1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Aloittelija videokameran takana!

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi sokeri 02.03.2008.

  1. sokeri

    sokeri Member

    Liittynyt:
    05.11.2005
    Viestejä:
    38
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse tosiaan aloittelija niin kuvauksen, kuin tallennuksenkin suhteen.
    No jostainhan se on aloittettava!!
    Elikkä olin kuvaamassa tyttäreni ratsastustuntia valaistus ei ollut mikään parhain mahdollinen koska tunti pidettiin maneesissa. Toiseksi olin unohtanut jalustan kotio! (elikkä normaalia "tärinää" syntyi vaikka Panasonicin nv-gs80 hyvin sen olikin suodattanut)
    Kuvasin n. 40min.
    Kaappasin kuvan pinnacle 11 studiolla suoraan mpeg2 muotoon, jonka jälkeen yritin siistiä sitä.(ei oikein hallussa tuokaan) Sitten lopuksi viimeistelin otoksen ja poltin dvd:lle. Mutta poltin sen video-ts muotoon. Oisko pitänyt polttaa se johonkin muuhun? (iso)
    Ymmärsin että taustalle, vois jotenkin tallentaa vaikka musikkia?
    Tässä näin lyhykäisyydessään, mitä pitää tehdä toisin?
     
  2.  
  3. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä tuo on ihan oikea muoto DVD-videolle, eli ainoa muoto joka varmasti toimii kaikissa standardinmukaisissa DVD-soittimissa sekä tietokoneissa joissa on asennettuna DVD-toisto-ohjelma. Eli Pinnacle ei onneksi muussa muodossa edes DVD-levyä polta.

    Itse tosin en koskaan kaappaa suoraan mpeg2 muotoon koska DV-avin editoinnissa ja jälkikäsittelyssä on huomattavasti vähemmän ongelmia ja lopullisen levyn kuvanlaatukin on hieman parempi jos ohjelma saa tehdä tuon DV-avi-->mpeg2 muunnoksen kaikessa rauhassa editoinnin jälkeen eikä tuossa paljon resursseja vaativassa kamerasta siirtovaiheessa.
    [/quote]
    Tuohon on monta eri tapaa. Voit esim. albumissa klikata nuottiavainta ja sieltä hiirellä tuoda esim. jotain sample-musiikkia nuottiavain-janalle ja leikata sitä siellä samalla tavalla kun videota. Sitä kautta voita hakea myös mitä tahansa muuta wav muotoista musiikkia tai ääntä, vaikka itsetekemääsi. Myö MP3-muodossa oleva musiikki toimii yleensä, tosin ei aina koska eri ohjelmat tallentavat sitä lukuisissa eri muodoissa eikä Pinnacle aivan kaikkia taida ymmärtää.

    Yksi helppo tapa on Työkalulaatikosta klikata "Luo taustamusiikki" jolloin pääset valitsemaan erilaisia musiikkinäytteitä ja "esikatsella" eli kuunnella niitä. Kun sopiva löytyy niin klikkaa "Lisää elokuvaan"ja Pinnacle siirtää musiikin aikajanalle ja sovittaa sen automaattisesti videon pituiseksi kunhan olet valinnut eli aktivoinut sen videon johon haluat musiikin. Jos et ole aktivoinut videon niin joudut itse hiirellä sen musiikkipätkän venyttämään sopivan pituiseksi ja kun yrität toistaa videota niin ohjelma ensin renderöi musiikin oikean pituiseksi.

    Kokeile vielä sieltä Työkalulaatikosta "Luo Smartmovie" toimintoa, sieltä klikkaat puhekuplasta ja lisäät musiikkia projektiisi, valitse "Musiikkigeneraattorin luoma kappale" ja teet sitten saman kun tuossa edellisessä "Luo taustamusiikki"-jutussa. Kun musiikki on lisätty niin palaat Smartmovie-toimintoon klikkaamalla videon yläpuolella olevaa linkkiä ja siellä klikkaat "Luo Smartmovie" jolloin ohjelma tekee sinulle automaattisesti valmiiksi koko videon efekteineen ja musiikkeineen...=)

    Jos sinulla tulee lisää kysyttävää niin kannatta mieluummin kysellä tuolta Digivideo-sivustolta, sieltä löytyy enemmän Pinnaclen käyttäjiä joten vastauksien saanti on varmasti helpompaa kun "rautalangan vääntäjiä" on useampia.;)
    http://www.digivideo.fi/phpbb2/index.php
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2008

Jaa tämä sivu