1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

720p ja 1080p/i ei näy oikein tv:ssä

Viestiketju TV-out -ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pazi88 29.08.2008.

  1. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli hommasin tässä hetki sitten uuden lcd tv:n (sony kdl40v4000)
    ja uuden tietokoneen (näyttis: geforce 8800gt), niin ongelmana on nyt se, että kuvaa ei saa näkyviin kunnollisena telkkarissa. Tai no millä tahansa muulla tarkkuudella kuva näkyy ihan kunnolla, mutta kun tarkkuudeksi laittaa 1920x1080 tai 1280x720, niin kuvan kirkkaus ja kontrasti menee aivan sekaisin ja kaiken lisäksi kuva venyy yli "laitojen". cControlpanelin säädöillä ei ole mitään vaikutusta kuvaan.

    Kuva kulkee tällähetkellä dvi-hdmi piuhan kautta, minkä kautta noitten tarkkuuksien pitäisi käsittääkseni toimia.
     
  2.  
  3. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    hmmnn löysin tässä selatessa tälläisen postauksen. eri ongelmaan liittyen, mutta silti.

    Eli oisko vika tuossa piuhassa, kun hinnasta päätellen tuo mun piuha ois single link. Onko kellään muulla toiminut tuo 1080p single link piuhan kanssa?
     
  4. jepjep_

    jepjep_ Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kirjoittelin aikaisemmin hieman väärälle alueelle, samankaltaisesta ongelmasta. Mulla kanssa 8800gt, telkkari 40W4000. Yritän myös saada kunnollista kuvaa telkkariin. Kaikenlaista piuhaa on tullut kokeiltua:
    Komponentti, sillä sain 1080i-kuvaa. Suht kunnollista mutta ei 1080p.
    DVI-VGA, 1920x1080-resoluution kuva todella kehno ja litistynyt. 1366x768 taitaa olla sonyn tukema maksimi vga:lle?
    DVI-HDMI, näyttäisi olevan DVI-D, single link. En saanut telkkariin kuvaa ollenkaan, no signal. Pitäisikö piuhan olla DVI-I, dual link?

    Täällä DVI connector guide: http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html
     
  5. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuo sonyn w-sarja jos oikein muistan on sähköisiltä osiltaan samanlainen kuin v-sarjakin, niin näyttää olevan ongelmatkin samat.

    Itsekkin olen todennut juuri nuo samat asiat, mutta minulla toimi myös tuo dvi-d/hdmi single link piuha myös, mutta ei toivotulla tavalla. dvi-d/hdmi dual link on kokeilematta huonon saatavuuden ja kalliin hinnan vuoksi.

    nyt oon käyttänyt tuota 1360x768 tarkkuutta vga piuhan kautta kun sillä oon tähän mennessä saanut parhaan kuvan.

    Ja sellaisen puutteen oon vielä huomannu että tuosta näyttiksestä ei saa myöskään ulos 1080/24p kuvaa, mitä tv:n pitäis kyllä ymmärtää, niin ei taida tulla tästä tietokoneesta blueray soitinta mulle
     
  6. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jaaha taas tuli lisää ongelmia. Yritin taas värkätä tuota kuvaa näkymään tuon dvi/hdmi piuhan kautta ja nyt sano mullakin tuo telkka että no signal. Tuo piuha kyllä toimi vielä sen jälkeen kun kokeilin komponentti piuhaa, mutta nyt kun käytössä oli vga piuha niin eipä enää toiminukkaan. Tiiä sitten että onko vika näyttiksessä vai tuossa telkassa?
     
  7. jepjep_

    jepjep_ Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joku mua viisaampi varmaan tietäisi mistä nämä johtuu. Oon joistain muista foorumeista lukenut että jostain mystisestä syystä kaikki dvi-d/hdmi-piuhat ei toimi kunnolla tällaisessa kytkennässä. Ajattelin käydä lähiaikoina etsimässä kaupoista jonkinlaista piuhaa, sovin etukäteen myyjän kanssa mahdollisesta palautuksesta. Ei ihan raaski ostella nurkkaan pyörimään sikahintasia johtoja.
     
  8. jepjep_

    jepjep_ Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt on sitten toisella DVI-D-HDMI johdolla testattu eikä signaalia tule vieläkään. Nvidia control panel kyllä näyttää sen "Sony TV XV" ihan oikein. Mikään asetus ei herjaa ettäkö ei toimisi. Forceware on tällä hetkellä 175.19, varmaan uusin? Minkälaisilla piuhoilla ihmiset on saanu 1080p:n toimimaan? Kokemuksia? Pitääkö nyt ihan oikeesti ostaa joku dual-link viritys että saa kuvan näkymään?
     
  9. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tämä menää näköjään kahden keskiseksi keskusteluksi, niin kuin kellään muulla ei olis taulu tv:ä kytkettynä tietokoneeseen. Mutta kummiskin sain selville että single link piuhan pitäisi riittää 1080p kuvalle. Lainaus:

    "With a single DVI link, the largest resolution possible at 60 Hz is 2.75 megapixels (including blanking interval). For practical purposes, this allows a maximum screen resolution at 60 Hz of 1915 x 1436 pixels (standard 4:3 ratio), 1854 x 1483 pixels (5:4 ratio) or 2098 x 1311 (widescreen 8:5 ratio)."

    Vaan pitää minunkin taas ruveta kokeileen kun sain tuon telkun takasin huollosta.
     
  10. jepjep_

    jepjep_ Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mut onko sitten single link-piuha riittävä telkkarille? Minkälaisilla asetuksilla muuten sait aikaisemmin kuvan näkymään, se olis mulla jo edistystä.
     
  11. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kokeiles seuraavaa vippaskonstia: kytke se tv sillä dvi-hdmi piuhalla kiinni ja liitä sitten siihen näyttiksen toiseen liittimeen vga piuhalla tietokoneen näyttö (tai sitten tuo sama telkkari jos ei ole näyttöä). Nyt kun käynnistät koneen niin ainakin minulla ajurit tunnisti tv:n ja siihen sai kuvan näkymään. Jos ei niin värkkäile sieltä controlpanelista 2. näyttö käyttöön ja sille oikiat asetukset. Seuraavaksi voikin koneen sammuttaa ja ottaa sen vga piuhan välistä pois. ja homman pitäs nyt toimia sen dvi-hdmi piuhan kautta.

    mutta ainakin minulla kuva on edelleen parempi tuon vga:n kautta.

    Jännä juttu vaan kun sillon kun ihka ensimmäistä kertaa käynnistin tän koneen, niin toimi suoraan tuon dvi-hdmi piuhan kautta mutta nytten kun käytti tuota vga piuhaa paikallaan, niin pitää tehä tuo kikka että kuvan saa näkymään.
     
  12. jepjep_

    jepjep_ Member

    Liittynyt:
    12.06.2013
    Viestejä:
    6
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt sain 1080p:n toimimaan. Sammutin koneen. Otin näytön irti ja vaihdoin telkkarin DVI-HDMI-piuhalla tilalle. Käynnistin koneen ja heti alkoi toimimaan. Tosin hieman väärin skaalattuna.
    Sen jälkeen kytkin näytön kiinni DVI-VGA:lla. Control panelista dualview, näyttö primary + sony tv xv.
    Muutin telkkarin asetuksista kuvasuhteen laajaksi ja sitten control panelista resize hdtv desktopilla oikea koko. Resize-kohdan saa toimimaan "manage custom resolutions" kohdasta laittamalla "Treat as HDTV"-tabin päälle. En tiedä saako jollain muulla säätökombinaatiolla kuvan paremmaksi. Toivottavasti näistä on jotain apua.
     
  13. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Noniin nyt toimii niinkuin pitää. 1080p tarkkuus näkyy pikselin tarkasti, kaikki värit on kohillaan ja muutenkin kuva on erinomainen.

    Ongelma oli television asetuksissa. Sieltä nimittäin löyty hyvin epäloogisesta paikasta(en juuri nyt muista mistä) asetus mistä oli vaihtoehtona video/digikuva. Se oli vakiona video kohdassa, mutta kun sen vaihtoi digikuva kohtaan niin kuva oli kerta heitolla kohdillaan. Vielä kun laitto kaikki kuvan terävöitykset ym. pois ja kirkkaus/kontrasti säädöt puoleen väliin, niin hyvä tuli.
     
  14. Weckman

    Weckman Member

    Liittynyt:
    26.01.2009
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on sama ongelma, kuin ketjun aloittajalla, eli tietokoneen kuva tulee 1280x720-resoluutiolla yli reunojen (Radeon X1900 < dvi-hdmi > Sony 32V4000. Voisitteko ongelman selvittäneet kertoa oman ratkaisunne?
     
  15. pazi88

    pazi88 Member

    Liittynyt:
    29.08.2008
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No niin kuin aikaisemmin tuossa kirjoitin, niin tuon kuvan sai kohdilleen, kun vaihtoi tv asetuksista sen video kohdan digikuvaksi(asetukset/ominaisuudet löytyy), mutta kun tuon laittaa päälle niin ei pysty laittaamaan kohinan vaimennuksia päälle, mitkä on hyvä olla päällä esim. divx videoita katsellessa. Kaikista parhaiten olen saanut tuon toimimaan kun on jättänyt tuon edellisen kohdan siihen video-asentoon ja menny ->asetukset/perusasetukset/kuva-asetukset ja sieltä vaihtaa näyttöalueen täyskuvaksi. Jolloin kuvan pitäisi näkyä pikselin tarkasti, jos vaan tietokoneessa on asetukset kohdillaan.
     

Jaa tämä sivu