1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Aloittelija PC:n puikoissa =)

Viestiketju PC:n pelit -osiossa. Ketjun avasi sudenuni 31.01.2008.

  1. deleted-user

    deleted-user Guest

    Liittynyt:
    28.04.2007
    Viestejä:
    1,905
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse kun monta vuotta sitten alottelin fps -pelejä ja muutamisen vuotta sitten Counter-Striket, niin suoranainen noviisihan siinä alussa oli. Pari neuvoa sain kavereilta loput opettelin sitten itse ja aikaahan siihen meni, mutta kyllä tuotti tulosta. Itse sain vaikutelman että olisit aivan aloittelija countterin puikoissa kun padistakin vasta siirryit rottaan, joten ehkä olisi aihetta pienelle kertaukselle. Eli pieniä ohjeita miten päästä jyvälle terroristien ja vastaterroristien ainaiseen kahakointiin.

    Konfigurointi:

    1) Muokkaa näppäimet sopiviksi omalle tyylillesi
    2) Säädä hiiren sensitivy alussa sopivammalle (tämäkin kehittyy pelatessasi ja hiiren senssi näyttelee melko isoa roolia pelityylisi kehityksessä).
    3) Säädä grafiikka-asetukset kohdilleen omalle koneellesi (fps olisi hyvä olla ainakin satasen pinnassa, jotta pelattavuus pysyy hyvänä.)
    4) Servereille mentäessä säädä aina sopivat ratet, jotta pingi (viive) pysyisi aisoissa ja pelaaminen olisi mielekästä ilman suurta lagia.
    5) Äänien merkitys kasvaa vasta klaanitasolla matseja pelatesassi (askeleet, aseen lataus ym. ennakointiin vaikuttavat tekijät)

    Liikkuminen:

    1) Totuttele sopiviin näppäimiin ja pyri hallitsemaan ne hankalissakin tilanteissa (jos pitäisi hyppiä et mene vahingossa kyykkyyn jne.)
    2) Opettele kullekin mapille ominainen liikkuminen, pienissä ahtaissa mapeissa (ja hiljaisissa) hiiviskely on valttia, kun taas isoissa juoksu on pakollista.
    3) Opettele kyykkyhyppy ja hyppy-yhdistelmä: kyykky-hyppy-kyykky jolla pääset tietyille taktisesti merkittäville paikoille mapissa (boksit, korkokkeet, ikkunat jne).
    4) Tarkka-ampujien alla liikkuminen on hankalaa, ja aukeilla paikoilla mahdotonta. Pyri havainnoimaan mahdollisia suojia joiden kautta voit liikkua.
    5) Älä liiku pelkästään hyppimällä tai hiipimällä, jos ei ole aivan pakollista, tämä hidastaa vain kulkuasi.

    Aseet ja varusteet:

    1) Valitse oikea ase rooliisi tai tarkoitukseesi. Snipu (tarkka-ampujan kivääri) ei ole tarkoitettu rushimiseen ahtaissa tunnelissa. Ja toisaalta P90 ei ole pitkän matkan ase. Sniput pitkille matkoille, automaattikiväärit puolipitkille (monikäyttöisiä), konepistoolit lähietäisyyksille, kuten myös haulikot. Pistoolit ovat lyhyen, puolipitkän matkan aseita. Huomoi myös rekyyli, AK-47 ei ole suuren rekyylinsä vuoksi hyvä kuin korkeintaa pieneen yllätykseen toisin kuin MP5 on loistava ase rushimiseen pienen rekyylinsä ja loistavan osumatarkkuutensa vuoksi (juostessa).
    2) Itse pyrin ostamaan aina suojaliivit vähintään. Kypärän ja suojaliivit (täyden armorin) aina kun on mahdollista. Ennen aseita, koska aseita saa toisilta ja maasta toisinkuin armoreita.
    3) Nightvision eli pimeänäkölasit on turha vempele Valven perusmapeissa, älä tuhlaa 1000$ tähän kun saat sillä vaikkapa kaikki kranaatit.
    4) Flashit, smoket ja kranaatit aina jos rahaa on tai valikoivasti tilanteesta riippuen (P90 + 2 Flashia = Verilöyly).

    Ampuminen ja lataaminen:

    1) ÄLÄ AMMU LIIKKEESTÄ!!! (lukuunottamatta rushia automaattiaseiden kanssa). Liikkumisen ja rekyylin yhdistelmä saa aikaan hallitsemattoman tähtäyksen ja luotien leivämisen koko ruudun alalle.

    Liikkuminen -> Pysähtyminen -> Ampuminen
    Liikkuminen -> Pysähtyminen -> Bursti -> Liikkuminen -> Pysähtyminen -> Bursti jne. jne.

    2) Mene kyykkyyn pitkiltä matkoilta tähdätessäsi (crouch). Paranta osumatarkkuutta kummasti, kun tähtäinkin pienenee (asetuksista riippuen). Itse mene niin läheltä kuin kaukaa ampuessani kyykkyyn, osuminen todennäköisempää sinne minne tähtää ja vihollisen huomatessa yllättävämpää kuin seisominen.
    3) Snipereitä käyttäessäsi opettele fastswitch (awi varsinkin, scoutilla ei niin merkittävä). Perusasetuksilla Q -näppäin vaihtaa edelliseen aseeseen, tätä voidaan hyödyntää painamalla heti luodin tultua piipusta ulos kaksi kertaa Q:ta jolloin ase vaihtuu snipusta kakkosaseeseen ja takaisin. Etuna mm. nopeus jolloin voit ampua uudelleen (lataamista ei suoriteta näennäisesti), mutta miinuksena scopen palautuminen lähtöasentoon.
    4) Lataa aina, kun olet varma että kukaan ei yllätä sinua. Jos pääaseen lataamiseen ei ole aikaan, kakkosase (pisla) aina esille.
    5) Nännittäminen (liipaisin pohjaan, jolloin koko lipas tulee kerralla tyhjäksi) ei ole suotavaa. Rekyyli muodostuu liian suureksi ja vain harvempi luoti osuu kohteeseen.

    Sitten on vielä taktiikat ja edistyneemmät toiminnot, mutta laitan ne samaan ketjun kunhan jaksan. :) Nyt meni into kirjoittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2008
  2.  
  3. Hekote

    Hekote Member

    Liittynyt:
    20.09.2007
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hanki sellanen paketti missä on HL2 Deathmatch, DOD source ja CS:S source. siinä on 3 peliä kokeiltavaksi. Tai toinen hyvä paketti on Appelsiininkuorinen laatikko, Portal, TF2, HL2, HL Ep.1, ja HL Ep.2 kuuluu siihen, hyviä ovat kaikki.
     
  4. samppa__

    samppa__ Member

    Liittynyt:
    29.01.2007
    Viestejä:
    48
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hyviä pelejä olis:
    Crysis (vaatii tosin aikalailla tehoa koneelta)
    Gears of war
    Call of duty 4
    F.E.A.R
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2008
  5. Tarppi

    Tarppi Regular member

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    463
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nykyään taitaa tulla tuo 1.6 minkä tahansa Steam-pelin mukana ilmaiseksi.
     
  6. anssi

    anssi Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2006
    Viestejä:
    226
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuohon sanoisin vähän vastaan sillä Unreal Tournament 3 on raskaampi keskiverto asetuksilla (huippu asetuksissa Crysis kyllä vie kaikki) sillä Crysis toimii koneellani ilman minimi asetuksia, mutta UT 3 ei...

    Lisätäämpä nyt ainakin America's Army: Special Forces joka on realistinen peli ja mitä parasta ilmainen.

    Ja kaipa nyt Ghost Recon Advanced Warfighter 2:nki voi sanoo :D

    Edit:
    Tulipa mieleen, että jos America's Armyn lataat niin kannattaa ladata tuolta: http://www.fileshack.com/file.x/78/America's+Army:+Special+Forces+(Overmatch)+2.8.3+-+Windows
    Ainakin kun on (ilmaiseksi) rekisteröitynyt niin tulee aina täysillä (2mb kaapelikaista)
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2008
  7. TheLucky

    TheLucky Regular member

    Liittynyt:
    01.06.2006
    Viestejä:
    738
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa avata console Counter-Strike Sourceen (ohjeet täällä: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/595159 ).
    Kun olet saanut sen auki kannattaa pelata mahdollisimman pienellä tähtäimellä, koska osumatarkkuus on suurempi. Miinuksena se vie aikaa opetella, mutta kyllä siitä on sitten apua. Jotta saat sen, sinun pitää kirjoittaa Consoleen "cl_crosshairscale 3500" ilman "-merkkejä.
    Sitten jos ei meinaa millä öwnätä Counterrissa, suosittelen: ota peli pois, käy maate vaikkapa vartiksi ja kokeile uudelleen. Itse olen havainnut tuon hyväksi. Ja kartat (eli mapit) kannattaa aina opetella ulkoata (tai kyllähän ne siinä muistuu kun tarpeeksi monesti pelaa). Ja vielä aseisiin: Awp on mielestäni nyyppien ase (nyyppä = noob = huono pelaaja). A-snipa (automaattisnipa, ei tarvitse ladata aina kun ammut, kuin vasta kuin lipas on tyhjä) on ihan ok ase, jos osaa pelata sillä. Mutta joo, tuli taas VAIN minun mielipiteitä. Jokaisella on omansa.... Lucky kiittää ja kuittaa.
     
  8. deleted-user

    deleted-user Guest

    Liittynyt:
    28.04.2007
    Viestejä:
    1,905
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse kyllä sanoisin vähän vastaan siihen, että suurempi tähtäin olisi parempi. Itse osumatarkkuushan siinä ei parane, jos puhutaan aseesta, vain hahmotuskyky onko tähtäin siinä missä sen haluat olevan (kohteessa).
    Pienellä tähtäimellä on helpompaa osua siihen mihin haluaa pitkillä matkoilla. Kuitenkin mapit countterissa ovat lähitaistelumappeja suurilta osin (train, office, inferno jne.). Pieni tähtäin hukkuu nopeasti taustaan ja tämä on ongelma nopeissa ja nopeaa hahmottamista tarvittavissa konflikteissa. Refleksinomaisesti pelatessa, suom. ns. perstuntuma,(kehittyy monen vuoden peluun jälkeen) tarvitaan nopeaaa hahmottamiskykyä, missä on tähtäin ja kohde. Silmä havaitsee suuremman tähtäimen ruudula helpommin ja näin pystyyään toteuttamaan opittu refleksi, kuten vaikkapa osuminen ensimmäisellä päähän. Pienellä tähtäimellä aikaa menee sen etsimiseen ja läheltä sitä on myös vaikeampi saada haluaamaansa paikkaan, koska pinta-ala suhteessa tähtäimen kokoon on huomattavasti suurempi.

    Tottumiskysymyshän se on ainakin sunnuntaipelaajille. :)
     
  9. sudenuni

    sudenuni Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    288
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jees, en tiedä... Ainut ongelma joka tulee vastaan on se että vaikka kuinka olen paikallani ja tähtään niin ei jumakauta osu kerrasta, mutta sitten nämä hemmot tulee juosten nurkantakaa ja latasee kerrasta heh.... menee vanhalle jo hermot =) Mut joka kerta paremmin ;)
     
  10. sudenuni

    sudenuni Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    288
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja mahtaakohan muuten Counterissa olla minkäikäistä porukkaa...'?? Olen huomannut että pääasiassa 13-18v.... itse olen jo 27 olenko siis outo?? *wirn*
     
  11. Ransester

    Ransester Active member

    Liittynyt:
    20.07.2007
    Viestejä:
    2,360
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Yksi syy miksi en jaksa kyntteriä pelata. Peliseura on yksinkertaisesti niin tympeää (uhmakkaat teinit) että pelaaminen ei ole hauskaa. Ruotsalaiset serverit ovat kohtuu hyviä (porukkaa järkevämpää), mutta kaikki suomiservut missä olen pelannut ovat kyllä melkoisia valitusfestejä. Lisäksi jos meinaat pärjätä kyntterissä, joudut pelaamaan sitä 12h päivässä joka päivä. Taitotaso on nykyään sourcessakin jo suhteellisen korkea.
     
  12. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Cs:n kannattaa ladata netistä tai niitten sivuilta. Ja ostaa pelkkä steam(8e).
     
  13. TheLucky

    TheLucky Regular member

    Liittynyt:
    01.06.2006
    Viestejä:
    738
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No siis itse tykkään pelailla pienellä tähtäimellä, kun oon pelannu noin 3 vuotta putkeen pelannu. Tuskin osuisin enään niin hyvin normaali-asetusten "small" tähtäimellä. Ja eikä se tähtäin mihinkään huku, nopeasti sen havaitsee, kun siihen tottuu, ja tietää suurin piirtein missä se on jos pelailee Scoutilla (mutta mitäs järkeä siinä on?!). Mutta, se on vain tottumis kysymys. Itse aloitin Counter-Strike Sourcella, enkä 1.6 . Mutta mutta, tottumiskysymys...
     
  14. sudenuni

    sudenuni Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    288
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miten tämä kyykky´hyppy tapahtuu.... ´kun juoksen ja esim yritän loikata laatikon päälle, juoksen + kyykky + hyppy + kyykky. Niin ei tapahdu mitään.-... vasta sen jälkeen kun lopetan eteenpäin menemisen niin ukkeli tekee loikan... aargh
     
  15. TheLucky

    TheLucky Regular member

    Liittynyt:
    01.06.2006
    Viestejä:
    738
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei ei ei, eli: kun juokset, paina ensin hyppy sitten kyykky. Ei tartte muuta tehä. Aika helpon kuullosta? kokeile vaikka :)
     
  16. Hekote

    Hekote Member

    Liittynyt:
    20.09.2007
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ota reilusti vauhtia esim. kuilujen tai sen tapaisten yli hyppäämiseen, mutta esim. korkean laatikon päälle hyppyyn ei tarvita vauhtia. hyppää ja paina kyykky-nappia, ja jos ei onnistu, yritä uudelleen. pian hypitkin kaikkialle ensi yrittämällä
     
  17. sudenuni

    sudenuni Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2006
    Viestejä:
    288
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu ei tuo nyt hankalaa ole... onpahan vaan huomattu että porukka vetää counterissa jatkuvasti jollain huijauskoodeilla... ei oikein natsaa näin vanhalle sedälle enää :/
     
  18. TheLucky

    TheLucky Regular member

    Liittynyt:
    01.06.2006
    Viestejä:
    738
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Elä pappa huoli, se on vain merkki heikkoudesta :)
     

Jaa tämä sivu