1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Kysymys Monta kysymystä koodarille/eettiselle hakkeroijalle

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi koodi5150 08.06.2016.

  1. koodi5150

    koodi5150 Member

    Liittynyt:
    22.12.2011
    Viestejä:
    44
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olisin kiinnostunut koodaamisesta, mutta sitäkin enemmän eettisestä hakkeroinnista. Tovin olen jo miettinyt kouluun hakeutumista, ja luultavasti parin vuoden sisällä aion mennä opiskelemaan alaa.

    Olen aktiivinen PC käyttäjä. Koneita olen kasannut, ja itse järjestelmä pohjainen osaaminen perustuu aikalailla vain ja ainoastaan Windowsiin. Koodaamisesta en tiedä kuin ehkä sanallisesti alkeiden alkeet. Eettisestä hakkeroinnista en tiedä vielä mitään, jotain olen lukenut.

    Sanotaan vaikka, että nykyisen Windows politiikan takia, en usko että olen enää Windowsin käyttäjä tulevaisuudessa. Ohjelmien kirjoittaminen kiinnostaisi enempi Linux ja Mac ympäristössä.

    Mutta mistä tämä uusi harrastus kannattaisi alottaa? Pala palalta?

    Luin Kali Linuxista, joka on suunniteltu tekniseen rikostutkintaan. Onko järkeä aloittaa esim. tästä Linuxin opettelu, vai olisiko syytä eka asentaa joku alkeellisempi linux?

    Mites nuo tietokoneen komponentit? Leikitään, että ostaisin vaikka uusinta uutta tekniikka, skylakea, ddr4 jne. Kasaisin uuden tietokoneen, menisikö Linux ykkösellä sisään ilman mitää ajuri ongelmia?

    Olisiko järkevämpää ostaa joku romu läppäri, kuin kasata pöytäkone Linuxia ajatellen? En usko että tulen kuskaamaan mitään laitetta mukana vielä pitkään aikaan, joten pöytäkone ja läppäri, se ja sama. Ehkä eniten kiinnostaisi joku todella pieni digiboksin kokoinen mini pc.

    Mitään hyödyllisiä vinkkejä?
    Kirjallisuutta?
     
  2.  
  3. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Ehkäpä ohjelmointiputka tarjoasi alkuun jotakin kättäpidempää: http://www.ohjelmointiputka.net
     
  4. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    Kannattaa myös valita joku ohjelmointikieli mistä haluat lähteä liikkeelle, sen jälkeen kirjastoon tai kirja kaupoille hakemaan sitä koskevaa kirjaa, noissa on usein tehtäviä mitä tekemällä sitten pääset alkuun.
     
  5. 1kke

    1kke Member

    Liittynyt:
    23.01.2012
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    18
    Tutustu ensin linuxiin paremmin asentelemalla/käyttämällä erillaisia distroja mm. Ubuntu,mint,debian jne..
    Komentorivin perusteisiin ja komentoihin seikkailemalla hakemistoissa, netistä löytyy lista komennoista niin kokeile ja ihmettele niitä.

    Kali linux:iin on hyvä siirtyä kun ymmärrät ja osaat käyttää komentoriviä ja olet sisäistänyt linuxin ja windowsin eroja hieman.
    Kalissa on todella paljon hyviä ohjelmia joilla pääset tutustumaan ja toteuttamaan hyökkäyksiä omaan kotiverkkoossi ja tietokoneisiin. Tätä varten olisi tietysti hyvä olla joku vanha windows xp läppäri/pöytäkone johon hyökätä kun niistä löytyy reikiä helposti.

    Ohjelmia ja en ole itse vääntänyt mutta osaan vain hieman lukea niitä että siinä en osaa auttaa.

    Itse tutustuin wlan verkkoihin paremmin alkamalla murtamaan niitä (siis. omia verkkoja)
    Tietysti täytyi lukea mahdollisimman paljon verkoista että ymmärtää niistä jotain ja tietää mitä on tekemässä
    eikä rupea ihan "scriptkidiks".

    Tietokoneeksi hommaan kelpaa tehottomampikin kone muuten paitsi salasanojen murtamiseen jos ei halua kauaa odotella mikä riippuu toetysti salasanasta ja niitten salasanojen listojen tekoon. Muistiakin ne listat vie kymmeniä, satoja tai tuhansia gigoja.
    Pois luettuna wps käyttävän verkon murtaminen mikä onnistuu sillä tehottomalla koneella eikä vie levytilaa.

    "Jos et tiedä miten hyökätä, et osaa puollustaa"
     
    Viimeksi muokattu: 11.06.2016
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Itsellä leffakoneena pikkuinen Intelin i3 jossa integroitu näytönohjain. 8G muistia ja
    SSD-levy käyttikselle ja perinteinen kiekko leffoille. Tuolla kerneli kääntyy reilut
    10 min. Riippuu tosin optioista. Jos kääntää kaiken + initrd kestää toki kauemmin.
    Aloittelijan jakelu Gentoo ei ole, mutta sen asentaminen on hyvin opettavaista.
    Tulee väkisinkin opittua mitä tarvitaan serverin tai työpöytäympäristön asentamiseen.

    Pari vinkkiä alkuun. Asennusmediana käy parhaiten vaikka LUbuntun asennusmedia tai
    joku asennettu Linux-systeemi. Kun siihen saa ssh:n toimimaan voi asennuksen tehdä
    etänä. Suositeltava tapa asentaa Gentoo kun samalla voi lukea ohjeita ja googlailla ongelmia.
    Itse otan aina varmuuskopioin kun saan perustan valmiiksi (stage4). Gentoossa on laaja
    pakettivalikoima ja siinä on helppo kääntää ohjelmia.

    Ohjelmoinnin opettelu kannattaa aloittaa vaikka Javalla. Python myös suosittu aloituskieli.
    C on kamala, mutta käytännössä pakko opetella jonkin verran. Ruby on myös suosittu ja
    siitä on lapsillekkin suosittu kirja tehty. Hello Ruby on ollut myyntimenestys.

    Oma digiboxini om Gentoo pohjainen. Vuodesta 2008 alkaen. Tuolloin tuki eri
    TV-korteille oli huono Windowssissa ja useimmissa Linux jakeluissa.
     

Jaa tämä sivu