1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma NAS hidas luku/kirjoitusnopeus

Viestiketju Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet -osiossa. Ketjun avasi sanzebs 25.11.2016.

  1. sanzebs

    sanzebs Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2013
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hei.

    Mulla on tollanen neljä 3 teran levyä sisällään pitävä Buffalon LinkStation NAS (http://hinta.fi/45753/buffalo-12tb-linkstation-pro-quad).
    Se on ethernet-kaapelilla VDSL WiFi -modeemissani kiinni. Koneella olen taas WiFin kautta modeemissa kiinni.
    NAS on määritetty RAID0 niin, että kaikki levyt ovat erillisiä. Eli kyllä, en käytä sitä iskunkestävänä tiedostosäiliönä, halusin mahdollisimman paljon tilaa :). Käytännössä NAS:ini on neljän perus ulkoisen kovalevyn säiliö.

    NAS toimii muuten hianosti; Kun käynnistän koneen, käynnistyy NAS nätisti samalla... siinäki piti F-secure palomuuri ottaa pois päältä ja mennä Windowsin integroidulla koska en osannu tehdä poikkeuksia :D

    "High Speed Data Transfer Up to 72MB/s"
    Tuo oli lause, johon luotin.

    Tällä hetkellä, kun siirrän tieostoja NAS:in sisällä yhdeltä levyltä toiselle levylle, tiedonsiirtonopeus on keskimäärin 3Mt/s, joka käsittääkseni on sama, kuin 3MB/s, ja maksimissaan 5MB/s.

    Sama virsi tietokoneelta NAS:iin ja sieltä tietokoneelle siirrettäessä.

    Joten, mitäs tässä voisi olla tehtävissä?
    Kyllä asetuksiin osaan mennä IP-osoitteen kautta, mutta en tiedä yhtään mitä eri asetukset asetuksissä tekevät.
    Asetukset näyttävät tältä, jos siitä on jotain hyötyä:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=RKnNJG8c70I


    Olisi kiva, jos saisin siirtonopeuden huomattavasti lähemmäs "luvattua"...
     
  2.  
  3. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    ^
    A) WLAN hidastaa, g-mallilla jäädään tuohon. Kuparilla satamegainenkin antaa vähintään kymmenen megaa
    B) Data voi käydä myös yhteydentarjoajalla "kurkkaamassa".

    A parannetaan gigatavun langallisella kytkimellä esim. tällä ja rittävällä määrällä oikeaa kuparikaapelia.
    B on vähän kinkkisempi juttu, voi vaatia sen reitittimen asetuksien rukkaamista, johon en minä osaa antaa apuja.

    Ja ota huomioon, vaikka mielestäsi siirrät dataa NAS:in sisällä, datan pitää käydä joka tapauuksessa koneellasi myös kääntymässä....

    T: Vesku, jolla NAS ja kone gigaisessa lankaverkossa ja nopeus n. 35 megaa NAS:iin ja 80 megaa NAS:ista
     
  4. sanzebs

    sanzebs Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2013
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    B, se taitaapi siis käydä kurkkaamassa yhteydentarjoajalla... Kun irrotan johdon seinän ja modeemin välillä, tiedonsiirto pysähtyy.

    Olen myös kokeillut kytkeä NAS:in suoraan koneeseen ethernet-kaapelilla ja silloin jos olin samalla netissä (WiFin kautta kiinni modeemissa) tiedonsiirto oli yhtä hidas. Tässä taas jos otin WiFin pois päältä, nopeus lähes luvattu...

    Eli miten saan säädettyä niin, että tiedostot eivät käy "kurkkaamassa" yhteydentarjoajalla?

    Yhteydentarjoaja on DNA ja mokkula Inteno VG50A.
     
  5. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  6. sanzebs

    sanzebs Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2013
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No tämä oli hyödyllinen ainakin yhdellä tasolla. Ennen modeemiin ei päässyt käsiksi ellei manuaalisesti määrittänyt IP-osoitetta Windowsin kautta. Tämä esti internetyhteyden samanaikaisesti modeemin asetuksia katsoessa.

    DNA:n ohjeiden sanomat päivitykset eivät myöskään ole enää olemassa... tai löydy sivuilta, kuten ohjeissa sanottu. Kuitenkin, päivitin modeemini uusimpaan versioon.

    Nyt ei tarvitse enää vaihtaa IP-osoitetta manuaalisesti ja modeemiin pääsee käsiksi normaalisti.

    Modeemin asetusten ulkoasu muuttui samalla.
    Nyt heti asetusten etusivulla on valinta "Network Setup", jonka vaihtoehdot ovat:

    • "Routed" (valittuna)
    • "Routed IPv4 only"
    • "Bridged"
    • "Hybrid (GBE bridge and LAN1-3+WLAN routed)"
    Eli näyttäisi, että tila on reititetty, mutta NAS:in nopeus on silti sama... mitäs seuraavaksi?

    Välikysymys. Mihin modeemin portteihin minun kannattaa NAS kiinnittää, kun olen koneilla kiinni modeemissa WLAN:in kautta? Modeemissa on 3 LAN-porttia, 1 WAN-portti ja 1 Gigabit Ethernet -portti.
     
  7. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Kytke nas gigaiseen porttiin. Kokeile viedä kannettava mahdollisimman lähelle modeemia ja testaa kasvavatko nopeudet. Tarkista myös että wlanin salaus on mallia wpa2-psk ja aes. Wlanin kautta teoreettinen nopeus taitaa laitteesi neljällä 2.4 ghz antennilla olla 300 mbps per yhteys, mutta nopeus jäänee reilusti alle sen, eli 20mt/s hujakoille.
     
  8. sanzebs

    sanzebs Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2013
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mikään ei muuttunut.

    Okei. Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että NAS on suoraan kiinni koneessani ja kaikki muut yhteydet on poistettu. Siis vain NAS, ethernetkaapeli ja mun kone. Nyt se antaa huippunopeuden 2.5Mt/s kun siirrän tiedostoja NAS:in levyltä toiselle.

    Ainoa muutos, jonka tein tässä välissä, oli NAS:in asetuksista ethernet-kehyksen vaihtaminen 1518 tavusta 9694 tavuun.

    Mitä ihmettä mä nyt missaan? Miksi tää siirtää näin hitaasti???
     
  9. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Näätkö ethernet-adapterin yhteyden tilasta onko 1000/1000 nopeus?
     
  10. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Liittynyt:
    11.04.2004
    Viestejä:
    1,773
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    Epäilisin, että virustorjunta tai palomuuri rajoittaa liikennettä.
    Testaa ottamalla väliaikaisesti f-secure ja muut mahdolliset virustorjunnat/palomuurit pois käytöstä.

    Mitä kautta tai mitä ohjelmaa käytät tiedostojen siirtoon? windowsin omalla tiedostojen hallinnalla navigoimalla \\192.168.0.100 tai mikä nyt sen NAS-laitteen ip-osoite onkaan?
     
  11. sanzebs

    sanzebs Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2013
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä, se on 1Gbps.

    Jos käytän F-securea, kone ei edes tunnista NAS:ia. Käytän nyt Windowsin palomuuria, joka päästää NAS:in liikenteen julkisena verkkona läpi.

    Pääsin levyn sisältöön käsiksi Buffalon NAS Navigator2 ohjelmalla. Se avasi Windowsin explorerin (ei se nettiselain) joka näytti levyna sijainnin olevan Verkko > NAS.

    Olen sieltä sitten oikean hiiren kautta valinnut "Yhdistä verkkoasemaan" ja nimennyt jokaisen neljästä levystä niin, että ne näkyvät "Tämä tietokon" alla explorerissa (ei se huono nettiselain).
     

Jaa tämä sivu