1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miten jonkun ohjelman poisto voi sotkea AD:n fontit

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi 1pertti 26.11.2015.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6,293
    Kiitokset:
    600
    Pisteet:
    173
    Kohtasin aivan käsittämättömältä vaikuttavan ongelman. Poistin yhden ohjelman tarkoituksena asentaa sen uudempi versio. Kyseessä on luotettu ohjelma, joka minulla on ollut 1990-luvulta lähtien aluksi Win 98-koneessa, sitten Win XP:ssä ja nyt Win 7:ssa. Vanhan version asennuksessa Win 7:aan oli aikanaan joitakin ongelmia, mutta se on nyt kuitenkin toiminut pari vuotta ongelmitta. Ennen äskettäin julkaistun uusimman version asennusta vanha versio pitää poistaa ja tuon poiston jälkeen huomasin, että Afterdawn-sivuston ulkonäkö oli muuttunut: fonttikoko oli pienentynyt ja luettujen otsikoiden teksti, jonka pitäisi olla lukemattomia vaaleampi, onkin niin pieni, ettei sitä oikein näe lukea.

    Tämä tapahtui siis poistettuani sovelluksen, jolla ei ole mitään tekemistä Afterdawnin kanssa. Ihmeellinen sattuma, ajattelin, kun tein järjestelmänpalautuksen. AD-sivustokin taas oli normaali, ja poistin em. ohjelman uudelleen. Nyt tein sen Windowsin Poista sovellus -toiminnolla, kun ajattelin, että ehkä sittenkin Revo Uninstallerilla olin poistanut rekisteristä jotain ylimääräistä. Seuraus oli, että Afterdawnin ulkonäkö sekosi taas!

    Ongelma näyttää vaivaavan vain Afterdawn-sivustoa ja vain Internet Explorer -selaimella. Tietysti on mahdollista, että se ilmenee jollain muullakin sivulla, mutta ei niillä, joita olen kokeillut. Minun koneellanihan se syy tietenkin on, mutta mistä ihmeestä voin sitä etsiä?

    E. Itse viestien tekstikoko on edelleen normaali, ongelma on vain keskustelun etusivulla ja yksittäisten keskusteluryhmien otsikkosivuilla.

    Samoin nuo tekstit "Viimeksi muokattu, lainaa vastaa" jne. ovat mikrokokoisia.

    E. 2. Täytyi tehdä uusi palautus saadakseni kaikki tekstit normaaleiksi. Lisätutkimukset osoittivat, että AD:n lisäksi joillakin muillakin sivuilla, joilla oli käytetty eri fontteja eri osissa, jotkut tekstiosat pienenivät samalla tavalla. Tuntematonta on edelleen, mikä tämän aiheuttaa. Täytyy jatkaa illalla selvitystä.
     
    Viimeksi muokattu: 26.11.2015
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    6,293
    Kiitokset:
    600
    Pisteet:
    173
    Tältä näyttää keskustelun etusivu, jos joku keksisi, mitä tässä on tapahtunut:

    upload_2015-11-26_19-46-29.

    Päivitys:
    Ongelma on ratkennut. Kaikki fontit palautuivat normaaliksi uuden version asentamisen jälkeen. Ratkaisemattomaksi arvoitukseksi jäi, miksi vanhan version poisto pienensi jotkut fontit. Ohjelman julkaisijan mukaan pelkkä koneen uudelleen käynnistäminenkin olisi ilmeisesti korjannut fonttiongelman.
     
    Viimeksi muokattu: 27.11.2015

Jaa tämä sivu