1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    No ainoa henkilö koko foorumilla olet kenen mielestä tuolla erolla on merkitystä. Se tosin ei johdu sinun tietämyksestä vaan pelkästä fanittamisesta.

    Jos Intel saa vaikka 20 fps paremmat lukemat niin peli on huonosti koodattu tai surkea joten sillä ei ole merkitystä. Kun AMD saa 0,6 fps paremman lukeman niin sillä on suuri merkitys ja Intelin prossut ovat paskoja. Ei varmasti kukaan ymmärrä tätä.
     
  2.  
  3. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,672
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Niissähän on ne Amd: jaguaarit. (tuolla väitteellä dissaat Amd: tä ja "ruoskit samalla itseäsi")

    Jotka toimivat n. puolta pienemmillä kelloilla kuin täällä PC- puolella (täällä on ollut perinteenä kasvattaa kellotaajuuksia) joten täällä rittää siis hyvin (edelleen ja toistaiseksi) se neljä ydintä normikäytössä. Mutta voit olla varma että tulevissa konsoleissa käytetään erittäin hyvin kaikki ytimet.

    Olen oman kokemuksen perusteella ollut ja olen edelleen sitä mieltä että, hyvää prossutehoa tarvitaan aina. Siitä on hyvä esimerkki BF4, joka tarvitsee paljon tehoja. Jonka vuoksi Dice onkin tehnyt siitä 64bit. pelin. Ja on myös Cod- Ghosts.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Pointti viuhuu ohi. Pari sivua takaperin. Millaset testit on paskoja:

    Tossa testissä: Dirt 3 ja Civ 5 kaikki prossut tarpeeks nopeita, Metro 2033 ja Sleeping dogs kaikki liian hitaita.

    Just ton takia et konsoleissa käytetään kaikki ytimet, kantsii hommata 8-ydin prossu.
     
  5. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Pc-pelien koodaaminen on hiukan erinlaista kuin konsolipelien, samaa ohjelmakoodia ei voi käyttää sekä konsolissa että pc:sä. Tuskin tuo konsolien 8-ydin prossu tulee paljoakaan vaikuttamaan pc-pelaajille.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  6. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    Onko sillä edelleenkään paskankaan väliä jos intelin 4 ydinprossu on tehoissaan amd:n 8 ydinprossun kanssa yleisesti ottaen samalla viivalla kun amd:n saa paljon halvemmalla?!?

    Sitten voisi vähän kanssa miettiä sitä, että jos intel sai nyt 10fps enemmän kuin amd:n prossu, niin onko järkeä maksaa sitä noin 80e lisää amd->intel saadakseen sen perhanan 10fps lisää, vai panostaisiko sen vaikka siihen ssd:hen saadakseen eräiden pelien latausajat helvetisti lyhyemmiksi

    Molemamt vaativat oiekastaan erillisen coolerin toimiakseen viileinä, ja se TDP...
    kuka ihme kattoo sitä tdp kohtaa oikeasti?, se, että i5 vei nyt vajaa 90W ja FX8320 tdp oli 125W. 35W ero tdp:ssä, kuka sitä katsoo kun se katossa oleva Hehkulamppu kun vie 40-80W mallista riippuen ja sitä poltetaan päivät ja yöt päällä jopa turhaan.

    Näyttis se yleisesti ottaen eniten sitä virtaa vie,
     
  7. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,672
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Elämä on täynnä valintoja, toinen haluaa sijoittaa koneeseen, toinen vaikka ravintola iltaan. Esim. kalliimmasta prossusta on kyllä pitempään iloa kuin ravintola illasta?

    Meillä ei kyllä pala valot yhtään turhaan, mutta SSD- levytilaa löytyy >700GB.
     
  8. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Useista ytimistä tulee myös se hyvä puoli että kun yksi ydin voi kerrallaan sinä hetkenä kun sille annetaan pähkinä purtavaksi niin suorittaa vain yhden laskun kerrallaan, kaksi heikkoa ydintä voi sinä vilauksessa suorittaa 2 laskua kerrallaan.

    Tämän huomaa parhaiten kun pitää useita ohjelmia päällä kerrallaan, jos prossu on 4 ydin, se voi sinä nanosekunnin murtoosassa suorittaa vain 4 laskua (prosessoida 4ohjelmaa "Suoritusta") kerrallaan
     
  9. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,672
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Intellillä on jo tuo HT= Hyper Threading jo keksittynä (niitä tukevissa sovelluksissa).
     
  10. Earppi78

    Earppi78 Member

    Liittynyt:
    29.03.2013
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Nyt ja tulevaisuudessa tehokkaat 4 corea riittävät pelaamiseen pc-puolella. Nykykäytössä tuplaydinkin toimii vielä erinomaisesti. 6-ydintä olisi paras.


    If your engine works in a certain way then running more in parallel helps for part of the frame, but you still get stuck on the bottlenecks. This is why, I think, that most games that are 'ported' to PC work better with fewer more powerful cores, like the i5. The single-threaded grunt is enough to get you through the bottlenecks and drive a faster frame-rate."
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Konsolien prossu on x86 kuten PC prossutki. Konsolien näyttis samaa arkkitehtuuria mitä AMD:n PC-näyttikset. Ei se tosta enää vähemmän erilaiseks tuu.

    Vertaa nykysiin konsoleihin, huomaat eron.

    HT ei lisää ytimien määrää.

    Nykyset konsolit on 6 vuotta vanhoja. Uudet konsolit tulee muutaman kuukauden päästä. Ei paljoo kantsi selitellä miten vanhoilla konsoleilla.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  12. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,672
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Keksi jotain uutta, ollaan elokuun lopulla puhuttu herra Vestin kanssa HT: stä. Katso tuolta miten se menikään: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/924609/5893621

    HT on lisännyt Amd: n ytimien määrää.

    Ainakin Intellin prossut on olleet jo pitkään 64 bittisiä. (2001->)

    Lisäys: vuosiluku.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  13. Earppi78

    Earppi78 Member

    Liittynyt:
    29.03.2013
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Amd:n arkkitehtuuri parempaa kuin Intelin? Nimenomaan Intel on edellä arkkitehtuurissa tehoa/W, ja samalla nopeudella toimiessa kyvykkäämpi.
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  14. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Inteli kuluttää vähemmän virtaa mutta kuumenee silti enemmän, lisäksi arkkitehtuuri ei salli väylällä kellottamista eikä kelloja edes typellä yli 6ghz.

    Sovitaan niin että molemmat ovat hyviä eri tehtävissä.

    Miksiköhän muuten niin sanotuissa "Supertietokoneissa" käytetään melkein aina AMD Opteron presessoreita eikä intelin rossuja? Koska useampi heikko ydin pystyy tekemään vähän rossutehoa vaativia laskuja tiuhempaan tahtiin mitä väkevämpi ja vähempi ytimisempi intelin rossu.

    Kellä oikeasti rossu jauhaa 24/7 100% käyttö asteella (jolloin väkevistä ytimistä on hyötyä)

    Itsellä on FX8320 4.5ghz ja ainoastaan renderöidessä saan rossunkäytön menemään 100% pelatessa hyvinhyvinhyyyyvin harvoin menee rossun käyttö yli 50%.
    Olisi makia jos olisi vaikkapa 10 henkilöä, molemmilla on muuten samanlaiset koneet paitsi puolella olisi amd rossu ja puolella intelin rossu
    (toisella vaikka i7 ja toisella 8350)

    Sitten ihmiset voisivat vaikkapa tunnin parin ajan pelata ja selata nettiä yms normikäyttöä koneillansa, sitten koneet vaihdettaisiin ja ihmiset olisivat saman ajan toisellakin koneella (Heille ei kerrota mikä rossu koneessa on)

    Sitten testin päätteeksi heiltä kysyttäisiin kumpi kone oli nopeampi ja sukkelampi käyttää.
     
  15. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Voisikko keksiä itte jotain uutta? Toiki copypaste suomenkielisestä wikipediasta. Tarjoisit ees sanan jutun enkkuversiota.

    Intel sai 2001 64-bittisiä prossuja jotka ei kiinnostaneet ketään. Sit kopioivat sen 64-bittisyyden AMD:lta. Siinä kesti 2 vuotta ja prossut tuli joskus 2005.

    AMD:n ja Intelin prossut valmistetaan samassa tehtaassa samalla valmistustekniikalla? Valmistus ja arkkitehtuuri on 2 eri asiaa. Nykyset Intelin prossut vois valmistaa vaikka 90 nm tekniikalla. Huonontaisko se arkkitehtuurii? Ei. Huonontaisko prossuja? Ihan varmasti.

    http://www.legitreviews.com/amd-reality-check-at-fx-gamexperience_1838
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  16. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
  17. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    AMD oli eka 64 bittinen prossu jota inteli sitten kopioi.

    Luin muuten vasta että intelissä jää joissain ohjelmissa 100mhz väylä pullonkaulaksi, kun taas amdn 200mhz väylä vääntää.

    Tuli tuossa 600mhz duronilla testattua eroja 3d markissa että kellottaako väylällä vaiko kertoimella, paras tulos tuli kun nosti väylää 33mhz verran ja kertojaa pykälällä, pelkällä kertojalla ei tule niin hyvää tulosta mitä väylällä. muut osat pidin noin vakio taajuuksilla niiden kertojaa muuttaen.

    3d mark pisteet nousivat 3dmark 01 ohjelmassa muistaakseni noin 700 pojoa kun kellotti väylällä samoihin lukemiin mitä pelkällä kertoimella.
    koko rossu kellottu 650mhz 1150mhz (ei vään inithell 95% ylikelloja.

    Täsä vielä pojille illan kevennykseks https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/552744_395020223890411_2079486287_n.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  18. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Ensinnäkin, kellotus on aina kellotusta. Eri kivet käyttäytyy eri tavoin. Toisekseen, enää ei inteleitä kelloteta kuin kertoimella. Arkkitehtuuri tulee vastaan.

    Eikä se 3DMark kerro paljoa, fiksummat testit vois olla kohillaan.
     
  19. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    voi sitä aikaa kun Celeron D kulki +8Ghz väylän avulla...
    http://valid.canardpc.com/q0tc0h
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2013
  20. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    2004 palvelimiin. Työpöydälle saattoo tulla myöhemmin, en jaksa tarkistaa.

    Ei arkkitehtuuri tuu vastaan, Intel halus estää väylällä kellottamisen.

    Kukaan ei sit huomannu tota http://www.legitreviews.com/amd-reality-check-at-fx-gamexperience_1838

    Todistaa sen mitä oon sanonu. Intel pärjää testeissä, AMD käytännössä.
     
  21. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu