1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Android vs iOS

Viestiketju Yleistä keskustelua kännyköistä -osiossa. Ketjun avasi PatrikSelin 02.08.2012.

  1. PatrikSelin

    PatrikSelin Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    216
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Haluaisin asiallista keskustelua siitä miksi toinen on huonompi/parempi kuin toinen. Eli "X on paska" kommentit voi jättää omaan tietoonsa.

    Itse olen pohtinut Androidin ja iOS:n eroja. Ja on pakko myöntää, että iOS jää käyttömukavuudessa aika paljon jalkoihin. Tietenkin iOS:lle on muutamia kätsyjä sovelluksia, mutta se ei kauheasti auta kun itse käyttöjärjestelmässä on niin paljon puutteita.
     
  2.  
  3. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    itse tykkään enemmän androidista koska on niin hyvin muokattavissa kaikki, mutta eipä siinä iOS:ssäkään mitään vikaa ole kun kaverin iphonea kokeillut.
     
  4. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Android on minusta parempi näiden takia:

    - Flash tuki ( Ainakin toistaiseksi)
    - Muokattavuus ( aloitusnäyttöjä voi muokata melkein mielinmäärin)
    - Standardi laitteet ( Kuten esim mikä tahansa micro usb laturi käy)
    - Koneelle ei tarvitse asentaa raskaita ja epäkäytännöllisiä ohjelmia kuten Itunes
    - Halvempi
    - Parempi sovellusvalikoima
    - Vapaampi käyttis ( Ei niin rajoitettu kuten IOS)
    -
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  5. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ainakin yksi Androidin selkeä huonommuus on ekosysteemin hajanaisuus. Esim. rautapuolella millekään muille kuin Applen laitteille ei löydy telakoita sun muita enemmän tai vähemmän hyödyllisiä lisävarusteita mitenkään merkittävissä määrin. Ja osin juuri laitteiden sisäisen raudan erojen takia softan kehitys ja testaus on vaikeampaa, ja softat tuntuvat olevan osin epävakaampia tai eivät toimi kaikissa laitteissa läheskään optimaalisesti.
     
  6. delic

    delic Regular member

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Vingeri, androidissa parempi sovellusvalikoima?

    Voisitko tätä vähän perustella, veljelläni on nykyään android laite ja on kyllä monta kertaa tullut tilanne, että veljen laitteeseen ei saa niitä sovelluksia mitä omaan iOS saa, toisinpäin ei ole käynyt, myös sovellukset tulee yleensä ensin iOSsille ja ehkä muutaman kuukauden päästä androidille tai puolenvuoden päästä tai ei ollenkaan.

    Flash tuki nyt on käytännössä melkein turha, ja saa siihen iOssiinkin flashin jos se on pakko saada.

    99% toi flashin puutteesta valitus liittyy siihen, että kuvitellaan, että se iOS laite toimii ilman flashia samalla tavalla kuin pc josta flash kytketty pois. Tämähän ei pidä alkuunsakkaan paikkaansa. Käytän päivittäin iPadilla samoja sivustoja missä tarvin pc:llä flashia ja hommat pelaa hienosti iPadilla.

    Yleensä kun kysyy missä sitä flashia tarvitaan, saadaan vaustaus sivustoista mitkä iOS jo toistaa ja toimii, sitten vastapäätä harmittaa ja alkaa selittäminen, että valehtelet jne. :D mutta eihän ne sitä voi tietää, kun niille se sama sisältö näkyy flashina.

    Itse tykkään iOssisa koska iOS on muusikoille ehdoton, se on aivan käsittämätön se määrä mitä iOSsia käyttäville muusikoille on tarjolla, on sovellusta jos jonkun näköistä ja sitten kaikenmaailman lisälaitteita, saa kitaran kiinni iPadiin ja iPadista efektilaitteet ym, saa koskettimet kiinni ja vaikka mitä, myös apple on aina ajatellut meitä muusikoita ja siksi iOS onkin kerännyt ympärilleen huimasti alan henkilöiden kiinnostusta.

    Androidissahan esim muusikoille ei ole juuri mitään sovelluksia tai lisälaitteita tarjolla, johtunee osittain siitä, että ainakin viimeksi kuin luin niin andoidissa on erittäin hidas latenssiaika, josta sovelluskehittäjätkin on lähettäneet googlelle vetoomuksen, että kun haluaisivat kehittää mutta kun ei ole järkeä.

    Iossissa on myös hyvä se että lataat sitten mitä vaan niin se todennäköisesti toimii ja pyörii hiienosti. Androidilla pitää olla kalliimman pään lippulaiva, että tietää ne sovellukset pelaa hienosti ja sulavasti jne. Toisaalta taas sitten esim kun ostat galaxy s3 joka on tällä hetkellä se kovin android luuri niin esim siinäkään dead trigger pelissä et saa kaikkia silmäkarkkeja mitkä saa vain tegra luurit, eli tässäkin tänmöstä fragmentoitumista vaikka olisi kyse uusimmasta kalleimmasta androidista.

    IOssissa iPhone 4s ja uusin iPad näyttää kaikki tegra 3 efektit, miksi ei siis sgs3?

    Jotenkin kuvittelee, että kun ostat kalleimman uusimman luurin niin siinä toimisi sitten kaikki sovelluskaupasta löytyvät parhaimmalla mahdolisella tavalla, eikä niin että siltin joudut pelaan jotain riisuttuja pelejä.

    Tässä dead trigger video http://m.youtube.com/watch?v=i30O--AHTeU Dead Trigger - LG Optimus 4X HD vs. Galaxy S3 - [Tegra 3 vs. Exynos 4412] katsokaa 1.30 paikkeilta.

    Kaverillahan just toi sgs3 ja kiros ja ihmetteli kun ei saanut tohon peliin kaikkia graffoja ja ihmetteli, että mikä järki.

    Sitten on tietenkin tämä android päivitys farssi, mikä on mennyt jo aikamoiseksi, jotku saa tukea ja jotku ei ja kestää ja kestää ja tulee kun tulee.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  7. PatrikSelin

    PatrikSelin Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    216
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Itse käytän mm. Androidissa BeyondPodia podcastien kuunteluun, mutta yhtä hyvää softaa iPadille ei löydy. Podcastit ja Instacast ei ole lähellekkään BeyondPodin toiminnalisuutta.

    Omistan Galaxy Nexusen, Asus Transformerin ja iPadin (3. sukup.) Tosin eipä iOS:lle näyttäisi kannattavan kehittää softaa.

    Itse olen luopunut Flashista vapaaehtoisesti Android-maailmassa. Vaikka kyseessä on paska tekniikka, mutta se on ollut merkittävä asia historiassa.

    Onhan iOS:lle enemmän "oheiskrääsää", kuten noita musiikkisoftia. Se on hyvä asia, että sellaisia softia on, mutta tuskin kauhean moni niitä käyttää. Suurin osa käyttää netin selaamiseen yms. ICS ja JB hoitaa netin selaamisen paljon mallikkaammin kuin iOS, joka koittaa matkia tietokoneen selain.

    Itselläni ei ole tullut softaa vastaa, jotka eivät toimi (ellei ole monta vuotta vanha tai vaadi enemmän tehoja.) Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että Googlen pitäisi tarkistaa sovellusket läpi (suosittelisin Applelle samaa), koska muuten pääsee niitä 2 sekunnissa tehtyjä sovelluksia. Tosin Apple on tehnyt selaamista niin epäkäytännöllistä ettei viitsi selata sovelluksia.

    iOS 6 tuo jonkunlaisia helpotuksia, mutta nekit ovat tehty puolitiehen. 6:n myötä selaimessa on mahdollista kokoruututila - tosin vain vaaka-asennossa. Loogista...


    En kritisoi kenenään pelitottumusta, mutta kyseessä on huono peli. Onhan se oma vika, jos luulee, että helvetisti tehoja = todella hyvä laite. Minun Google-puhelimeni on todella sulava, verrattuna Transformeriin (Tegra 2). Nexusessa on 4.1 ja TF:ssa 4.0.3.

    Tässä videossa huomaa suuren eron Tegra 3:n ja A5X:n välillä.

    Joo onhan joillakin selkeästi ongelmia päivityksien tuomisessa, mutta Asus ja Google päivittelee hyvin omiaan. Ja iOS 6:n myötä kaikki ominaisuudet eivät toimi vanhoissa malleissa (tietenkin joille löytyy looginen selitys, mutta ei kaikille).
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  8. delic

    delic Regular member

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Itsellä ollu tämä uusin iPad käytössä julkaisupäivästä lähtien käytössä enkä ole vielä huomannut mitään huonoa selaimessa, en tiedä sitten mitä tarkoitat.

    Olen koittanut monia eri selaimia, operaa, dolphinia, atomiccia, uusimpana chromea jne. Aina päätynyt safariin koska se vaan on ainakin omaan makuun paras enkä ole siitä puutteita löytänyt.

    En tiedä mitä tarkoitat tolla appstoren epäkäytännöllisellä selauksella, itsehän käytän sitä usein enkä ole mitään erikoisempaa ongelmaa nähnyt. Sovellukset jaettu kategorioihin, saat näyttämään joko top listaa eri kategorioista tai näyttämään julkaisuajan mukaan jne.

    Mutta niin iOS6 laittaa noi sovelluskaupat uusiksi, tiedä sitten meneekö parempaan vai huonompaan sen näkee sitten. Jatkossa sovellukset aukeaa itunes tyyppisesti popup ikkunaan iPadilla, eli ei tarvi enää edestakaisin pyöriä sovelluksissa painamalla back nappuloita. Tämän näkisin kyllä parannuksena.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  9. PatrikSelin

    PatrikSelin Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    216
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Tietenkin vaikuttaa mitä odottaa selaimelta. Tabletti eroaa tietokoneesta todella paljon, koska tabletissa on kosketuspinta. ICS:ssa voin hoitaa pikasäätimillä monta asiaa pienellä alueella kun iPadissa pitää siirtää kättä eri puolelle näyttöä. iPad on tappanut muut selaimet sillä, Apple pakottaa käyttämään hitampaa teknologiaa kuin Safarissa (ja oletussoftan vaihtaminen ei ole mahdollista, Androidissa on). Onko tämä laillista muuten?

    Itse olen nähnyt tosta iOS 6:n uudesta kaupasta ja muistuttaa enemmän Androidin. Jos selaan iTunesilla sivua 100 ja painan takaisin-paniketta, jolloin se menee 1 sivulle. Kätsyä. Ja ihan hyvät sovellukset oppoutuvat molemmissa kaupoissa paskojen joukkoon. Onko muuten Applen päässä siiretty tietokonetarkistukseen, koska tulee vastaa niin paljon huijaussoftia nykyään?

    Android hyödyntää suurta näyttöä paljon enemmän kuin iOS.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  10. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Itse ostin muutama kuukausi sitten SGS3 mallin ja hyvin on pelittänyt! Nopeus riittää hyvin eri toimintoihin ja käyttöliittymää muokaten erottuu hyvin "massasta".´IPhone olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta en vaan pidä sen IOS käyttiksestä ja suuresta Itunes ohjelmasta, joka asennetaan tietokoneelle. ( Android laitteet eivät pahemmin tarvitse ylimääräisiä tietokoneelle asennettavia ohjelmia). Tässä SGS3 mallissa on myös suurempi näyttö, josta on hyötyä nettiselailussa ja pelien pelailussa.

    Harrastan myös geokätköilyjä enimmäkseen puhelimen avulla ja tiesin ennakkoon, että Androidiin saa hyviä etsintä ohjelmia.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  11. delic

    delic Regular member

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Arvasin heti mistä videosta on kyse ilman katsomista, niin moni android poika on tota samaa laittanut. Todellisuudessahan toi ei kerro yhtään mitään. Tuo kertoo ainoastaan sen, että eikai ne efektit siihen peliin tule kuin taikomalla uuden laitteen myötä
    Tottakai se peli pitää ensin päivittää että ne graffat mitkä ei vanhalta gpu:lta luonnistunut niin onnistuu.

    Jos et tiennyt toi videolla näkyvä shadowgun peli on juurikin tuon dead trigger tekijöiden edellinen peli.

    Toi video on kyllä todella nolo ja noi tyypit, vertailla nyt pelejä miinkä lähtökohdat on ihan erit :)

    Kuten voit itsekin katsoa appstoresta 24 huhtikuuta on shadowgun viimeksi päivitetty (eli kuukausi tuon videon jälkeen). Siellä lukee support for new iPad jne.

    Ja kyllä sen 24 päivän jälkeen näky heiluvia lippuja jne shadowgunissa, missä tossa videossa juurikin oli kyse, kun ne ja muutamat muut jutut puuttu iPadin versiosta.

    Kuten sanoin uusin iPad näyttää kaikki tegraefektit mitä tegra laitteet niin tuossa dead trigger pelissä joka on siis samoilta tekijöiltä, samoin päivitetyssä shadowgunissa on ne tegraefektit jne.

    Samoin riptide gp on päivittynyt aikaa sitten.

    Eli kuten sanottua ei tuosta videostasi nähty muuta kuin 2 amatööriä puhumassa asiasta mistä ei mitään ymmärrä :D iPadin GPU on täysin kykenevä näyttämään kaikki tegra 3 efektit minkä viimeistään dead trigger todistaa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  12. PatrikSelin

    PatrikSelin Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    216
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Kuinka paljon käytät iPadin selainta? Eikö sinua häiritse yhtään, että kuvat heikenetään tarkoituksella? Kannattaa aina miettä voiko asian tehdä parempi, niin kannattaa tehdä paremmalla tavalla. Sen sijaan, että sanoo sen olevan hyvä jos se ei ole. Kokoruututilakaan ei ole mahdollista ja iOS 6 myötä sekin tehty puolitiehen.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  13. delic

    delic Regular member

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Tosi paljon käytän, en ole moista huomannut tai kiinnitänyt huomiota, en ole edes tällä mitään isoja kuvia katsonut vai mitä tarkoitat. Mutta niin lyhyesti en ole mtään tuollaista huomannut, eli ei häiritse.

    Oon usein miettinyt, että asiat voisi olla ehkä eritavalla, sitten koittanut toista selainta missä asia toimii juuri niinkuin olin ajatellut ja huomasin, että ei se ollutkaan hyvä niin ja ymmärsin miksi apple on tehnyt sen niinkuin tehnyt.

    Kokoruututilaa en halua, itse en näe sellaselle käyttöä, en tykkää vaihdella kokonäytön ja valikkonäytön välillä. IPadin näyttö on muutenkin niin iso, että en näe tässä mitään ongelmaa. Enkä toisaalta iPhonessakaan käyttänyt kokonäyttötilaa vaikka oli selaimia jotka sitä tuki, haluan että ne valikot näkyy, eikä niin, että aina kun vaihtaa nettisivua pitää ottaa joku valikko esiin, en tykkää tuollaisesta jatkuvasta räpläämisestä ehkä se on jonkun mieleen, mutta ei mun juttu.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  14. PatrikSelin

    PatrikSelin Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    216
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Itse joudun vähemmän temppuilemaan kokoruututilassa kuin Safarissa. Androidin säätöpalkkin käyttö on paljon nopeampaa käyttää kuin Safarissa liikutat kättä toiselta puolelta toiselle. Mielestäni helpompi ja parempi toteutus on parempi tapa, kuin hidas ja huono.

    Tosin tämä on niitä tottumuskysymyksiä tai uuden asioiden "pelkoja". Kuin muissa puhelimissa oli tarkempi näyttö kuin iPhonessa, niin iPhonen näyttö oli riittävä, mutta samojen henkilöiden mielestä se ei ole enää. Tai se, että Afterdawn päivitti ulkoasun, niin se olisi sekava ja paska, mutta nykyään ei vaihtaisi takaisin.

    Onhan esim. yhteystiedot-sovellus (ja monet muut oletussoftat) iPadissa todella naurettavan huono Androidiin verrattuna.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  15. delic

    delic Regular member

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Jaa en osaa sanoa, ei tarvetta koko yhteyshenkilöt sovellukselle, kerran varmaan käynnistänyt. Olen siirtänyt sen piiloon.

    Appstoresta löytyy sitten varmaan paljon parempia vaihtoehtoja, voisi kuvitella jos siinä kerran joku mättää. Tässähän se sovelluskauppa juuri tulee apuun, eli löytää ne itselle tärkeät jos ei alkuperäiset vakuuta. Itse esim en ole kertaakaan käyttänyt iOssin omaa videoplayeriä vaan pelkästään 3rd appeja jotka soittaa videon kuin videon.

    Mullakin on usein aika vaativa maku, pelkästään sovelluksen ulkonäöllä on mulle paljon merkitystä, kun olen graafisen alan henkilö. Eli vaikka löytäisin hyvin toimivan sovelluksen siinä täytyy myös olla graafisesti hieno ja toimiva ulkoasu.

    Tässä tulee myös itselle androidin ongelma, androidin sovellukset on usein amatöörimäisen näköisiä eikä lähellekään yhtä hienoja kuin iOS sovellukset (viimeistely puuttuu), tuntuukin, että vähän jokaisella iOS sovelluskehittäjällä on takataskussaan joku pro graafikko kun kaikki on niin hyvännäköistä yleisesti ottaen, ainakin mitä kaikenlaista random sovellusta on tullut koitettua.

    Mutta kai se on heti se ero, kun iOssille kehittäessä siitä pitää maksaa, eli se seuloo heti ne surkimmat räpellykset pois. Androidin kauppaan taas voi kuka vaan änkeä mitä vaan niin tottakai se kynnys laittaa sovellus jakoon on paljon pienempi ja sitten tulee hirveät kasat niitä amatööritekeleitä.

    Muistan lukeneeni netistä, että google on tai on aloittanut jakamaan sovelluskehittäjille graphics guidelineja, eli saataisiin androidista tuttuja elementtejä myös niihin sovelluksiin ja samanlaisia käyttliittymäratkaisuja jne. Näin käyttökokemuksesta tulee yhteneväisempi kun käytetään samoja juttuja. IOSSilla tämä on toteunut jo iät ja ajat erittäin hyvin ja sovellukset usein istuu hyvin iOS maailmaan ja ne tuntuu tutuilta vaikka käyttäisi ekaa kertaa.

    Opera selain on hyvä esimerkki siitä kun homma ei toimi, opera tuotiin iOS käyttäjille samanlaisena kun se on muilla alustoilla, se ei istunut yhtään iOS maailmaan vaan tuntui erittäin irtonaiselta ja siltä, että se ei kuulu iOS laitteelle.

    Tämä on sitä kuuluisaa käytettävyyttä, mitä esim moni ei ajattele sen kummemmin vaikka siihen usein törmääkin tietämättään, itse taas kiinnitän tällaisiin asioihin paljon huomiota ja näen tällaisia asioita kun olen grafiikkajuttuja tehnyt jo n. 15 vuotta.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  16. delic

    delic Regular member

    Liittynyt:
    14.04.2010
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  17. PatrikSelin

    PatrikSelin Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    216
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Androidissa oletussoftan voi poistaa. Retinan myötä sovellukset voivat helposti viedä satoja megoja.

    Ongelmana on se, ettei voi vaihtaa oletussoftaa, kuten Androidissa. Linkit avataan suoraan Safariin. Sovelluskaupan ongelmana molemissa on se, että siellä on 99% pelkkää paskaa. Tosin en tosin kritisoi kenenkään makuja jos tykkää ,ineKart 64:sta (pelikuva) yms. Mielestäni sellaisia ei kuulusi päästää kauppaan ollenkaan. Ja Play-kauppa tarjoaa palautusoikeuden. Kun saat sen huijaussoftan App Storesta tai troijalaisen sovelluksen kautta, niin missä on palautus-painike. Ymmärtääkseni pitäisi lähettää viesti Applen tukeen. Kumpi on helpompi tapa:

    painat palauta rahat -painiketta tai valitat Applelle? Apple on selkeästi ajatellut käyttäjiään ja tehnyt asiat mahdollisimman käyttäjäystävällisemmän tavan... eiku.

    Itselläni on myös todella vaativa maku ja jos saisin hoitaa Play-kauppaa tai App Storea, niin noin 110% sovelluksista lähtisi helvettiin. Ja ei olisi mitään Applen diktatuurista valtaa:

    Ei me tykätä teistä, poistakaa ominaisuus X, jotta ette tappele meidän kalenterisovelluksen kanssa
    - terveisin Apple.

    Terve kilpailumieli pitäisi olla, vaikka Apple-mulkkuja voisi vituttaa, että joku muu tekee paremmin kuin toinen. Ja esim. suurin osa peleistä myös on todella huonoja.

    App Storessa yhdestä asiat voi olla pari hyvää, mutta loput 1 000 000 sovelluksesta on täyttä paskaa. Esim. sääsoftasta on muutama hyvä, mutta niissäkin on paljon samaa näkyvyyttä.

    App Store on rakennettu niin, että pari hyvää sovellusta saavat huomiota, mutta loput piiloutuvat sinne paskaan, eli jää hyvä kuva kaupasta käyttäjille. Voin vaikka hakea sinulle App Storesta parissa minutissa joukon paskaa.

    Tiedän ja mielestäni se on järkevä päätös.

    Podcastit-sovelluksessa on kiva kelanauhuri, varmasti mielyttää joitakin, mutta mites olisi asetukset, jotka Androidin BeyondPod tarjoaa? Ja monet Applen oletussoftat ovat epäkäytännöllisimpä kuin Androidin omat. Ja käyttöjärjestelmästä löytyy todella paljon säätövaraa. Poistin pari päivää sitten puolet sovelluksesta - monta sivua, jotka ovat puolillaan sovelluksia. Ja järjestyksessä ei ole mitään loogisuutta.

    Onhan hyvät iOS-softat hyvän näköisiä, mutta yleensä todella rajoittuneita.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2012
  18. immolatus

    immolatus Member

    Liittynyt:
    28.02.2012
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vaikka jotkut whinettävät Androidin hajanaisuudesta, niin juuri tämä mahdollistaa alustan olevan enemmän kuin pelkkä yhden yhtiön diktatuuri, kuten iOS ja WP. Ohjelmoijana on vaan siistiä, kun voin ladata alustan koodit, kääntää ja flashata koko romppeen laitteeseen ja ottaa vaikka puhelun itse tuunatulla softalla. Samaten lisäarvoa voi kehittää kuka tahansa, ei pelkästään Apple, Google tai MS. Toki sekaan mahtuu paljon paskaa ja huonoja variantteja, mutta ne karsiutuvat pois.

    Nykyisten mobiilialustojen pahin riippakivi on se, että toteutukset ovat hyvin paljon riippuvaisia alustasta. Eli tilanteeseen, jossa voisin ottaa "geneerisen" käyttöjärjestelmän ja tuupata sen valitsemaani puhelimeen, on vielä matkaa. Ehkä lähimpänä tätä oli Nokian Maemo ja Meego, jotka käyttivät työpöytä-Linuxista tuttuja paketinhallintaohjelmistoja ja siis mahdollistivat osan firmiksestä päivittämisen paketteina (eikä monoliittisena möykkynä kuten näissä muissa). Toki Maemot toimivat myös tasan tarkkaan siinä raudassa, jolle buildi oli tehty, sillä kernel-config oli vahvasti laitesidonnainen ja ajureita oli tasan tarkkaan tarvittavat.
     

Jaa tämä sivu