1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Amilo Pa 2510 - uusi näytönohjain ja muisti

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Jaussi 28.04.2008.

  1. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli tähän miun läppäriin pitäis saada lisää muistia ja parempi näytönohjain. Tässä olis tekniset tiedot suoraan Fujitsu Siemensin sivuilta. Kattelin tuota muistia ensin ja käsittääkseni tämmöinen kampa on yhteensopiva. Mutta näytönohjaimen kanssa oon aika avuton, minkälainen olisi ensinnäkin varmasti yhteensopiva tämän koneen kanssa ja toisekseen, suht. nopea ja tehokas mutta ei tarvitse mikään hirmuinen tehopeli olla. Vistan suorituskykypisteitä saisi olla 4-5 väliltä, sitten kone olisi sopivasti tasapainoinen. Eli mitä suosittelisitte?
     
  2.  
  3. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Läppärien näyttis on integroitu emolevyyn. Sen saa muutettua vain emolevyn vaihtamlla. Ja se kilpailee jo lähes toisen koneen ostamisen kanssa kustannuksiltaan.
     
  4. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Auts, näyttis kun on se pahin pullonkaula tässä koneessa. Pitää tuohon muistiin sit tyytyä.
     
  5. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Niin se on, että läppäri on aina vaikea tai mahdoton päivitettävä. Nimenomaan kaikki sellaiset muutokset, jotka tähtäisivät koneen nopeuttamiseen, ovat hankalia ja maksavat maltaita. Tiedä sitten, onko tuo läppärien valmistajien kikka, että niitä ei niin vain päivitetäkään, joka tähtää kokonaan uusien koneiden myyntiin?
     
  6. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jeps, salaliittoteoria meitä kuluttajia vastaan tyyliin *tehdään läppäri joka vanhenee 2 vuodessa ja siitä voi päivittää vain muistia, ja sekin tehdään suht. vaikeaksi*
     
  7. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Just, tuota mäkin epäilen. Sehän alkaa jo siitä, että läppäriä ei saa aukikaan kuin hienomekaanikko sekä mahdollisesti meedio. ;-D
     
  8. Miika87

    Miika87 Regular member

    Liittynyt:
    28.02.2006
    Viestejä:
    144
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä on olemassa läppäreitä joihinka saa vaihdettua näyötönohkaimen. Itse esim olen omistanut toshiba tecra s1 mallisen läppärin jossa oli agp x4 väyläinen mobility radeon 9000. Ja olen ollut töissä atk puljuissa eli sielläkin on tullut vastaa erillisellä piirikortilla olleita näytönohjaimia. Mutta noi kannettavien näytönohjaimet on todella kalliita. Mutta tuohon läppäriin ei näyttistä vaihdeta!
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2008
  9. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Täällä taas amatöörejä väittämässä vahvasti asioita jotka ei ole totta, esimerkiksi Neptun, olet afterdawn addict ja silti väität että kannettavai vaikea/mahdoton päivittää. P*skat. Kannettavaan voi vähintään ostaa lisää muistia ja hommata nopeampi prosessori. Ja nuo läppäreiden näyttikset, Amilo sarjassakin on hyvin monia kannettavia joihin voi vaihtaa näyttiksen, siis HYVIN monia. Te jotku väitätte asioita jotka olette jostain kuullut, mutta ette edes ikinä nähnytkään kannettavaa konetta. Pa2510 on yksi niistä malleista, joissa on integroitu näyttis.

    Jaussi. Onko koneessasi 1gb muistia? Yksi muistipaikka on ainakin koneen pohjas ja toinen pitäisi olla näppiksen alla jos oikein muistan. Pienen takakannen on helppo aukasta, voisit vilkasta että onko se 512 vai 1gb kampa. Muisti on kuitenkin 555mhz. Prossun pystyy myös tietenkin päivittää mutta tässä tapauksessa se olisi vain rahan tuhlausta.

    Lisäys:
    Neptun, läppärin saa helposti auki, ei välttämättä sinunkaltaisesi ihminen. Kannettavat ovat hyvin herkkiä hajoamaan, ja kyllä, takuussa ihminen sen aukasee. Millä työkaluilla? Niin ihmeellinen työkalu kuin onkin, ruuvimeisseli.
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2008
  10. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Taidat ollakin oikein ystävällinen kaveri. Kiitos opetuksesta.
     
  11. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Olenhan minä. : )
     
  12. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    NOIN 1 GB, tarkalleen ottaen 896MB. (?) Mistähän moinen lukema?
     
  13. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Näytönohjain käyttää keskusmuistista 126 megaa, sen pystyi myös muistaakseni vaihtaa bioksesta käyttämään 64megaa mutta kannattaa olla 126. Tuossa Pa2510 pitäisi olla 2 muistipaikkaa, toinen koneen pohjas ja toinen näppiksen alla. Niinkuin aikasemmin kysyin niin pystytkö kattoo että onko pohjalla oleva 1gb bai 512 kampa niin tietää että onko toinen paikka vielä vapaana. Otat vain sen pienen takakannen ruuvit pois ja vilkaset.

    Lisäys: Todennäköisesti sinulla on 2x 512 kampaa, eli ei välttämättä kannata lähteä päivittelemään.
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2008
  14. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pystyn pystyn, mutta en ihan vielä kun työharjottelussa olen viiteen asti. Ja vaikka oliskin 2 kampaa jo siellä niin kyllä aion silti päivittää että edes hiukan sulavammin toimisi.
     
  15. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kun sulla on Vista, niin voi muistin lisäämisestä jotakin hyötyä olla, ei tosin dramaattista. Ja ainakin rmCowboy on tyytyväinen, että läppärin päivitys on menossa... :-D
     
  16. vaanni

    vaanni Guest

    Onks noin muuten ollut hyvä kone? Itse ostin Amilo La1703 jota en suosittele kenellekään, siitä tarkemmin kohdassa "ja taas uusi kone kaatuu". Kahta kyseistä konetta jo kokeiltu ja molemmissa samaa vikaa. Toivon että saisin vaikka lisämaksusta vaihtaa tuohon sinun tyyppiseen koneeseen, jos vaikka toimisi.. -Nina-
     
  17. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuo la1703 on todellakin hyvin herkkä hajoamaan. Tosi yleinen ongelma siinä on invertteri joka hajoaa helpoisti. Eli näyttö alkaa vilkkumaan taikka tummenee. Jos ostaa uuden läppärin niin kannattaa mielummin ostaa semmonen missä on ATI:n näytönohjain, koska nVidian läppärinäyttiksissä on epäyhteensopivuutta vistan kanssa, tämä korjaantuu sitten joskus, mutta tiedä sitä että milloin.
     
  18. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos lievää alitehoisuutta ei lasketa niin ihan tyytyväinen olen ollut itse koneeseen ja hyvin on kestänyt. Ainoa rautapuolen ongelma mihin itse olen törmännyt on, että USB-portit on sen verran löysällä kiinni, että siihen saa johdon työnnettyä väärinpäin juuri ja juuri sen verran että pinnit saa kontaktia, itselläni käynyt kerran näin ja kone sammui heti, virtanappi ei reagoinut ja mikään valo ei palanut, akku ja verkkovirtapiuha irti vähäksi aikaa ja uudestaan kun kokeilin niin toimi. Ja tuo virransäästönappula on todella kätevä. Itselläni usein kone latailee tai jää muuten vaan päälle yön ajaksi. Se siis käytännössä vähentää prossun ja muistin syömää virtaa, ja samalla vaimentaa tuulettimen ääntä. Siitä napista kun muistaa painaa niin koneen hurinaa ei edes kuule vaikka se onkin vain noin metrin päässä sängystä. Eipä tässä nyt muuta positiivista tai negatiivista asiaa tule juuri nyt mieleen.
     
  19. Mikko_S

    Mikko_S Member

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niin miten hyvä tuossa aloitusviestissä mainitussa läppärissä oleva ATI Mobility Radeon X1200 -näytönohjain on pelikäyttöön? Esim. miten CS:S pyörisi? Mitään Crysistä ei ole tarkoituskaan pyörittää vaan 2-4 vuotta vanhoja pelejä. Pyörisivätkö uudehkot pelit karsituilla grafiikoilla?

    Kaveri on meinaa hankkimassa uutta läppäriä vanhan tilalle (jossa on joku surkea SiS Mirage-näytönohjain), enkä itse osaa sanoa mitään näistä läppärien näytönohjaimista.
     
  20. Jaussi

    Jaussi Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2006
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse en CS:ää pelaa, mutta esim. FEAR pyörii pienillä grafiikka-asetuksilla riittävän hyvin, Halo 2 pyörii juuri ja juuri. San Andreas mainiosti. Tuo antaa varmaan hiukan osviittaa.

    Ja muisti on nyt päivitetty, kiitoksia vaan porukalle avusta. =)
     
  21. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kerros että laitoitko 2x 512 tilalle 2x 1gb?
     

Jaa tämä sivu