1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

15,6" kannettava peruskäyttöön, ei pelaamiseen

Viestiketju Uutta kannettavaa ostamassa -osiossa. Ketjun avasi pekkahelsinki 29.07.2017.

  1. pekkahelsinki

    pekkahelsinki Member

    Liittynyt:
    22.07.2017
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    13
    Aikomuksena ostaa uusi 15,6" kannettava peruskäyttöön, ei pelaamiseen. Kone on työkäytössä mutta myös viihdekäytössä. Hiljaisuus plussaa. Toivomuksena, että kone kestää mahdollisimman pitkään ilman suurempia nykimisiä. Siksi olen seulonut muutaman tärkeän perusteen koneelle: Intelin nykyaikainen prossu, mahd. paljon muistia ja SSD-levy. Lisäksi näytönohjain, joka toimii peruskäytössä vielä vuoden 2020 jälkeenkin. Kaikki muut ominaisuudet ovat toissijaisia. Toki tärkeitä, mutta vasta edellä mainittujen ominaisuuksien jälkeen.

    Käytän kannettavaa myös mökillä, joten siirrettävyys tulisi olla mahd. helppoa. En käytä kannettavan näppäimistöä, hiirtä enkä näyttöä, vaan käytän erillisiä laitteita niissä. Siksi erimerkiksi näppäintuntuma on merkityksetön asia.

    Ostin nykyisen kannettavani (HP DV5-1095eo) vuonna 2008, ja se on toiminut aivan mainiosti, vaikka käyttöjärjestelmiä on mennyt ja tullut. Muistia on lisätty, ja SSD-levy piristi konetta huomattavasti. Nyt on kuitenkin pientä nykimistä havaittavissa. Siksi aihetta uuteen kannettavaan. Budjetti on 1-1½k.

    Olen tykästynyt Lenovon kannettaviin - ainakin paperilla. Minua kiinnostaa erityisesti yksi malli, joka on tarkoitettu pelikoneeksi, mutta jonka speksit ovat sellaiset, että tykkään niistä. Ainoa asia, jota vähän oudoksun, on, ettei muistitila ole laajennettavissa. 16 GB on maksimi. Nyt se tuntuu isolta määrältä, mutta riittääkö se tulevaisuudessa? 32 GB olisi turvallisempi vaihtoehto.

    Kysymys: riittääkö 16 GB muistia kannettavan muistiksi? Vai etsinkö mallin, jossa maksimi 32 GB? Lempimallissa on lisäksi teran HDD-kiintolevy. Hidastaako se menoa vai onko levy pelkkää varastointia varten?

    Tässä malli, josta pidän.
     
  2.  
  3. PerttiGG

    PerttiGG Active member

    Liittynyt:
    22.04.2017
    Viestejä:
    452
    Kiitokset:
    123
    Pisteet:
    53
    Käytätkö kokoajan erillistä näyttöä, näppäimistöä ja hiirtä? Jos käytät, niin kannattaa myös harkita mini-itx kokoista pöytäkonetta.
     
  4. pekkahelsinki

    pekkahelsinki Member

    Liittynyt:
    22.07.2017
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    13
    Kotona ja mökillä käytän erillisiä laitteita, mutta lomareissuilla ja muissa sellaisissa tarvitsen kannettavan näyttöä. Sinänsä loistoidea. Tutkin vielä asiaa.
     
  5. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Minulla ei ole kattavaa tietoa tarjonnasta, mutta käsittääkseni läppäreitä, jotka tukevat 32 GB:n muistia, löytyy vain raskaamman luokan pelikoneista, joiden hinnat menevät yli 2000:n, ja toisaalta työasemaluokan yrityskannettavista, jotka ovat vielä kalliimpia.

    Tietämättä, millaisia ohjelmia käytät ja millaisia tiedostoja käsittelet, tekisi mieli sanoa, että kukaan ei tarvitse (mökillä) läppärissään yli 16 GB muistia. Toisaalta – olen tietoinen tulevaisuuden ennustamisen vaikeudesta ja liitän loppuun muutamia tunnettuja esimerkkejä siitä.

    "Luulen, että maailmassa on markkinoita ehkä viidelle tietokoneelle." – Thomas Watson, IBM:n pääjohtaja, 1943
    "On mahdollista, että tulevaisuuden tietokoneet eivät paina enempää kuin 1,5 tonnia." – Popular Mechanics, 1949
    "Ei ole mitään syytä, miksi jokainen haluaisi tietokoneen kotiinsa." – Ken Olson, Digitalin perustaja ja pääjohtaja, 1977
    "Kukaan ei tarvitse enempää kuin 640 kilotavua muistia kotitietokoneeseen.” – Bill Gates, Microsoftin toinen perustaja, 1981
     
    Whatta Heck kiitti tästä.
  6. pekkahelsinki

    pekkahelsinki Member

    Liittynyt:
    22.07.2017
    Viestejä:
    28
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    13
     
  7. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Aika rankkaa työkäyttöä saa olla jos 16 gigaa ei riitä. Silloinkin ongelmaksi tulisi lähinnä prossu.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Vaikka otin esille pelkästään tuon muistin määrän, ajattelin kyllä kokonaisuutta, jota ensimmäisessä viestissä haettiin. Minulle tuli mielikuva sellaisesta läppäristä, jonka suoritinteho ja näytönohjain riittävät vielä ensi vuosikymmenelläkin. Kun nyt luin uudelleen, huomasin, että puhuit "näytönohjaimesta, joka toimii peruskäytössä vielä vuoden 2020 jälkeenkin". Käsitin tämän niin, että ainakin GTX 10xx tarvitaan, mutta en sitten tiedä, miten tuo "peruskäytössä" piti ymmärtää, kun en ymmärtänyt, millaiseen "peruskäyttöön" 16 GB muistia ei riittäisi.

    En siis tarkoittanut, ettei olisi olemassa halvempiakin läppäreitä, jotka tukevat 32 GB muistia, vaan tarkoitin kokonaisuuksia, jotka täyttäisivät nuo muutkin ehdot, jotka mahdollisesti käsitin väärin.

    Muokkaus. Luin uudelleen aikaisemman viestini ja tottahan se on, että kirjoitin vain yleensä läppäreistä, jotka tukevat 32 GB muistia, enkä mistään lisäominaisuuksista, joita samalla ajattelin tarvittavan. Pitäisi tietysti kirjoittaa, mitä tarkoittaa, eikä pelkästään ajatella.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2017

Jaa tämä sivu