1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Järjestelmäkameraa hankkimassa

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi rantom 01.02.2008.

  1. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuonne pitäisi rekisteröityä. Mutta hyvää jälkeä tuossa gallerian kuvassakin oli.
     
  2.  
  3. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No niin muuten pitääkin. Ilmankos linkitys onnistui, kun olin kirjautuneena sisään ;)
    Noissa kaikenmaailman kuvagallerioissa on vaan se huono puoli, että kuvia pitää pakata aika rajusti ja kuvanlaatu kärsii. Kun joku tekis mulle omat kotisivut, niin sais laitettua kuvia sinne. Mulla kun tuo tekninen osaaminen ei oikein riitä
     
  4. JPQ

    JPQ Regular member

    Liittynyt:
    26.12.2007
    Viestejä:
    279
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oletko katsonut gallerian teko ohjelmia? mulla yksi ilmainen tarkoitus katsoa kunhan pääharratukselta et lisätulonlähteeltä kerkiän.
     
  5. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen senverran tumpelo, että mulle pitää taivuttaa ohjeet rautakangesta. Mikään rullarihma ei riitä :D
     
  6. porooja

    porooja Member

    Liittynyt:
    18.02.2006
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kaupassa tunnin tutkittuani kevyen hintaluokan uutuudessa Plympus E-420:ssa täysautomatiikkakin opastaa oikeihin arvoihin jos jotain säädät, kuten aukkoa, suljinaikaa, isoa jne. .Itse kuvaamistilanteessa vierastan kädensijan laihaa muotoilua, tosin onhan itse kamerakin reippaasti alle 500 g. Mutta kunnon grippi tuo vakautta kuvaukseen.
    Itse olisin arvostanut Olympuksen liveview-toimintoa eli etsinkuvan näkee näytöltä. Auttaa hankalissa kuvausasennoissa, mutta manuaalitarkennus näytön kautta tuottaa vain hampaiden kiristelyä.
    Olympuksen kittizoom on kehuttu rööri eikä itselläni ole mitään vastaansanomista.

    Kamera jonka todellisuudessa tilasin on Nikon D60 Kuvamestari Raisiolta, kokeiltuani Nikon D80:sta. Kamerat ovat kuitenkin lähelle vastaavat toisiaan. Nestekidenäytön puuttuminen ei haittaa.
    Nikoniin päädyin myös siitä syystä että sille on suhteellisen laaja objektiivivalikoima, vaikka huomioitaisiin vain AF-S ja AF-I -putket. Kyllä vanhemmatkin röörit toimivat mutta eivät autotarkennuksella, manuaali siis kunniaan.
    Nikon sopii muutenkin käteeni paremmin. D80 olisi astetta parempi mutta niin on hintakin. Myöhemmässä käytössä (vain) 3 pisteen tarkennus D60:ssa voi harmittaa, mutta aikaisemmin olen vierastanut monipistetarkennuksen epämääräisyyttä.
    Kameran mukana tulee 18-55 mm ei-VR putki, mutta näin lyhyen polttovälin putki ei tarvitse omasta ja paljon kokeneemman valokuvaajan mielestä vakaajaa. Mukana tulee myös 180 € SB-400 salama, jonka katsoin tarpeelliseksi, kompensoihan se vakaajan puuttumista pimeässä ja hämärässä, ja merkitsee enemmän valotehoa.
     
  7. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Älä nyt suotta sitä kolmen tarkennuspisteen käyttämistä tuskaile. Kunhan opit käyttämään kameraa oikein, niin huomaat käyttäväsi vain yhtä, eli sitä keskimmäistä kaiken aikaa. Voisin lyödä vaikka vetoa siitä, että näin tekee suurin osa järjestelmällä kuvaavista
     
  8. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuota noin, toimiikos vanhemmilla objektiiveilla valonmittaus? Ainakin aikaisemmin muistaakseni vasta D200 oli ensimmäinen malli, joka osasi mitata valotuksen oikein vanhoilla manuaalitötteröillä. Muuten tuo lienee ihan käyttökelpoinen härveli.
     
  9. paspalo

    paspalo Regular member

    Liittynyt:
    09.07.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Valotuksen haarukointia käytän ainakin pentaxin vanhemmilla putkilla, mutta kyllä nikonin pitäisi osata mitata valo oikein... luulisin
     
  10. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "Of course the D60 has no metering with manual focus lenses, but this feature is handy when focusing AF lenses manually.

    To get the most out of traditional manual focus lenses, get at least a D200 or D300 and preferably a D3. The D80 has no metering either with manual lenses. "
    Tuommoista kovasti Ken Rockwell kirjoittelee, vaikka eipä kyseinen heppu tosiaankaan mikään guru ole.

    Myöskään DPreviewin mukaan tukea ei ole:
    Can be used in mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster

    Eli tuon kanssa on sitten syytä pidättäytyä vain uusissa sirullisissa tötteröissä.
     
  11. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    itekkin samaa mieltä esim Canon_ja Olympus_mainostaa kovaa ääneen omia 11 pisteen tarkenusta minusta melua turhasta vaikka olen E-3 käyttäjä

    joissakin tilanteissa jopa tuo 11 pisteen tarkennus on jopa käyttö kelvoton

    mehiläistä kuvatessa 1 pisteen tarkennus on pakollinen ja ainoa järkevä vaihto ehto

    en tiedä muista merkeistä mut ompun E-3 on kolme eri vaihto ehtoa

    11 point Full auto focus = maisema kuvauksessa ihan hyvä mut lähi ym kuvassa käyttö kelvoton

    1 pisteen auto tarkennus = on hyvä kaikenlaiseen kuvaukseen

    1 + 4 pisteen auto takennus = yks pää piste keskellä ja käyttää ylhäältä - alhaalta - oikeelta ja vasemmalta pisteitä apuna näin muodostaen plus ristin tätä käytän ite lähes aina

    esim tässä maija mehiläinen pyllisti minulle
    heh kaveri pitää ukkoa suuressa arvossa tiedä sitten en ole nikonisti
    ja näin iso veli voi valvoa mitä kuvaat kun kohta kaikissa tuoteissa siru ym laite [​IMG]
     
  12. MrToil

    MrToil Member

    Liittynyt:
    09.06.2007
    Viestejä:
    83
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kannattaa myös vilkaista muita, ihan kamerafoorumeita kuten esimerkiksi digicamera.. täällä annetut vinkit ovat olleet hyviä, tosin itse nostaisin vielä esille Sonyn kamerat. Kuvanvakaaja rungossa (kuten Olympuksissa ja Pentaxeissa), Quick AF Live View toiminta DSLR-A300:ssa ja muutenkin suhteellisen laaja objektiivivalikoima (joka tosin on nykyään jokaiseen kameraan).

    Kuvasuhteesta en tiedä, mutta olympuksen 4:3 suhde ei esimerkiksi sovi minulle. Sonysta en muutes ole varma onko se 16:9 vai 4:3.. kertokaa te enemmän tietäväiset.

    Itse tyydyn vielä tällä hetkellä pokkariin, mutta kyllä sekin aika tulee milloin sijoitan omaan järkkäriin. :)

    Ps. Hienoja kuvia paspalo! Tuollaiset kuvat antaa kyllä innostusta uuden kameran ostoon, vaikka onkin onneton maailma rahapussille.

     
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    mut eipä noilla eroa ole kun kenno on lähes saman kokoinen eron huomaa vasta kinokoon tai Full_Frame kenossa

    kameran 16:9_ja_4:3_ei ole samanlaista ero kuin esim DVD_kuvasuhteissa

    korjattu miljoonalla väli viivalla jotta EI tule pasko \ häiritseviä sana kirja linkkejä [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 29.07.2008
  14. pannumies

    pannumies Guest

    Samaa mieltä, tommone Nikon D40, on halpa ja hyvä ekaks järkkäriks.
    http://www.superkuva.fi/nikon_d40_af_s_dx_18_55_pr_026VBA150K001.html< Siinä ois linkki, kohtuu halvalla Nikon D40.
     

Jaa tämä sivu