Taustatiedoksi, että minulla oli anonyymi sähköpostitili sellaiselta toimijalta kuin nic.fi ja toinen Saunalahdelta, joka osti myös tuon NICin toiminnat. Sitten Elisa osti kaiken ja lopulta lopetti ilmaiset palvelut. Tilejä käytin esimerkiksi rekisteröityessäni sellaisiin palveluihin tai firmoihin, joiden tietoturvasta ei ollut tietoa, onko se mahdollisesti Vastaamon tasoa. Siksi en halunnut antaa omia henkilötietojani, mutta en myöskään halua, että sähköpostipalvelun tarjoaja seuraa liikennettäni tai jopa viestien sisältöä ja myy tai käyttää itse näin kokoamiaan tietoja kaupallisesti hyväksi, kuten G-mail ja osittain myös Outlook. Kysymys kuuluukin, onko tietoa tai kokemusta sellaisesta suomalaisesta ilmaisen sähköpostitilin tarjoajasta, joka ei edellytä henkilöllisyyden todistamista rekisteröinnin yhteydessä? Ilmainen tietysti tarkoittaa, että palvelu rahoitetaan mainoksin, mutta mainosten määrä tulisi olla kohtuullinen.
Ei suomalainen, mutta miten olisi turvallinen Sveitsiläinen? Kirjautumisen voit suorittaa jollakin anonyymi nimellä. Silloin sähköpostiosoitteeksi tulee sama nimi. On turvallinen ilman mainoksia. Vahvaan tietoturvaan ja tietosuojaan erikoistunut sähköpostipalvelu, jonka ilmaisversion toiminnot ovat niukat, mutta vastapainoksi ei sisällä lainkaan mainoksia. Itse en ole tuota käyttänyt, mutta aika turvallisena pidetty. https://protonmail.com/
Huomasin vielä, että Protonmailin kylkeen saa vielä lisäturvaa heidän omalla VPN palvelullaan, joka on ilmainen ja vastaa suunnilleen Operamailin VPN, koska sijaintikohteita on 3:ssa maassa, joka nyt ei ole merkittävä jos ei halua katsella maarajoitettuja videopalveluita. Tässä tiedot ilmaisesta VPN:sta: 23 servers in 3 countries 1 VPN connection Medium speed Strict no-logs policy Access blocked conten
Suositukset täältäkin. Tuo yllä oleva protonmail on todella hyvässä maineessa ja varmasti vähintään yhtä hyvä kuin suomalaisten palveluntarjoajien vastaava.