1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Android-stylukset

Viestiketju Android -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Tapio Huuhaa 26.04.2018.

  1. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  2.  
  3. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  4. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tiedän kyllä tuon vaihtoehdon.

    Tosin minulla oli se kuva, että iPad Pro -mallissa on eri kynä.

    Pro:ssa on kuitenkin paineen tunnistus, joten ymmärtääkseni karvalakki iPadille Apple Pen on turhan tyyris (yli 100 €), sillä se käytännössä jää saman tapaiseksi kuin Wacomin Bamboo Android-kynä tai Logitechin iPad-yhteensopiva halvempi kynä.

    Näytön tarkkuus saisi olla käyttötarkoitukseeni parempi, joskin hinta/laatu-suhde on laitteessa kohdallaan.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2018
  5. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Paineentunnistus ei ole pro:ssa vaan apple pencilissä, joten kynä toimii tuossa uudessa ipadissa yhtä hyvin kuin pro-mallissa. Tuosta crayonista se todellakin uupuu, mikä oli uutta tietoa minulle.
     
  6. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    841
    Kiitokset:
    133
    Pisteet:
    53
    Applen laitteissa on ongelmana aika tiukkaan laitettu järjestelmä. Sitä ei siis pysty kunnolla muokkaamaan eikä sen "sisälle" pääse niin hyvin kuin Android laitteissa. Lisäksi siinä on omat liittimet eli mitkään normaalit piuhat eivät käy vaan pitää olla juuri laitteelle tehdyt. Plussana parempi tietoturva ja tukiaika.

    Senvuoksi en ikinä ostaisi sellaista vaan käyttäisin avoimpia järjestelmiä kuten mainittu Android tai Windows 10 (poislukien s versio). Toki jos kodin muut laitteet on jo ennestään Applen tekeleitä niin silloin osto voisi olla järkevää yhteensopivuuden vuoksi.
     
  7. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Oletin, että halvoista kynistä puuttuisi paineen tunnistus, joten minulla se oli vain oletus, että se Logitechin kynästä puuttuisi.

    Oletinpa paineen tunnistuksen logiikan ihan väärin ts. oletin, että laitteen pinta reagoi paineeseen.

    Mutta jos paineen tunnistus on kynässä, miten se kertoo asian perus iPad-laitteelle?

    Mitä Pro:ssa sitten on paremmin kuin perus iPadissa paitsi vähän tarkempi näyttö?

    En sinänsä välttämättä paineen tunnistusta kaipaa, mutta jos sen saa alle 500 € laitteeseen, asia kiinnostaa. Tosin hieman joutuisin tinkimään resoluutiotavoitteestani. Kaikkea ei n. 500 € taida saada.

    Huawei Wacomin kanssa maksaa jotain 535 €. Tarkempi ja vähän isompi näyttö, mutta ei paineen tunnistusta.
    iPad + Apple Pencil on selvästi halvempi ja plussana vielä Apple Penin kanssa paineentunnistus.

    Ei mitenkään helppo valinta, jos valita pitää. Ensisijainen ohjelma, jossa kynää käyttäisin on ibisPaint X, joka on saatavilla sekä Androidille että iPadille. Ymmärtääkseni se tukee paineen tunnistusta.

    Minulla on sille tällä hetkellä itse rakentamani passiivikynä. Ohuimmassa versiossa kynän kärki on reilu 3 mm. ennen kärkipyöristystä. Suurin ongelma minulla ei ole kynä, joskin hyvän kynän haluasin. Suurempi ongelma minulla on riittämätön näytön tarkkuus ja liian pieni keskusmuisti. Niihin parempi laite toisi korjauksen.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2018
  8. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Se kynä on bluetooth-laite ja kaikki äly on sen sisällä.

    Mulla on työkäytössä 10.5-tuumainen pro-malli. Näyttö on 240 hz, mikä tekee piirtämisestä sujuvampaa, prossu on jonkin verran nopeampi ja näyttö on parasta mitä saa.

    https://www.apple.com/lae/ipad-pro/specs/

    https://www.apple.com/lae/ipad-9.7/specs/

    Näytön pinnoitus on kestävempää sorttia ja värintoisto on parempaa kuin tuossa halvemmassa. Kaiuttimia on pro:ssa neljä, halvemmassa kaksi. Vähän kaikki on siis vähän parempaa pro-mallissa, mutta hyvä laite se 2018-ipad on.

    Androidissa ja ipadissa on molemmissa hyviä juttuja, mutta itse pidän siitä että laitevalmistajaa kiinnostaa laitteen elinkaari ostohetkeä pidemmälle. Huawei on siitä poikkeus, että sen laitteet yleensä toimitetaan tuorealla androidilla, silti siihen on turha odottaa kahta vuotta pidempään tuoreita päivityksiä.
     
  9. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siis se paineentunnistukseen liittyvä äly? Piirtämisen seuranta täytyy kuitenkin liittyä pintaan. Miten tässä uudessa perus iPadissä toimii käden laskeminen näytön päälle? Tunnistaako se Pro-version tavoin välittömästi kynän käytön? Suurin osa tai jopa kaikki Android-laitteet kaipaavat piirtämiseen tablet-hanskaa. Sellaisen voi toki ostaa ja itsekin sellaisen voi tehdä, joten se ei ole ongelma.

    Pro on minulle vähän liian kallis.
    Elinkaarijuttu nyt jäi tuossa Huaweissa arveluttamaan, mutta haluan tabletin kestävän melko pitkään, joten resoluutiosta tinkiminen ehkä järkevämpi ratkaisu.

    Keskustelin muuallakin ja joku arveli, että Huawei MediaPad M5:ssä ei ole Wacom-tukea, vaikka M2:ssa sellainen on. Wacom-tuki tai muun vastavan kynän tuki tuon hintaluokan laitteelle pitäisi olla.

    ibisPaint X:llä maksimi kuvakoko on 4096x4096 (16,8 milj. pikseliä), mutta pystyn tuomaan sisään vain 5,2 milj. pikselin suuruisen kuvan. n. 11 milj. kuvapistettä on se, mitä tarvitsisin. Tämä ei liene ongelma perus iPadilläkään?

    Tein ohjelmasta opetusvideon YouTubeen. Voin laittaa siitä linkin, jos se on sallittua. Opetusvideo tosin käsittelee vain ristikonratkaisun kannalta olennaiset piirteet, mutta sitä voi soveltaa piirtämiseenkin.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2018
  10. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Ipad tunnistaa koskeeko pintaa sormi vai kynä. Nuottisoftassa jota käytän musahommiin, nuotteja selataan sormilla ja kun kynä koskettaa pintaa, siirtyy softa piirtotilaan. Monissa softissa voi vielä erikseen määrittää voiko sormilla piirtää vai pelkästään kynällä.

    Ram ei varmasti piirtohommissa lopu kesken. Videoeditoinnissa pro-mallista olisi hyötyä.

    Ei taida foorumin säännöistä löytyä kohtaa missä kielletään ristikonratkaisuvideot.
     
  11. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minulle olennaista ei ole se, erottaako softa sormen vain kynän vaan se että kämmenselän voi laskea näytön päälle ilman, että tapahtuu mitään ei-toivottua ilmiötä. Minulle on annettu ymmärtää, että iPad Pro tunnistaa kämmenselän aina ei-merkitykselliseksi, kun kynä on näytön lähellä, vaikka ei sitä kosketakaan. Sain liikkestä kuvan, että se tunnistaa kynän siirtymän laitteen päälle. Näin kun kynä on kädessä näytön lähellä ja kämmen laitteen pinnassa, kämmen ei aiheuta ylimääräisiä viivoja eikä liikuta kuvaa.

    Vaikka asia ei perus iPadin suhteen ole minulle erityisen merkityksellinen, käytös olisi kiva tietää. Jos käy niin, että kun laskee kämmenselän näytölle, mutta kynä on irti laitteen pinnasta ja kuva siirtyy, otan vain tablet-hanskan käyttöön. Oletan kuitenkin, että kun uusin iPad osaa käyttää Apple Pen -kynää, se toimisi tässäkin suhteessa samoin kuin iPad Pro.

    En tiedä, onko ibisPaint X:ssä mitenkään huomioitu, millä piirretään. Tuskin. Todennäköisesti reagoi samoin kynään ja sormeen. Alla em. ohjelmaan tekemäni video, jossa käytän itse rakentamaani kynää, joka tuolle tabletille on riittävän hyvä.

    Video:
    View: https://youtu.be/6ABR3knqbTI

    Voin videot tehdä pöytäkoneella.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2018
  12. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Testaan tuota ibisiä huomenna ihan mielenkiinnosta pro:lla, kerron miten toimii. Täältä kanssa vahva olertama sille että piirtäminen tuolla uudella ipadilla ei poikkea pro:sta mitenkään. Kannattaa toki revikoita lueskella. Kämmenselkä ei rekisteröidy piirtäessä ja vain kynä tekee jälkeä näytölle. Tämä siis jos softa tukee kynää ja tuo ibis näyttäisi tukevan.
     
  13. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitti. Kiinnostaisi erityisesti tietää, minkä kokoisena se sallii tuoda ison valokuvan. Omalla laitteellani ohjelma skaalaa valokuvan niin, että maksimidimensio on 2048 pikseliä.

    Suorastaan rakastan em. ohjelmaa, koska sen käyttöliittymä on minun makuuni lähes täydellinen tablet-tietokoneella ristikoiden ratkontaan, kunhan muuttaa asetukset videolla esitetyiksi. Hyvä se on mutta myös piirtämiseen, joskin ohjelmalta puuttuu mahdollisuus tuoda sisään uusia siveltimiä, mikä todella harmittaa.

    Retusoin ohjelmalla myös tyttäreni valokuvia siten, että toisinaan retusoin ensin Gimpin kloonaustyökalulla pois pahimmat ei-toivotut elementit. Tablet + kynä on kuitenkin pikkuviimeistelyyn parempi kuin Gimp + hiiri, joten loppuviimeistely on aina ibisPaint X:llä. Joskus tarvitsen Photoshop Express -ohjelmaa pahojen valotusongelmien korjaamiseen (ibisPaint X:ssä ei ole erikseen valoisten ja varjokohtien kirkkaudensäätöä ja Photoshop Express on minusta valotuksen säätöön Gimpiä kivempi käyttää). Gimp, Photoshop Express + ibisPaint X riittää www-kuvien käsittelyyn, jotta niistä saa hyviä. Useimmiten selviän www-kuvista ibisPaint X:llä, mutta pahimmillaan tarvitsen kolmea ohjelmaa.

    Toive paremmasta laitteesta tuli siitä, että ristikoiden ratkonnassa minulla tuli seinä vastaan nykylaitteella IS Extra -palvelun kanssa. Laitteeni on ihan joka suhteessa alimittainen (lopetin palvelun käytön laitteeni alimittaisuuden kanssa). Perus iPad riittänee kiitettävän tasoisen kuvaruutukopion ottamiseen IS Kovis-ristikoista. Sillä saa kohtuullisen kuvaruutukaappauksen Pehmis-kokoisista ristikoist. Tosin en niitä välitä ratkoa, jos ei ole 1000 € palkintoristikko. Ei niistä huippulaatua tarvitse tullakaan, mutta selvän pitäisi silti saada. 2500 px tavoiteresoluution syyt kai jokainen voi nyt ymmärtää. Tuohon tavoitteeseen ei edes iPad Pro 10,5 yllä. On kuitenkin ehkä syytä tavoitteesta tinkiä pitkäikäisemmän softan päivityksen vuoksi.

    "laatu" jää halpistabletilla tälle tasolle: https://aijaa.com/Abddpd . Tabletin ruudulla teksti on n. 12×11,5 cm kokoisessa kuvassa; yksittäisen ruudun koko näytöllä on n. 0,7×0,7 cm. Minulle riittää, koska saan omasta tekstistäni riittävän selvän enkä millään loistopelilläkään kirjoittaisi kovin kaunista tekstiä.

    Jouduin omien laitteideni kanssa puljaamaan PDF-dokumenttien kanssa (voin kertoa miten, jos kiinnostaa)
     
    Viimeksi muokattu: 01.05.2018
  14. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Hienosti toimii tuo appi. Kun vie kynän lähelle ruutua, ei tosiaan saa sormilla eikä kämmenellä saa piirtojälkeä aikaan. Kahdella sormella voi zoomata ja kääntää kuvaa piirtäessä.
     
  15. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ok. Entä se kuvan tuontikoko - jos ottaa 3000x4000 luokkaa olevan valokuvan, minkä kokoiseksi se skaalaa vai kelpaako alkuperäisenä.
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2018
  16. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Uhd-laatuisen kuvan importtasin. Kysyi että haluanko originaaliresolla 3840x2160 vai suositellulla 1200x675:llä. Valitsin originaalireson ja toimii kuin ajatus.
     
  17. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitti tiedosta. Odotinkin, että ottaa vastaan isomman kuvan. Tuon koko on 8,2 megapikseliä ja riittää meikäläisen tarpeisiin. Kävin hakemassa koekäyttöön Gigantista iPad 9,7.

    Vaikka ibisPaint X kykenee käsittelemään siinä isoja kuvia, se ei ota 2 GB RAM-muistilla 2048 px leveämpään suurempia olevia kuvia sisäänsä. Kaipaa 4 GB RAMia. Sinänsä todella outoa, sillä 4096x4096 kokoisen kuvan luominen onnistuisi. Testasin liukusäätimillä, jotka ovat toiminnon "Import Picture" yläpuolella.

    Palautin kuitenkin laitteen ja pääsyynä olivat seuraavat syyt:

    1. Aitoa WhatsAppia ei siihen saa. Kolmannen osapuolen WhatsAppiin liittyviä sovelluksia on olemassa, mutta niissä on paljon mainoksia tai käyttö vaati iPhone puhelimen rinnalleen. Kun en iPhonea omista, minulle ratkaisu ei toimi.
    2. Se ei tarjonnut mitään lisää kuvankäsittelyyn suosikkiohjelmallani ibisPaint X:llä. En pysty iPad 9,7:lla tuomaan ohjelmaan kuvia alkuperäisen kokoisena. Siihen vaadittaisiin iPad 10,5 Pro, jossa on 4 GB RAM-muisti.
    3. Se ei tuonut olennaista parannusta ristikoiden ratkontaan.
    4. Minun ei tule harrastettua niin paljon tietokonepiirtämistä, että vain piirtämisen vuoksi hankkisin laitteen
    5. Apple Pencil -kynä on meluisa. Melua pitäisi vähentää laittamalla kärkipehmuste. Mutta jos niin tekisi, kärki tulisi todennäköisesti liian paksuksi. Kynän saaminen riittävän toimivaksi on epävarmaa.
    Valitettavasti jouduin hylkäämään iPad 9,7 -vaihtoehdon, vaikka Apple Pencil on kyllä melko kiva. Ihan pieni puutteitakin siitä tosin löysin. Jos oikeasti tulee iPad Pro:n tarvetta iPad-laitetta voisin ajatella, mutta tarve täytyy olla nykyistä isompi.

    Toivon, että palattaisiin siis takaisin Huawei MediaPad M5 & Huawei MediaPad M5 Pro pariin.

    Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, Wacomilta ympäripyöreä vastaus. Arvelevat, että heidän kynänsä toimivat M5:ssä, mutta kehottivat testaamaan liikkeessä. No Suomessa ei säikeen alussa mainittua kynää ole myynnissä, joten se siitä. Wacomin kynässä on todettu sitä, että kärki irtoaa pidemmässä käytössä. Joku on joutunut kiinnittämään kärkeä ruuvilukitteella - ei kovin hyvä juttu.

    Huawein Pro-mallin mukana tulee kynä, mutta onko se kunnollinen. Muropaketin testin mukaan Samsung Galaxy Tab 3:n mukana tuleva kynä on nulju. Testin perusteella em. laitetta ei tee mieli ostaa. Se on mielestäni ihan ylihintainen.

    KAIKISSA tablet-kynissä on ongelmia - osta sitten sopiva.

    Jotkut sanovat, että Android-laitteet kestävät neljä vuotta. Kaksi vuotta pitäisi Huawei MediaPadilla olla ilman tuotetukea. iPadilla olisi kaiketi koko aika tuotetuki? Mikä merkitys tällä on?
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2018
  18. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse asiassa KAIKISSA tablet-kynissä on ongelmia. Olen niin mieleni pahoittanut kaikkien kanssa, koska kynien kanssa puljaaminen on taistelua ongelmien kanssa.

    1) Halvat kumituttipääkynät ovat huonoja. Ne ovat tahmeita, epätarkkoja ja peittävät liikaa, jolloin ei näe riittävän tarkasti, mitä tekee. Paineen tunnistusta kynissä ei tietenkään ole. Ainoa hyvä puoli niissä on hiljaisuus. Pehmeä kontakti on todennäköisesti juuri siksi, että ne on haluttu tehdä hiljaisiksi.

    2) Wacom Bamboo Tip -kynissä on todettu kärjen irtoamisia ja jotkut ovat korjanneet asiaa käyttämällä ruuvilukitetta. Wacon Bamboo Tip -kynän ei voi edes ajatella tekevänsä omia parannuksia, koska kärki on niin kapea. Puutteena myös se, ettei ole paineen tunnistusta. Kynän liukkaudesta minulla ei ole käsitystä.

    3) Kynien, joiden kärjessä on muoviläpyskä, ongelmana on kärjen irtoaminen. Tähän ongelmaan sovelsin ruuvilukitetta - kärki hajosi vuorokauden käytön jälkeen osiin eli kynä meni totaalisesti hajalle. Parasta kynissä on tarkkuus. Liukkaus ei ollut käyttämässäni läpyskäkynässä ongelma ainakaan käyttämäni tablet-laitteen kanssa. Kitkan suhteen kynä on parempi kuin esim. Apple Pencil. Puutteena se, ettei ole paineen tunnistusta.

    4) Apple Pencil on liian meluisa. Meluongelman poistaminen saattaa heikentää kynän toimivuutta liikaa.

    5) Itse tekemäni kynä oli meluisa. Meluongelman vähentäminen heikensi kynän toimivuutta. Kynä ei toimi uusien laitteiden kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2018
  19. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    "Jotkut sanovat, että Android-laitteet kestävät neljä vuotta. Kaksi vuotta pitäisi Huawei MediaPadilla olla ilman tuotetukea. iPadilla olisi kaiketi koko aika tuotetuki? Mikä merkitys tällä on?"

    Valmistaja antaa laitteelle tuotetukea jonkin ajan laitteen julkistamisesta alkaen. Tämä tarkoittaa yleensä sitä että laitteelle julkaistaan päivityksiä ja valmistaja korjaa rauta ja softabugeja. Jos virallisen tuotetuen jälkeen laitteelle tulee ongelmia eikä takuu ole voimassa, valmistaja nostaa kädet pystyyn. Applen suhteen tämä koskee etenkin laitteita joihin osuu takaisinkutsu, eli tuotteessa on alunperinkin ollut jotain vikaa. Olen vaihdattanut akkuja ja emolevyjä ilmaiseksi kuusi vuotta vanhoihin laitteisiin, koska ovat takaisinkutsun piirissä ja tuotetuki ei ole vielä loppunut.

    Korjaisiko suojakalvo tuota laitteiden melu-ongelmaa? Lasin ja muovin kontakti aiheuttaa varmaan laitteesta riippumatta ääntä.
     
  20. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Apple joo olisi turvallisempi valinta.

    Samaa joku toinenkin kyllä ehdotti. Varmasti sillä melua vähentävä vaikutus olisi, mutta ei ehkä riittävää vaikutusta meluun. Paha sanoa, kun en voinut testata.

    Kitkaa se lisäisi eli saattaisi poistaa pienen liukkauden.

    Meluongelman tehokkaamman poistamisen ongelmana on se, että jos laittaa päällysteen, kärki paksunee ja todennäköissti peittää piirrettävää kohtaa liikaa. Aivan kynän kärjen paksuunnus ei toisin aiheuta peittovaikutusta. En kuitenkaan usko, että pikaliimallakaan vain aivan kärkeen laitettu pehmike pysyisi kiinni. Siksi olisi hyvä saada lisämateriaali hieman kärjen sivuille. Kärkeä pitäisi ensin viilata sivuilta ja sitten kokeilla päällystää. Jotta laite tietää minne piirtää, jokin tieto täytyy välittyä kärjen ja pinnan välillä. Koska Apple Pencilin kärki on muovia, kovin voimakasta sähköistä varausta ei voi syntyä. Kärki saattaisi sietää viilaamista sivuista. En usko, että toimisi. Minun täytyy ehkä totaalisesti hylätä Apple Pencil.

    Tuskin kannattaa kenenkään edes kokeilla. Hintana saattaa olla se, että kärki menee roskakoriin. En löytänyt lisäkärjen hintaa, joten en tiedä, mitä epäonnistunut kokeiu maksaisi. Itse koen optimaalisesta kirjoitustuntumasta vähän tahmeaan poikkeamisen paremmaksi kuin liukkauden.

    Tässä kuva, mistä on kyse: https://aijaa.com/L3eAQE - kuvasta selvinnee myös syy, miksi tuntuman parantamisyritykset tuskin olisivat toimivia.

    Vaihtoehtona on Wacomin kynät: https://ibispaint.com/stylus/supported_digital_stylus.jsp

    Esim. Bamboo Sketch on paineentunnistus. Mitään tietoa Wacomin liukkaudesta tai hiljaisuudesta ei ole. Kärjen irtoamisongelma kyllä laskee Wacomin pisteitä. Mutta jos jokin Wacom toimisi perus iPadin kanssa niin, että kynässä toimisi myös paineen tunnistus, iPad olisi vaihtoehto.

    Harmittaa, että paineen tunnistus on tuettu ibisPaint X:ssä vain iPad/iPhone-versiossa. Koska kyseessä on suosikkiohjelmiani, tuo melkein pakottaa seuraavan laitteen olevan iPad. Toki Androille on olemassa piirrosohjelmia, joissa toimii paineen tunnistus.

    Laitoin ajatuksiani myös yhteen amerikkalaiseen keskusteluryhmään:
    http://forum.tabletpcreview.com/threads/apple-pencil-2.71017/page-6

    Siellä keskusteltiin hyvinkin paljon siitä, onko Apple Pencilin kynän kärki liian liukas ja onko se liian paksu. Keskusteltiin Wacomin kynistäkin.
     
    Viimeksi muokattu: 14.05.2018
  21. Tapio Huuhaa

    Tapio Huuhaa Member

    Liittynyt:
    24.04.2018
    Viestejä:
    92
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Viimeksi muokattu: 14.05.2018

Jaa tämä sivu