1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

alottelijalle linuxi

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi gerbiili 20.12.2004.

  1. tubbana

    tubbana Active member

    Liittynyt:
    01.10.2004
    Viestejä:
    1,316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eiks kukaan osaa jelppiä mua? :(
    varsinkin toi KLauncheria ei löydetty DCOP-protokollalla juttu on alkanu ärsyttään pahasti
     
  2.  
  3. tubbana

    tubbana Active member

    Liittynyt:
    01.10.2004
    Viestejä:
    1,316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Sain selville mikä HomePNA-kortti mulla on:
    http://www.daimler.fi/daimler/site....276B6C1256CB00030639D/$file/HA_1610_suomi.pdf

    Siinä sanotaan kyllä että pitäs toimia linuxinkin kanssa, niin että jos joku osais neuvoa miten sen saa toimimaan. Jostain luin jostain PNA-tilasta joka pitäis laittaa päälle tai jotain mutta emmää mitään niistä ymmärtäny. Pitääks mun asennella jotain ajureita tms.
     
  4. Dougar

    Dougar Member

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Asentelin Debianin tähän koneeseen ehkä kaksi viikkoa sitten, enkä vieläkään ole saanut sitä toimimaan. Aina kun yritän käynnistää X:n, se herjaa jotain tyyliin "Fatal error: No screens found" ja X pysyy matalana. Yritin conffata sitä dpkg-reconfigure w-window-system komennolla mutta se kysyy jotain "DRI" juttua, että haluanko pistää sen päälle vai en. Noh, se heittää vain komentotulkin eteen pistinpä sitten enable tai disable. Kakkoskoneessa Debian lähti pyörimään ilman mitään ongelmia. Niin ja otin asennukssa "vesa" näytönohjaimeksi, sillähän sen pitäisi toimia kun kortti on NVIDIA Geforce 6800LE? Ennen kuin yritän asentaa näytönohjaimen ajureita. Vai voisiko se johtua LCD-näytöstä? Se kysyi siinä asennuksen aikana että onko sinula LCD-näyttö ja pistin kyllä. Sitten valitsin näytönasetuksiksi Medium, viime kerralla se ei toiminut Advancedin kanssa.. Mutta voinko myöhemmin nostaa resoluutiota jne.? En jaksaisi kopioida paperin avulla sitä koko error logia sillä se on aika massahtava.

    Asensin sen netin kautta, joten en jaksaisi asentaa uudestaaan. :\ Jos sitten kokeilisin Slackwarea (uudestaan, viime kerralla se ei toiminut enää bootin jälkeen vaan jäi samaan erroriin), kun sitäkin on kehuttu niin kovasti, vai mitä mieltä te olette?
     
  5. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mun LCD ei ainakaa tykänny VESAsta. Kannattaa vaa valita LCD. Mä ainaki tein niin. Mulla nyt kyllä ei oo Debiania.. Ehkä tästä ei ollu kauheesti apua. Toivotaan kumminki!
     
  6. Dougar

    Dougar Member

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Siis, ei siinä voi kai valita mitään LCD:tä? Siinä oli kaikkea vesa, nv, agp jne. Lataan nyt Slackwarea.. Se kyllä kysyi asennuksen aikana että onko minulla LCD-näyttöä, ja vastasin myöntävästi. Pistin silti Medium asetukset, mutta valitsin 1280x1024 resoluution(kin) kun asensin.

    EDIT: Asensin Slackwaren, mutta se ei suostu avaamaan X:ää. Tulee "command not found" kun kirjoitan "startx".. Asensin kyllä mielestäni KDE:n ja gnomen. Voisinko nähdä jostakin että olenki todellakin asentanut ne?
     
    Viimeksi muokattu: 23.02.2005
  7. wren

    wren Regular member

    Liittynyt:
    22.09.2002
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikähän pielessä kun en saa grubia asennettua vaan tulee siinä mbr asennusvaiheessa: hd0,0 filesystem type unknown partition type 0x7.

    Eli siis windows on hda levyllä, ja sinne ei grub suostu asentumaan. Tai suostu 1 kerran jonka jälkeen fixmbr komennon jälkeen kun yrittää uudelleen asentaa niin ei onnistu, mistähän voisi johtua ? lba:t, kernelin auto-geometry asetukset pitäsi olla kunnossa.
     
  8. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja tän viestiketjun piti olla aloittelijoille.Mulla on nyt mandrake 10.1 oon iha just saanu ja ei mitää ongelmii ollu mut nyt tuli eli miten saa nää ohjelmat(tar.gz) asennettuu oon saanu purettuu mut siis se asennus on iha outoo.Ja sit ois kiva saada joku emulaattori et sais exe:t toimii.ei muuta
     
  9. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  10. virtanén

    virtanén Member

    Liittynyt:
    31.01.2004
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    HomePna-yhteys toimii Mandrakessa lisäämälä /etc/modprobe.conf- tiedostoon rivin:
    options pcnet32 homepna=1

    Tosin toi pcnet32-ajuri käy amd-piirn verkkokortteihin, jos ei toimi sinun verkkokortissasi, niin sen tilalle se ajuri, mikä toimii. Tietenkin sinulla täytyy olla oikea ajuri asennettua. 'lsmod'-komento näyttää asennetut ajurit ja `lspci`-komento näyttää asenneut pci-kortit- saat lisätietoa verkkokortistasi, toivottavasti.

    Sinulta puuttuu siis libpng.so.2-paketti, jota ilman WinAmpia ei voida asentaa. Koita katsoa löytyykö sitä urpmin avulla tai jotain. Muutenkin muiden kuin jakeluiden mukana tulevien pakettien asennus on hieman arpaleliä, toimivatko vai rikkovatko järjestelmää.

    Kokeiles `#dpkg-reconfigure xserver-xfree86` tai `#base-config`.

    Klikaa ohjelman pakettia ja avaa ja asenna se Ark:illa vai mikä se nyt on oletuksena Mandrakessa. Exe:t saa (ehkä) toimimaan Winellä.

    CD-versio löytyy torrentilla- 5 cd:tä. Asensin kokeilumielessä juuri yksi päivä ja oli kyllä sen luokan souvi säätöjen kanssa ennekuin sain sen pelaamaan, että en menisi aloitelijalle suosittelemaan. Voi olla, että se ei oikein tykännyt Intelin emosta ja integroidusita näytönohjaimesta ja äänikortista, mutta kolme kertaa Sax2 ja Yast läpi ennekuin rupesi pelaamaan- joten kuten. Mutta konekohtaista, jos hyvä säkä on, niin pelaa heittämällä.







     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2005
  11. virtanén

    virtanén Member

    Liittynyt:
    31.01.2004
    Viestejä:
    20
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ops, tuli kahteen kertaan.






     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2005
  12. mi-kko

    mi-kko Regular member

    Liittynyt:
    18.12.2004
    Viestejä:
    104
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla ois 80g kovo joka on osioitu kahteen osaan, toiseen on asennettu windows ja toisessa on ohjelmia. Sitten ois 186 Gb kovalevy joka on osioitu 4 osaan, yhteen niistä haluasin asentaa Mandraken 10.1. Oon saanu sellaisen käsityksen, että ei oikein toimi linuxi NTFS tiedostojärjestelmässä, mutta voiko asennuksen aikana muuttaa se osio FAT32? Vai pitääkö mun asentaa ihan tyhjälle kovolle se?

    Kone on Compaq presario 5112ea, jossa on integroitu näytönohjain. Toimiikohan se tällaisessa romussa?

    koittakaa ymmärtää...
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2005
  13. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No älä nyt linuxia minkään windowssin tiedostojärjestelmän päälle ala asentamaan...eli valitset osion, johon haluat sen linuxin asentaa ja poistat sen osion kokonaan...ja sitten ei muuta kun linuxia asentelemaan ja asennat sen siihen osioimattomaan tilaan, niin mikään ei oikeastaan voi mennä vikaan..ja tiedostojärjestelmäksi valitset tietysty journaloivan tiedostojärjestelmän, eli esimerkiksi XFS, ResiseFS, JFS
     
  14. mi-kko

    mi-kko Regular member

    Liittynyt:
    18.12.2004
    Viestejä:
    104
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, elikkä tuolta tietokoneen hallinta > levynhallinta > sitten se osio ja poista looginen asema.

    Pitää vaan varmistaa etten vaan kämmää...
     
  15. mi-kko

    mi-kko Regular member

    Liittynyt:
    18.12.2004
    Viestejä:
    104
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    no niin nyt se toimii, enään vaan pitää saada nettikin toimiin
     
  16. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Aika huono mäihä pitää olla. Itse asennellut thinkpad-läppärille ja kolmelle eri pc- kokoonpanolle tuon susen. Mihinkään asennukseen ei yli tuntia kulunut. Äänet saa toimimaan kde:ssä ottamalla mikserin asetuksista external amplifierin pois, kait ainoa toimenpide mitä asennuksen jälkeen piti tehdä. Noin summattuna helpoin distro mitä koskaan kokeillut heti knoppixin ja dsl:än jälkeen.
     

Jaa tämä sivu