ELi kun esim samsungin sivuiltakaan ei löytynyt maksimiresoluutiota niin paljon on esim samsungin 931bf:n tai 931c:n maksimiresoluutio? ENtä muita näyttöjä jotka pystyvät isoihin resoihin ja nimenomaan 19"littuina?
Millä näytöllä sitten voi käyttää 1600Xjoku luku resoluutio?? Itellä ainakin kun esim. ET:ssä laittaa tuon 1600 reson, niin peli ilmoittaa että error ja ei lähe käyntiin.
muistelin väärin itekin koska ainakin vanhat putkinäytöt 19" pystyy 1600x1200 ja esim 22" laajalittu pystyy 1680x1000 tjsp
Laajakuvalitussa leveydessä voitat pystysuunnassa häviät. Niissä on lähes sama määrä pikseleitä kun tuumakoko on X. Laskemalla tuli 1% vähemmän laajakuva littuun. Ne "diodit" siellä maksaa. Laajakuva sopii 16:9 leffalle ja käännettynä A4 tekstiarkille. Mut kuis moni peli käyttää 16:9. 4:3 "kutistuu" laajakuvassa. 17" putkissa (kunnon, ei matolaatikko) jo on toi 1600x1200 ja 1900*? resoon tulee "blur efekti" verrattuna littuun, joka tieätääkseni laskee pikselit uusiks jos ohjain lyö enemmän. Olen kait kaupassa yhden 20" litun nähnyt jossa oli yli 1280x1024, >22" alkaa oleen ja lisääntyy. Massikka onko ET joku peli (sori en tunne jokaista lyhenteestä). Jos peli ilmoittaa error, niin ei se pitäisi näytön kyvyttömyydestä johtua, ellei DVI liitäntä välitä infoa takaisin päin. Tai voi se peli ajuritiedoista järjestelmästä noukkia näytön max reson. Ennemmin luulis, että näytönohjain ei tue tota tilaa+värejä. Siis oliko se pelin error vai windows error. Putki saattaa pimentyä, kuva pyöriä kun ajaa liian suurta resoa, mutta kyllä ohjelma toimii, sitä vaan ei nää.
Eipä haitta toi "tunkeminen". Enhän mä näiden nykypelien "älliä" tiedä. Perinteisesti peli tutkii näytönohjaimen ominaisuudet ja herjaa/tilttaa. Onko ne sitten saatu tutkimaan näyttökin? Mutta eikö littu osaa skaalata liian suuren reson automatik? Perinteiseti, jos nykäiset näytön irti ja käynnistät pelin, ei se peli sitä noteeraa, sä et vaan tietenkään nää. Sit ku kytket näytön kiinni on se ekassa paikassa menossa, mitä sokkona et kyennyt ohittamaan. Eli mä epäilen Massikan näytönohjaimen puutetta, en näytön.
Näyttö ei välttämättä osaa skaalata liian suurta resoluutiota paneelille sopivaksi. Toiseksi ei ole mitään järkeä Lcd:lle laittaa muuta kuin natiivi resoluutiota. Ajureistä näkee max. resoluution tietyllä virkistystaajuudella ja jos se on mitä pitää niin pelin ei pitäisi laittaa liian suurta resoluutiota näytölle.
Ei pelien asetuksista kannata pistää isompaa resoluutiota kuin näytön natiivi resoluutio. Jos nostaa resoluutiota kasvaa näytönohjaimen prosessoimien pikselien määrä ja samalla fps laskee. Kun kuva sitten skaalataan alaspäin näytölle sopivaksi ylimääräisistä pikseleistä ei ole mitään iloa. Itsellä oli ennen tätä 19" 1280x1024 LCD:tä kunnon kuvaputkinäyttö joka kykeni 1600x1200 resoluutioon. Tästä oli apua Windowsin rajoittuneella työpöydällä joka kävi moniajossa aina liian pieneksi. Ubuntussa on useampi työpöytä käytettävissä jolloin tilaakin on moninkertaisesti resoluutioon verrattuna.
En vaihtaisi. Iso kuvaputki vie niin saatanasti tilaa ja painaa pienen auton verran. Lättänäyttö on muutenkin paremman näköinen. Ei isoja reunuksia tai kömpelöä koppaa. Kuvalla ja väreillä ei ole minulle niin suurta merkitystä, kun en harrasta kuvausta/grafiikkaa.
Ainakin tää Samsung Syncmaster 959NF (19") pystyy max. 2048 x 1536. 1600 x resoluutiot menee aika kevyesti viel H*lvetinmoine halko tää on, eikä painakkaan ku jotain 20kg, mut onhan tääl talossa tilaa ja käsissä voimaa. Littunäyttö tulee sit ku tää menee paskaks tai tapahtuu jotain mullistavaa näyttöjen maailmassa