1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Asuksen läppäri jumittaa BIOS menussa.

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi FingerporinLukija 19.04.2024.

  1. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Jos käytät vanhaa tikkua, sen pitää olla Linuxille vähintään 4 Gt suuruinen. Jos hankit uuden, niin Windowsin asennusmedialle tarvitaan vähintään 8 Gt tikku, ja siihen kannattaa varautua. Tosin nykyisillä USB-tikkujen hinnoilla kovin pieniä muistitikkuja ei taida enää olla kaupankaan.

    Minulle on jäänyt muistikuva, että Ubuntun LiveLinux-versio oli aika helppo käyttää ja sitähän käytetään vain USB-tikulta (tai CD-levyltä silloin kun itse sitä kokeilin) eli Ubuntun live-versiota ei siis asenneta itse tietokoneelle.
     
    FingerporinLukija kiitti tästä.
  2.  
  3. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo, kävin just hakemassa uuden tikun 32gb oli pienin mitä löytyikään.

    Pähkäilin tässä nyt vielä, että onko järkevämpää ensin yrittää vaan päivittää bios tuolta tikulta, vai nyt joka tapauksessa laittaa se linuxi siihen tikulla, tuon rufuksen kautta... Kun en asiasta mitään tiedä, niin onko väliä minkä version tuosta Rufuksesta nyt latailee. eli standardi vai portable?

    Kyselen tietämättömyyttäni, etten nyt vain sotke mitään entistä enempää. Vähemmän stressaan melkein irrottaa ja vaihtaa osia, kun sotkea näiden uusien ohjelmistojen kanssa ':D.
     
  4. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,533
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Portable toimii yksinään sillä ladattavalla tiedostolla, standardi lienee ensin asennettava.
    Ota se portable, kummatkin toimii yhtälailla ja suurin verionumero tietennii.
    Sillä linuxilla voi testata pelaako se kone ylipäänsä ja sitten päivittää se BIOS tai yrittää korjata tai asentaa Windowsia uusiksi.

    T: Vesku
     
    FingerporinLukija kiitti tästä.
  5. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei, kiitos neuvosta.

    Tähän tulee nyt tällänen joku ilmoitus, kun mä heitin tohon portable versioon... kursorilla vedin ja tiputin ton tuossa näkyvän Ubuntun (toivottavasti tää meni nyt oikein) tää kysyy jotakin, että haetaanko verkosta? laitanko mä, kyllä, ei, vai teenkö jotain ihan muuta?

    Laitan kuvan tähän, niin tiedetään kaikki missä mennään tän mun toilailuni kanssa.

    Huhhh huomasin vielä, että melkein laitoin väärälle muistitikulle tuon... Toivottavasti en nyt sekottanut tärkeitä tiedostoja tuolta toiselta kortilta, en edes tajunnut että se oli tekemässä tota jo muistikortille, kun tuo itse kansio oli mulla vielä työpöydällä. Ja ajattelin, että siitä sen sitten vaan siirrän uudelle kortille. Nohh nyt on oikea kortti (32gb) e-portissa... Mutta toivottavasti tuo ei nyt tehnyt mitään edelliselle kortille mikä oli porttiin jäänyt.
     

    Liitetyt tiedostot:

    Viimeksi muokattu: 21.04.2024
  6. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,794
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
  7. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo okei, no me laitettiin toi nyt. Kyl se toimii tossa koneella, jotain error viestejä biosiin liittyen se näytti nopeasti (en kerinnyt lukea) mutta kuitenkin toimii, ja nettiinkin pääsee. Mikäs nyt sitten oli seuraava askel. Laitoit tästä vaan "Kokeile tältä disketiltä" tjsp, vaihtoehdon - kun ideaalisempaa olis, että saatais hänelle se windowsi takaisin toimintaan.

    Entäs ne tiedostot tosiaan, miten ne voisi säästää? tms. Putosin vähän kärryiltä että mikä on nyt seuraava askel ':D. Kone tosiaan toimii, mutta siinä on ubuntu ja tietenkin työpöydältä puuttuu kaikki mitä siellä oli.

    Muutama näppäin vaihtoi paikkaa? @ merkki ei tule samasta kun windowsilla, ja ilmeisesti eri selaimen asennuskin toimii eri tavalla, joten juu helpompi olis se windowsi kyllä saada hänelle.
     
    Viimeksi muokattu: 21.04.2024
  8. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,794
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Linux ei välitä Windowsin suojauksista paljoa, niin ajatus voisi olla tiedostojen kohdalla se, että laitat toisen tikun kiinni koneeseen ja siirrät sinne niitä tiedostoja joita voi. En tiedä toimiiko homma kuitenkaan yksinkertaisesti. Linux maailma on itselleni täysin tuntematon, mutta muilla voi olla tietoa.

    Samalla olisi hyvä tarkistaa levyn kunto jollain ohjelmalla, mutta taas sama ongelma, että ainakaan mulla ei oo hajua millä ohjelmalla ja kuinka se käytännössä toimisi.

    Yksi vaihtoehto voisi olla tehdä Ultimate boot Cd:stä käynnistyvä tikku. Se sisältää kasan erilaisia ohjelmia joilla voi tarkistaa levyn kunnon ja paljon muuta. Osa ohjelmista on vanhoja, mutta ajanee asiansa ainakin levyn kunnon tarkistuksessa.

    Odota kuitenkin viisaampien kommentteja ubuntun käytöstä.

    ------

    Menen kuitenkin myös jo hieman asioiden edelle. Jos levy on kunnossa ja kaikki muutenkin vaikuttaa olevan laitepuolella ok. Niin sitten luodaan Windows asennusmedia usb:le ja käynnistetään kone siltä. Siinä yhteydessä voi kokeilla korjata nykyisen Windows asennuksen, mutta jos automaattinen korjaus ei voi sitä korjata, niin ei maksa vaivaa ruveta asiaa miettimään enempää jos kone on alkanut sekoilun critical process died virheilmoituksella.
     
  9. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

    Joo-o, taitaa olla ensimmäinen kerta tämä kun asensin tai kokeilin Linuxia. Ei ilmeisesti yhtä helppoa tuolla asentaa mitään, kun konsolin kautta pitäisi komentoja laittaa. En ole tainnut itseasiassa tolleen jälkikäteen asennella mitään windowsiakaan, kun ollut yleensä valmiina koneissa mitä ostanut. Joutuuko siitä muuten maksamaan uudestaan, että sen median voi tehdä, vai millä konstilla se on saatavilla? (siis windowsihan on maksullinen toisin kun linux)
     
  10. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,794
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
  11. FingerporinLukija

    FingerporinLukija Member

    Liittynyt:
    09.04.2021
    Viestejä:
    32
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16

    Joo, aivan, mietin vaan - että jos se kysyy jotain lisenssinumeroa tms, kun ei taida olla tallella mitään sellasia. Noh eiköhän tämä tässä selviä miten etenee, kun lisää kommentteja saapuu. Ainakin kone on nyt netinselaamiseen käyttökelvollinen tuolla Linuxillakin, joten paljonhan on jo ketjun alusta muuttunut.
     
  12. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,150
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Kyllä kysyy lisenssiä, mutta siihen vastataan, "Minulla ei ole lisenssiä". Windows aktivoituu automaattisesti, edellytyksenä on, että asennetaan sama käyttöjärjestelmäversio, mikä koneessa aikaisemmin oli, eli Home- tai Pro-versio.
     
    FingerporinLukija kiitti tästä.
  13. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,096
    Kiitokset:
    1,208
    Pisteet:
    243
    Tässä vaiheessa voisi olla paikallaan tutkia ja selata sen järjestelmäaseman (Kingston SSD) sisältöä ja tiedostoja, ellei näin ole jo tehty. Jos Windows-tiedostot ja järjestelmäkansiot löytyvät ongelmitta, on ilmeistä, että SSD-asema on kunnossa ja vain boottisektori tms. on vioittunut.
     
    FingerporinLukija ja tarantella kiittävät tästä.

Jaa tämä sivu