1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Alkeetkin hukassa ja videokamera pitäisi ostaa

Viestiketju Videokamera -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi tanttis 16.05.2007.

  1. tanttis

    tanttis Guest

    Moi!

    Nyt iski kauhea into ostaa ihka ensimmäinen videokamera ja tarvitsen kipeästi viisaampien neuvoja. Selasin läpi noita aikaisempia aloituksia ja kauhukseni huomasin, etten ymmärtänyt niistä juuri mitään. Minulla ei ole hajuakaan mistään tarvittavista liitännöistä tms.

    Lähtökohtani on tämä: haluaisin kameran,jolla voin kuvata ihan tavallisia arkisia asioita(lapsi puistossa, eläinpuistossa, synttäreillä ja kevätjuhlassa jne.) En siis varmaan tarvitse mitään kauhean monipuolista kameraa.. Vai? Tekniikasta olen jäänyt pahasti jälkeen ja enkä tunne mitään suurta kiinnostusta oppia uutta. Viime syksynä ostin elämäni ekan dvd-soittimen, mutta senkin käyttäminen on tuskallista. Tietokoneohjelmista en juurikaan ymmärrä mitään, pelkkä office-paketin käyttö on riittänyt tähän asti. Haluaisin kuvata ja sitten siirtää materiaalin dvd-levylle. Editointia yms. en osaa (tai oikeastaan en ole edes koskaan yrittänyt).

    Aikomuksena olisi painella liikkeeseen lähiaikoina, mutta sitä ennen toivoisin saavani tietoa siitä, mitä ominaisuukksia minun kannattaa etsiä ja mistä kannattaa maksaa. Olen liikkeellä pienellä budjetilla (300€ molemmin puolin). Laatua ei varmaan saa halvalla, mutta löytyisikö jostain sopiva kompromissi?

    Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä! Ehdottakaa myös joitain tiettyjä merkkejä, jos tiedätte sopivan kameran tumpelon käsiin :)
     
  2.  
  3. karhi

    karhi Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuossa olisi yksi peruskamera. Käyttöohjeet tulevat kameran mukana ja windowsin moviemakerilla ja nerolla saa tehtyä dvd levyn.
    Panasonic NV-GS60EG-S, löytyy esim. tuolta.

    http://www.verkkokauppa.com/
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2007
  4. tanttis

    tanttis Guest

    En tiedä kuinka tyhmä kysymykseni on, mutta kokeilen nyt kuitenkin... Eikö ole mahdollista siirtää kuvaa suoraan kamerasta dvd-laitteeseen, vaan se pitää kierrättää tietokoneen kautta?

    Olen nyt käynyt parissa liikkeessä ja myyjät tuntuivat suosittelevan Sony-merkkiä. Samsung oli edullinen muttei kuulema kovin hyvä. Ota nyt noistaki selvää...
     
  5. karhi

    karhi Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jos dvd laitteeseen haluat suoraan, hanki kamera joka tallentaa dvd kevylle, ne käyttävät 8cm:n dvd levyä. Ne on kyllä kalliimpia. Kameroiden mukana tulee kyllä piuha jonka voi liittaa suoraan telkkariin ja katsella nauhoitukset siitä, muussa tapauksessa sinulla täytyy olla tallentava dvd soitin jos haluat siirtää kuvan dvd levylle.
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Noi 8cm DVD:t ei hirveän kauan kestä esim. verrattuna MiniDV nauhoihin, mutta eipä ne paljon tilaakaan vie. Jos haluat tallentaa suoraan kamerasta DVD-soittimeen tarvitset kameran, tallentavan DVD-soittimen ja sopivan välipiuhan. Parhaiten toi siirto onnistuu jos käytät Firewire(aka iLink, aka IEEE1394). Kun liität firewire laitteet toisiinsa voit ohjata tallennusta suoraan DVD tallentimen kaukosäätimellä.
     
  7. tanttis

    tanttis Guest

    Kiitos LaLLi80 ja Karhi vastauksista.

    Kävin kotikaupungin liikkeissä ja niistä löytyi kaksi budjettiini sopivaa kameraa: Sony DCR-HC27E ja JVC GR-D340. Hintaero tuli 3kymppiä (JVC edullisempi). Etsin tuotteista vertailutietoa, mutta en kyllä osaa tehdä valintaa noiden kahden välillä. Ongelma on kai siinä, onko Sony niin paljon JVC:tä parempi, että siitä kannattaisi maksaa enemmän.

    Haluaisin siis saada hinta/laatusuhteeltaan mahdollisimman hyvän aloittelijan kameran.
     
  8. karhi

    karhi Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  9. Medusa1

    Medusa1 Member

    Liittynyt:
    06.01.2005
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen myös aloittelija ja ostin muutama vuosi sitten Olypus Stylus 300/400 digital kameran...Niin minäkin ajattelin, että ihan tavallisen kameran, mutta ruokahalu kasvaa syödessä, joten osta kuitenkin hieman parempi kuin minun, koska tarkkuus ei ole kuitenkaan aivan parasta mahdollista laatua, vaikka hyvä jo onkin, mutta haluaisin vielä paremman. Ja ota sitten huomioon sekin, että itse joudut niitä vähän korjailemaan, jos vain dvd:lle tallentelet ja vaikka teettäisit netin kautta. Photoshop olis hyvä osata edes perusteet, jolla voit tarkentaa ja säätää värejä ja kirkkautta. Opettelemista ainakin minun kohdallani oli paljon. Miten kuvataan yöllä, päivällä, maisemia, tarkkoja pieniä kohtia esim. kukkia, perhosia,liikkuvaa kuvaa, ja yleensä ihan koko operaattori oli sen verran vieras, että välillä vieläkin ajattelen, että se tavallinen filmikamera olis parempi. Tarkoitukseni on kyllä vielä mennä esim. kansalaisopistoon opiskelemaan digikuvausta. Tässä mietteitä ihan tavallisen keski-iän ylittäneen rouvasihmisen kokemuksista. Eipä silti minulla on kyllä tietotekniikka tavallista paremmin kuitenkin hallussa.
     
  10. Medusa1

    Medusa1 Member

    Liittynyt:
    06.01.2005
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kirjoitusvirheen paholainen iski kameran merkki on Olympus.
     
  11. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Joo vielä kun olisit lukenut, että tanttis on ostamassa VIDEOkameraa niin et jakaisi photoshop vinkkejä. :)

    Ja vanhan viestin voi korjata editoimalla, ei tekemällä uutta viestiä heti perään.
     
  12. Medusa1

    Medusa1 Member

    Liittynyt:
    06.01.2005
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hyvä huomio,,,tuli näköjään lukivirhe..no tässä on sit hyvä vinkki digikameran ostajalle, ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin...
     

Jaa tämä sivu