1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Aloittelijan ongelmia järkkärin kanssa

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi ARavila 27.11.2007.

  1. ARavila

    ARavila Member

    Liittynyt:
    04.07.2007
    Viestejä:
    38
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen vastikään hankkinut ensimmäisen digijärkkärini (Nikon D80), ja pyytäisin nyt kokeneemmilta kuvaajilta kommenttia seuraavaan asiaan.

    Yksi järjestelmäkameran monista hyvistä puolista on se, että kuvaaja voi itse kameran asetuksia muuttamalla vaikuttaa lopputulokseen. Toki pokkareissakin tämä mahdollisuus on, mutta järjestelmäkameran säädöt ovat monipuolisemmat ja helpommat käyttää. Koska kuitenkin olen vielä ”järkkäriurani” alkutaipaleella, haluaisin vielä jonkin aikaa sisäänajovaiheessa käyttää pääasiassa kameran automaattiasetuksia. Kysymykseni liittyykin siihen, millaisia kuvia kamera tuottaa silloin, kun kuvia otetaan Auto-asetuksilla, ja voiko Auto-asetuksiin itse mitenkään vaikuttaa.

    Ongelmana on se, että Auto-asetuksilla otetut kuvat poikkeavat mielestäni luvattoman paljon siitä, mitä silmä näkee. Kuvissa on mielestäni liikaa valoa todellisuuteen verrattuna, ja samoin värisävyt eivät mielestäni vastaa todellisuutta.

    Laitan tänne alle neljä kuvaa, joista kaksi (Nikon 01-02) on otettu järkkärillä (siis Nikon D80) ja kaksi (Fuji 01-02) pokkarilla (Fujifilm Finepix F11). Kuvat on otettu samalta paikalta, mutta järkkärin objektiivi (AF Nikkor 50mm f/1.8D) tuottaa luonnollisesti selvästi suppeamman näkymän. Kaikki neljä kuvaa on otettu automaattiasetukset päällä ilman salamaa ja ISO-herkkyys on kaikissa 400.

    http://i237.photobucket.com/albums/ff147/666zzzz/Nikon01.jpg
    http://i237.photobucket.com/albums/ff147/666zzzz/Fuji01.jpg
    http://i237.photobucket.com/albums/ff147/666zzzz/Nikon02.jpg
    http://i237.photobucket.com/albums/ff147/666zzzz/Fuji02.jpg


    Kuvissa mietityttää se, että pokkarin antama tulos on sekä valotuksen että värisävyjen osalta paljon lähempänä todellista tilannetta. Nikonilla otetut kuvat ovat selvästi valoisampia kuin todellisuus ja samoin niiden värisävyt ovat jotenkin kellertäviä verrattuna todellisuuteen ja Finepixillä otettuihin kuviin. Esimerkiksi seinät ovat sävyttyneet keltaisen suuntaan, kun niiden pitäisi olla vaaleanharmaita/valkoisia.

    Mitäs kokeneempina valokuvaajina sanotte tästä? Onko kyseessä kokemattoman käyttäjän puute taidoissa, vaiko onko vehkeissä jotakin häikkää? Tiedän kyllä, että järkkäreissä voi tehdä kaikenlaisia asetuksia, joilla voi vaikuttaa tuloksiin, mutta eikös automaattiasetuksillakin pitäisi päästä lähemmäksi luonnollista lopputulosta?

    Entä miten on, voiko noihin automaattiasetuksiin mitenkään itse vaikuttaa? Automatiikan idea on käsittääkseni se, että se tekee kuvaajan puolesta valinnat eri kuvausasetusten suhteen, jolloin kuvaajan ei tarvitse pähkäillä aukkoa ja suljinnopeutta tms. Haluaisin automatiikan tätä puolta hyödyntää, mutta siten, että kuvien valotus olisi toisenlainen. Voiko järkkäreissä näitä automaattiasetusten määrityksiä muuttaa esim. valotuksen suhteen? Idea olisi siis se, että automatiikka hoitaisi eri säätöjen yhteensovittamisen, mutta soveltaisi toisenlaista määrittelyä esim. juuri valotuksen suhteen.

    Todettakoon muuten lopuksi, että jos oli kamerarungon valitseminen vaikeaa ja tuskaista, niin yhtään helpompaa ei näytä olevan objektiivien valinta. Neittiä haravoidessa huomaa, että useimmista kohtuuhintaisista tuotteista on löydettävissä hyvin ristiriitaisia arvioita ja käyttäjäkokemuksia. Ainostaan kaikkein kalleimmista (ne 1000 €:n putket) kaikki tuntuvat olevan yhtä mieltä, että ne ovat hyviä. Samoin oli aika erikoista huomata, että ainakin englanninkieliset kuluttajat ovat usein vaihtaneet saman objektiivin monta kertaa yksilöstä toiseen, kun ovat saaneet viallisen kappaleen. Erityisesti Sigman suhteen tuntuu laatu kovasti vaihtelevan. Onko teillä vastaavia kokemuksia? Oletteko joutuneet vaihtamaan objektiiveja maanantaikappaleiden vuoksi, ja jos olette, niin mitkä merkit ovat olleet kyseessä?
     
  2.  
  3. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ainakin noissa Nikonin kuvissa on valkotasapaino ketuillaan, eli katso, että se on joko AW-asennossa tai sitten keinovalossa, joka antaa kyllä oikeamman sävyn hehkulampun valossa, mutta voipi aloittelijalla helposti unohtua siihen myös ulkokuvissa, ja taas on sävyt pielessä.
    Oletkos oletusasetuksia muuttanut? Jotenkin nuo Nikonin kuvat näyttävät tosi epätarkoilta, niinkuin sitä ei olisi tarkennettu oikein minnekään. Toki 50mm objektiivissa on syväterävyysalue huomattavasti pienempi varsinkin suurella aukolla verrattuna pokkariin, mutta siltikin.
    Ainakin automaattivalotukseen on korjausasetukset, jolla valotusta voi muuttaa kahden tai kolmen aukon sisällä kumpaankin suuntaan. Joissakin kameroissa on myös valkotasapainon haarukointi, jolloin kamera ottaa esim. kolme kuvaa erilaisilla valkotasapainoasetuksilla, mutta en muista, oliko tuossa sinun kamerassasi.
    Eipä ole tullut juuri objektiiveja vaihdeltua samanlaiseen, joko olen ollut onnekas tai sitten olen puusilmä. Toisaalta en myöskään katsele kuviani 400% suurennoksilla ruudusta virheitä etsien.
    Itse olen käyttänyt ulkopuolisista objektiiveista Tamronia ja Tokinaa, eikä ole sen kummempaa valittamista löytynyt.
     
  4. ARavila

    ARavila Member

    Liittynyt:
    04.07.2007
    Viestejä:
    38
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitoksia kommenteista. Mistähän ne automaattivalotuksen on korjausasetukset voisi löytää?
     
  5. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  6. ARavila

    ARavila Member

    Liittynyt:
    04.07.2007
    Viestejä:
    38
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu, kiitoksia, kyllä minulla on suomenkielinenkin käyttöohje. En vain löytänyt sieltä vastauksia kysymyksiin. Ehkä nyt selviää.
     
  7. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    itekkin käytin A eli automaattia mutta nyt P ( program ) tai M ( manual ) tulee 108% parempia kuvia kokeile kun A on niin pienet säätö mahdollisuudet
     

Jaa tämä sivu