1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Acer 5536G tuntematon ongelma

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi Mezme 25.12.2009.

  1. Mezme

    Mezme Regular member

    Liittynyt:
    21.02.2006
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ostin otsikonmukaisen koneen tuossa syyskuun alussa ja värkki on toiminut kuin unelma. Tässäpä speksit:
    AMD Turion x2 2,2Ghz
    Ati HD4570 512MB
    4GB
    320GB HDD

    Kone on pelannut mallikkaasti, paitsi jokin aika sitten alkoi tapahtua pelaillessani. Olin jo useamman kuukauden pelaillut Call of Dutyn Modern Warfare ykköstä ilman mitään ongelmia, mutta yllättäen alkoi esiintymään lagailua. Aina silloin tällöin näytön tapahtumista riippumatta tuli sellainen 30 sekunnin pätkimisepisodi. Mitään en ollut koneelleni asennellut tai tehyt pitkään aikaan ja vaikka kuinka yritin säätää grafiikatkin minimiin niin ei mitään hyötyä.

    Kun tässä pari päivää sitten kokeilin kyseisen pelin kakkososaa, niin sama ongelma ilmeni siinäkin, ei mitään tekemistä näytön tapahtumien kanssa, eli noita pätkimiskohtauksia sateli muutaman minuutin välein.

    Olen tässä nyt hieman kummissani mitä on koneelleni mahtanut tapahtua, kun näin yllättäen alkaa rantuksi. Olen kokeillut etsiä ongelmaan ratkaisua ensin näyttiksestä, mutta siihen en uudempaa päivitystä saa kuin mikä oli ostettaessa. Jostain luin, että näytön Powerplay ominaisuus kannattaa laittaa pois päältä, mutta tästäkään ei ollut apua. Seuraavaksi ajoin läpi kaikki haittaohjelmia etsivät ohjelmat, puhdistin rekisterin, turhat tiedostot, etsin viruksia... Seuraavaksi asensin Dual Core Optimizer ohjelman, jonka avulla moni oli päässyt lagailusta eroon, minä en.


    Netistä olen koittanut haravoida tietoa, mutta mitään hyödyllistä ei ole jäänyt käteen. Syö miestä. Viimeisimpänä olen tarkkaillut koneen lämpöjä. Prossu on noin 50-60C:n kieppeillä normikäytössä ja pelatessa se nousee 75-95 asteeseen. Tässäkö ongelma?

    En nyt kyllä tiedä tuliko oikeaan paikkaan tämä viesti, mutta kun en osaa vikaa paikantaakkaan... Kellään neuvoja missä voisi olla vika, tai vastaavaa tapahtunut?
     
  2.  
  3. Timbe91

    Timbe91 Regular member

    Liittynyt:
    19.08.2005
    Viestejä:
    348
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Veikkaisin, että joko ajan myötä koneen sisälle on kasaantunut pölyä ja sen johdosta lämpötilat nousevat noin korkealle (erityisesti toi 95 astetta pelatessa) tai sitten koneen ilmanvaihto ei oikein pelaa. Mutta summa summarum tuosta korkeasta lämpötilasta tuo lagaaminen johtuu, itse ainakin veikkaisin niin.
     
  4. Mezme

    Mezme Regular member

    Liittynyt:
    21.02.2006
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Helppo ratkaisu. Imuri kouraan ja ulkoapäin imuroin niin hyvin kuin mahdollista ja pätkimiset taakse jäänyttä aikaa. On nämä koneet kyllä jänniä vempaimia ja pienestä on asiat kiinni!
     

Jaa tämä sivu