1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Acer Aspire One

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi aaiitee 23.07.2008.

  1. MudGuard

    MudGuard Guest


    mistäs mä sitte saan uudet ajurit :D oon vast 14 ni en oo oikee hyvä näis jutuis ni jos pistät linkkiä ni olisin kiitollinen , kiitos
     
  2.  
  3. shnigi

    shnigi Active member

    Liittynyt:
    30.07.2005
    Viestejä:
    1,015
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    taas testailin vähän pelejä seuraavin tuloksin: max payne 2 toimii loistavasti, tony haukka 3 toimi loistavasti, soldat toimii tietenkin, pro evolution soccer 6 toimi loistavasti, sitten wolfenstein et oli sisätiloissa pelattava, ulkona aika karmeaa, half life 2 pyöri jotenkin fps 5-30 riippuen paikasta, ja suurin yllätys oli että cs 1.6 toimi huonosti fps 15-99 eli tiukoissa tilanteissa ei pelattava ollenkaan, conffit yms laitettu. Kaikki pelit niin loweilla kun vain saa
     
  4. turpek2

    turpek2 Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2008
    Viestejä:
    227
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuskailin ongelman kanssa, jossa modeemin WLAN yhteys PC:hen katkesi satunnaisesti jos salaukset olivat päällä. Naapurin suojaamattomaan sai kyllä yhteyden, vaikka voimakkuudeksi XP ilmoitti yhden palkin.

    XP:n wlan ajurit olivat kivikautiset, vaikka automaattiset päivitykset on päällä.
    Oheisessa linkissä on kattavasti tietoa:
    http://support.microsoft.com/kb/893357

    Oheista KB:tä ei kuitenkaan kannata ladata, vaan korvaava uudempi päivitys on tullut:
    http://support.microsoft.com/kb/917021

    Lisäksi on vielä yksi ei ehkä niin tärkeä päivitys:
    http://support.microsoft.com/kb/918997

    KB917021:ssa luetellut tiedostot löytyvät Windows:n hakemistorakenteesta, joten ennen päivityksiä voi verrata omia drivereita.

    Huom! Vaatii XP SP2:sen
    Suosittelen lataamaan (-;


    SANO JÒS KONE ON LINUX OLEN SAANUT TOIMIMAAN UBUNTULLAkin.
     
    Viimeksi muokattu: 20.11.2009
  5. Dr_finrus

    Dr_finrus Member

    Liittynyt:
    09.09.2008
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tein tämä arvioinni niille käyttäjille varten, jotka aikovat tai suunnitelevat ostaa tämän hienon Acer Aspire One a110

    Mitäs tässä voin sanoa. Kun sain postista haettua tämän koneen, tuli sellainen ensivaikutelma mieleen, että kone on iso kokoinen. Kun se oli pakattu niin isoon laatikkoon. Mutta yllätys kone oli pieni (25cm x 17cm mitattuna). Saatuan koneen käteeni, niin yllättävän se oli kevyt (n. alle 1Kg). Tuntuisi siltä, että koneen sisätlö olisi revitty pois. Mutta kun liitin akun, niin heti paino lisääntyi, muttei niin paljon.

    Pyörittäessääni konetta, olen huomannut että koneessa on

    - 3x USB (2.0)
    - RJ-45-liitin
    - VGA-liitin
    - 2 muistikortinlukijaa, joista yksi on tarkoitettu ainoastaan SD-muistikorteille.
    - WLAN

    Ainoa huono puoli koneessa on se, että näppäimistö on liian pieni. Tämä tarkoittaa sitä, ettei näppäimistö sovi isokätesille. Ja toinen huono puoli on se, että siihen menee aikaa, ennen kuin tottuu. Näytöstä ei ole mitään tuomittavaa, mutta koko on liian pieni. (Jos on hyvä näkö niin se ei ole ongelma) Näyttö on 8.9 tuumaa ja sallii 1024x600 resoluutiota. Touchpadista ei ole mitään valittamista. Koneeseen on intregroitu WEB-kamera (Acer crystal camera) joka osottautui hyväksi, joten videokeskustelu onnistuu minkäännäköistä säätöä. (koneessa on myös mikki).

    Akusta voin sen verran sanoa, että sen huonopuoli on kesto. Kestää n. 3,5 tuntia ilman latausta.

    Siirrytään nyt sen järjestelmään. Alunperin siihen oli asenettu Linpus Linux, sekä siihen oli asenettu OpenOffice, ei muuta. Kun itse en ole Linux-fani, niin asensin siihen heti Winukka XP. Asennuksessa aikaan meni n. 12 tuntia.

    Kun koneessa ei ole CD/DVD-asemaa eikä minulla ole ulkoista DVD-asemaa, niin jouduin turvautumaan 2Gt Kingston mustitikkuun. On se kyllä hankalaa, mutta tämän ohjeen avulla sain sen helposti tehtyä. (Huom! Ohje on englanninkielinen) Minulla meni ehkä n. 2½ tuntia boottavan muistitikun tekoon.

    Winukan olen asentatun FAT32 järjestelmään, koska huhujen mukaan NTFS-järjestelmässä kone hidas kuin mikä. Asennuksen jälkeen oli ajureiden vuoro. Täältä sivulta sain ne käsiini, joten niiden kanssa ei tule minkäänlaista ongelmaa.

    Kone valmis ja on ready ohjelmien asennukseen. Itse en kyllä paljon ohjelmia asentanut, koska tietokoneen SSD-kovalevyn tila oli 8 Gt. Mutta tärkeitä ohjelmia olen asentanut FireFox3:n, MS office 2007:n sekä MSN live messengerin. Kaikki muuta roskaa, kuten musiikit, elokuvat yms. pidän muistitikullani ja ulkoisessa kovalevyssä.

    Kannettavalla elokuvien katselu onnistuu, itse katselen nyt dokumentti elokuvaa ja pyörittää sitä ilman minkäänäköistä lagaamista, mutta se vaatii tietenkin XP codec asentamista.

    Pelaaminen kyllä onnistuu niillä peleillä, jotka eivät vaadi koneelta paljon. Ei tietenkään jaksa pyörittää Battlefield 2 tai Half-Lifen tapaisia pelejä (testattu).

    Hyvät puolet:

    + Pieni koko
    + Webkamera
    + Intregroitu mikki
    + Muistikortinlukija
    + WLAN

    Huonot puolet

    -Akunkesto
    -liian pieni kovalevytilaa
    -Paljon säätämistä XP asennus-vaiheessa, muuten ok.

    Mielipide:

    Kone on erinomainen työskentelyyn sekä opiskeluun, jopa elokuvien katselu onnistuu. Vaikka kovalevy tilaa ei ole kovinkaan paljon, niin silti erinomainen kone. Itse sain kapasiteettia suuremmaksi liittämällä SD-muistikortin (8Gt). Tietokoneen koko on niin pieni, että se mahtuu hyvin reppuun tai jopa naisten käsilaukkuun.

    Joten, minä Dr_finrus, suosittelen hankkia tällaisen koneen joko opiskelua varten tai ihan muuten vaan netti surffailuun ja/tai jos rahat ei riitä kalliin kannettavaan ostamiseen.

    Dr_finrus kuittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2008
  6. shnigi

    shnigi Active member

    Liittynyt:
    30.07.2005
    Viestejä:
    1,015
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Sori, mutta miks ostit koneen jos sanot että se on liian pieni ? :D Itse ostin juuri sen takia että kone on pieni.
     
  7. Dr_finrus

    Dr_finrus Member

    Liittynyt:
    09.09.2008
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Noh, ostin koneen sen takia että se on pieni. :D
    Pistin vaan pelotteeksi siihen :p
     
    Viimeksi muokattu: 15.09.2008
  8. MudGuard

    MudGuard Guest

    No siis mulla on linux.... ei windows. eikä ole ubuntua enkä aijo lataa :D tarvitsisin linuxiin netti ohjeita
     
  9. MudGuard

    MudGuard Guest

    Ja aika nörtti 12 vuotias ku en tajuu vielkää mitää -.-'
     
  10. turpek2

    turpek2 Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2008
    Viestejä:
    227
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    onko wlan korttia?? itsellä on ko laite xpllä ja tarvitsi vain ostaa 70€ lähetin ja vastaan otin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2008
  11. Anssu85

    Anssu85 Member

    Liittynyt:
    01.08.2008
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Apua kaivataan WLANin kanssa! Langaton verkko pelittää kotona moitteettomasti, mutta missään muualla en pääse verkkoon. Olen yrittänyt saada koneen koulun verkkoon - kone pyytää wpa-tunnusta, kun laitan tunnuksen (oikein), kone yrittää ottaa yhteyttä verkkoon, mutta jonkin ajan päästä ilmoittaa "disconnected"..

    Olisiko jollain jotain neuvoja? :)

    Kiitos!
     
  12. turpek2

    turpek2 Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2008
    Viestejä:
    227
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ....
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2008
  13. Anssu85

    Anssu85 Member

    Liittynyt:
    01.08.2008
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mikäs se tuollainen on ja miten sellaisen voi yhdistää, mikäli siitä on kyse ongelmassani?
     
  14. turpek2

    turpek2 Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2008
    Viestejä:
    227
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    onko koneessasi vista? jos on niin ei mene xp sp2 kanssa samaan verkkoon



    joo eli koneeni menee huoltoon tänään en vastaa enää mihinkään jos toinen kone ei toimi
     
    Viimeksi muokattu: 25.09.2008
  15. HPL

    HPL Member

    Liittynyt:
    27.09.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tervehdys kaikille.

    Ajattelinpa jakaa omat kokemukseni täällä ja toivottavasti samalla autan jotakuta läppärin valinnan vaikeuden suossa painivaa ihmispoloista.

    Itse ostin tällä viikolla Acerin Aspire One:n, jossa löytyy Windows Xp ja 120 gigaa tallennustilaa perinteisellä kovalevyllä. Alunperin ajattelin säästösyistä hankkivani Linux-version ja opetella moisen laitoksen käytön, mutta kun liikkeestä löysin tämän Xp-version hintaan 340 euroa, oli päätöksen teko helppoa. Lisäksi ostin mukaan usb-paikkaan menevän bluetooth-lähettimen jonka kautta langaton hiiri ottaa signaalin itselleen.

    Mikään tehomyllyhän tämä ei ole, mutta vallan mainiosti tällä pystyy tekemään päivittäiset askareet ja kouluhommat. Lisäksi kone toimii viihdekäytössä aivan yhtä hyvin kuin isommatkin koneet ja vaikka nykylaitteita katseltaessa tämän koneen suorituskyky onkin hieman alhainen, olen minä tehoon ja muistiin tyytyväinen sillä esimerkiksi oma kovalevytila on kolminkertainen aiempaan, kolme vuotta sitten Markantalon ale-laarista hankittuun vempeleeseen verrattuna.

    Käyttöönotto oli varsin samanlainen prosessi kuin minkä tahansa muunkin uuden Windows-pohjaisen laitteen kanssa ja ensimmäinen ilta menikin ohjelmia lataillessa ja Xp: päivityksiä hakiessa. Näiden säätöjen ja ohjelmatarjonnan kuntoon laittamisen jälkeen olikin helppo siirtää tiedostot vanhasta koneesta tähän minikoneeseen ja aloittaa päivittäinen normaali käyttö.

    Että tämmöistä tällä kertaa... Toivottavasti joku sai tästä kirjoituksesta jotain hyötyä irti.
     
  16. Ironisti

    Ironisti Member

    Liittynyt:
    01.03.2008
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    HPL, kyseessä on acer aspire one a150 ?
     
  17. turpek2

    turpek2 Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2008
    Viestejä:
    227
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ..............
     
    Viimeksi muokattu: 22.10.2008
  18. aaiitee

    aaiitee Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2003
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mukavasti tuo kieliasu hallussa joillain:)
     
  19. HPL

    HPL Member

    Liittynyt:
    27.09.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyllä, kyseessä on juurikin sama laite. Ja näin muutaman viikon kokemusten jälkeen olen tähän edelleenkin varsin tyytyväinen.

    Myös mukana tuleva suojapussin tapainen viritelmä osoitti hyödyllisyytensä toissa viikolla jolloin läppäri säästyi parkkihallin lattian kohdatessaan varmoilta isoilta naarmuilta, kiitos keinonahan...
     
  20. turpek2

    turpek2 Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2008
    Viestejä:
    227
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kuukauden olen konetta käyttänyt huono maku jäi suuhun
    ensin käyttö järjestelmä poistui huoltoon vaan,
    Ja eilen meni näyttö pimeeks huomenna takuuseen.
    perun puheeni
     
    Viimeksi muokattu: 16.11.2008
  21. HPL

    HPL Member

    Liittynyt:
    27.09.2008
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

    Jahas. Riemuni koneesta oli lyhytaikaista. Kone tilttasi kesken käytön ja päätin käynnistää sen uudestaan. Tuolloin näyttöön tuli viesti jossa kerottiin seuraavaa:

    Windows ei käynnistynyt, koska seuraava tiedosto puutuu tai on vioittunut: WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

    Tämän jälkeen on kehoitus yrittää korjata tiedosto käynnistämällä asennus alkuperäiseltä cd-levyltä, ja eihän sitä mitään semmoisia luonnollisesti ole olemassa, kun ei ole sitä cd-asemaakaan. Mikä siis neuvoksi? Huoltoon heti vai?
     

Jaa tämä sivu