä siitä saa kuvan kun se istuu paikoillaan no ehkä mun taidot kehittyy ja saan joskus sen kuvan
     
  9. hentriz

    hentriz Guest

    Eeeli, kumpaa suosittelet? :) Onko se 250 vai 300, hällä väliä. Osaisitko muuten suositella samantien jotain hyvää kameralaukkua, johon saisi sekä rungon että molemmat (Kit + tele) objektiivit? Itse kun en oikein tajua laukuistakaan mitään ja vähän hankala käydä kameraliikkeissä.
    Kiitos vastauksista.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 20.07.2008
  10. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  11. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Lowepro nova 160AW itellä on tuo tosi hyvä laukka tosin 2-vuotta sitten sitä myytiin Lowepro nova AW1 nimellä

    mut joo tänä kesä parissa kaatosateessa testattu toimii hyvin itellä kalsarit märät mut laukku sisältä kuiva [​IMG]
     
  12. hentriz

    hentriz Guest

    Jaa-a, minun mielestä runko + objektiivii sekä lisäobjektiivi tai salama.
    Entäs tämä? Täysin sääsuojattu sekä mahtuu 3 objektiivia + salama/objektiivi? "SLR-kameralle"? Mikäs on SLR-kamera, normaali järjestelmäkamera vai?

    EDIT: Ja kun uutta aihetta on seuraavasta kysymyksestäni turha tehdä, niin kysyn sen tässä. Saisin 70x50cm julisteen kympillä, riittääkö 7,1 megapixeliä siihen? Se tulisi sängyn päälle, joten sitä ei katsottaisi aivan läheltä, vaan noin metrin päästä.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 21.07.2008
  13. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    näyttäisi ihan hyvältä laukulta ei siinä kyllä sääsuojauksesta puhuttu vai?
     
  14. hentriz

    hentriz Guest

    Kylläpäs. "Kookas musta joka sään kameralaukku SLR-kameralle". Ainakain minä sain sellaisen käsityksen, että sääsuojattu olisi.
     
  15. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Aika outoo et vaik toi on nova sarjaa mut silti 360 säsuojauksesta ei puhuta.
     
  16. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    no ainakin Lowepro sivun mukaan kaikki AW sarjan laukut on sää suojattu
     
  17. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No jos siinä on sääsuojatut vetoketjut niin ei sitä kaikki ymmärrä pitää merkittävänä ominaisuutena.
     
  18. hentriz

    hentriz Guest

    Siis tekeekö Lowepro vain sääsuojatut vetoketjut ja mainostavat "Säänkestävä"? Itse en ole lukenut valmistajan sivuja, olen vain lukenut Verkkokauppa.comin esittelyn.
    Sitten Logiprolle. Verkkokauppa.comin esittelysivussa mainitaan sääsuojauksesta, joten se on siinä, usko ;-) Vaikkei 360° sääsuojauksesta puhuta mitään.
    Vielä uudelleen nosta esiin kysymyksen, kelpaisiko teidän seinälle 7,1 megapixelillä otettu kuva (ISO-arvo 100) 70x50 cm tauluun? Itselläni kun ei ole hajua, minkälaiseksi tuollainen kuva tulisi noin isokokoisena :/
    Sitten kysymys vielä objektiivista, mitä mieltä olette Canonin tästä 55-250 mm EF-S putkesta? Ehkä halpa, mutta en vaadi mitään parasta. Riittänee aloittelijalle?
     
  19. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    no tuo etäisyys on hyvä itellä on 50-200mm riittää lähes kaikkeen

    tosin lähes käyttö kelvonton paikoissa jossa kuvattava kohde lähellä koska 50mm alku mut tosi hyvä wild life juttuihin
    se vetoketju on paksun läpän alla joten jos et upota sitä laukkua veteen niin niin ei sisältö kastu

    tämä ei ole vesi tiivis mut kaatosateen kestävä ainakin oma on

    alla kuvassa näkyy tossa on koko laukun levyinen avattava läppä jonka alla on veto ketju sen alla kamerat ym romut
    [​IMG]
     
  20. hentriz

    hentriz Guest

    Meinaan lähinnä sen putken laatua, ajattelin nääs itse yrittää pärjätä Canonin kitputkella (18-55) ja tuo kitteleputkella. Tosin tuo Canonin 18-55 kittiputki menisi heti seuraavana huona vaihtoon, on kuulemma sen verran huono :)
     
  21. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei hajuukaan oon vaan kuulut että monet ostaa pelkän runkon koska kitti laatu on mitä on

    esim Miss Blue on aika kokenut Canonin_käyttäjä joten pistä typylle priva kyssäri
     

Jaa tämä sivu