Eli missäköhän rajoissa nuo tuon kyseisen intel core 2 duo:n lämmöt pitäisi pyöriä (netti surffauksessa ja pelatessa)?
Minulla E6400 @ 3.5ghz ja lämmöt idlenä ~30c, prossua rasittaessa 60-70c ja pelikäytössä jotain 50c. Jäähynä vesi.
No olen tässä nyt selaillut nettiä aamupäivän ja lämmöt pyörivät tuon core temp:n mukaan tuossa 47-50 astetta?? Kotelona on Antecin P180.
Virallisestihan nämä c2d prossut kestää 60C asti lämpöjä. Mielenkiinnosta kysyisin että millä ohjelmalla nuo lämmöt on mitattu?
Itellä pyörii lämmöt vakio E6400 siinä 32-36 asteessa. Riippuu ihan huoneen lämpötilasta. Suuressa rasituksessa en ole vielä testannu mutta tuskin kovin paljon päälle 40 astetta ja lämmöt katon mukana tulleella core centerillä.
Mulla kone 3.4 GHz P4 ja normaali perus kotelo ja kovoja 2 kpl sisäs ja perus 128 näyttis ja kovoje lämmöt alta 14 - 20 astetta, prossu alta 50 kevyest vaik kui rasittas, syy tähän on tornituuletin ja avonaine koppa kyllä pysyy viileen
Oho! On kyllä korkeat lämmöt nettisurffailun aikana. Mulla on siinä 35-38 astetta. 20 asteen ero on kyllä melkoinen verrattuna mun prossun läpöihin! Prossu E6400 vakio tuulettimella.
jep se on kumma että toisilla vakio coolerilla on idelet n. 30 ja osalla n. 50 astetta. En keksi muuta kuin että osa vakio cooelreista olisi hieman kehnompaa tekoa, epätasaisuutta pohjassa jne. ...tai sitten voisikohan tämä johtua emosta. Eli minkäs laisia emoja kaikilla on joilla on lämmöt korkealla, ja millasia niillä joilla lämmöt on alhaalla? itselläni Asus P5B.
Ja itselläni on MSI P965 NEO ... Mutta syy korkeisiin lämpöihin löytyi: liittimet joilla boxed jäähy on kiinni emossa olivat löysällä! Aika surkea systeemi tuo kiinnitys emoon, ainakin meikän versiossa. Yritin aluksi ottaa irti koko jäähyä mutta yksi neljästä kiinnittimestä ei lähtenyt sitten millään irti ja sitten kun rupesin tiukkaamaan takaisin niitä emoon niin aina joku kulma löystyi!!?? Jäähy on nyt tiukasti kiinni prossussa (toivottavasti ei liian tiukalla) mutta kiinnitin tapit ovat hiukan löysällä eli tarvii jatkossakin seurailla lämpöjä ja myös kurkata kotelon sisään tarkistamaan jäähyn kunto/kiinnitys!! Core Temp näyttää tällä hetkellä 30-32 eli kaikki OK!!!
Se cooleri kuuluisi laittaa kiinni sillä tavalla että painaa vastakkaiset tapit yhtä aikaa pohjaan ja painaa niin kauan että kuuluu napsahdus ääni, sen jälkeen pitää vaan kääntää tapit lukitus asentoon. Taitaa olla ainoa tapa jolla jäähyn saa kunnolla kiinni. Ja en usko että liian tiukalle tuota jäähyä saa edes laitettua. En ole kuullut että kukaan sillä olisi emoaan rikki saanut että jäähy on liian tiukasti kiinni... Itselläni on myös tuo p5b ja lämmöt ovat 31/51. EDIT:Niin ja noi lännöt eri ihmisillä riippuu siitä että millä noita mittaa... Itse kun mittaan core tempillä (tarkin ohjelma) niin se näyttää yllä olevia lämpöjä, mutta jos mittaa pc-probella niin lämmöt näyttävät 41/57
Siis tarkoitatko Juha, että lämmöt (31/51) ovat netti/peli -käyttöä? Millainen kotelo on ja tuuletus siinä? Minulla on kotelona Antec P180 ja siinä kaikki kolme (kovalevy, takaseinä ja katto -tuulettimet) ovat "low" asennossa! Ajattelin silloinm kun lämmöt hiukan nousivat että pitäisikö laittee pari tuuletinta medium asentoon, mutta vika olikin prossun jäähyssä!! Mitäs jos kiristää liikaa niitä liittimiä niin voiko prossu vaurioitua? Jos Core Temp on paras ohjelma niin taidan sitten poistaa nuo muut esim. everest ...
Fevermist Itseasiassa ei, se tuuletin suht hiljane ja niihi ääniin tottuu hyvi nopeest jos ei oo tottunu =D
eli nuo lämmöt ovat idle/täysi rasitus eli nuo rasitus lämmöt olen testannut orthos ja intel thermal analysis toolilla. Pelikäytössä lämmöt ovat noin 40-43 EDIT: niin ja itselläni on yksi tuuletin takana ja yksi edessä. ne ovat molemmat pyörivät 1200rpm. ja koppana on tuo antec sonata II. EDIT2: Ja en usko että sitä prossua kovin herkästi rikki saat ellet vasaralla sitä hakkaa. Kyllä sitä aika lujaa saa painaa että pohjaan asti menee. Toissa viikolla juuri yhden c2d prossun perus coolerilla laitoin kiinni, ja kyllä siihen voimaa hiukan piti käyttää että kiinni meni.
Nyt lämmöt ovat taas Core Temp:llä 38-40 Pitänee taas avata tuo kotelo ja yrittää laittaa jäähy paremmin kiinni ... Mistäs pystyy muutes säätäämään sitä max lämpötilaa jolloin kone sammuttaisi itsensä jos lämmöt nousisivat liikaa vai pystyykö sellaista edes itse määrittämään? Entäs mikä olisi hyvä ohjelma (luotettava) jolla näkisi emon ja kotelon lämmöt?
muiden lämpöjen mittaamiseen itse käytän everestiä ja pc probea. EDIT: Ja käsittääkseni tuo sammutus piste on kyllä aika kohdillaan juuri siinä missä se on vakio asetuksena. En kyllä osaa sanoa että onkohan tuota edes mahdollista muuttaa.
Pitääkö tosiaan kääntää lukitusasentoon? Muistelen, että manuaalissa puhuttiin vain painamisesta ja napsahduksesta? Tuli pelko persiiseen. Muutenkin se napsahdusjuttu oli niin ja näin, tuntui että emo taittuu ennenkuin napsahdusta kuuluu. Nyt on siis vielä parempi syy vaihtaa boxijäähy parempaan, mitä toisessa topicissa haarukoitiin.