1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

5800 Xpressmusic vai 6220 Classic

Viestiketju Uutta puhelinta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi kmakkonen 12.02.2009.

  1. kmakkonen

    kmakkonen Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Moi,

    ihastuin liikkeessä Nokia 5800 Xpressmusic:iin ja onneksi vaimo takoi järkeä päähän, että mieti ensin mitä ostat. Puhelin vaikuttaa kivalta, että voisi silloin tällöin WLAN:n kautta jotain sohvalta katsoa verkosta tai sitten josssain maailman päällä. Lisäksi tuo GPS innosti ja puhelimen musiikki ominaisuudet.

    Kaikki kuullostaa hyvältä, mutta entä se perus tarve, se puhuminen. Onnistuuko se tuolla? Oikeasti? Toisaalta, jos ei olisi tarve isolle näytölle, Nokian 6220 Classic riittäisi. Tosin tässähän ei ole sitten WLAN:nia. Mutta tässä olisi oikeat näppäimet, mutta en usko, että tuolla tulee mitään nettisivujen selaamisesta. Jos taas haluaa edullisen GPS karttapuhelimen, niin tämä varmaan olisi se. Tosin sehän on vaan A-GPS, mutta eiköhän ne toimi kaikkialla.

    Mitä mieltä olette? Onko tuo 5800 oikeasti käytännöllinen? Onnistuuko sillä talvipakkasessa soittaminen johonkin numeroon.
     
  2.  
  3. Dreamlore

    Dreamlore Regular member

    Liittynyt:
    02.09.2007
    Viestejä:
    1,381
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    5800:lla onnistuu puhuminen, kunhan ensin korjauttaa sen hyvin mahdollisesti esiintyvän kuulokevian jonka johdosta ääni seilaa hyvin kuuluvan ja täysin kuulumattoman välillä. Akku kestoa on riittävästi, kunhan ei pidä GPS:ia päällä aivan 24/7.
    A-GPS muuten tarkoittaa sitä, että puhelin voi nopeuttaa paikannusta normaalien puhelinmastojen kautta, mutta tämä tietysti aiheuttaa hieman datasiirtokuluja. Pakollista se ei kuitenkaan ole, mutta sateliitteihin yhdistäminen nopeutuu huomattavasti.
     
  4. Thor1993

    Thor1993 Regular member

    Liittynyt:
    12.06.2007
    Viestejä:
    860
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itellä on toi 5800XM ja sitä voisin kyl suositella. Netin käyttö onnistuu Nokian omallakin selaimella yllättävän kivuttomasti vaikka paljon krittiikkiä oon tost selaimest kuullu. Esim. YouTube videoiden kattominen onnistuu tosi hyvin; videon saa yhellä klikillä fullscreeniin ja videon kelaus toimii täydellisesti toisin kuten tietokoneella.

    Musiikki ominaisuuksista sen verran, että kaiutin on loistava ääntä lähtee ja hyvällä laadulla.

    GPS toimii ihan hyvin siitä ei sen kummosemmin oo kokemuksia kun en kovin paljoo oo toistaseks tarvinnu, mutta pari kertaa ollu käyttöä. A-GPS ominaisuutta puhelin hyödyntää karttojen lataamiseen joita puhelimessa ei ole esim. jos katot USAa ilman että sulla on usan karttaa puhelimessa se lataa sen. Myös sateelliittien yhdistämis vaiheessa se nopeuttaa vähäsen.

    Nyt kun tuli 5800 uus update joka nopeutti joitain asioita todella mukavasti puhelin on kaikinpuolin nopee ja päivityksessä tuli kaiken muun hyvän lisäksi sanakirja johon voi ite ladata tarvitsemansa kielet.

    WLAN toimii hyvin ei oo ollu ongelmia sen kanssa.

    Pari leffaa oon tolta kattonu ja yllättävän hyvin siitä niitä kattelee subit näkyy hyvin ja silleen.

    Ja tietty puhuminen ja tekstaaminen onnistuu hyvin ;)
     
  5. nlitement

    nlitement Member

    Liittynyt:
    15.12.2004
    Viestejä:
    40
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hyvin onnistuu soittaminen sillä, ja kun totut kosketus-QWERTY:yyn niin kivalta se tuntuu.

    GPS:stä sen verran että Nokia ei nyt mikään jenkkinatsi ole että laittaisi pelkästään A-GPS:n niin kuin joissain kännyköissä kuullema on. Pystyt siis käyttämään 5800:ia navigaattorina ilman SIM-korttia offline-modessa vaikkapa lentokoneella. A-GPS ei mitään datakuluja aiheuta jos on joku järkevä datapakettisopimus, puhutaan kilotavuista jos käytät A-GPS:ää, ja A-GPS menee nettiin vain jos sillä ei ole sateliittien sijaintitietoja. Karttoja voit ladata Nokia Map Loaderilla muistikortille mistä maasta tahansa.
     
  6. kmakkonen

    kmakkonen Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tutustuin kaupassa 5800 XM:ään ja oli kuin rakkautta ensi silmäyksellä. No hyvä homma, että molemmissa malleissa on A-GPS, että se toimii myös normaalina GPS:nä, että tuo on vain lisä. Jossain ulkomailla olisi ollut kiva yllätys "kun ei tää toimi".

    Aikakin tuo Qwerty-näppäimistö ja käsin kirjoittaminen vaikutti mielenkiintoiselta. Kaupassa se ainakin onnistui tikun kanssa. Ja tämän takia kysyinkin miten sillä onnistuu soittaminen esim. ulkona pakkasessa. Katoin youtube:n nettivideoista, että kyllähän tuolla ne tyypit saivat ihan sormineenkin käytettyä sitä. Videot: (1),(2).

    5800 XM houkutelee tuon ison muistokortti kapasiteetin ansiosta ja olen miettinyt, onko sillä helppo soittaa musiikkia. Olihan tuossa yläkulmassa valikko siihen, mutta miten se muuttaa tilannetta esim. Nokian 6680:aan. Siinä on näppärä, että soitin sovellus jää taustalle, mutta vaihteleppa kappaleita kesken muiden toimintojen, pitää taistella tiensä takaisin sovellukseen. Esim. N95:ssa on mielestäni pirun kätevä sen MP3 soitin, näppäimet on saatavilla ja soitin softa kirjastoi kaikki puhelimesi ja muistikorttisi biisit, jolloin käyttö on mukavaa. Tietenkin olettaen, että biisien ID3 tagit on kohdallaan :)

    Jos vertaan noita kahta puhelinta, niin oikeastaan 5800 XM:ssä on kaikki, paitsi se 5 Mpixelin kamera ja WLAN. Yleensä ne tilannekuvat on hauskimmat ja tällöin ei ole sitä kameraa ainakaan ihan vieressä. Toisaalta enhän nytkään ole juuri kuvia ottanut puhelimella, paitsi silloin kun oikeaa kameraa ei ole matkassa. Lisäksi tuo WLAN olisi kiva ominaisuus, kun liikun monissa paikoissa, jossa minun on mahdollista liittyä verkkoon, niin tällöin minulla olisi lähes aina ilmainen nettikäytettävissä. Toisaalta myös N6220 Classic on jonkun verran halvempi. Mutta toisaalta olen miettinyt, että onko tässä kannattavaa säästää. Ainakin kivalta teknolelulta tuo näyttäisi :D
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2009
  7. kerbo

    kerbo Regular member

    Liittynyt:
    15.05.2005
    Viestejä:
    2,796
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Täytyy korjata vähän vääriä käsityksiäsi. 5800:ssa aka. tubessa on myös wlan. Ja vaikka kamera on "vain" 3.2 Mpixeliä, niin kyllä silläkin saa hyviä kuvia valoisalla otettua.

    Juu, tuo qwerty näppis on todella kätevä, vaikka itsellä on aika isot sormet, onnistuu käyttö sorminkin vaivatta. Mutta se mukana kulkeva kynä on myös uskomattoman kätevä. Esim. nettiä selatessa se on huippu. Kaiken muun teen sormilla, paitsi käytän nettiä ja yleensä kirjoitan viestitkin sillä. Ja helposti onnistuu puhelin käyttö pakkasessakin. Tänäänkin puhelin oli takintaskussa kylmässä ja hienosti ainakin itselläni pelas.

    Mukana tuleva muistikorttikin on tarpeeksi iso. Sinne mahtuu musaa aika tavalla ;). Ja pika linkki musiikkeihin, videoihin, kuviin yms on kätevä. Muutamalla painalluksella on musiikit soimassa. Ja menunapilla pääsee soittimesta nopeasti pois ja musat jää päälle.

    H*lvetin kätevä vehje, jos minulta kysytään ;)
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2009
  8. OhMyAvi

    OhMyAvi Member

    Liittynyt:
    04.12.2007
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    5800 on toimiva vekotin. Ainut vidutuksen aihe on tosiaan se että itse puhuminen on yhtä helvettoa. Kuuluu, ei kuulu, kuuluu, ei kuulu -tyyliin.
    Nettiselaaminen on helppoa ja qwerty toimii hiton hyvin. Video on hyvän näköstä.

    Hinta ei ole paha jos vertaa esim iPhone 3g:hen. Ominaisuudet omalta osaltaan jopa paremmat.
     
  9. kmakkonen

    kmakkonen Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Nyt on 5800 XM:ää käytetty jokunen viikko. Ostin puhelimen DNA:n kytkyllä, koska 13 € / kk näytti tulevan 24 kk:n sopimuksella edullisimmaksi reitiksi hankkia kyseinen puhelin.

    Kosketusnäyttö vaikuttaa erittäin hyvältä, en oikeastaan haluaisi palata vanhemman valikon käyttöön. Kaupan tekijöiksi sain suojatarrapaketin näytönsuojaksi, jota kyllä suosittelen. Ilman suojakalvoa näytölle tulee aika herkästi sormenjälkiä.

    Muutama negatiivinen ominaisuus on jo löytynyt. Mielestäni puhelin ei korvalla kuulu niin hyvin, kuin vanha puhelimeni. Vastaavasti nappikuulokkeilla (Hands free:llä) puhelin kuului hyvin vastaanottajalle ja kuulin erittäin hyvällä volumella mitä tuttavallani oli asiaa. Handsfree saa portaallisesti säädettyä vaikka nollaan, eli jos haluaa kuunnella musiikkia hiljaa, niin sekin onnistuu.

    Toinen huono puoli oli se, että WLAN:n aktiivinen käyttö kuluttaa akkua aika tehokkaasti. Itse datasiirto ei niinkään. Puhelin rupesi piippaamaan akun loppumista, kun olin pitänyt puhelinta yhdistettynä koti WLAN:iin.

    Videoita en ole katsonut kuin YouTube:sta ja puhelimen muistikortilla tulleita videoleikkeitä. Mielestäni videon laatu on erittäin hyvä moiselle näytölle. Vastaavasti MP3 soittimeen olen ollut tyytyväinen. Itse RDS radioa en ole oikein kerennyt testaamaan. Toimi myös hyvin AUX käytössä vahvistimessa ja auton audiojärjestelmässä.

    Kameran kuvassa on aika reilusti kohinaa eikä sitä voi missään olosuhteessa verrata pokkariin. Pitää olla lähes ideaaliset valo-olosuhteet, jos haluaa, että kuvista tulisi edes hyviä. Itse videokuvausta en ole testannut. Mutta jos haluaa pika kuvia, niin eiköhän tuolla jotain saa, resoluutio riittää. Optiikan puolesta ajattelin jo ennen ostoa, että onko sitä edes :D

    Internetkäyttö ei nyt ole maailman paras, mutta on se mielestäni parempi kuin E90:ssä kosketusnäytön ansiosta. Stylus kynä toimii oivana hiiren korvikeena. Netti toimii myös mielestäni hyvin jopa niin, jos sivustosta ei ole tarjolla mobiili versiota.

    Ainut huolen aihe on, miten näinkin suuri näyttö kestää kovassa käytössä ehjänä, ettei se halkeaisi. Kestävyydestä olen parempi sanomaan parin vuoden päästä, mutta silloinhan jo laitteen valmistus on lopetettu. Muuten mielestäni erittäin soiva peli. Suosittelen, jos haluaa pätevät ominaisuudet edullisen hintaan. Osan mielestä puhelin on muovinen, mutta itse olen tyytyväinen.
     
  10. kmakkonen

    kmakkonen Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Yllätyin miten helppo oli käyttää QWERTY -näppäimistöä sormin ruudulta. Samoin kirjoituksen tunnistus on toiminut hyvin.

    Mikäli ei tykkää näytön QWERTY:stä ja ei ole rahan päälle kiinni, saattaa kannattaa odottaa Nokia E75:sta tai N97:kaa.
     
  11. rerro

    rerro Member

    Liittynyt:
    14.11.2005
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    iPhone 3G Tietokone-lehden kosketuskännyjen testivoittaja

    Vertailussa olivat mukana iPhonen (arvosana 8,4 ) lisäksi:

    HTC Touch HD ( 8,0), LG Renoir KC910R (7,5), Nokia 5800 Xpressmusic (8,1), Samsung Omnia SGH-i900 (7,4), Samsung Touchwiz SGH-F480 (6,6) ja Sony Ericsson Xperia X1 (7,7)

    Tietokone-lehden oma valinta kohdistui sekä iPhoneen että HTC Touch HD:hen.

    iPhone:
    Plussaa "Paras käyttöliittymä sormiohjaukseen" , miinusta: "Rajoitetut toiminnot, puheaika"
    .
    HTC Touch HD:
    Plussaa " Näyttö ja suorituskyky, miinusta "Paino, kynän tarve".

    Nokia 5800 Xpressmusic:
    Plussaa "Näyttö, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, pieni koko", miinusta "Puheaika, kosketusnäytön rajoitukset".
     

Jaa tämä sivu