5.1 Kajareita koneeseen.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Virus88 20.09.2006.

1. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kaupasta?
    Mainostaa ei varmaan saa, mutta Mareksilta vaikkapa löytyy 200€ hintaan Tannoyn Mercuryt.

"5.1 channel real surround sound 3200W P.M.P.O.
    30W R.M.S."
    Aika tehokkaita paketteja olette ostamassa, tämä siis vaihtoehto 2.
    P.M.P.O= ei mitään.

Suht laadukkaasta 5.1 järjestelmästä joutuu aikuisten oikeasti pulittamaan 2½ke tms...

2.  
  3. Sebu92

Sebu92 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mikäs hitto toi P.M.P.O on? En ole ikinä kuullutkaan.

4. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Johan se kerrottiin, ei mitään, mielikuvituksen tuotetta.

5. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ihan karkeasti sanottuna, kun joku esim. kysyy että kuinka moni wattinen subbari sulla on, ja siihen vastataan että 30wattinen; tuo 30wattia tuossa mitä luultavammin on "RMS-watteja". Yhtähyvin voisi sanoa että mulla on 3200wattinen subbari, jolloin puhutunaan P.M.P.O:sta.

E:typo

Viimeksi muokattu: 25.09.2006
  6. Shagrath_

Shagrath_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli selkeyttääkseni asiaa.
    RMS = jatkuva tehonkesto (ainut mitä kannattaa katsoa subbareissa)
    PEAK = hetkellinen tehonkesto (melko turha)
    Music Power = hiukan kuin peak, mutta ilman mitään standardia (tod turha)

Mitään noista ei tarvitse kaiuttimia ostaessa. Koekuuntelulla selviää särkemisraja ja äänen miellyttävyys.
    Koska normaali kuuntelu vie noin 0-10wattia niin turha ajatella noita watteja sen enenpää. Tosin sitten jos on tarkoitus soittaa kovaa on hyvä olla laatukaiuttimet, jotka kestävät tehoakin.

7. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    En nyt sanoisi hetkellistä tehoa turhaksi.
    Musiikkia kuunnellessa ei jatkuvaa tehoa tarvita välttämättä hirveästi, mutta esim. iskuäänien kohdalla tarvitaan hetkellistä tehoa.
    Aivan hyvin voi mennä vaikka 10w jatkuvaa tehoa ja 100w hetkellistä.

8. Shagrath_

Shagrath_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei hetkellistä tehoa kyllä tarvitse mihinkään. Jos subbari esimerkiksi lupaa kestää 750wattia peak tehona, niin voi olla varma että kun on sekunnin tullut 600w niin kelat kärähtää. Piikkiteho on nimenomaan piikkiteho, joka ei vaikuta musiikin voimakkuuteen. Ei mielestäni tarvitse katsoa kuin ehkä subbareissa. Jos kokoäänikaiutin kestää rms-tehoa 60w niin on jo hyvä konekäyttöön.

Otetaan jälleen esimerkki. Kaiutin X12 kestää 200w rms- ja 450w peak-tehoa. Kuuntelemme rockia. tehoa käytetään 10w. Yhtäkkiä paukahtaa snare niin maan keleesti. Tehon kulutukseen se ei vaikuta paljoakaan. laskeppa vaikka kaiuttimen herkkyyttä apuna käyttäen irtoavat desibelit.
    Voin kertoa että jos esim 90 dB/1W/1m herkkään kaiuttimeen isket 450w niin henkihän siinä lähtee. (no okei, kuulo ehkäpä)

herkkyys esimerkki: Jos esimerkiksi syötät 10W äänitehoa epäherkkään hifikaiuttimeen (88 dB/1W/1m) saat ulos vain 98 dB äänenpaineen metrin päähän kaiuttimesta, kun samalla vahvistimella saisit herkällä PA-kaiuttimella (103 dB/1W/1m) aikaan 113 dB äänenpaineen.

Ja kysehän oli tietokoneen kaiuttimista. Jospa jatketaan keskustelua niistä. :)

Viimeksi muokattu: 26.09.2006
  9. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hetkellistä tehoa todellakin tarvitaan esim. juuri niissä musiikin huippukohdissa, jatkuvaa tehoa taas ei tarvita.
    Vaikka silloin kun jokin voimakas iskuääni soitetaan ja kappaleesta löytyy DYNAMIIKKAA.
    Kyllä se piikkiteho tasan tarkkaan vaikuttaa suurimpaan äänenpaineeseen, tosin vain huippukohtien äänenpaineeseen.

750w hetkellistä tehoa kestävään elementtiin jos syötetään se 600w@1s, niin tuo ei ole hetkellistä tehoa enää, vaan jatkuvaa.
    Hifi-lehti taitaa mitata hetkelliset tehot @20ms purskeena, hieman eroa yhteen sekuntiin.

89db herkkyyden omaavaan elementtiin on kilowatti laitettu ja kuulo on tallella.
    Muutenkin aika nihkeätä laskea kun et ilmoittanut kuvitteellista herkkyyttä.

Mitä sitten vaikka pa-roskan herkkyys olisi 120db@1w?
    Ei sellaista sontaa kuunnella.

Viimeksi muokattu: 26.09.2006
  10. Shagrath_

Shagrath_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onneksi kyseessä oli bassoelementti. :) Muuten saattaisin ihmetellä kuulon säilymistä.

No juu.. :) Tarkoitin että ei tarvitse pahemmin noita tehonkestoja miettiä tietokoneen kaiuttimissa. Ja bassoelementeissä tuota tehonkestoa kaivataan. Normaaleissa yläpäissä yleensä ilmoitetut kestot p**kaa. Ja kaiutin ostetaan usein tehokestojen perusteella, vaikka ostoperuste pitäisi olla se äänenlaatu.

Ja kyllä jos helkkarin kovaa kuuntelee niin kaiuttimen kestoilla on väliä. Mutta normaaleista purkeista ei niin paljoa irti saa. Yleensä pakettikaiuttimien rätinä ei johdu siitä että ei tehoa kestä, vaan siitä ettei sitä ole.

Ja sitä PA-toistoa kuunnellaan kyllä paljon. Kymmeniä tuhansia virtaa festareille jokainen kesä. :D

Innostuin asiasta taas niin paljon etten ajatellut kirjoittamaani. :)

11. Roope69

Roope69 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko tietokoneen kajareita 2.1 tai 5.1 jossa ois hyvä äänen laatu ja semmonen basso et seinät kaatuis päälle?

12. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mulla on Logitech z-2200, seinät ei kaadu päälle, mutta mukavasti toimii bassontoisto silti. 120wattia subbari.

13. ajkopone

ajkopone Guest

Sekoitanpa sitten itsekkin pakkaa...

7.1 ääntä en ole nähnyt missään dvd:ssä tuettavan. Peleistä en tiedä, mutta 5.1:llä pärjäät. Lisäksi 200€ budjettia ei kannata mielestäni venyttää kahteen harvoin ääntelehtivään sivukajariin.

TIETOKONE: Käytän nyt logitechin x530 5.1 sarjaa. Kaiutin setti on purkkimaisen kuuloinen, eikä takakaiuttimet oikein toimita kunnolla virkaansa. En saa säädettyä niiden tasoa mistään asetuksista kovemmalle (häviävät taustalle liiaksi). Bassoa on jonkin verran, mutta ei sitä laaduksi voi sanoa. Mutta on se kiva kun takana pamahtelee. Yhteenveto: hinta-laatu kohdallaan.

Olen myös kuunnellut pari muuta tietokone 5.1 äänijärjestelmää (50- 100€ paketteja). Haukkuvat hintansa, mutta eivät kummoisia.

TÄMÄ on tulevaisuutta ajatellen: YLIVOIMAISESTI tyytyväisin olen ollut 2.1 ratkaisuun, jota en ole omistanut enää aikoihin. Kajarit olivat 2-tiet (puukoteloiset). Bassona käytin erillisen vahvistimen perässä 12" elementtiä (olen kokeillut cerwing vegaa, bostonia ja orionia, sekä nyt 10" infinity). Jumalauta kun jyrähteli! En edes puhuisi samana päivänä tietokoneen 2.1 tai 5.1 kajareiden bassoista. Tosin hinta on väkisinkin > 300€ ja joudut ostamaan osat käytettynä. Basso täytyy myös melkeinpä kasata itse (vaatii tosi hyvät työkalut). Tämä paketti ajaa kivan takapamahtelun yli, kun penkki kirjaimellisesti tärisee selkänojaa myöten vihollista jyystäessä ja muut äänet ovat kirkkaat ja selkeät.

KOTITEATTERI: Käytän 5.1 kotiteatterilaitteistona wharfedalen kajareita, infinityn 10" elementtiä erillisellä vahvistimella sekä harman/kardonin vahvistinta (ovh, 1,8 k€, käytettynä saa vastaavan laatuisen luokkaan 800 €, rakentamalla itse aktiivisubbasen). Äänet ovat kuin eri planeetalta, ja hinta-laatu on kohdillaan. Eivät silti ole lähelläkään täydellistä.

YHTEENVETO: rahaa voit laittaa kiinni kajareihin niin paljon kuin haluat, ja aina paranee. Halpa 5.1 ääni kuuluu, mutta ei kuullosta kalliiden laitteiden vierellä miltään. Kun mieli tekee 5.1:stä, niin osta. Jos itse ostaisin 2.0 tai 2.1, vaatisi sekin noin 100-200€ lisää budjettiisi, jotta laatu ajaisi takapamahtelu (takakajereiden) kivuuden yli.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 27.09.2006
  14. Roope69

Roope69 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla on Z-2300 ja parempaa kaivataan =)

15. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Joo nehän on sitten samat eri ulkonäöllä z-2200:sen kanssa. Ajkopone sanoi tuosta että käytettynä ostais ja itse tekis jne., alko kyllä nyt kiinnostamaan oikein kunnolla!

16. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eipä taida olla, harva niitä kuitenkaan ostaisi.
    Mutta erillislaitteilla vaatimuksesi pystytään täyttämään.
    Kaiuttimiksi vaikka 2 kpl Genelec 1036A: " 1036A saavuttaa jopa 136 dB:n äänenpaineen ja vahvistintehoa on yhdessä kaiuttimessa 3.1 kW. Toisto ulottuu 19 Hertsistä 20 000 Hertsiin (-3dB)"

Mulla ei seinät kaadu päälle, mutta toimii bassotoisto mukavasti silti 10-120hz välillä.

Viimeksi muokattu: 27.09.2006
  17. Roope69

Roope69 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @PeteTK, Oisko sulla meseä kun en viittis tässä alkaa kyselee? :D

Tunnut noista tietävän enemmän ku minä :D

18. ajkopone

ajkopone Guest

Lauri lr:lle muutama ajatus: www.hifilehti.fi osoitteen takaa löytyy todella hyvää tietoa ja taitoa. Bassoasioissa osaa neuvo populat osoitteessa www.auto-sound.net tai olikohan www.autosound.fi. Basso nimittäin kannattaa rakentaa autobassoista tai ostaa valmiina pakettina. Kaikki mitä alla kirjoitan ovat omaa kokemusta/testausta.

PERUSJUTTUJA: Älä hätäile. Etsi netistä tietoa. Mieti tasapainoinen setti - ei yhtä liian hyvää osaa tai toista liian huonoa. Päätä budjettiraamit etukäteen.

PÄÄKAJARIT: Wharfedale diamond anniversary olikohan 7.2 (käytettynä), diamond 8.1-8.2 (vanha hyllymalli käytettynä, alta satasella saa hyvän matkaa) tai diamond 9.1-9.2 (uusi versio, hylly, en ole testannut). Wharfedale sai Suomesta hifilehdeltä tyydyttävän arvosanan, mutta muualla sitä on kehuttu taivaaseen asti. What hifi tituleerasi parhaaksi hinta-laatusuhde kajariksi 25:een vuoteen. Omistan itse diamond 8.4:n (lattiamalli), diamond centerin ja takakajarit ovat anniversary 7.2 (käytettynä n. 130 €). Ei voi moittia äänenlaatua:). Takakajarit ovat muuten ääneltään paremmat (testasin yksinään etukajareita ja takakajareita). Muita en osaa suositella.

VAHVISTIMEKSI käy 2 kanavainen perusvahvari, mutta esimerkiksi harman/kardonin vanhempia viritinvahvistimia eli 5 kanavaisia saat 100-150 € harukkaan. Ei ne vanhemmat juuri häviä laatunsa puolesta uusille - kokemusta on - ero tulee enimmäkseen kajareista. Myös yamaha on tietääkseni aika hyvä merkki, mutta selvitä tietäviltä mikä merkki tai malli on laadukas. Itse pidän harman/kardonista. Se tekee laadukasta jälkeä vahvistinkanavissa sekä vahvarin tehonlähteessä (oma mötikkä painaa 14 kg, isohko tehonlähde vahvarissa sisällä...)

Jos haluat 5.1 äänen, niin tarvitset noin 200-300 € lisää kelvolliseen 5.1 kajarijärjestelmään ja tilaa riittävästi. Kajarit täytyy sijoittaa leveys sunnassa jonkin verran etäälle toisistaan, jotta äänikenttä olisi laajan kuuloinen.

Tehoja ei kannata tuijottaa sokeasti, sillä ne ilmoitetaan vähän miten sattuu. Osa ilmoittaa kaikki kanavat kuormitettuina (harman/kardon) ja osa kuormittaa yhden kanavan ja kertoo sen sitten viidellä tai seitsemällä. Sitten kun napataan 5 tai 7 kanavaa käyttöön, niin kappas- puolet tehoista katosi. Ja kun mennään vielä penkkiin, niin toinen merkki ei anna lähellekkään luvattua ja toinen ylittää sen tuplasti (esim. oma vahvistimeni). Missä tahansa vähänkään laadukkaammassa vahvistimessa on riittävästi tehoa kotikäyttöön. Edellä tarkoitan vahvistimella pääkajareiden vahvistimia.

AKTIIVIBASSO: Olen itse käyttänyt kotona vain autosubbasia. Ne ovat laadukkaita, mutta kotelon toteutus on ratkaisevan tärkeää. Siitä joudut kysymään neuvoa, sillä autoon ja kotiin ei käy saman tilavuuksinen kotelo. Kotelon teko saattaa olla kallista puhaa, jos et omaa suhteita. Saattaa siten olla järkevää ostaa tehtaan tekemä aktiivisubbanen.

Kotelon lisäksi tarvitset 10-12 subbasen ja vahvistinmodulin. Itselläni on 60 W moduli ja 10" tuplapuhekelainen elementti. Vahvistin moduli on sellainen, johon tuodaan rca:lla signaali sisään. Modulissa on itsessään tasonsäätö ja yleensä portaaton alipäästösuodin. 60 W on riittänyt 2 vuotta loistavasti. Autovahvarit ja suuret tehot ovat erihomma, ja tietokonekajaripakettien 2.1 ja 5.1 bassovahvari myös. Aivan sama mitä lupaavat, jokunen-20 rms wattia sieltä vain tulee . Ei ne 5 1/4 tai 6 1/2 "bassot" kestä parhaillaankaan kuin 50 W RMS. JA tehon tuplaus tarkoittaa vain 3 dB:ä lisää ääntä. ELI 50W-> 100W -> +3dB... TAI vastaavasti: 120W tulee 60% säröllä, 3% särön erottaa selvästi, 10% hajottaa kajarin. Kikkailua.

Lisäksi tarvitset melkeinpä omakotitalon tai pitkäpinnaiset naapurit tai rauhallisen volyymisäätökäden. 12" soi matalalta ja halutessa 60 W:lla todella lujaa! Oman 12" paukutus kuului omakotitalosta pihan yli yleiselle tielle erittäin selvästi.

Koteloon tarvitaan: Levyn sahaamiseen sirkkeli (Itse käytän 26mm mdf-levyä.), kasaamiseen 50 ruuvia, verhoilu, läpiviennit, aikaa paljon, onnistunut suunnittelu ja tuubi liimaa. Käytä suljettua ratkaisua, sillä refleksi saattaa olla hankala toteuttaa hyvin. Olen onnistunut siinä autossa kahdesti, mutta epäonnistunut kahdesti sisällä.

Subbaseen voi ottaa tehot myös normivahvarista, mutta tällöin suosittelen käyttämään linjatasoisessa signaalissa erillistä aktiivista alipäästösuodinta (ei ole vahvareissa valmiina). Niitä saattaa olla hankala saada kotikäyttöön. Itse kun testasin subbasta normivahvarilla, niin rakensin itse osista aktiivisuotimen (tasonsäätö + portaaton alipäästösuodin). Tämä leikkiminen vaatii jo hieman enemmän kapitaalia, osaamista ja tietoa, joten osta vahvistinmoduli.

EDIT: paljon lisää matskua

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 27.09.2006
  19. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Roope69: Sait privaa.

Kaiuttimiksi Tannoy Mercury on ihan hyvä vaihtoehto.
    Subwooferia ei välttämättä kannatta autokäyttöön tarkoitetusta elementistä tehdä, riippuen tietysti hieman elementistä.
    Peerlessin sls ja xls ovat hyviä vaihtoehtoja jos budjetti on pieni.
    Vahvistimeksi Simex, Bkelectronics tai Hypex, riippuen budjetista ja vaatimuksista, Simex maineeltaan heikoin.

Vahvistimeksi kelpaa Harman Kardon, Sony (ei DE sarjaa) Yamaha yms.
    Myös Procasterin halpis on pätevä jos saa toimivan yhdistelmän.
    Noita tehoja ei kannata katsoa, kuten jo sanottiin, riittävät kaikissa normaaliin käyttöön.

Valmiista subbareista Audio Pro b1.36 on ihan ok, mutta selvästi parempi on Bkelectronicsin xls-200 subbari, nämä siis jos halvalla haluaa selvitä.
    Itse tekemällä ei välttämättä pääse halvemmalla, muistakaa se.
    Kotelon voi suunnitella vaikkapa WinIsd ohjelmalla, ohjelmaan on valmiiksi syötetty suhteellisen paljon eri elementtien tietoja.
    Kotelo ei ole ikinä liian tukeva, muistakaa se.
    Levyjä ei myöskään kukaan täysjärkinen sahaa itse, kun ne eivät valmiiksi leikattunakaan paljoa maksa.

20. lauri_lr

lauri_lr Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Miljoonasti kiitos KATTAVASTA vastauksesta!
    Sanotaan nyt että minkälaisen setin saisin 300eurolla, jos ostaisin 2 kaiutinta, vahvarin ja subbarin. Käytettynä tietenkin ja itse ajattelin tehdä kotelon. Haen netistä ohjeet ja lataan tuon WinIsd:kin.

21. Shagrath_

Shagrath_ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Etsitkö lauri_lr nimenomaan 2.1 pakettia. Jos nyt 300€ sellaisen ostat niin joudut sitten uusimaan kaiken (paitsi subbasen) jos 5.1 paketin haluat.

Hmm. Hankala sanoa kun on niin paljon kiinni siitä mitä käytettynä löytyy. No nuo PeteTK:n mainitsemat tannoyn mercuryt olisivat hyvä valinta jos niitä löytyy.

Subbariksi varmaankin jokin 12" tai 10". Tarvitset tosiaan vahvistimen subbarille ja pääkaiuttimille. Sanoisinko että tiukka budjetti. Osta nyt mielummin 2 kaiutinta ja vahvistin. Säästät subbariin rahaa.

Jos haluat kaiken nyt niin etsimällä saattaa löytää hyviäkin vehkeitä.

@PeteTK
    Itselläni on tuo B1.36 ja voin sanoa että toimii musiikillakin siedettävästi, elokuvissa taas loistava hintaansa nähden. Mutta tuo xls-200:han on kehuttu olevan loistava vehje myös musiikissa.

Jaa tämä sivu