1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Mac PC:lle?

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi GenMiller 18.04.2009.

  1. GenMiller

    GenMiller Member

    Liittynyt:
    22.09.2008
    Viestejä:
    44
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko mahdollista asentaa Mac OS X Leopardi PC:lle. En viitsisi ostaa järkyttävän kallista Macintoshia käyttöjärjestelmän takia, kun itselläni on alla hyvä PC. Haluisin vain vaihtaa käyttöjärjestelmän.
     
  2.  
  3. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllähän tuo mahdollista on hackilla tehdä. Tässä on yksi opastusvideo, siinä sivussa on sitten lisää videoita :)
     
  4. kolmis

    kolmis Regular member

    Liittynyt:
    24.05.2006
    Viestejä:
    285
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Itseänikin kiinnostaa kyseinen aihe, mikähän mahtaa olla paras/toimivin tapa asentaa osx omalle pc:lle?

    Olen tigerin onnistunut asentamaan vanhalle koneelle suoraan omalla asennusohjelmallaan, mutta uudemmalle pöytäkoneelle ja läppärille tämä ei onnistunut.

    Entä miten saisi creativen audigyn tai muun vastaavan äänikortin toimimaan?
     
  5. juggeli

    juggeli Regular member

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    350
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä onnistuu ja toimiikin hyvin jos vain on sopivaa rautaa alla. Omalla koneella rullannut Leopardi jo toista vuotta eikä mihinkään muuhun ole enää paluuta.

    Harmi että hyvin OSX:n kanssa pelaavien komponenttien määrä on hyvin rajoitettu joten läheskään kaikille koneille ei ole toivoakaan asentaa Leopardia. Insanelymacin foorumi on tähän mennessä ollut kaikista kattavin näiden asioiden puinnissa. Insanelymacin OSx86 databasesta voi myös katsella olisiko joku jo testannut esim. emolevysi toimintaa OSX:ssä
     
  6. GenMiller

    GenMiller Member

    Liittynyt:
    22.09.2008
    Viestejä:
    44
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mistä tän pelkän käyttöjärjestelmän saa? En ainankaan ole nähny kaupanhyllyllä. Vai pitääkö warettaa?
     
  7. Gocom

    Gocom Active member

    Liittynyt:
    24.02.2006
    Viestejä:
    1,115
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä sitä saa monilta jälleenmyyjiltä hankittua, jotka vain myyvät Applen kamaa. Tai sitten voi tilata suoraan Apple Storesta.

    Mm. Bulldog, Varimport, jne. jne. myy Applen tuotteita... sitä saa vähän mistä tahansa, tai sitten suoraan vain Applen kaupasta.

    Muista että OSX:n asentaminen mille tahansa muulle kuin Applen valmistamalla koneelle on EULA:n mukaan laitonta. Muista myös ettei asentaminen onnistu aivan suoraan, eikä se välttämättä toimi ollenkaan.
     
  8. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    OS X:n toimivuus ja luotettavuus perustuu aika paljolti juuri rajoitettuun rautatukeen, joten väärällä raudalla voi saada aika huonon kuvan käyttiksen toimivuudesta.

    On aika selvää, että on helpompaa tehdä luotettavasti toimiva käyttis joka tukee vain rajattua komponenttimäärää, kuin yrittää tukea miljoonia erilaisia komponenttiyhdistelmiä.
     
  9. alakoo

    alakoo Regular member

    Liittynyt:
    15.09.2008
    Viestejä:
    289
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  10. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Aika kallis on, mutta jos oikeasti haluaa, niin silloin voi hinta olla ihan sopiva. Tässä siis tuote, ja toimittavat myös Suomeen nuita.
     
  11. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kokeiluna asensin leopardin 10.5.6: epox-emo, celeron 2,4ghz , ati 9200 agp, dvd-asema, 1gt ram. Asentui noin kymmenennellä kerralla kohtuullisesti toimivaksi. Asennusvallinnoista kun ei ollut hajuakaan. Äänipiiriin enkä verkkorttiin en onnistunut saamaan henkeä. Kokeilin myös muutamia wlan tikkuja huonolla tuloksella.(zydaksen piirillä oleva heräsi, mutta conffaus ei onnistunut)
    Itse os x pyörii ihan mukavasti...vaan ehkä pitäisi olla uudempaa rautaa..
     
  12. Mysterix

    Mysterix Member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    79
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minuakin on kiinnostanut kokeilla toimisiko OS X tässä masiinassa.

    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/653044

    Olen googlettanut noita yksittäisiä sisäkaluja ja jos olen oikein ymmärtänyt, osan saattaisi saada toimimaan. Tarkoitus olisi asentaa OS X XP:n rinnalle. Joten jos ihan kaikki ei toimisi, se ei olisi suuri katastrofi. Jos toimisi sen verran, että saisin jonkunlaisen käsityksen Applen ylistetystä käyttöjärjestelmästä, niin hyvä niin.

    Näitä eri "käyttöjärjestelmävaihtoehtoja" löytyykin sitten useita (Kalyway, Leo4All...). Osaisiko joku sanoa mikä näistä kannattaisi valita. Vai onko niin, että koneen teknisten tietojen perusteella pystyy heti sanomaan, ettei kannata edes yrittää.

    Kaikista kommenteista olisin kiitollinen.


    No niinpä!

    Osa teknisistä tiedoista tietenkin puuttui. Mutta laitetaan sitten tähän.

    Mainboard: HP 0850 NS570 Version PQ1A91
    Chipset: ATI RS200/RS200M
    Processor: Intel Pentium 4 @ 2533 MHz
    Physical Memory: 512 MB (2 x 256 DDR-SDRAM )
    Video Card: RADEON IGP 345M
    Hard Disk: TOSHIBA (40 GB)
    DVD-Rom Drive: QSI CDRW/DVD SBW-241
    Network Card: National Semiconductor DP83815/16 Fast Ethernet Adapter (MacPhyter/MacPhyter-II)
    Device Audio: ALI M5451 PCI AC-Link Controller Audio Device
    Audio Playback: Conexant AMC AUDIO

    CPU-Z:llä olen myös tarkistanut jonkun SSE-jutun ja se oli ok.
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2009
  13. Yesse

    Yesse Regular member

    Liittynyt:
    24.08.2008
    Viestejä:
    321
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo tätä olen minäkin miettinyt, mutta en ole vaivautunut postaamaan aihetta tänne.Kertokaa jos tälle alustalle saa MACin.Koneen tiedot on allekirjoituksessa.
     
  14. kolmis

    kolmis Regular member

    Liittynyt:
    24.05.2006
    Viestejä:
    285
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Lueskelin asiasta hiukan ja tähän mennessä olen saanut sellaisen käsityksen että iPC toimii parhaiten tai että sillä olisi paras tuki eri laitteille.
     
  15. Mysterix

    Mysterix Member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    79
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Voiko tämän iPC:n käynnistää ulkoiselta levyltä vai onko aivan pakko laittaa dvd:lle?

    En ole koskaan asentanut käyttöjärjestelmää koneeseen, jossa sellainen jo on. Onko asiassa jotain sellaista, mikä olisi hyvä tietää. Kun olen edelleen aika Newbie näitten koneitten kanssa.

    Ilmeisesti ulkoiseltakin levyltä voisi asennuksen aloittaa. Mutta pitääkö sitä ennen tehdä koneen kovalevylle levyn osiointi? Ja onnistuuko se ilman, että pitää formatoida koko c:\ tyhjäksi.

    Vai miten tässä nyt edetään tämän ISO-tiedoston kanssa?
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2009
  16. Ape60

    Ape60 Member

    Liittynyt:
    10.05.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mikä mahtaa olla pienin kannettava johon on Kalyway, iATKOS tms. onnistuneesti asennettavissa?
     
  17. juggeli

    juggeli Regular member

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    350
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Acerin Aspire Oneen pitää vaihtaa langaton verkkokortti toisenlaiseen ja unitila ei suostu toimimaan. MSI Wind mahtaa olla helpoin ja unitilankin saa toimimaan suoraan. Itsellä on ollu onessa jonkun aikaa OSX käytössä ja ihan tyytyväinen olen. Touchpadin scrollauksen kanssa on kyllä ongelmaa mutta ei haittaa jos käytössä on erillinen hiiri.
     
  18. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
  19. Mysterix

    Mysterix Member

    Liittynyt:
    30.01.2008
    Viestejä:
    79
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen tutkinut lisää Compaq Presario 2500 -sarjan valjastamista Hackintoshiksi. Taitaa olla niin, että se projekti jää haaveeksi. Vaikka yksittäisiä sisäkaluja löytyikin yhteensopivuuslistalta, asennus ilmeisesti tökkää johonkin tällaiseen ongelmaan kuin

    "Booting from disk or from a VMware install results in a freezing at iopccardbridge. No workaround."

    http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Incompatible_hardware_10.4.3#Compaq

    Perusteellisen googletuksen perusteella on asennus ilmeisesti jämähtänyt kaikilla tähän. Minua ei kyllä olisi haitannut, vaikkei kaikki olisikaan toiminut. Olisin vaan halunnut saada jonkinlaisen kokemuksen Applen käyttöjärjestelmästä.

    Minun tietotaidossa tulee muutenkin seinä vastaan. Mistä ihmeestä osaisin valita listasta vanilja tai voodoo kernelin välillä, kun en edes tiedä mitä ne on. Tahtoo zombipippurin!

    Projekti jatkuu, jos joku keksii workaroundin. Räplääminen on kivaa.
     
  20. ugge

    ugge Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2007
    Viestejä:
    1,146
    Kiitokset:
    9
    Pisteet:
    48
    Miksi kukaan haluaa mäkitossia mikä ei ole yhteensopiva juuri minkään kanssa? Aivan täysin itseensä perseeseen raiskausta!
     
  21. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mun läppärillä ei jäänyt kiinni kuin WLANin toimivuudesta, ja tämäkin asia korjaantui käyttämällä mokkulaa. Kyssä se on yhteensopivampi uuden raudan kanssa.
     

Jaa tämä sivu